Ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης κ. Νικόλαος Παναγιωτόπουλος έκανε, σήμερα Πέμπτη 14 Ιανουαρίου, την ακόλουθη Πρωτολογία κατά την έναρξη της συζητήσεως του Σχεδίου Νόμου του ΥΠΕΘΑ υπό τον τίτλο «Έγκριση Σχεδίων Συμβάσεων στον τομέα της Άμυνας» που βρίσκεται σε εξέλιξη, στην Ολομέλεια της Βουλής:
«Ευχαριστώ κύριε πρόεδρε,
στον κατελθόντα από του βήματος και άρτι αποχωρήσαντα πρόεδρο της «Ελληνικής Λύσης», οφείλω να δώσω κάποιες απαντήσεις στο βαθμό του επιτρεπτού, γιατί αν απαντήσω σε όλο αυτό τον καταιγισμό θεμάτων που αναπτύχθηκαν, θα χρειαστώ πάρα πολλή ώρα.
Το πρώτο που έχω να πω είναι ότι βιάζεται να προδιαγράψει εξελίξεις, ενδεχομένως να εγγράψει κάποια υποθήκη μελλοντικής κάρπωσης κάποιου θέματος που θα εξελιχθεί σχετικά «εγώ τα είπα και τα κάνω και τα λοιπά και τα λοιπά…», αλλά να μη βιάζεται τόσο.
Όσον αφορά στα ζητήματα της δικής μας αρμοδιότητας, για το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δηλαδή, να σπεύσω να του απαντήσω ότι τα «Μιράζ» τα άχρηστα που δεν είναι άχρηστα, διότι χάρη στη δική μας παρέμβαση πλέον δεν είναι άχρηστα, το επιλύσαμε αυτό το πρόβλημα χάρη στη νομοθετική μας παρέμβαση όπου επιτρέπει πλέον την απρόσκοπτη ροή ανταλλακτικών στην έκδοση «Μιράζ 2000-5».
Όσον αφορά στην ΕΛΒΟ, η οποία ως γνωστόν μετά από διαδικασία που έτρεξε από το Υπουργείο Οικονομικών, διαγωνιστική πουλήθηκε σε Ισραηλινή εταιρεία, δεν πουλήθηκε με καμία προίκα, πουλήθηκε, αλλά χωρίς προίκα, δηλαδή προηγούμενη απόφαση περί μελλοντικής ανάληψης, κατασκευής κάποιου οχήματος. Δεν υπάρχει κάτι τέτοιο.
Όσον αφορά στις φρεγάτες, θέλω να πω ότι το παιχνίδι όπως έχω πει άλλωστε από του βήματος είναι ανοικτό. Το παιχνίδι με την έννοια της τελικής απόφασης από την Κυβέρνηση για την πρόσκτηση τεσσάρων νέων φρεγατών.
Κι αν ήταν τόσο εξαρτημένος ο Πρωθυπουργός ή η Κυβέρνηση από τα γερμανικά συμφέροντα, πολύ απλά θα είχαμε ήδη επιλέξει τη γερμανική πρόταση για αυτή τη φρεγάτα, η οποία είναι μεταξύ των προτάσεων που έχουν κατατεθεί, των πολλών και ενδιαφερόντων, για την κατασκευή αυτού του νέου πλοίου. Υπάρχουν πολλές και ενδιαφέρουσες προτάσεις, τις εξετάζουμε πολύ προσεκτικά.
Την απόφαση δεν θα μας την υποδείξει το «Σκάι» (το άκουσα και αυτό) αλλά το Πολεμικό Ναυτικό προς το συμφέρον της Εθνικής Άμυνας και τις επιχειρησιακές δυνατότητες που περιγράφει το Πολεμικό Ναυτικό, το Επιτελείο που αυτή τη στιγμή εξετάζει την πρόταση.
