ΠΡΟΣ:
- Τον Περιφερειάρχη Α.Μ.Θ.
- Τον Πρύτανη του Δ.Π.Θ.
- Τον Πρύτανη του Τ.Ε.Ι. Α.Μ.Θ.
- Τους κ.κ. Βουλευτές
- Τους κ.κ. Αντιπεριφερειάρχες
- Τους κ.κ. Δημάρχους
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αξιότιμοι,
- Ως σας είναι γνωστό από πλευράς του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κατατέθηκε προς «δημόσια» διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου «Συνέργεια Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος με Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας».
Η προσχηματικού χαρακτήρα διαβούλευση, ως ήταν αναμενόμενο, πριν ξεκινήσει, περατώθηκε.
- Σύμφωνα με το εν λόγω Νομοσχέδιο δημιουργούνται σαράντα μία (41) Σχολές και Τμήματα που εντάσσονται στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙ.Π.Ε.) με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
Το εν λόγω Πανεπιστήμιο ιδρύθηκε με το άρθρο 1 του Ν. 3391/2005. Οργανώθηκε δε και λειτουργεί ως αυτοτελές και πλήρως αυτοδιοικούμενο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα με τη διεθνή διακριτική ονομασία International Hellenic University.
Το ΔΙ.Π.Ε. έχει ως αποστολή να παρέχει ανώτατη εκπαίδευση ιδίως σε αλλοδαπούς που ενδιαφέρονται να σπουδάσουν στην Ελλάδα.
Για την επίτευξη της αποστολής του οργανώνει και πραγματοποιεί προγράμματα σπουδών σε προπτυχιακό και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, με χρήση της διδασκαλίας στα αγγλικά, προσελκύοντας ξένους φοιτητές, αλλά και καθηγητές διεθνούς φήμης.
Το ΔΙ.Π.Ε. μπορεί να συνεργάζεται με λοιπά Πανεπιστήμια της χώρας και με ομοταγή Πανεπιστήμια του εξωτερικού.Τώρα πώς οργανώνεται και λειτουργεί σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν. 4485/2017, ως αναφέρεται στο άρθρο 1 του νομοσχεδίου, μόνον ο Κ. Γαβρόγλου μπορεί να μας το εξηγήσει! Προφανώς υπήρξε «έντεχνη» συσχέτιση για τη σύνδεση με την επιχειρούμενη σήμερα μετάλλαξή του.
- Η επιχειρούμενη δια του νομοσχεδίου «συγχώνευση – απορρόφηση» του Τ.Ε.Ι. Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης στο ΔΙ.Π.Ε. μεθοδεύτηκε εντέχνως από τον κ. Υπουργό Παιδείας, ο οποίος προσέφερε ορισμένα «δωράκια» για συνηγορία.
Ενώ δηλαδή κάθε λογικός άνθρωπος θα περίμενε το εγχείρημα – πρόταση να περιλαμβάνει την «συγχώνευση» του Δ.Π.Θ. και του Τ.Ε.Ι. Α.Μ.Θ., όλως «παραδόξως» επιχειρείται η ένταξη του δεύτερου (Τ.Ε.Ι.) στο ΔΙ.Π.Ε.
Δηλαδή, οι μέχρι σήμερα συγχωνεύσεις, παρά τις αντιδράσεις του συνόλου των φορέων, στις περιφέρειες (Ήπειρου, Ιονίων Νήσων, Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας), που νομοθετήθηκαν, αλά ΣΥΡΙΖΑ, στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, ακολουθήθηκε άλλη τακτική-πρακτική και ευλόγως γεννώνται ερωτηματικά.
Επιπλέον η συσταθείσα επιτροπή από τον Υπουργό Παιδείας «όλως παραδόξως» εξαίρεσε της συμμετοχής στην επιχειρούμενη αλλοτρίωση το Δ.Π.Θ..
Στο εν λόγω εγχείρημα βεβαίως «αλλοτρίωσης» αντέδρασε δια της παραίτησής του ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΔΙ.Π.Ε. καθηγητής εγνωσμένου κύρους εντός και εκτός της χώρας, κος Κ. Γραμμένος.
Επίσης το όλο εγχείρημα που έχει ιδεοληπτικά χαρακτηριστικά, πολιτικά και εκπαιδευτικά αποτελεί μια ανεύθυνη ιδέα, καθότι επιχειρείται ένας «αχταρμάς» μοναδικός στον κόσμο.
Την άναρχη αυτή διάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας «καταδίκασε» και η Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας (Α.Δ.Ι.Π).
Για το λόγο αυτό άλλωστε ο Πρόεδρός της «αντικαταστάθηκε» από Σύμβουλο του κ. Υπουργού Παιδείας.
