Το δηλώνω εξ αρχής ότι συντάσσομαι απολύτως με τις απόψεις της κ. Κορίνας Χιώτη – Πρασσά που διερωτήθηκε γιατί ο δήμαρχος βράβευσε τον επί 14 χρόνια θητεύσαντα στο Φεστιβάλ Φιλίππων και στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας καλλιτεχνικό διευθυντή Θοδωρή Γκόνη επί τη αποχωρήσει του απ’ αυτό το πόστο και από την Καβάλα γενικότερα.
«Γιατί τον βράβευσε» ανέφερε η κ. Πρασσά. «Την δουλειά του έκανε για την οποία μάλιστα πληρωνόταν».
Πολύ σωστά. Πόσο μάλλον όταν το λέει ένας άνθρωπος που είναι σήμερα μέλος του δ.σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας και παλιότερα, επί διοικήσεως Δήμητρας Τσανάκα και πρόεδρος του νομικού αυτού προσωπου, για δύο περίπου χρόνια και επί πλέον είχε ψηφίσει με τα δυο χέρια την τριετή ανανέωση της σύμβασης του Γκόνη.
Και εξηγούμαι:
Τη δουλειά του δεν έκανε ο Γκόνης όταν αναλαμβάνοντας τα καθήκοντά του παρέλαβε ένα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. που χρωστούσε 200 χιλιάδες ευρώ και κατάφερε σε μικρό χρονικό διάστημα να μηδενίσει αυτό το χρέος και να παραδώσει σήμερα ένα νομικό πρόσωπο χωρίς ούτε ένα σεντ χρέος;
Τη δουλειά του δεν έκανε όταν απαγόρευσε τα μαξιλαράκια από φελιζόλ που βρώμιζαν σε κάθε παράσταση τον ιερό χώρο του αρχαίου θεάτρου των Φιλίππωνκαι το μετέτρεπαν σε ποδοσφαιρικό γήπεδο;
Τη δουλειά του δεν έκανε όταν απαγόρευσε την προσέγγιση των οχημάτων στην είσοδο του αρχαίου θεάτρου με αποτέλεσμα μάλιστα να δεχτεί λεκτική επίθεση και να απειληθεί από πρώην υπουργό που δεν τον άφησε να παρκάρει μπροστά στην είσοδο την μερσεντές του;
Τη δουλειά του δεν έκανε όταν με πρωτοβουλία του κατασκευάστηκαν καινούρια καμαρίνια στο αρχαίο θέατρο και αντικαταστάθηκαν τα πανάθλια και πρωτόγονα προγενέστερα, ενώ πίεσε την αρχαολογική υπηρεσία και επόπτευσε στην διευθέτηση με αμμοχάλικο της πρόσβασης του κοινού από την εξωτερική είσοδο μέχρι μέσα στον χώρο του αρχαίου θεάτρου;
Τη δουλειά του δεν έκανε όταν κατάφερε ανάμεσα σε ελάχιστους θεατρικούς οργανισμούς, να εντάξει το Φεστιβάλ Φιλίππων για τέσσερα χρόνια σε χρηματοδοτούμενο από το υπουργείο πολιτισμού πρόγραμμα εργαστηρίου αρχαίου δράματος με καλλιτέχνες που εγκαθίσταντο στην περιοχή των Κρηνίδων για ένα περίπου μήνα προσφέροντας στην τοπική οικονομία αλλά και στον τοπικό πολιτισμό;
Ένα αντίστοιχο χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα μάλιστα εξασφάλισε και για το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και τον διάδοχό του στα επόμενα χρόνια, τώρα λίγο πριν αποχωρήσει από τη θέση του.
Έχει δίκαιο η κ. Πρασσά λοιπόν. Την δουλειά του έκανε για την οποία πληρωνόταν.
