Dark Mode Light Mode
Ολοκληρώθηκε η διαμαρτυρία των εργαζόμενων στις νέες εταιρίες
Φεστιβάλ Φιλίππων: 60 χρόνια με νέα γενιά και με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο τιμώμενο πρόσωπο
Χορωδία & Μαντολινάτα Λευκίμμης σε Επτανησιακές Καντάδες

Φεστιβάλ Φιλίππων: 60 χρόνια με νέα γενιά και με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο τιμώμενο πρόσωπο

 

Από το ιστολόγιο «Τέταρτο Κουδούνι» του Γιώργου Σαρηγιάννη μαθαίνουμε και αντιγράφουμε τα νέα για το Φεστιβάλ Φιλίππων του 2017. Φυσικά πρόκειται για την 61η διοργάνωση και όχι για την 60η όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα αλλά αυτό δεν έχει και μεγάλη σημασία. Η ουσία είναι ότι ο Γκόνης και το Φεστιβάλ πρωτοτυπούν και πάλι με ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον και πρωτοποριακό αφιέρωμα στο αρχαίο δράμα με το οποίο άλλωστε είναι άρρηκτα συνδεδεμένο ιστορικά το Φεστιβάλ Φιλίππων από την γέννησή του.

 

 

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Η Ιόλη Ανδρεάδη μ’ αφορμή τον «Ίωνα» του Ευριπίδη, η Σύλβια Λιούλιου, σε συνεργασία με τον Νίκο Φλέσσα, ερευνώντας τους αφηγηματικούς τρόπους στον τραγικό λόγο, η Γεωργία Μαυραγάνη μ’ αφορμή την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, η Αμερικανίδα Λόρα Τέσμαν, απ’ το Κολέγιο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, διερευνώντας το χαρακτήρα της Ιώς μέσα απ’ τους απογόνους της («Προμηθεύς δεσμώτης» και «Δαναΐδες») κι η Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος μ’ αφορμή τον «Οιδίποδα τύραννο» του Σοφοκλή συνθέτουν το μωσαϊκό των παραστάσεων που θ’ ανεβούν στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων, στις 9 και 10 Αυγούστου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων, ως το κυρίως γεγονός του φετινού εορτασμού των 60 χρόνων του -οι παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων ξεκίνησαν το 1957 αλλά το Φεστιβάλ, ως Φεστιβάλ Φιλίππων και Θάσου τότε, επισημοποιήθηκε το 1961.

 

 

Ο ρηξικέλευθος κι ευφάνταστος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων σκηνοθέτης Θοδωρής Γκόνης, που καταφέρνει κάθε χρόνο, παρά την έλλειψη οικονομικών μέσων, να αναζωπυρώνει, με διάφορους τρόπους, το ενδιαφέρον για το Φεστιβάλ, επέλεξε να γιορτάσει την επέτειο προσκαλώντας σκηνοθέτες και ομάδες της νέας γενιάς, απ’ την Ελλάδα και τις ΗΠΑ για ένα Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος. Το Εργαστήρι θα πραγματοποιηθεί στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων και στην περιοχή των Κρινήδων -η κωμόπολη πλάι στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, που έχει λειτουργήσει και λειτουργεί υποστηρικτικά για το Φεστιβάλ Φιλίππων όπως το Λυγουριό για το Φεστιβάλ Επιδαύρου- και θα καταλήξει στη δημιουργία πέντε νέων παραστάσεων εμπνευσμένων απ’ το αρχαίο δράμα.

Οι εργασίες του θα ξεκινήσουν στις 20 Ιουλίου. Τόπος προετοιμασίας των ομάδων θα ’ναι οι Κρηνίδες -πρωτεύουσα της Ενότητας Φιλίππων του Δήμου Καβάλας, περιοχής ενός εκ των σημαντικότερων αρχαιολογικών χώρων της Μακεδονίας.

 

 

Παράλληλα, στο πλαίσιο του εορτασμού, τιμώμενο πρόσωπο θα ’ναι ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος -γέννημα θρέμμα της Μακεδονίας, άλλωστε, είναι- ο οποίος άοκνα εργάζεται πάνω στο αρχαίο δράμα έχοντας εισαγάγει νέους τρόπους ερμηνείας του και προβάλλοντας και διαδίδοντάς το μέσα απ’ τις διεθνείς περιοδείες του θιάσου του «Άττις» αλλά και με πολλές σκηνοθεσίες αρχαίου δράματος που υπογράφει στο εξωτερικό. Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος θα παρακολουθήσει και τις πέντε παραστάσεις ενώ, την τελευταία μέρα, στις 10 Αυγούστου, θα πραγματοποιήσει και ομιλία με θέμα το αρχαίο δράμα, εστιάζοντας στην ιδιαίτερη μέθοδό του, όπως αυτή αναπτύσσεται στο βιβλίο του «Η επιστροφή του Διόνυσου».

Το Φεστιβάλ Φιλίππων κι οι τοπικοί φορείς που συνδράμουν στην προσπάθεια αυτή καινοτομούν και δίνουν το παράδειγμα προσφέροντας τα έξοδα που απαιτούνται για την κάλυψη της παραγωγής και των πέντε παραστάσεων, όπως και τη φιλοξενία και τη σίτιση, για όλο το διάστημα, των καλλιτεχνών που θα συμμετάσχουν. Πρόκειται για ένα πρωτότυπο διεθνές θεατρικό camp που διοργανώνεται για πρώτη φορά στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων και στο γυμνάσιο των Κρηνίδων, με χαρακτήρα καλλιτεχνικό αλλά και εκπαιδευτικό.

