Ο κ. Δημήτρης Λυμπεράκης είναι διευθυντής στο 2ο Λύκειο Καβάλας.
Ένα μεγάλο σχολείο που λειτουργεί στην περιοχή Φλωρέξ στο Βύρωνα. Σε μια περιοχή της Καβάλας που φημίζεται για τις χαμηλές της θερμοκρασίες τον Χειμώνα. Μας περιγράφει τις εμπειρίες του από τη δύσκολη διαδικασία τήρησης των μέτρων πρόληψης της πανδημίας.
Μας εξηγεί τις δουλειές που πρέπει να γίνουν για τη λεγόμενη ιχνηλάτηση και μόλις υπάρξει κρούσμα στο σχολείο. Αναφέρεται στη λειτουργία των καλοριφέρ που είναι συνεχής. Στα όσα θα μπορούσε να κάνει το Υπουργείο ώστε εντός των τάξεων να υπάρχουν λιγότεροι μαθητές.
Η συνέντευξη
Ερ: Τι ακούσματα, τι εμπειρίες έχετε για το διάστημα που διανύουμε για τα κρούσματα στα σχολεία της πόλης;
Απ: Έχω την εντύπωση πως υπάρχει μια αυξητική τάση τώρα τελευταία. Δεν ξέρω για ποιο λόγο. Μετά τις διακοπές των εορτών υπήρχε μια κορύφωση, μετά είχαμε μια πτώση αλλά τις τελευταίες 7-8 ημέρες υπάρχει μια αυξητική τάση. Το βλέπω γιατί την περασμένη εβδομάδα μόνο στο δικό μας σχολείο, είχαμε γύρω στα 15 κρούσματα και συνεχίζουν και βαίνουν αυξανόμενα.
Ερ: Οι μαθητές που βγαίνουν θετικοί και νοσούν, είναι όλα ήπια περιστατικά;
Απ: Ναι. Απ` ότι ακούω τα παιδιά τα οποία βγαίνουν θετικά και είναι εμβολιασμένα , την περνούν την ασθένεια με πολλά ήπια συμπτώματα, ίσως και με ένα απλό συνάχι. Υπάρχουν όμως και παιδιά μη εμβολιασμένα,τα οποία περνούν δύσκολα την ασθένεια.
Ερ: Οι καθηγητές είναι πολύ λιγότεροι θετικοί όλο αυτό το διάστημα;
Απ: Στο σχολείο μας στο διάστημα μετά τις γιορτές, είχαμε μόνο δυο θετικούς εκπαιδευτικούς.Είμαστε στη συντριπτική πλειοψηφία όλοι εμβολιασμένοι και τηρούμε βέβαια τα μέτρα ασφάλειας μέσα στις τάξεις, εφαρμόζοντας ευλαβικά τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ.
Ερ: Πως κινητοποιείται η διαδικασία αν έρθει ένας μαθητής και σας πει ότι είναι θετικός;
Απ: Έχουμε ξεχάσει πλέον ότι είμαστε εκπαιδευτικοί και έχουμε μεταβληθεί σε διαχειριστές , στατιστικολόγους, υγειονομικούς, ότι θέλετε! Σήμερα το πρωί με πήραν δυο γονείς τηλέφωνο και μου είπανε ότι τα παιδιά τους είναι θετικά. Πρέπει να καθίσουμε τώρα με βάση τις καταστάσεις που έχουμε να εντοπίσουμε σε ποια τμήματα είναι αυτά τα παιδιά, αν είναι Β` ή Γ` Λυκείου. Σε ποιες κατευθύνσεις μπαίνουν αυτά τα παιδιά , ποια γλώσσα ξένη έχουν επιλέξει αυτά τα παιδιά. Υπάρχουν ξεχωριστά τμήματα γλώσσας. Με ποια άλλα παιδιά καθόντουσαν στο λεωφορείο κτλ. Όλα αυτά είναι μια διαδικασία η οποία καθημερινά φτάνει να διαρκεί γύρω στις 2 με 3 ώρες. Αυτά όλα πρέπει να τα υποβάλουμε και στον ΕΟΔΥ και στη διεύθυνση υγείας εδώ. Στη συνέχεια πρέπει να καλέσω όλα τα ανεμβολίαστα παιδιά των τμημάτων στα οποία βρέθηκαν τα θετικά παιδιά, να τα δώσω βεβαιώσεις και να πάνε να κάνουν δωρεάν ράπιντ τεστ, εφόσον είναι ανεμβολίαστα. Για τα εμβολιασμένα και εδώ υπάρχει ένα κενό. Πρέπει να κάνουν σελφ τεστ. Αν με ειδοποιήσουν οι γονείς από την προηγούμενη,τους λέω να κάνουν τα παιδιά σας σελφ τεστ και με αρνητικό να έρθουν στο σχολείο. Αν όπως σήμερα με ενημερώσουν πρωί πρωί; Εγώ έχω σελφ τεστ και τους τα δίνω. Που θα κάνουν όμως αυτά τα σελφ τεστ; Λογικά πρέπει να πάνε στα σπίτια τους να το κάνουν. Τα μισά παιδιά στο σχολείο μας είναι από το Παληό.
