Στη διάρκεια της προχθεσινής του ομιλίας στη Βουλή ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε έργο δεύτερου πλωτού LNG στην θαλάσσια περιοχή κοντά στην Αλεξανδρούπολη.
Η εξέλιξη αυτή αφορά κάτι που θα γίνει πράξη στην επόμενη 5ετία περίπου. Λόγω των όσων θα πρέπει να μεσολαβήσουν για την αδειοδότηση, την κατασκευή και τη λειτουργία της επένδυσης. Η οποία λογικά θα επηρεάσει την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου στη «Νότια Καβάλα». Αν και όλα δείχνουν ότι αυτό το έργο θα προηγηθεί.
Παρά τις καθυστερήσεις που υπήρξαν, υπάρχουν κι όπως φαίνεται θα συνεχιστούν. Υπάρχουν κι αντίθετες απόψεις. Σύμφωνα με αυτές το δεύτερο πλωτό LNG στην Αλεξανδρούπολη μπορεί και να επηρεάσει καθοριστικά το σχέδιο της ΥΑΦΑ «Νότια Καβάλα». Το επόμενο διάστημα θα δείξει τι ακριβώς θα συμβεί. Σημειώνουμε ότι πρόταση εμπλοκής στην ΥΑΦΑ έχει καταθέσει και η ΤΕΡΝΑ, η οποία διεκδικεί το κοντινό της ΥΑΦΑ νέο λιμάνι «Φίλιππος Β’».
Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι αρχικά η ΔΕΠΑ επεδίωξε να κατασκευάσει το πλωτό LNG στον κόλπο της Καβάλας, προς την περιοχή της Νέας Καρβάλης. Τον Ιούλιο του 2013 οι εκπρόσωποι της ΔΕΠΑ τότε ήρθαν στην Καβάλα και στο ΤΕΙ Καβάλας παρουσίασαν στους τοπικούς φορείς το σχέδιο τους (σχετική η φωτογραφία της εποχής).
Όταν η κοινωνία αντέδρασε, η ΔΕΠΑ δεν είχε την υπομονή και την επιμονή που προβλέπονταν. Έτσι μετέφερε το σχέδιο στην Αλεξανδρούπολη. Όπου άπαντες το δέχθηκαν με χαρά! Αυτή ίσως να ήταν κι η αφορμή η Αλεξανδρούπολη να εξεταστεί διαφορετικά κι από τους Αμερικάνους. Ενεπλάκησαν στο σχέδιο, αποφάσισαν και εκμεταλλεύτηκαν την περιοχή και στρατιωτικά. Με ή χωρίς το ΝΑΤΟ.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι η Καβάλα και ο κόλπος της «γλύτωσε» όχι ένα αλλά δύο πλωτά LNG. Στα οποία θα προστίθετο η ΥΑΦΑ. Ακόμη και τώρα που τόσα μεσολάβησαν, η τότε απόφαση των τοπικών φορέων ήταν η σωστή. Βασικό επιχείρημα η προοπτική της τουριστικής ανάπτυξης. Η οποία θα επηρεάζονταν αν κοντά σε τόσες τουριστικές ακτές- υποδομές και δραστηριότητες γίνονταν όχι ένα αλλά δύο πλωτά LNG.
Για το νέο πλωτό LNG στην Αλεξανδρούπολη η ιστοσελίδα Capital.gr αναφέρει:
«Σε ό,τι αφορά το νέο έργο “ΑΣΦΑ Θράκης” για το οποίο χθες η Gastrade κατέθεσε αίτηση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι προετοιμασίες ξεκίνησαν εδώ και περίπου 6 μήνες, γεγονός που εξηγεί και το ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες μελέτες και καταρτίστηκε ο φάκελος για την υποβολή της αίτησης για χορήγηση άδειας ανεξάρτητου συστήματος φυσικού αερίου (ΑΣΦΑ).
Το FSRU προβλέπεται να έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.
Το γεγονός ότι η Gastrade ήδη έχει αναπτύξει και υλοποιεί την κατασκευή του πρώτου σταθμού FSRU, βοηθά ώστε το δίδυμο έργο να τρέξει γρήγορα και να εξασφαλίσει σε σύντομο χρονικό διάστημα τις απαραίτητες πιστοποιήσεις και άδειες.
Μάλιστα προκειμένου το έργο να είναι έτοιμο γρήγορα, η εταιρεία θα αναζητήσει ένα έτοιμο καράβι που θα χρησιμοποιηθεί ως πλωτή μονάδα αεριοποίησης και δε θα προχωρήσει στη ναυπήγηση νέου όπως συμβαίνει με τον πρώτο σταθμό της Αλεξανδρούπολης. Σε ό,τι αφορά τέλος την εταιρεία Gastrade που αναπτύσσει το έργο, μέτοχοι της είναι η Ε. Κοπελούζου (Ιδρύτρια Μέτοχος), η Gaslog Cyprus Investments Ltd, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ΑΕ, η Bulgartransgaz EAD και ο ΔΕΣΦΑ ΑΕ με 20% ο κάθε ένας».