Όσον δε αφορά στο άνοιγμα προς την Ινδία, που νομίζω ότι ως στρατηγική επιδίωξη Ελληνικής Δημοκρατίας έχει ήδη εξαγγελθεί από τον αρμόδιο Υπουργό. Να πω ότι παρίσταται στη συνεδρίαση ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων, ο οποίος πριν από μερικούς μήνες είχε παρευρεθεί, είχε επισκεφτεί την Ινδία στο πλαίσιο διεξαγωγής μιας μεγάλης έκθεσης Αμυντικού Υλικού.
Εκεί, ήρθε σε επαφές με υψηλόβαθμους αξιωματούχους των αντίστοιχων υπηρεσιών της Ινδικής Κυβέρνησης, του Ινδικού Υπουργείου Άμυνας. Τόσο εγώ, όσο και ο Υπουργός Εξωτερικών (εξ όσων γνωρίζω), έχουμε δει τον Ινδό Πρέσβη και η αυτή η πρωτοβουλία βρίσκεται σε εξέλιξη, απλά δεν εξελίσσεται ή μάλλον δεν παράγει κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα από τη μία μέρα στην άλλη, θέλει χρόνο όπως όλη η πολυδιάστατη διπλωματική προσπάθεια της χώρας.
Ας κάνουμε λοιπόν λίγο υπομονή. Πάντως οφείλω να δηλώσω ότι χαίρομαι διότι οι πολύ γρήγοροι ρυθμοί που έχουμε δώσει στην κούρσα, όχι την κούρσα των εξοπλισμών αλλά την μεγάλη προσπάθεια για αμυντική ανάταξη της χώρας, συμπαρασύρουν και άλλες Κοινοβουλευτικές παρατάξεις οι οποίες προσέρχονται με εποικοδομητική κριτική, με προτάσεις, με θετική στάση σε υπερψηφίσεις νομοσχεδίων ή υποπρογραμμάτων που εξετάζονται από τη διεύθυνση εξοπλισμών με νομοθετικές πρωτοβουλίες με τη μορφή τροπολογίας φερ’ ειπείν, θετικές και προς το Εθνικό συμφέρον και προς συγκεκριμένη ευόδωση Αμυντικών θεμάτων.
Οφείλω να πω αυτό είναι ευχάριστη εξέλιξη, αλλά σήμερα και σε διάστημα μικρότερο από τέσσερις μήνες από την έναρξη των προκαταρκτικών διαπραγματεύσεων ανάμεσα στη Γαλλική και την Ελληνική πλευρά, έρχεται προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων το νομοσχέδιο για την προμήθεια των υπερσύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών “Rafale”, αυτό που περιλαμβάνει την συνεχή υποστήριξή τους και την προμήθεια των όπλων τους, είτε με τη μορφή της απ’ ευθείας πρόσκτησης καινούργιων όπλων, είτε με αυτή της αναβάθμισης και επαναπιστοποίησης υφισταμένων όπλων, στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας που θα δίνονται εφεξής να τα φέρουν και τα “Rafale”.
Με το εμβληματικό αυτό εγχείρημα, το πρώτο στην ουσία μείζονος σημασίας Εξοπλιστικό Πρόγραμμα εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ενισχύεται καταλυτικά η συνολική αποτρεπτική ισχύς των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας διότι η αποτρεπτική ισχύς των Ενόπλων Δυνάμεων δεν είναι άλλη από την ισχύ των όπλων τους όπως βέβαια και την ποιότητα, του έμψυχου δυναμικού τους, δηλαδή των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και η προσπάθεια για επαύξηση της συνολικής μαχητικής ικανότητας και αποτρεπτικής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων είναι μία προσπάθεια διαρκής και εντατική είναι μία Εθνική υπόθεση κυριολεκτικά, που καθίσταται επιτακτική λόγω της παρούσης γεωπολιτικής κατάστασης με τις πολλές και σύνθετες προκλήσεις και απειλές ασφαλείας στην ευρύτερη περιοχή μας.