Όπως την έκανε οραματιζόμενος και υλοποιώντας ένα πλούσιο και ευφάνταστο παράλληλο πρόγραμμα εκδηλώσεων με ενιαία θεματολογία κάθε φορά μέσα στην πόλη της Καβάλας, συστήνοντάς μας ποιητές, συγγραφείς αλλά και ντόπιες καλλιτεχνικές δυνάμεις, δίνοντας βήμα να εκφραστούν και να συμμετάσχουν ισότιμα στο Φεστιβάλ Φιλίππων.
Και βέβαια τη δουλειά του έκανε όταν ανακάλυψε και μας πρότεινε απίθανους χώρους, που ούτε εμείς οι Καβαλιώτες δεν τους ξέραμε και δεν φανταζόμασταν ότι μπορούν να λειτουργήσουν σαν χώροι καλλιτεχνικής δημιουργίας και ανάτασης.
Τη δουλειά του δεν έκανε ο κ. Γκόνης όταν μας σύστησε το Απεντομωτήριο, το πιο εμβληματικό ίσως από όλους αυτούς τους νέους χώρους που υπήρχε μέσα στο κεντρικό λιμάνι καμιά πενηνταριά χρόνια αλλά κανένας μας δεν τον ήξερε;
Κι ύστερα ξαφνικά με την δουλειά του που έκανε ο Γκόνης και για την οποία πληρωνόταν, όπως λέει η κ. Πρασσά, μας παρέδωσε μια μήτρα καλλιτεχνικής δημιουργίας που επί δύο χρόνια γέμιζε ασφυκτικά παρουσιάζοντας έργα ντόπιων και άλλων δημιουργών όπως του Θόδωρου Γρηγοριάδη, του Διαμαντή Αξιώτη, του Κοσμά Χαρπαντίδη, των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη, του Ευριπίδη Γαραντούδη, του Νίκου Καραγιαννακίδημε εκλεκτούς ηθοποιούς και υψηλού επιπέδου παραγωγές.
Και ήταν τέτοια η δημιουργική δουλειά που έκανε ο Γκόνης για την οποία φυσικά πληρωνόταν, που η ΚΑΠΑ εκδοτική συγκέντρωσε σε έναν καλαίσθητο τόμο (2015) με τίτλο «Τα κείμενα των Φιλίππων» όλα αυτά τα κείμενα που γράφτηκαν κατά παραγγελία του Γκόνη στο πλαίσιο της δουλειάς που έκανε ως καλλιτεχνικός διευθυντής και για την οποία πληρωνόταν όπως ευστόχως ανέφερε η κ. Κορίνα Χιώτη – Πρασσά.
Τα παρακάτω κείμενα συμπεριελάμβανε η καλαίσθητη έκδοση της εταιρίας «ΚΑΠΑ Εκδοτική»:
2009 Η ΠΑΧΝΗ Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη
2010ΠΕΣΤΡΟΦΑ ΔΟΥΝΑΒΕΩΣ Μισέλ Φάις
ΜΙΚΡΟ ΛΕΞΙΚΟ ΑΝΩΜΑΛΩΝ Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη
ΒΛΑΒΕΡΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ Θεόδωρου Γρηγοριάδη
ΤΙ ΛΕΣ ΚΙ ΕΣΥ, ΜΠΑΜΠΗ; Σάκη Σερέφα
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΩΣ ΑΜΛΕΤ Λούλας Αναγνωστάκη
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΠΕΡΙΗΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΟΡΟΣ ΣΥΜΒΟΛΟ Κοσμά Χαρπαντίδη
ΒΑΣΙΛΗΑΣ ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ Διαμαντή Αξιώτη
ΘΑΛΑΜΟΣ / ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΧΕΙΜΩΝΑ Ευριπίδη Γαραντούδη
2011Η ΘΑΣΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ ΚΑΙ Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ Βασίλη Βασιλικού
2012ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΠΟΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΞΕΓΕΡΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ Κοσμά Χαρπαντίδη
2013 Ο ΓΗΡΑΙΟΣ ΠΑΤΗΡ ΜΟΥΚώστα Ακρίβου
Ο Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ ΣΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΒΑΛΚΑΝΙΑΓιώργου Χρονά
2014 ΖΗΣΑΜΕ ΔΥΣΚΟΛΑ, ΑΛΛΑ… ΟΡΘΙΟΙΝίκου Ε. Καραγιαννακίδη
DONNAABBANDONATA Ή ΠΟΛΥ ΜΕ ΣΤΕΝΑΧΩΡΗΣΑΤΕ ΚΥΡΙΕ ΓΙΩΡΓΟ ΜΟΥ Γλυκερίας Μπασδέκη
Αλλά δεν ήταν μόνο το Απεντομωτήριο που ανακάλυψε ο Γκόνης στο πλαίσιο της δουλειάς του για την οποία πληρωνόταν.
