Dark Mode Light Mode

Η επίσκεψη του Πρωθυπουργού δεν έγινε, η ανάγκη ενημέρωσης του για τα τοπικά προβλήματα παραμένει

Ο κ. Κωστής Σιμιτσής έδωσε στη δημοσιότητα κείμενο που προετοίμασε εν όψει της επίσκεψης στην Καβάλα του Κυριάκου Μητσοτάκη. Η επίσκεψη τελικά δεν έγινε. Η ανάγκη ενημέρωσης του Πρωθυπουργού παραμένει:

Κύριε Πρόεδρε της κυβερνήσεως,

Πριν από αρκετά χρόνια ένα τοπικός εκδότης σύρθηκε στα δικαστήρια και ταλαιπωρήθηκε επειδή χαρακτήρισε «Υπουργικό θίασο» την επίσκεψη κυβερνητικού κλιμακίου στην πόλη μας. Τα χρόνια πέρασαν, οι δημοκρατικοί θεσμοί ισχυροποιήθηκαν, τα δικαιώματα κατοχυρώθηκαν. Όμως τα προβλήματα στον τόπο μας παραμένουν. Μερικά είναι τόσο παλιά, ώστε και μόνο η αναφορά τους σε έναν κατάλογο ζητημάτων προς επίλυση ξεσηκώνει ειρωνικά σχόλια και γέλια. Ωστόσο συνεχίζουμε να ελπίζουμε πως κάποια κυβέρνηση θα αποφασίσει να ασχοληθεί σοβαρά με αυτά.

Προφανώς δεν θα επιλέγατε το τρένο για τη μετακίνησή σας. Γιατί να κινδυνεύσετε σε μια γραμμή που φτιάχτηκε πριν από 100 και παραπάνω χρόνια και σήμερα ένα μεγάλο τμήμα της, από Σέρρες μέχρι Δράμα, δεν λειτουργεί; Το ίδιο δυστυχώς συμβαίνει και από την άλλη πλευρά, από την Ξάνθη μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Πριν από λίγους μήνες μάθαμε από τον σημερινό υπουργό Υποδομών ότι η μελέτη για τη σύνδεση της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη μπαίνει στο ψυγείο για απροσδιόριστο χρόνο. Μήπως για πάντα; Και όμως, στις αρχές της δεκαετίας οι δικοί σας υπουργοί δήλωναν περιχαρείς πως υπήρχε χρηματοδότηση από το ταμείο του Connecting Europe Facility και ότι μέχρι το 2030 θα είχε ολοκληρωθεί το έργο. Ένα έργο με αυτονόητη αναπτυξιακή, οικονομική και περιβαλλοντική διάσταση που ανακοινώνεται εδώ και 40 χρόνια. Το ίδιο συμβαίνει με τη σύνδεση προς Ξάνθη, που θα είναι τυφλή, όσο δεν επισκευάζεται η γραμμή μέχρι τα σύνορα.

Ούτε όμως θα ερχόσασταν οδικώς. Θα διαπιστώνατε πως η Εγνατία Οδός υποβαθμίζεται ραγδαία σε επικίνδυνο χαλικόδρομο για τον οποίο οι οδηγοί καταβάλλουν υψηλά διόδια. Και όταν θα φτάνατε στην έξοδο προς Καβάλα θα βλέπατε πως η οδική σύνδεση με τη Δράμα και τα σύνορα μέσω του περιβόητου και πολυδιαφημισμένου Ε61 αργοσβήνει ελλείψει πόρων.

