Από τον περσινό Μάρτιο, τον πρώτο εγκλεισμό και την πρώτη προαιρετική εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, η εκπαιδευτική κοινότητα και η κοινωνία αντιλήφθηκαν με σαφήνεια ότι η «τηλεκπαίδευση» ΔΕΝ είναι εκπαίδευση και ΔΕΝ μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία.
Παρά ταύτα, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι οικογένειές τους κατέβαλαν κάθε δυνατή προσπάθεια να κρατήσουν ζωντανό το δημόσιο σχολείο, γιατί στις έκτακτες συνθήκες που όλοι βιώσαμε ήταν το μόνο που μπορούσε να γίνει.
Έκτοτε η κοινή λογική υπαγόρευε ότι η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας θα μεριμνούσε, ώστε να παραμείνει ανοιχτό το δημόσιο σχολείο θωρακίζοντάς το. Προϋποθέσεις γι’ αυτό ήταν -και είναι- η λειτουργία τμημάτων μέχρι 15 μαθητές και η πρόσληψη του απαιτούμενου εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, με στόχο τη δημιουργία ασφαλών υγειονομικά συνθηκών σε καθεστώς πανδημίας.
Επιπλέον, η κοινή λογική υπαγόρευε, ότι, σε περίπτωση επιβολής νέου εγκλεισμού-καραντίνας, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, θα μεριμνούσαν, ώστε να λειτουργήσει η τηλεκπαίδευση με αποτελεσματικό τρόπο. Προϋποθέσεις γι’ αυτό ήταν -και είναι- η εξασφάλιση των μέσων (επαρκείς πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, δωρεάν συνδέσεις στον ιστό, δωρεάν δεδομένα κινητής τηλεφωνίας) και των εργαλείων (Η/Υ, λάπτοπ, τάμπλετ) για μαθητές και εκπαιδευτικούς,αλλά και σχετικές ουσιαστικές επιμορφώσεις, με στόχο η τηλεκπαίδευση να μην απορρυθμίσει εντελώς την -όποια- εκπαιδευτική διαδικασία και -κυρίως- να μην εντείνει τις ανισότητες που ήδη υπάρχουν στην εκπαίδευση.
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας δεν έπραξαν απολύτως τίποτεεδώ και οκτώ (8) ολόκληρους μήνες. Από τον Σεπτέμβριο, που οι σχολικές μονάδες επανήλθαν σε «κανονική» λειτουργία,η ΟΛΜΕ, η ΔΟΕ,οι μαθητικές κοινότητες, οι Ενώσεις Γονέωνκαι κάθε νοήμων πολίτης επανειλημμένα έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου. Λοιδωρήθηκαν όλοι, συκοφαντήθηκαν ασύστολα, διασύρθηκαν συστηματικά.
Και σήμερα, που διανύουμε τον δεύτερο εγκλεισμό, μετά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, τα δεδομένα έχουν ως εξής :
1.Η WebExδεν λειτούργησε πάνω από μία ώρα, την πρώτη ημέρα,όχι όμως γιατί υπήρχε «πανευρωπαϊκό» πρόβλημα, αλλά λόγω του απαρχαιωμένου Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ). Αυτό έπρεπε να το είχε προβλέψει το ΥΠΑΙΘ, και να είχε προχωρήσει στην αναβάθμισή του.Αντ’αυτού επιχείρησε να διασκεδάσει τη δικαιολογημένη οργή φορτώνοντας στη Cisco την ευθύνη, κάτι που με εξαιρετική ενορχήστρωση προώθησαν με ευλάβεια τα ΜΜΕ.
2.Από τη δεύτερη ημέρα και μετά η λειτουργία αποκαταστάθηκε, αλλά με απευθείας σύνδεση με την WebEx, εκτός ΠΣΔ, βάζοντας σε μεγάλο κίνδυνο ταπροσωπικά δεδομέναεκπαιδευτικών και μαθητών.Και πάλι μεγάλοςαριθμός ήταν εκτόςψηφιακής τάξης(αν εξαιρέσουμε εκείνους που ούτως ή άλλως είναι εκτός λόγω έλλειψης υλικοτεχνικής υποδομής).
