Dark Mode Light Mode

Η κλήση Mayday και η αναγκαστική προσγείωση: Ένα αεροπλάνο και η… ιστορία του (φωτογραφίες)

Του Κωνσταντίνου Π. Παπακοσμά*

Από την 11η Ιουλίου 2021 βρίσκεται καθηλωμένο στο Αεροδρόμιο της Καβάλας ένα αεροσκάφος Airbus A320 μετά χρώματα της αεροπορικής εταιρείας Condor. Την ημέρα εκείνη και συγκεκριμένα αργά το απόγευμα, στο Αεροδρόμιο“Μέγας Αλέξανδρος” σήμανε συναγερμός αφού το αεροπλάνο λίγα λεπτά την απογείωση του (ήταν στις 16.50), από την Καβάλα ζήτησε να προσγειωθεί εκ νέου δηλώνοντας αναγκαστική προσγείωση.

Το αεροδρόμιο “ έκλεισε” για κάθε άλλη πτήση και ακολουθήθηκε ότι προβλέπεται για τέτοιες περιπτώσεις (υπήρξε για ένα δίωρο πτήση πάνω από την περιοχή της Καβάλας για να γίνει κατανάλωση των καυσίμων). Η προσγείωση ήταν ομαλή και οι επιβάτες αποχώρησαν από το αεροπλάνο. Αφού έμειναν μια νύχτα σε καταλύματα της περιοχής , την επομένη αναχώρησαν με άλλο αεροπλάνο της εταιρείας για το Ντίσελντορφ όπου ήταν ο αρχικός προορισμός τους.

 

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ

Το περιστατικό χαρακτηρίστηκε ιδιαίτερα σοβαρό από τις αρμόδιες Ελληνικές και Γερμανικές αρχές που διερευνούν τέτοιου είδους ..ατυχήματα. Έκτοτε στον Γερμανικό τύπο και ειδικά σε ηλεκτρονικά μέσα που εξειδικεύονται σε αεροπορικά θέματα έχουν γραφτεί πολλά άρθρα για το θέμα και την “τύχη” του αεροσκάφους.

Τελευταία εξέλιξη αυτή της κατασκευής ειδικού υπόστεγου στο αεροδρόμιο, μέσα στο οποίο έχει τοποθετηθεί το αεροσκάφος και ξεκίνησε η επισκευή του. Όλα όμως είχαν ξεκινήσει την μια μέρα πριν του περιστατικού της Καβάλας, στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος που είχε φτάσει εκεί από το Ντίσελντορφ, μεταφέροντας με πτήση τσάρτερ Γερμανούς τουρίστες προσπάθησε να απογειωθεί, όμως οι πιλότοι του, λόγω τεχνικών προβλημάτων ματαίωσαν την ..απογείωση και καθήλωσαν το αεροπλάνο στο Αεροδρόμιο. Αρχικά, αυτό το άλλο συμβάν, είχε χαρακτηριστεί ως απογείωση χαμηλής ταχύτητας που ματαιώθηκε, στον Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου (LGIR). Στη συνέχεια, το αεροσκάφος της Condor (A320) παρέμεινε στο Ηράκλειο για 22 ώρες, πριν πετάξει ξανά στο Ντίσελντορφ.

Στην Γερμανία, με άλλο πλήρωμα, (προφανώς και μετά τους απαραίτητους τεχνικούς ελέγχους) εκτέλεσε την πτήση  DE-1762 με προορισμό την Καβάλα.

Οι αρμόδιες Γερμανικές αρχές ξεκίνησαν έρευνα για τα αίτια του ατυχήματος και το περασμένο φθινόπωρο, το Ομοσπονδιακό Γραφείο Διερεύνησης Ατυχημάτων Αεροσκαφών της BFU διαπίστωσε ότι η ζημιά στο σχεδόν 18χρονο τότε αεροσκάφος δεν είχε συμβεί μόνο εκείνη την ημέρα. “Την προηγούμενη μέρα, το αεροσκάφος ματαίωσε την απογείωση, κατά την οποία το όργανο προσγείωσης εκτέθηκε σε υψηλά κατακόρυφα και πλευρικά φορτία”, έγραψε η BFU.