Οι δοκιμές κι η όλη προετοιμασία της κάθε παράστασης θα ’ναι ανοιχτές για το κοινό. Οι δοκιμές θα λειτουργούν σαν ανοιχτό εργαστήρι για τους φοιτητές, την τοπική κοινότητα κι όποιον ενδιαφέρεται να τις παρακολουθήσει. Το ίδιο ανοιχτά θα ’ναι και τα ξεχωριστά workshops τα οποία θα πραγματοποιήσουν οι πέντε σκηνοθέτες, παρουσιάζοντας τον τρόπο δουλειάς τους σχετικά με την παράσταση που πρόκειται να δημιουργήσουν.

 

Η Ιόλη Ανδρεάδη,γεννημένη στην Αθήνα, είναι απόφοιτος της δραματικής σχολής του «Θεάτρου Τέχνης» Καρόλου Κουν, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Σπούδασε σκηνοθεσία στο Λονδίνο -στην Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης (RADA) και στο King’s College στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω απ’ το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε επτά χρόνια στο Λονδίνο και την Νέα Υόρκη κι έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Έχει υπάρξει ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab» η οποία δημιουργήθηκε στο «Watermill Center» του Ρόμπερτ Γουίλσον το 2011 και της οποίας διετέλεσε καλλιτεχνική διευθύντρια το 2013 στην Νέα Υόρκη και το 2015 στη Σύρο.

Η Σύλβια Λιούλιου, επίσης γεννημένη στην Αθήνα, αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, σπούδασε θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Royal Holloway του Λονδίνου (BA Classics and Drama), υποκριτική στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή «Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας» και σκηνοθεσία στην Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης (RADA) του Λονδίνου (ΜΑ Text and Performance), απ’ όπου αποφοίτησε με διάκριση τον Σεπτέμβριο του 2010. Απ’ το 2003 έχει εργαστεί εξαντλητικά ως βοηθός σκηνοθέτη κι ως υπεύθυνη παραγωγής σε σημαντικές παραστάσεις, έχει αρθρογραφήσει για το θέατρο, επιμελήθηκε θεατρολογικά εκδόσεις και τηλεοπτικές εκπομπές ενώ διδάσκει υποκριτική έως και σήμερα ενώ έχει σκηνοθετήσει αρκετές παραστάσεις.

Η Γεωργία Μαυραγάνη που γεννήθηκε στο Αγρίνιο κι απ’ το 2001 ζει στην Αθήνα, σπούδασε παιδαγωγικά στην Σχολή Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Πατρών και θέατρο στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο προπαρασκευαστικό μεταπτυχιακό τμήμα της σχολής DasArts στο Άμστερνταμ της Ολανδίας. Στο διάστημα 2000-2004 συνεργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη με πολλούς σημαντικούς έλληνες θεατρικούς σκηνοθέτες ενώ απ’ το 2004 έχει σκηνοθετήσει αρκετές παραστάσεις. Είναι ιδρυτικό μέλος της Κίνησης Μαβίλη κι απ’ το 2010 διδάσκει υποκριτική στη δραματική σχολή «Δήλος». Απ’ το 2003 εργάζεται, παράλληλα, ως δασκάλα στη δημόσια πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το 2005 ίδρυσε τη θεατρική ομάδα «Happy End» με στόχο τη δημιουργία παραστάσεων που το θεατρικό τους κείμενο είναι προϊόν έρευνας των συντελεστών της εκάστοτε παράστασης.

 

Η Αμερικανίδα Laura Tesman απ’ την Νέα Υόρκη είναι σκηνοθέτρια, συγγραφέας και δημιουργός συνεργατικών παραστάσεων, κάτοχος διδακτορικού τίτλου σπουδών απ’ το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο (Μπόουλντερ) και μεταπτυχιακού MA στο Αγγλικό και Ευρωπαϊκό Αναγεννησιακό Δράμα (Μεγάλη Βρετανία). Ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνική συνδιευθύντρια του «Spleen Theater» και μέλος του «World Wide Lab», είναι, επίσης, μέλος του «Lincoln Center» Theater Director’s Lab και του Stage Directors and Choreographers. Έχει τιμηθεί με βραβεία και χορηγίες και σκηνοθετεί στο Προπτυχιακό στο Θέατρο του Brooklyn College, όπου διδάσκει Σωματοποιημένη Επιτέλεση,

Δραματική Λογοτεχνία και Θέατρο της Επινόησης και Συνεργατικό Θέατρο.

Η Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, τέλος, λειτούργησε για πρώτη φορά το 1973. Υπεύθυνος Σπουδών της είναι ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιάννης Ρήγας.

Προηγούμενο άρθρο

Ολοκληρώθηκε η διαμαρτυρία των εργαζόμενων στις νέες εταιρίες

Επόμενο άρθρο

Χορωδία & Μαντολινάτα Λευκίμμης σε Επτανησιακές Καντάδες