Ολοκληρώθηκε το βράδυ της Δευτέρας με τη μεγάλη εκδήλωση στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων το φετινό φεστιβάλ «Άδοντες και Ψάλλοντες».
Το δυσάρεστο γεγονός της τελευταίας μέρας αφορά το σπουδαίο Πολωνό μουσικό Πράϊσνερ. Αποχώρησε αφού ζήτησε και δεν έγινε δεκτό, να εμφανιστεί στην εκδήλωση χωρίς τους 150 μαθητές των μουσικών σχολείων που προβλέπονταν. Απέρριψε τα παιδιά με έναν τρόπο μη επαγγελματικό.
Ενημέρωσε τα ίδια και όχι τους εκπαιδευτικούς τους. Δεν δέχθηκε καμιά από τις διάφορες ενδιάμεσες προτάσεις. Κι έτσι αποχώρησε χωρίς να λάβει μέρος στην εκδήλωση. Πληρωμένος προκαταβολικά. Την ιστορία διηγήθηκε με ψυχραιμία και αναλυτικά ο κ. Γιάννης Κακάρας (φωτογραφία). Διευθυντής του Μουσικού Σχολείου Καβάλας.
Η συνέντευξη
Ερ: Τι ακριβώς έγινε την τελευταία στιγμή στο φεστιβάλ «Άδοντες και Ψάλλοντες» κι είχε σχέση με τον συνθέτη Πράισνερ;
Απ: Δυστυχώς ο συνθέτης για τους δικούς του λόγους απέκλεισε όλα τα παιδιά, ενώ ήξερε από πολύ καιρό πριν ότι θα υπάρχουν παιδιά μουσικών σχολείων. Με την αιτιολογία ότι δεν μπορούν να αποδώσουν όπως θα επιθυμούσε αυτός. Αυτό μας το είπε το πρωί του Σαββάτου, που κάναμε την πρώτη πρόβα. Στην ουσία έδιωξε όλα τα παιδιά και κράτησε μόνο τη Νέα Συμφωνική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης μαζί με τη χορωδία «Νίκος Αστρινίδης». Δηλαδή τις δυο επαγγελματικές χορωδίες.
Ερ: Εσείς γιατί δε το δεχθήκατε αυτό το πράγμα; Θα μπορούσατε να το δεχθείτε και να έχετε ήσυχο το κεφάλι σας…
Απ: Όλο αυτό έγινε- το φεστιβάλ και η συγκεκριμένη εκδήλωση- για να συμμετάσχουν παιδιά. Μάλιστα αν διαβάσετε την αφίσα του κ. Πράϊσνερ, στα Αγγλικά κιόλας, λέει ότι στην εκδήλωση θα είναι η Νέα Συμφωνική Ορχήστρα, η χορωδία «Νίκος Αστρινίδης» και παιδιά απ` όλα τα μουσικά σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Αυτά τα γνώριζε πολύ καιρό πριν. Είχε λάβει επίσης γνώση για τη σύνθεση της ορχήστρας που θα αποτελούταν και από μαθητές. Επίσης τη σύνθεση της χορωδίας που θα ήταν από μαθητές. Δεν γνώριζε ίσως ότι θα ήταν τόσοι πολλοί μαθητές.
Ερ: Γνώριζε τελικά τον αριθμό των μαθητών; Μήπως σε αυτό μόνο να έχει δίκαιο;
Απ: Φυσικά και γνώριζε τον αριθμό των μαθητών. Όλα τα γνώριζε. Εμείς επικοινωνούσαμε μέσω της μάνατζερ του και στέλναμε όλο το υλικό που είχαμε στα χέρια μας.
Ερ: Μας λέτε ότι είναι λίγο-πολύ αδικαιολόγητος;
Απ: Εμείς δεν μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς αν όλοι οι μαθητές που έρχονται από κάθε άκρη της Ελλάδας, αν είναι όλοι διαβασμένοι. Ή κάποιοι να μην ήταν όπως θα έπρεπε.
Ερ: Για πόσους μαθητές μιλάμε;
Απ: Μιλάμε για 150 μαθητές. Δεν μπορούμε να ξέρουμε σε τι επίπεδο είναι και τα 150 παιδιά. Μπορώ να ξέρω για το δικό μου σχολείο, μια χορωδία 40 μαθητών οι οποίοι ήταν προετοιμασμένοι εδώ και πολύ καιρό. Ήταν πολύ καλά. Αν υπήρχαν παιδιά μέσα στη χορωδία που δεν ήταν καλά διαβασμένα, να το κατανοήσω. Όμως δεν μπορούν να αποκλείονται όλοι αυτοί επειδή ενδεχομένως κάποιοι δεν θα ήταν τόσο καλά διαβασμένοι.