Αλλά και λόγω της πολιτικής, της συνολικής μάλλον συμπεριφοράς, της γείτονος η οποία αμφισβητεί ευθέως κυριαρχικά μας δικαιώματα και απειλεί την ειρήνη και σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο και δείχνει τώρα βέβαια πρόθυμη να προσέλθει στον διάλογο πλην όμως πριν από μερικούς μήνες μόλις, είχε με τη συμπεριφορά της προκαλέσει την καθολική άνευ προηγουμένου κινητοποίηση του συνόλου των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας σε ένα καθεστώς και μία περίοδο κλιμακούμενης έντασης.
Στο πλαίσιο λοιπόν αυτής της προσπάθειας, υπό το πρίσμα των εξαγγελιών του Πρωθυπουργού από το βήμα της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης το Σεπτέμβριο του 2020.
Με βάση τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της ισχύουσας αλλά και της υπό έγκριση Δομής Δυνάμεων και σύμφωνα με το συνολικό οργανωμένο προτεραιοποιημένο και κοστολογημένο σχέδιο ενίσχυσης και αναβάθμισης των Ενόπλων Δυνάμεων -με μέσα βέβαια αλλά και με προσωπικό- που εκπονήθηκε από την Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και εγκρίθηκε από τον Πρωθυπουργό αποφασίσαμε την προμήθεια για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας του υπερσύγχρονου αεροσκάφους “Rafale” στην έκδοση F3R, η οποία είναι νεότερη εκδοχή αυτού του αεροσκάφους, βρίσκεται σε φάση παραγωγής από τις αρχές του 2020 και αυτό έχει τη σημασία του, γιατί όπως καταλαβαίνετε προκύπτει από αυτό και μόνο ότι και τα μεταχειρισμένα αεροσκάφη που προμηθευόμαστε είναι στην ουσία καινούργια αεροσκάφη.
Πρόκειται λοιπόν για ένα αεροσκάφος του οποίου τα ειδικά χαρακτηριστικά αλλά και η ισχύς των όπλων του διαμορφώνουν υπέρ της Πολεμικής Αεροπορίας σαφείς συνθήκες υπεροχής τόσο στο πεδίο, Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, όσο και στο συνολικό ισοζύγιο αεροπορικής και μαχητικής ισχύος Ελλάδας-Τουρκίας.
Στις συζητήσεις που προηγήθηκαν σε κοινοβουλευτικό επίπεδο από τη συνεδρίαση Επιτροπής Εξοπλιστικών της Βουλής στις 17 Δεκεμβρίου 2020, όπου υπήρξε μια πρώτη αλλά πολύ ουσιαστική και σε βάθος ενημέρωση θέλω να πιστεύω, μέχρι τις συνεδριάσεις της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας του περασμένου διημέρου, εντατικότατες και πολύ κατατοπιστικές, καλύπτοντας μία πολύ ευρεία γκάμα θεμάτων στα τεχνικά και άλλα σημεία των συμβάσεων που αποτελούν το υπό κρίση νομοσχέδιο, εξηγήθηκαν πλήρως όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτής πλατφόρμας και των όπλων της.
Δεν είναι της παρούσης να πω περισσότερες λεπτομέρειες, άλλωστε δεν επαρκεί και ο χρόνος. Προχωρήσαμε λοιπόν σε αυτή την προμήθεια με μεγάλη και ασυνήθιστη θα έλεγα για τα Ελληνικά δεδομένα ταχύτητα. Έπρεπε να ανταποκριθούμε στην ανάγκη και το κάναμε νομίζω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Οι διαπραγματεύσεις ήταν εντατικές, περίπλοκες και αρκετά δύσκολες όμως ολοκληρώθηκαν στην ουσία μέσα σε τρεις μήνες και αυτό χάρη στη σκληρή δουλειά όλων των εμπλεκομένων παραγόντων του Υπουργείου, δηλαδή του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ, ασφαλώς της Γενικής διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (η οποία έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στις διαπραγματεύσεις διά της ομάδας εργασίας με προϊστάμενο τον Γενικό Διευθυντή της), της ΓΔΟΣΥ που προσάρμοσε αυτήν την προμήθεια στη δημοσιονομική πραγματικότητα και κατέστησε δυνατή τόσο την εκταμίευση την εξασφάλιση του χρηματικού ποσού, όσο και στην ένταξη του στον αυξημένων για το 2021 Προϋπολογισμό για τις Αμυντικές Δαπάνες.
