Dark Mode Light Mode

Έως 1 δισ. για τη δημιουργία αποθήκης CO2 στην Καβάλα

Από 500 εκατ. ευρώ έως 1 δισ. ευρώ θα κοστίσει η δημιουργία της αποθήκης διοξειδίου του άνθρακα στην Καβάλα. Πρόκειται για το πρώην πετρελαϊκό κοίτασμα του Πρίνου, που κατέχει και εκμεταλλεύεται η εταιρεία Energean, για το οποίο στόχος είναι να καταστεί αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

H αποθήκη αυτή, όπως είπε πρόσφατα μιλώντας στην Καβάλα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, αποκτά ενδιαφέρον, σε μια συγκυρία που η Ευρώπη επιδιώκει τον επαναπατρισμό της βιομηχανικής της παραγωγής από την Άπω Ανατολή.

Η αποθήκη CO2 μπορεί να καταστεί «μαγνήτης» για πολλές βιομηχανίες οι οποίες θεωρούνται «βαριές», υπό την έννοια ότι απαιτούν μεγάλα αποθέματα καύσης άνθρακα για τη λειτουργία τους. Τέτοιες βιομηχανίες είναι οι μεταλλουργίες, τα εργοστάσια λιπασμάτων, οικοδομικών υλικών, ενέργειας κ.λπ.

Σήμερα το κόστος των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 φτάνει τα 100 ευρώ ο τόνος και η τιμή τους μάλλον θα αυξηθεί στο μέλλον. Οι βιομηχανίες τώρα έχουν δύο επιλογές:

  • είτε να καταβάλουν το τίμημα,
  • είτε να τους αποθηκεύσουν σε μια τέτοιου είδους «αποθήκη» και να μην καταβάλουν το τίμημα.

Αποθήκες CO2 στη χώρα μας δεν υπάρχουν, όπως δεν υπάρχουν, σύμφωνα με τον κ. Σκυλακάκη, ούτε στη Μεσόγειο Θάλασσα ούτε και στην Ευρώπη. Επομένως, οι βιομηχανίες είτε θα πληρώνουν τη μεταφορά τους σε άλλα σημεία του πλανήτη, είτε θα καταβάλουν το αντίτιμο των 100 ευρώ τον τόνο.

Η αποθήκη στον Πρίνο μπορεί να αποφέρει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, ειδικά στις επιχειρήσεις εκείνες που θα βρίσκονται σε κοντινή περιοχή. Σε μια τέτοια περίπτωση, η μεταφορά του CO2 δεν θα γίνεται καν με μεταφορικά μέσα, αλλά μέσω αγωγών στο κοίτασμα. Βεβαίως, στην αποθήκη αυτήν θα μπορούν ν’ αποθηκεύουν διοξείδιο του άνθρακα και οι βιομηχανίες που βρίσκονται σε απομακρυσμένο επίπεδο, εντός και εκτός επικρατείας. Αυτές θα μεταφέρουν το CO2 με πλοία, που αρκεί να τους κοστίζει λιγότερο από το να τους μεταφέρουν σε άλλα σημεία του πλανήτη.

Η διαδικασία αυτή δεν ενέχει κανέναν κίνδυνο, ή μάλλον ενέχει όλους εκείνους τους κινδύνους που ενέχει ένα αξιοποιήσιμο κοίτασμα φυσικού αερίου. Η όλη επένδυση έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά το ακριβές ύψος της δεν έχει προσδιοριστεί. Σύμφωνα με τον κ. Σκυλακάκη, θα ανέλθει σε μεταξύ 500 εκατ. και 1.000 δισ. ευρώ.

Μέχρι σήμερα έχουν ανατεθεί οι μελέτες από την εταιρεία Energean στην αμερικανική εταιρεία Halliburton. H τελευταία θα εξετάσει την αξιοπιστία του κοιτάσματος και κυρίως τη σχέση κόστους/οφέλους για τη διεξαγωγή ή όχι της επένδυσης.

Το όφελος εξαρτάται κυρίως από τους χρήστες και το πόσες βιομηχανίες θα θελήσουν να ενταχθούν στο σχήμα, είτε ως μέτοχοι είτε ως πελάτες. Ισχύει δηλαδή η επιχειρηματική πρακτική κόστους/οφέλους στην αξιοποίηση ενός κοιτάσματος πετρελαίου ή αερίου. Αν η επένδυση κριθεί βιώσιμη, δεν αποκλείεται να ενταχθεί σε στα μεγάλα έργα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CEF).

Οι αποφάσεις δεν θα αργήσουν να ληφθούν. To κοίτασμα θεωρείται σε μέγεθος ικανοποιητικό για να καλύψει σημαντικό τμήμα των εκπομπών αερίων της ελληνικής αγοράς για 10 χρόνια. Mε τις αποφάσεις, ωστόσο, που λαμβάνονται σε κυβερνητικό ή και σε διακυβερνητικό επίπεδο, η αξία του «γεμίσματος» αυτής της αποθήκης μάλλον θα αυξηθεί, παρά θα μειωθεί.

Πηγή: www.energypress.gr

Προηγούμενο άρθρο

Πρόταση στο 3.00 από το Κύπελλο Ισπανίας

Επόμενο άρθρο

Φάσεις και γκολ από το παιχνίδι του ΑΟΚ με το Βύρωνα (video)