Ερ: Αυτή η φασαρία, αυτή η διαφωνία, αφορά τη μαθητική χορωδία των 150 παιδιών;
Απ: Ακριβώς. Τον παρακαλέσαμε με επιστολή, εννοείται τιμώντας τη δουλειά του και το έργο του, σεβόμενοι το μέγεθος που κατέχει, να παρουσιάσουν τα παιδιά ένα έργο έστω μαζί του. Μαζί με τον ύμνο της αγάπης. Να τους κάνουμε κοινωνούς σε αυτό εδώ. Διαφώνησε πάλι και ήταν κάθετος και σε αυτήν την πρόταση. Ήθελε να τους διώξει όλους. Ήταν ανένδοτος για τους δικούς τους λόγους, δεν μας έδωσε εξηγήσεις. Παρακαλέσαμε επίσης τα παιδιά να εκτελέσουν τα έργα του, γιατί έκαναν πρόβες πολύωρες σε αυτά. Έστω χωρίς τη διεύθυνση του. Ούτε αυτό το επέτρεψε. Για αυτό είδατε ότι στο τέλος παρουσιάσαμε ένα άλλο έργο στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων. Εννοώ την προχθεσινή εκδήλωση. Η πληροφορία αυτή ότι δεν επιτρέπει να ερμηνευτούν τα έργα του στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων, ήρθε σε μας γύρω στις 3 το μεσημέρι. Εμείς στις 8 το βράδυ της Δευτέρας παρουσιάσαμε ένα νέο πρόγραμμα, εξ ολοκλήρου.
Ερ: Πόσο καιρό έμεινε στην Καβάλα και πότε έφυγε ο κ. Πράισνερ;
Απ: Ήρθε την Παρασκευή και έφυγε το πρωί της Δευτέρας.
Ερ: Γίνεται πολύ συζήτηση για τα οικονομικά αυτής της συμφωνίας. Συμβόλαιο υπήρχε μαζί του;
Απ: Φυσικά υπήρχε συμβόλαιο μαζί του. Υπήρχε ιδιωτικό συμφωνητικό, το οποίο υπεγράφη από το Δήμο Καβάλας και την εταιρεία του. Το ιδιωτικό συμφωνητικό από εμάς δεν αθετήθηκε. Εμείς και επαγγελματική ορχήστρα είχαμε και επαγγελματική χορωδία.
Ερ: Πληρώθηκε προκαταβολικά αυτός ο άνθρωπος;
Απ: Έτσι γίνεται στο εξωτερικό και έτσι έγινε. Τώρα θα δει ο Δήμος Καβάλας το πώς θα διεκδικήσει αυτά τα χρήματα.
Ερ: Η αμοιβή του είναι 20.000 ευρώ;
Απ: Σωστά μαζί με τους 7 συνεργάτες του.
Ερ: Υπάρχει απογοήτευση φαντάζομαι από εσάς;
Απ: Απ` όλους μας, απογοήτευση. Γιατί ήταν άδικο όλο αυτό. Του ζητήσαμε απεγνωσμένα να δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στα παιδιά να δείξουνε ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα αλλά αυτός ήταν ανένδοτος. Ξεκίνησε την πρόβα με το δυσκολότερο έργο του και αυτό έχει σημασία. Δεν μίλησε καν μαζί μας.
Η πρόβα κυλούσε κανονικά, εγώ μίλησα με τη μάνατζερ που ήταν εδώ και τη ρώτησα πως βλέπει τα πράγματα. Αυτή μου διαβεβαίωσε ότι όλα πάνε καλά. Κάποια στιγμή σταματάει την πρόβα και ανακοινώνει στα παιδιά, τα προσβάλει κιόλας τα παιδιά, ότι δεν είναι δυνατό να συμμετέχετε, δεν ξέρετε, δεν γνωρίζετε και τα έβγαλε από τη μέση. Αυτό έγινε στο μουσικό σχολείο. Όλα αυτά έγιναν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και έκτοτε δεν έδωσε καμία άλλη ευκαιρία να αποδείξουν την αξία τους.
Ερ: Είναι και ένα μάθημα… Του χρόνου να είναι τα πράγματα πιο απλά, γιατί βλέπετε που μπορούμε να οδηγηθούμε. Το κυριότερο είναι να μην πληγωθούν και τα παιδιά.
Απ: Εννοείται. Για όλους μας είναι ένα μάθημα. Παρόλα αυτά το μήνυμα που πέρασε από τα παιδιά προς όλους, είναι ότι κρατήθηκε ψηλά το επίπεδο όσον αφορά την αντιμετώπιση του προβλήματος. Με ευγένεια, με ήθος και δεν υπήρχαν ούτε ακρότητες, ούτε τίποτα.
Ερ: Θα μπορούσαν τα πράγματα να πάρουν μια άλλη, πιο άσχημη τροπή;
Απ: Θα μπορούσαν βέβαια. Πραγματικά αυτά τα παιδιά με τη στάση τους, μετέφεραν ένα μήνυμα απόλυτης αξιοπρέπειας. Εντελώς μα εντελώς αδιάβαστα να ήταν, όφειλε ο συνθέτης να μιλήσει μαζί μας και όχι με τα παιδιά.