Στην πολυσέλιδη έκθεση γίνεται λεπτομερή αναφορά λεπτό προς λεπτό σε όλα τα γεγονότα τόσο του περιστατικού στο Ηράκλειο της Κρήτης (όπου υπάρχουν και σχετικές φωτογραφίες των ζημιών του σκάφους) όπου εκεί έγινε και αλλαγή ελαστικών προσγείωσης , αλλά και των γεγονότων της Καβάλας με την καταγραφή όλων των στοιχείων και των συνομιλιών πληρώματος και πύργου ελέγχου , όταν διαπιστώθηκε ότι το αεροσκάφος πετούσε πάνω από αεροδρόμιο με προορισμό την Γερμανία και οι τροχοί του δεν είχαν “μαζευτεί”.

Για πολλούς μήνες το αεροσκάφος ήταν στην άκρη του διαδρόμου στο Αεροδρόμιο “Μέγας Αλέξανδρος” και μια πλειάδα τεχνικών και στελεχών της εταιρείας το επισκέπτονταν για να εκτιμήσουν το μέγεθος της .. ζημιάς και της δυνατότητας, αν υπήρχε αυτή, της… απογείωσης του από την Καβάλα.

Σύμφωνα με τις ειδικές αεροπορικές ιστοσελίδες υπήρξε η σκέψη σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα ακόμα και της αποσυναρμολόγησης του αεροσκάφους.. Μετά όμως και την ολοκλήρωση των εκθέσεων των ειδικών πραγματογνώμων αποφασίστηκε η επισκευή του , στην Ελλάδα με την έλευση εξιδεικευμένου τεχνικού προσωπικού.

Το αεροπλάνο επισκευάζεται και για το σκοπό αυτό κατασκευάστηκε ένα κινητό υπόστεγο, το οποίο έχει ύψος 18 μέτρα στο υψηλότερο σημείο του, περίπου δύο μέτρα ψηλότερα από τον πύργο του αεροδρομίου. “Το αεροδρόμιο της Καβάλας είναι ιδιαίτερα μικρό και οι υποδομές του δεν έχουν υπόστεγο ή κατάλληλες συνθήκες που απαιτούν μια τέτοια επισκευή”, δήλωσε εκπρόσωπος της Condor σε Γερμανικές ιστοσελίδες και πρόσθεσε ότι είναι: “σε στενή συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και τις αρχές και έχει πλέον κατασκευαστεί  κινητό υπόστεγο στην Καβάλα”.

Η γερμανική αεροπορική εταιρεία εκτιμά ότι η επισκευή του αεροσκάφους θα διαρκέσει περίπου δώδεκα εβδομάδες. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, έως και 30 μέλη της τεχνικής ομάδας της Condor θα εργαστούν στο Airbus A320.

Μετά από αυτό, σύμφωνα με τα σχέδια της Condor, το αεροσκάφος θα “επιστρέφει στις προγραμματισμένες πτήσεις του”.

Το Airbus A320-214, με εγγραφή D-AICP “πετάει” 18 χρόνια , έχοντας περάσει τον περισσότερο χρόνο του στην αεροπορική εταιρεία Air Malta. Αργότερα πήγε στη Monarch Airlines και στον Thomas Cook, πριν πάει στην Condor. Ο ιδιοκτήτης του είναι η εκμισθώτρια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης “AerCap”.

Είναι γνωστό ότι η Condor με την πτήση (DE1763) συνδέει το Ντίσελντορφ με την Καβάλα και αντίστροφα. Η μέση διάρκεια πτήσης από Καβάλα προς Ντίσελντορφ είναι 2 ώρες και 32 λεπτά. Η απόσταση πτήσης είναι 1788 km ή 1111 μίλια και η μέση ταχύτητα πτήσης είναι 705 km/h / 438 mph.

 

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ

Με αφορμή το συγκεκριμένο περιστατικό αναζητήσαμε και άλλα που σχετίζονται με τις Αεροπορικές πτήσεις στην περιοχή μας.

Στις 16 Αυγούστου 2018 στο αεροδρόμιο της Καβάλας σήμανε συναγερμός όταν και πάλι ένα αεροσκάφος της Condor (Airbus A320-200, με εγγραφή D-AICD που εκτελούσε την πτήση DE-1745 από Καβάλα προς Μόναχο και, ήταν στην απογείωση διαπιστώθηκε ότι “πετάει” κοντά του ένα .. ελικόπτερο.

Στα κρίσιμα εκείνα δευτερόλεπτα η ψυχραιμία του πληρώματος και η πιστή εφαρμογή των κανονισμών αποσόβησε τα χειρότερα. Το περιστατικό χαρακτηρίστηκε ιδιαιτέρα σοβαρό  και απασχόλησε ως προς την έρευνα του τόσο τις Ελληνικές όσο και τις διεθνείς αρχές στην ερεύνα τέτοιων θεμάτων με σκοπό πάντα την αποφυγή τους στο μέλλον και των εντοπισμό των ανθρωπίνων λαθών.