- Το ότι οι συγχωνεύσεις – απορροφήσεις πραγματοποιήθηκαν και πραγματοποιούνται χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς μελέτες σκοπιμότητας, χωρίς να λαμβάνονται υπ‘ όψη τα αποτελέσματα αξιολόγησης και βεβαίως χωρίς μέριμνα για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, αυτό αποδεικνύεται και παρουσιάζεται εύγλωττα και από το περιεχόμενο των ήδη ψηφισμένων νομοθετημάτων, αλλά και του ειρημένου νομοσχεδίου.
Τα μέλη ΔΕΠ του Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας δεν εντάσσονται απ’ ευθείας στα νέα τμήματα και διοχετεύονται στα γενικά τμήματα, όπου θα περάσουν από αξιολογήσεις κλπ. κλπ.. Προς δε τα μέλη ΔΕΠ και οι φοιτητές των Τ.Ε.Ι. εντάσσονται και σε μη συναφή τμήματα. Αυτό βεβαίως δεν ίσχυσε στην απορρόφηση των Τ.Ε.Ι. Ηπείρου και Ιονίων Νήσων.
- Επίσης η απόφαση της Επιτροπής Αξιολόγησης για το Τ.Ε.Ι. της Κρήτης ομιλεί για αυτοδύναμη ανάπτυξη και μετεξέλιξη του σε Πανεπιστήμιο Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Κρήτης (τρίτο Πανεπιστήμιο στη Κρήτη).
- Ομοίως δημιουργούνται τμήματα με τα ίδια γνωστικά αντικείμενα, αλλά και Σχολές χωρίς τμήματα (π.χ. Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης με έδρα τη Θεσσαλονίκη).
Επιπλέον ερωτήματα:
α) Πώς θα μπορέσουν να λειτουργήσουν τμήματα σε Καβάλα και Δράμας με λιγότερα από 70 μέλη ΔΕΠ;
β) Τι τύχη έχουν τα τμήματα στη Δράμα, όταν τα Γεωπονικά Τμήματα της χώρας έχουν φτάσει σε διψήφιο αριθμό και τα Δασολογικά σε πέντε (5), όταν η Γερμανία έχει τέσσερα (4) με τετραπλάσια έκταση;
γ) Για πιο λόγο αφαιρείται το υφιστάμενο Τμήμα Αρχιτεκτονικής από τη Δράμα και μεταφέρεται στις Σέρρες; Δεν αρκούν επτά (7) Τμήματα στις Σέρρες;
δ) Πώς στην Καβάλα προτείνεται Τμήμα Λογιστικής και χρηματοοικονομικής και ταυτόχρονα Τμήμα Οικονομικών Επιστημών στις Σέρρες με σοβαρές επικαλύψεις ;
ε) Πώς είναι δυνατόν το ίδιο Πανεπιστήμιο να έχει Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής στην Καβάλα και Τμήμα Λογιστικής και Πληροφοριακών Συστημάτων στη Θεσσαλονίκη;
στ) Πώς είναι δυνατόν το ίδιο το Πανεπιστήμιο να έχει Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και στη Θεσσαλονίκη και Τμήμα Διοίκησης Επιστήμης και Τεχνολογίας στην Καβάλα.
- Το θνησιγενές ¨των συγχωνεύσεων – απορροφήσεων¨ ομολογείται από τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας, καθότι στο ήδη νομοθέτημα απορρόφησης του Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και του Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, του ΕΚΠΑ και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, συνιστά (άρθρο 34) «Ακαδημαϊκό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Έρευνας με έδρα τη Λαμία», προκειμένου να μελετήσει τις προϋποθέσεις ίδρυσης Α.Ε.Ι. και Ερευνητικών Κέντρων στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, να εκπονήσει σχετική Έκθεση βιωσιμότητας και να εισηγηθεί μέχρι τις 31/12/2020 στο Υπουργείο Παιδείας την ίδρυσή τους, εξετάζοντας τις αναπτυξιακές προοπτικές, την αναπτυξιακή πολιτική της Περιφέρειας, τις δυνατότητες για συνέργειες των οικονομικών δραστηριοτήτων της περιοχής (αγροτική παραγωγή, βιομηχανία, τουρισμός κλπ) με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της περιοχής κλπ. Κάτι αντίστοιχο, όχι βεβαίως εκ των υστέρων, δεν έπρεπε να δρομολογηθεί σε μια περιοχή με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (π.χ. Εθνικά), αλλά και σε μια Περιφέρεια από τις φτωχότερες όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης, ως είναι αυτή της Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης;
Επιβαρυντικό και δυσοίωνο για την επιβίωση και καρποφορία του όλου αστόχαστου εγχειρήματος αποτελεί το γεγονός ότι και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στις προηγούμενες νομοθετήσεις «απορροφήσεις» επέμενε ότι «η ετήσια δαπάνη για τη λειτουργία των νέων σχολών και τμημάτων δεν μπορεί να υπολογισθεί».