Τι θα πω εγώ στα παιδιά; Να πάνε στο Παληό, να κάνουν τα σελφ τεστ και να ξαναγυρίσουν; Με όλα αυτά που πρέπει να γίνονται εγώ τις τελευταίες 15 ημέρες δεν έχω προλάβει να κάνω μάθημα. Είναι απίστευτος ο όγκος δουλειάς που μας έχουν φορτώσει.
Ερ: Είδαμε σε ένα σχολείο φωτογραφίες μαθητών που είναι κουκουλωμένοι με κουβέρτες. Επακολούθησε από τη διεύθυνση υγείας έλεγχος και υπήρξε η πληροφορία ότι στα σχολεία που πήγαν δεν επιβεβαιώσανε αυτή την εικόνα με την κουβέρτα.
Απ: Βιώνουμε καταστάσεις δύσκολες και συνθήκες δύσκολες λόγω της πανδημίας και των καιρικών συνθηκών. Ειδικά που το σχολείο μας είναι πολύ κοντά στο βουνό. Εμείς εφαρμόζουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Συνεννοηθήκαμε ως σύλλογος κάθε 20 λεπτά στην τάξη την ώρα της διδασκαλίας ανοίγουμε τα παράθυρα για 5 λεπτά. Δεν τα έχουμε συνεχώς ανοιχτά. Στα διαλλείματα εκκενώνουν οι εφημερεύοντες καθηγητές τις τάξεις. Βγαίνουν έξω όλα τα παιδιά , ανοίγουμε τα παράθυρα και φυσικά τα παράθυρα των διαδρόμων είναι μόνιμα ανοιχτά. Με βάση αυτή τη διαδικασία δόξα τω θεό δεν είχαμε τη ποσότητα των κρουσμάτων που πιθανόν να γίνεται σε άλλα σχολεία.
Ερ: Τι έκανε η διεύθυνση υγείας τη Δευτέρα που ήρθε στο σχολείο σας;
Απ: Με ρωτήσανε κάποια πράγματα, αν εφαρμόζουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα , με ρωτήσανε αν υπάρχει επάρκεια πετρελαίου και τους είπα ότι δεν έχουμε κανένα παράπονο από το πετρέλαιο δηλαδή όποτε ζητήσαμε πετρέλαιο είχαμε από το Δήμο. Μόνο που το πετρέλαιο καίει τζάμπα. Μέχρι στιγμής έχουμε κάψει 11 τόνους τα δυο σχολεία (το δεύτερο Λύκειο και το έβδομο Γυμνάσιο). Ήταν εδώ και ο κ. Δήμαρχος, του τα είπα και σήκωσε τα χέρια.Οι συνθήκες είναι τέτοιες που δυστυχώς πρέπει να είναι μόνιμα ανοιχτά τα σώματα. Στη συνέχεια οι κύριοι της διεύθυνσης υγείας μου λένε, μπορούμε να κάνουμε μια αυτοψία στις τάξεις; Εννοείται. Διακριτικά χτυπήσανε την πόρτα , μίλησαν με τα παιδιά και τους ρωτήσανε αν κρυώνουνε. Τα παιδιά είπαν φυσικά ότι κρυώνουν αλλά δεν είναι και δα τόσο τραγικές οι συνθήκες έτσι ώστε να φτάσουμε σε ένα τέτοιο σημείο .
Ερ: Αυτές τις φωτογραφίες με τις κουβέρτες τις βλέπετε και τις σχολιάζετε με τι τρόπο;
Απ: Καλύτερα να σχολιάσουμε την εμμονή και επιμονή του Υπουργείου Παιδείας που δεν δέχτηκε τους 15 μαθητές σε ένα τμήμα όπως το ζητούσανε όλοι οι εκπαιδευτικοί. Μήπως να σχολιάσουμε την εικόνα που δίνουνε στα τμήματα με το περίφημο 50% + 1; Ακούω όλα αυτά για τις κουβέρτες κτλ. Είναι ένας τρόπος άμυνας για τους πιτσιρικάδες. Ας είναι ότι είναι μια νότα γέλιου μέσα σε όλο αυτό που βιώνουν. Οι συνθήκες που βιώνουν τα παιδιά είναι πάρα πολύ δύσκολες. Δεν τους αφήνουμε να χαμογελάσουν. Όλες τις μέρες είμαστε με μάσκες, δεν ξέρουμε την έκφραση των προσώπων τους και εμείς ασχολιόμαστε για το αν τα παιδιά βάλανε κουβέρτες γιατί θέλανε να παίξουν ή να μην παίξουν.