Από το αεροπλάνο λοιπόν θα βλέπατε ότι παρά τις φετινές βροχές τα ποτάμια μας είναι ρηχά, τα κανάλια μας άδεια, μπαζωμένα και χωρίς συντήρηση και η διαχείριση των υδάτων μια υπόθεση μονάχα επιστημονική. Ο κάμπος του Νέστου με τις δυναμικές καλλιέργειες διψάει αλλά η δική σας κυβέρνηση αποφάσισε να εκτρέψει ένα μεγάλο μέρος των υδάτων του προς την Ξάνθη. Υπάρχει μελέτη; Έχουν εξεταστεί όλες οι περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις της εκτροπής; Από την άλλη πλευρά του νομού το ημιτελές φράγμα Μαρμαρά έχει παραδοθεί στη φθορά πριν καν λειτουργήσει. Σχεδιάστηκε να συγκρατεί ετησίως 25 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού, άρα μπορεί να μειώσει τις επιπτώσεις από έντονα καιρικά φαινόμενα τύπου Daniel, κυρίως όμως να αρδεύσει τις δυναμικές καλλιέργειες της περιοχής. Και ενώ όλοι μιλούν για τη χρησιμότητα των φραγμάτων, εμείς είτε δεν ολοκληρώνουμε την κατασκευή τους (Μαρμαράς), είτε σχεδιάζουμε να ρίξουμε τις υπερχειλίσεις στη θάλασσα. Γνωρίζετε, κύριε πρωθυπουργέ, τη φαεινή ιδέα του υπουργείου Υποδομών να κατασκευάσει σήραγγα εκτροπής των πλημμυρικών νερών από τα τενάγη των Φιλίππων προς τη θάλασσα, στα τουριστικά θέρετρα της Καβάλας; Ήδη εκπονείται σχετική μελέτη εκατομμυρίων. Σε άλλες χώρες φτιάχνουν μικρά ή μεγάλα φράγματα για να εξοικονομήσουν νερό και να εμπλουτίσουν τον υδροφόρο ορίζοντα. Εμείς, πιο έξυπνοι και πλούσιοι, το πετάμε στη θάλασσα, αδιαφορώντας επιπλέον και για το κοινωνικό και το περιβαλλοντικό κόστος.

Για τα προβλήματα των οικισμών του νομού μας επιτρέψτε μου να περιοριστώ στον Δήμο Καβάλας λόγω … προϋπηρεσίας.

  • Το Νοσοκομείο μας είναι υποστελεχωμένο και οι λιγοστοί γιατροί του μετακινούνται για να καλύψουν τις ανάγκες άλλων περιφερειακών νοσοκομείων, πρακτική που εγκυμονεί κινδύνους σε βάρος των ασθενών και των ίδιων των γιατρών.
  • Η περιμετρική οδός μελετάται εδώ και 15 χρόνια χωρίς ορατή προοπτική. Δεν νομίζω πως χρειάζονται εξηγήσεις για την αναγκαιότητα ενός έργου που θα ανακουφίσει κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά την πόλη.
  • Η χερσαία ζώνη του κεντρικού λιμανιού «Απόστολος Παύλος» εισέρχεται αυθαίρετα εντός του οδικού και οικιστικού ιστού της πόλης προκαλώντας κρίσιμες δυσλειτουργίες. Πρέπει επειγόντως να τροποποιηθεί. Θυμίζω πως το λιμάνι αυτό φτιάχτηκε κυρίως από χρήματα των Καβαλιωτών και όχι του ελληνικού κράτους.
  • Τα απομεινάρια των διατηρητέων και ιστορικών κτιρίων της πόλης καταρρέουν. Αποτελεί όνειδος για το κράτος μας να αφήνει στην τύχη τους τα κτίρια που του ανήκουν και να μη τα παραχωρεί προς χρήση σε άλλους δημόσιους φορείς. Ήδη έχουν μαζευτεί πάνω από 1000 υπογραφές σε επιστολή για τη σωτηρία του παλιού δικαστικού μεγάρου και της άλλοτε Μεραρχίας. Θα την παραλάβετε όταν επιτέλους μας επισκεφθείτε.
  • Οι καπναποθήκες μας συγκροτούν ένα πολύ σημαντικό κτιριακό απόθεμα, που βρίσκεται εγκλωβισμένο στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του 2013 προβλέπει ειδική πολεοδομική μελέτη, που θα επιλύσει τα οικονομικά και τα νομοθετικά προβλήματα, πλην όμως τα αρμόδια υπουργεία αρνούνται να τη χρηματοδοτήσουν. Πώς είναι δυνατό να σωθεί η αρχιτεκτονική μας κληρονομιά, αν δεν γίνουν τα στοιχειώδη; Η ειδική πολεοδομική μελέτη μπορεί, επιπλέον, να συμβάλει στην αξιοποίηση και άλλων κρατικών «κοιμωμένων» ακινήτων. Σημειώστε πως δύο τουλάχιστον καπναποθήκες ανήκουν σε κρατικούς φορείς και μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα αν οι ιδιοκτήτες (ΕΦΚΑ, Υπουργείο Οικονομικών) δείξουν ελάχιστο ενδιαφέρον.
  • Το πρώην στρατόπεδο Ασημακοπούλου, αν και βρίσκεται μέσα στην πόλη, έχει μετατραπεί σε Δομή Προσφύγων και δεν αξιοποιείται. Εντούτοις υπάρχουν δημόσια ακίνητα στον νομό όπου θα μπορούσε άνετα και χωρίς πολλά έξοδα να μεταφερθεί η Δομή και ο χώρος να αποδοθεί στην κοινωνία σύμφωνα με την Πολεοδομική Μελέτη που έχει εγκρίνει το Δημοτικό Συμβούλιο το 2013 (και οικονομικά επωφελώς για το ΤΕΘΑ).
  • Μια ολόκληρη γειτονιά στα ορεινά της πόλης έχει παραχωρηθεί στην Εταιρία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Πρόκειται για ένα κατάλοιπο της εποχής της φτώχιας και της προσφυγιάς, όταν οι ακτήμονες καταλάμβαναν ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο για να χτίσουν το σπίτι τους. Η περιοχή αυτή βρίσκεται εντός σχεδίου πόλεως και εκτός δασικής περιοχής χάρη στις δικαστικές αποφάσεις που προκάλεσε ο Δήμος Καβάλας. Έχει νόημα σήμερα να την κατέχει η ΕΤΑΔ και να μην είναι δυνατή η εξαγορά των οικοπέδων από τους κατόχους με βάση τον νόμο που εσείς φέρατε προς ψήφιση στη Βουλή;
  • Η ΕΤΑΔ παλινωδεί συνεχώς και δεν στέργει να παραχωρήσει στον Δήμο Καβάλας τη λαϊκή πλαζ της Καλαμίτσας με λογικούς όρους, σύμφωνους με τα τοπικά οικονομικά δεδομένα, όπως έχει κάνει αλλού. Φαίνεται πως αυτή η κρατική εταιρία δεν αντιλαμβάνεται πως χάνει χρήματα, έχοντας άδεια τα καταστήματα της ακτής εδώ και πέντε χρόνια.
  • Η ακτοπλοϊκή σύνδεση με τη Θάσο (!) και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου φθίνει συνεχώς κάθε χρόνο. Πάμε προς κατάργηση;
  • Η διαχείριση των απορριμμάτων βρίσκεται σε διαρκή σχεδιασμό εδώ και 60 χρόνια, όπως μας θύμισε πρόσφατα τοπική εφημερίδα. Οι τοπικοί δήμοι έκαναν το καθήκον τους κατασκευάζοντας σύγχρονο Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων. Όμως το αρμόδιο Υπουργείο καθυστερεί ανεπίτρεπτα τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (σχεδιασμός του 2000).
  • Τέλος, αλλά όχι απαραιτήτως τελευταίο, αναφέρω το ζήτημα του χωροταξικού σχεδίου του τουρισμού. Η Καβάλα και η Θάσος θεωρούνται οι ναυαρχίδες του τουρισμού στην Περιφέρεια. Όμως ο αναπτυξιακός νόμος αντιφάσκει, δίνοντας ευνοϊκότερα κίνητρα στις τουριστικές επενδύσεις που ιδρύονται σε περιοχές με διαφορετικές αναπτυξιακές προοπτικές.