Μας πρότεινε δεκάδες άλλους πρωτότυπους χώρους όπου πραγματοποιήθηκε ένας οργασμός καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Το Ιμαρέτ και τους κήπους της οικίας του Μοχάμεντ Άλι. Το καρνάγιο και το οικόπεδο Κρέη. Το χώρο του Φάρου στην Παναγία και την παραλία στη ρίζα του μεγάλου λιμενοβραχίονα με την εκπληκτική παράσταση «Όνειρο στο κύμα» του Παπαδιαμάντη με μια Λυδία Φωτοπούλου να δίνει ρεσιτάλ.
Αυλόγυρους εκκλησιών και σχολείων, λαϊκά καφενεία και πολλούς άλλους χώρους ων ουκ έστι αριθμός.
Και φυσικά ο Γκόνης έκανε τη δουλειά του για την οποία πληρωνόταν, και τους ατέλειωτους χειμώνες της θητείας του στην Καβάλα, όταν σε αντίθεση με προγενέστερους απ’ αυτόν διευθυντές που περιοριζόταν στις συμβατικές υποχρεώσεις για τρεις παραγωγές τη σεζόν, εκείνος έστεινε ολόκληρο χειμερινό πρόγραμμα με μετακλήσεις μικρών σχημάτων με έργα που έκαναν επιτυχία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κι έτσι κάθε εβδομάδα -πολλές φορές και συχνότερα- υπήρχε σειρά παραστάσεων ή και συναυλιών που μπορούσαν οι Καβαλιώτες να παρακολουθήσουν και να απολαύσουν.
Και σ’ αυτή την περίπτωση έδωσε βήμα σε ντόπιους καλλιτέχνες, σκηνοθέτες, συγγραφείς, ηθοποιούς όπως στη Λυδία Ελιόγλου, στη Τζένη Αργυρίου, στο Μιχάλη Αγγελίδη, στη Μάγκυ Κριθαρέλλη, στην Εύα Οικονόμου Βαμβακά, στον Παύλο Σταυρόπουλο, στο Δημήτρη Κοντό, στον Ανδρέα Τσαπτσιάδη, στη Ναταλία Βασιλέκα και σε πολλούς άλλους.
Παραγωγές του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας κατάφερε ο Γκόνης, ο οποίος έκανε απλώς τη δουλειά του και πληρωνόταν γι’ αυτήν, να τις μεταφέρει και εκτός Καβάλας, τόσο σε γειτονικές πόλεις όσο και στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα μέχρι και στην Κύπρο και να κάνει γνωστο παντού το όνομα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και της Καβάλας γενικότερα.
Τη δουλειά του έκανε όλα αυτά τα χρόνια ο Γκόνης στην Καβάλα για την οποία μάλιστα πληρωνόταν.
Γι’ αυτό άλλωστε και η πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Σακελλαροπούλου ζήτησε μόνον αυτόν να συναντήσει όταν πριν ένα χρόνο περίπου επισκέφθηκε την Καβάλα.
Το μεγάλο του σφάλμα,για το οποίο, φαντάζομαι, δεν τον συγχωρεί η κ. Κορίνα Χιώτη Πρασσά, ήταν ότι σ’ όλη αυτή τη μακρά διαδρομή του στον τόπο μας, μάς πρότεινε Κωνσταντίνο Καβάφη, Γιώργο Σεφέρη, Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη αντί για Τόνυ Σφίνο!
Θόδωρος Θεοδωρίδης