Ως εκ τούτου και η ανυπαρξία χρηματοδότησης έρχεται να προστεθεί σε όσα αναφέρονται στην παράγραφο (4).
- Τέλος με το προς νομοθέτηση νομοσχέδιο αποδυναμώνεται – υποβαθμίζεται εισέτι περισσότερο το Δ.Π.Θ., το οποίο στα 41 χρόνια από την ίδρυσή του έχει καταφέρει να είναι το 3ο Πανεπιστήμιο στη χώρα με ισχυρές σχολές, με 218 τμήματα προπτυχιακών σπουδών και 53 μεταπτυχιακών σπουδών, με 31000 προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές σε 7 Πανεπιστημιούπολεις (Campuses). Παράλληλα έχει αναπτύξει σημαντική εξωστρέφεια με συνεργασίες και συμπράξεις με Πανεπιστήμια εξωτερικού, ενώ παρά τον υποδιπλασιασμό των χορηγούμενων από ΥΠΕΠΘ πόρων καταφέρνει μέσα από ευρωπαϊκές δράσεις, αλλά και εξορθολογισμό των δαπανών ν’ αναπτύσσει συνεχώς τον τομέα παροχής των υπηρεσιών του σε κοινωνικές κυρίως δράσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κάτοικοι της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης αναγνωρίζουν στο Δ.Π.Θ. εκτός από τον από ίδρυσή του σημαντικό αναπτυξιακό μηχανισμό και το βασικό συστατικό της πολιτιστικής και κοινωνικής αναβάθμισης της περιοχής ενσωματωμένο στον κοινωνικό ιστό.
Στο όλο εγχείρημα ως αναφέρθηκε η Κυβέρνηση αγνόησε επιδεικτικά – μεθοδευμένα τον αποκλεισμό του Δ.Π.Θ. Προς δε χωρίς καμία μελέτη ανακοίνωσε την ίδρυση 4ης Νομικής Σχολής στην Πάτρα παρά τις αντιδράσεις του Νομικού κόσμου, γεγονός που θα συρρικνώσει την Νομική Σχολή του Δ.Π.Θ.
Επιπλέον κατάργησε τα τρία νέα ερευνητικά ινστιτούτα που θα λειτουργούσαν σε συνεργασία με το Δ.Π.Θ.. Προς δε επέτρεψε τις μετακινήσεις καθηγητών από τα περιφερειακά Πανεπιστήμια, αν και οι καθηγητές των Πανεπιστημίων εκλέγονται στο ίδρυμα και στο Τμήμα που υπηρετούν.
Οι εν λόγω δράσεις σε πρώτη φάση θα συρρικνώσουν το Δ.Π.Θ. πάνω από 50%, το οποίο εκτός από τους φοιτητές και τους διδάσκοντες του θα χάσει και τη δυναμική του και τη δυνατότητα να διαδραματίσει στην περιοχή το ρόλο που ιδρύθηκε.
Δυστυχώς και μακάρι να διαψευστώ το αυτό θα συμβεί και με το Τ.Ε.Ι. της Α.Μ.Θ.
- Αξιότιμοι,
είχα χρέος, αλλά και ανάγκη να σας καταστήσω κοινωνούς ενός ζητήματος ζωτικής σημασίας, με ποικίλες προεκτάσεις και συνέπειες για τον τόπο που υπηρετούμε και παρακαλώ για την κατανόησή σας.
Η Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση είναι το απαραίτητο εργαλείο στην οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας μας και αναγκαία προϋπόθεση ενός νέου παραγωγικού και καινοτόμου μοντέλου ανάπτυξης διασφαλίζοντας και ένα τεράστιο κομμάτι των επαγγελματικών επιδιώξεων και διασφαλίσεων της νεολαίας μας.
Αυτή πιστεύω ότι θα πρέπει να είναι η κοινή επιδίωξή μας για την Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση στην περιφέρειά μας, απαιτώντας από την Κυβέρνηση τη δημιουργία ενός αυτοτελούς και πλήρως αυτοδιοικούμενου Ανώτατου Τεχνολογικού Ιδρύματος Πανεπιστημιακού χαρακτήρα, με έδρα την Καβάλα.
«Έκαστος, ας αναλάβει τις ευθύνες του».
Με εκτίμηση
Ο Βουλευτής Ν.Δ. Ν. Δράμας
Δημήτρης ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