Και βέβαια χάρη και στην πολύ καλή, την εξαιρετικά εποικοδομητική διάθεση της γαλλικής πλευράς, τόσο σε επίπεδο πολιτικών προϊσταμένων από την απευθείας εξαιρετική σχέση του Προέδρου Μακρόν με τον Έλληνα Πρωθυπουργό μέσα από την εποικοδομητική και πραγματικά εξαιρετική σχέση μεταξύ εμού και της Γαλλίδας ομολόγου μου, αλλά και σε επίπεδο υπηρεσιακών παραγόντων και ιδίως σε επίπεδο των δύο Πολεμικών Αεροποριών Ελλάδος – Γαλλίας, η συνεργασία ήταν άριστη και για αυτό και επέφερε θετικά αποτελέσματα σε σύντομο χρονικό διάστημα επί τόσο περίπλοκων και σύνθετων θεμάτων, διότι μία σύμβαση η οποία στην ουσία είναι τρεις συμβάσεις απόκτησης πρόσκτησης των αεροσκαφών, διεκπεραίωσης της εν συνεχεία υποστήριξής τους και πρόσκτησης των όπλων, αλλά και με δεδομένο ότι κάποια απ’ αυτά τα αεροσκάφη ήταν και μεταχειρισμένα όπου ανακύπτουν πολλά και δύσκολα ζητήματα όσον αφορά στη επιλογή των καλύτερων μεταχειρισμένων ή εν πάση περιπτώσει αεροσκαφών που βρίσκονται σε πάρα πολύ κατάσταση καλή κατάσταση, κάτι που μας το εξασφάλισε η γαλλική πλευρά προτείνοντας λύσεις που τελικά έγιναν αποδεκτές πλήρως από την Πολεμική Αεροπορία.
Φέραμε αυτό το αποτέλεσμα κι έπρεπε να συνδυάσουμε προς τούτο ταχύτητα, ευελιξία, αποτελεσματικότητα αλλά ασφαλώς και διαφάνεια. Επιλέξαμε τη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού, μία ασφαλώς σύννομη διαδικασία λόγω κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε κρίση.
Και σήμερα φέρνουμε προς ψήφιση ενώπιον του σώματος το παρόν νομοσχέδιο το οποίο αποτελεί το ειδικό Κανονιστικό Πλαίσιο που διέπει αυτή την προμήθεια.
Αμέσως μετά την ψήφιση του Νομοσχεδίου θα προωθηθεί αυτό στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο, έτσι ώστε να διασφαλιστεί υπό την κρίση μιας δικαστικής αρχής, άρα μιας ανεξάρτητης ως προς την Εκτελεστική Εξουσία αρχής, το τεκμήριο της νομιμότητας και της διαφάνειας.
Προς το σκοπό αυτό, μετά από διαπραγματεύσεις με τις γαλλικές κατασκευάστριες εταιρείες σχετικά με τους όρους συνεργασίας καταρτίστηκαν τρία σχέδια συμβάσεων τα οποία φέρονταν σήμερα στο προς συζήτηση:
- Το πρώτο σχέδιο σύμβασης αφορά στη σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και της κατασκευάστριας εταιρείας “Dassault” για την προμήθεια έξι (6) καινούργιων και δώδεκα (12) μεταχειρισμένων αεροσκαφών “Rafale” με τα του συναφούς εξοπλισμού τους και την παροχή υπηρεσιών για την αρχική υποστήριξή τους.