Την Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2011 ένα jet2 Boeing 757-200, με ταξινόμηση G-LSAI που εκτελούσε την πτήση LS-465 από το Leeds, EN (Ηνωμένο Βασίλειο) στη Λάρνακα (Κύπρος) με 217 επιβαίνοντες, και ενώ εκτελούσε τη διαδρομή στο FL380 περίπου 40 nm βόρεια της Καβάλας το  πλήρωμα αποφάσισε να προσγειώσει το αεροπλάνο στο Αεροδρόμιο της Καβάλας αναφέροντας βλάβη στον εκτραπεί εξοπλισμό πλοήγησης.

Το αεροσκάφος προσγειώθηκε με ασφάλεια. Ένα ανταλλακτικό της Boeing 757-200 εστάλη στην Καβάλα, αλλά δεν μπόρεσε να συνεχίσει την πτήση μέχρι το επόμενο πρωί. Το αεροσκάφος έφτασε στη Λάρνακα με καθυστέρηση 17 ωρών. Το αεροπλάνο  κατάφερε να αναχωρήσει από την Καβάλα περίπου 25 ώρες μετά την αρχική του  προσγείωση.

Ένα άλλο συμβάν συνέβη στις 5 Σεπτεμβρίου 2015 με αεροσκάφος  Jet Time Finland B737 κοντά στη Βαρσοβία με ξαφνική απώλεια πίεσης στην καμπίνα. Το αεροπλάνο που εκτελούσε την πτήση JO-974 από Καβάλα (Ελλάδα) προς Ελσίνκι (Φινλανδία) με 154 επιβάτες και 6 μέλη πληρώματος, εκτελούσε τη διαδρομή στο FL400 περίπου 80 nm ανατολικά νοτιοανατολικά της Βαρσοβίας (Πολωνία) εκεί ακούστηκε κρότος μέσα στην καμπίνα και απελευθερώθηκαν οι μάσκες οξυγόνου των επιβατών.

Το πλήρωμα κατέβασε το αεροσκάφος στο FL330, ενημέρωσε τους επιβάτες ότι δεν χρειαζόταν πλέον η χρήση των μασκών οξυγόνου και συνέχισε την πτήση προς το Ελσίνκι για ασφαλή προσγείωση περίπου 80 λεπτά μετά την αναχώρηση του.

Αξίζει να μεταφέρουμε και την παρατήρηση  (ειρωνικό σχόλιο)  που γράφτηκε σε ένα από τα εξιδεικευμένα αεροπορικά sites για το αεροπλάνο που εδώ και δυο δεκαετίες είναι ..παρατημένο στο Αεροδρόμιο της Καβάλας, το σχόλιο αναφέρει: “Η Καβάλα είναι ένα καλό μέρος για να παρκάρετε ένα αεροσκάφος. Από το 2005, ένα TriStar L-1011 με ταξινόμηση N102CK παραμένει εκεί μετά την πτώχευση της αεροπορικής εταιρείας. Αναρωτιέστε αν το αεροσκάφος θα διαλυθεί ποτέ;”.

Τα στοιχεία του κειμένου έχουν σταχυολογηθεί από δημοσιεύσεις των, Τίμο Νόβακ, Simon Hradecky  και Σπύρου Γεωργιλιδάκη, που έχουν αναρτηθεί σε ηλεκτρονικές σελίδες αεροπορικού ενδιαφέροντας (όπως και οι φωτογραφίες από την Καβάλα, το Ηράκλειο αλλά και λεπτομέρειες από το ίδιο το σύστημα πέδησης του αεροπλάνου) οι οποίες δημοσιεύουν και πολλά στοιχεία από τις επίσημες έρευνες των αρμοδίων Γερμανικών αρχών διερεύνησης αεροπορικών συμβάντων.

*Ο Κωνσταντίνος Π. Παπακοσμάς καταγράφει την νεότερη ιστορία της πόλης

Προηγούμενο άρθρο

Σύλληψη 3 διακινητών με 4 μη νόμιμους μετανάστες σε Καβάλα και Έβρο (φωτογραφίες)

Επόμενο άρθρο

Στη Βουλή με πρωτοβουλία της Τ. Ελευθεριάδου η καθυστέρηση καταβολής συνδρομών στις συνταξιουχικές οργανώσεις