3.Κάποιοι συνάδελφοι ενεργοποίησαν άλλες πλατφόρμες(Gmail, Skype, Zoom, Blackboard κ.λ.π.) με τον υπερβάλλοντα ζήλο που μας διακρίνει. ΑΛΛΑ,αφ’ενός δεν νομιμοποιούμαστε να χρησιμοποιούμετις πλατφόρμες αυτές, και αφ’ ετέρου όσοι δεν έχουν σύνδεση στο δίκτυο χρεώνονταικατά τηχρήση τους.
Συνεπώς, με δεδομένο πλέον τον εγκλεισμό και για το διάστημα που αυτός διαρκέσει, επιβάλλεται:
- Αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
- Διασφάλιση προσωπικών δεδομένωνκαι δημοσιοποίηση της σύμβασης με τη Cisco, ώστε να ελεγχθεί η διαβεβαίωση από το Υπουργείο ότι αυτά προστατεύονται.
- Σύμβαση και με άλλες πλατφόρμες σύγχρονηςτηλεκπαίδευσης,αν χρειαστεί, (υπό την αιγίδα του ΥΠΑΙΘ) και -ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ-επέκταση σε αυτές του zerorating (χωρίς χρέωση δεδομένων) για μαθητές και εκπαιδευτικούς, όπως ισχύει για τις ιστοσελίδες που μέχρι τώρα καλύπτει το Υπουργείο.
ΑΡΑ:
α) ή το Υπουργείο θα προχωρήσει στις παραπάνω ενέργειες με κάθε κόστος,
β) ή “αποχαιρέτα την,τήν (ασφαλή)εξ αποστάσεως εκπαίδευση που νόμιζες ότι θα κάνεις!”
Σε κάθε περίπτωση, όμως, με δεδομένο πως οι συνθήκες υγειονομικής επισφάλειας φαίνεται ότι δεν θα αρθούν σύντομα, η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας ΟΦΕΙΛΟΥΝ να φροντίσουν ΤΩΡΑ (γιατί αύριο θα είναι αργά) να υλοποιήσουν τους όρους ασφαλούς υγειονομικά λειτουργίας του δημόσιου σχολείου ΜΕΤΑ την άρση της καραντίνας.
Μέχρι 15 μαθητές ανά τμήμα.
Προσλήψεις εκπαιδευτικού και υγειονομικού προσωπικού.
Δεν έχουν καμία υπόσταση οι αιτιάσεις της κυβέρνησης ότιτα μέτρα αυτά δεν μπορούν να υποστηριχθούν οικονομικά! Δεν είναι πλέον σε ισχύ οι περιορισμοί στα δημόσια οικονομικά της χώρας, υπάρχουν διαθέσιμα αποθεματικά και είναι σε εξέλιξη η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης.Επιβάλλεται οι πόροι αυτοί να διατεθούν για τη στήριξη της δημόσιας Παιδείας, της δημόσιας Υγείας και των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων.
Εάν η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας συνεχίσουν να κωφεύουν και δεν λάβουν τα απαιτούμενα μέτραγιαΔΩΡΕΑΝ ΙΣΟΤΙΜΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΟΛΩΝστην εκπαιδευτική διαδικασία, μαθητώνκαι εκπαιδευτικών, θα προσθέσουν στο φιάσκο της «τηλεκπαίδευσης» ένα ακόμη κολοσσιαίο: την απώλεια μιας σχολικής χρονιάς.
Γιατί εξακολουθεί να ισχύει ότι :
Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Tο Kράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους.
(ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, Άρθρο 16, Παράγραφος 4)
Αλλιώς θα επιβεβαιώσουν το παγκοίνως πλέον αποδεκτό :
Δεν δίνουν δεκάρα για τη δημόσια εκπαίδευση.