 

Κύριε Πρόεδρε,

Η αναφορά των παραπάνω προβλημάτων είναι ενδεικτική και η ιεράρχησή τους ανήκει αποκλειστικά και μόνο στον υπογράφοντα. Προέκυψε από τη γνώση της πολύχρονης αδικίας που υφίσταται ο λαός της πόλης και του νομού μας. Έχουμε κάνει πολλά διαβήματα ως κοινωνία και ως αρχές διαχρονικά και δεχθήκαμε πολλές υποσχέσεις χωρίς όμως να δούμε πράξεις από όλες τις κυβερνήσεις της τελευταίας τριακονταετίας. Παρόλα αυτά συνεχίζουμε να ελπίζουμε. Στο μέτρο των μικρών τοπικών δυνατοτήτων έχουμε κάνει πολλά. Δείτε για παράδειγμα τις εκατοντάδες ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα των υπηρεσιών και ιδίως του τουρισμού. Ή τις προσπάθειες της Αυτοδιοίκησης να αξιοποιήσει το ΕΣΠΑ και κάθε άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Καιρός είναι όμως πια να δούμε και το έμπρακτο ενδιαφέρον της κεντρικής διοίκησης.

Προηγούμενο άρθρο

Ο Αχιλλέας Γερόπουλος επικρατέστερος για τη θέση του Διοικητή στο Γενικό Νοσοκομείο Καβάλας

Επόμενο άρθρο

Η διοίκηση του σωματείου εργαζομένων στους ΟΤΑ συνάντησε τον Θόδωρο Μουριάδη, όχι τον Σάββα Μιχαηλίδη