- Το δεύτερο σχέδιο σύμβασης αφορά στην εν συνεχεία υποστήριξη των αεροσκαφών “Rafale” και συνάπτεται μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των τριών κατασκευαστριών εταιρειών “Dassault”, “Thales” και “Safran”. Δεν θα ξαναδείτε, τουλάχιστον σε αυτή την αίθουσα, όσο είμαστε εμείς Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, σύμβαση προμήθειας μέσου, ιδίως πτητικού χωρίς ταυτόχρονη σύμβαση της εν συνεχεία υποστήριξης του, όπως γινόταν κατά κόρον στο παρελθόν.
- Το τρίτο σχέδιο σύμβασης αφορά στην προμήθεια εξοπλισμού, δηλαδή όπλων, για τα αεροσκάφη “Rafale” καθώς επίσης και τη συντήρηση και τροποποίηση υπαρχόντων όπλων των αεροσκαφών «Μιράζ 2000-5» προκειμένου αυτά τα όπλα να χρησιμοποιηθούν από τα αεροσκάφη “Rafale”. Κατά τις διαπραγματεύσεις διαπιστώθηκε ότι υφίστανται απαιτήσεις των τριών σε επιμέρους θέματα, η κάλυψη των οποίων απαιτεί τη θέσπιση ειδικού κανονιστικού πλαισίου, καθώς διαπιστώθηκαν αποκλίσεις ως προς τα θέματα αυτά από την κείμενη νομοθεσία που διέπει βέβαια την εκτέλεση των συμβάσεων προμηθειών στον τομέα της Άμυνας.
Ανατέθηκαν αποκλίσεις, αντιμετωπίστηκαν αυτά τα ζητήματα βέβαια, με ειδικότερες ρυθμίσεις που αφορούν στις εγγυητικές επιστολές που πρέπει να προσκομιστούν, στη διαδικασία παραλαβής των συμβατικών ειδών, στις συνέπειες εκπρόθεσμης παράδοσης συμβατικού αντικειμένου και ειδικότερα στα πρόστιμα, στην ευθύνη έναντι τρίτων, στους όρους πληρωμών και στους όρους διαιτητικής επίλυσης των συμβατικών διαφορών.
Επτά σημεία τα οποία όλα αντιμετωπίστηκαν μέσα από διαπραγμάτευση, κάποιοι όροι της άλλης πλευράς γίνανε δεκτοί από τη δική μας, κάποιοι δικοί μας όροι γίνανε δεκτοί από την άλλη πλευρά, κάποιοι όροι απορρίφθηκαν, κάποιοι όροι έγιναν δεκτοί εν όλω.
Αυτό είναι άλλωστε και το νόημα της διαπραγμάτευσης, με γνώμονα λοιπόν την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και τη βούληση να προχωρήσουμε ταχύτατα χωρίς να υποχωρούμε όμως από τις ξεκάθαρες γραμμές που είχαμε εξαρχής θέση, δεχθήκαμε τις ελάχιστες δυνατές αποκλίσεις από την ισχύουσα νομοθεσία ή μάλλον δια της εισαγωγής ειδικών ρυθμίσεων οι οποίες έχουν χαρακτήρα κυρίως τεχνικό και αφορούν στην εκτέλεση των συμβάσεων. Αυτονόητο είναι ότι εν λόγω όροι, που αποτυπώθηκαν με ειδικές ρυθμίσεις στο υπό κρίση νομοσχέδιο, δεν παρεκκλίνουν από τις διατάξεις του Ενωσιακού Δικαίου.
Οι εταιρείες με τις οποίες θα συναφθούν οι συμβάσεις έχουν το κοινό χαρακτηριστικό ‘οπως γνωρίζετε, να είναι μοναδικοί κατασκευαστές των συστημάτων των οποίων την κατασκευή ή η υποστήριξη θα αναλάβουν. Καθίσταται επομένως σαφές ότι δεν υπήρχε δυνατότητα σύναψης οποιασδήποτε σύμβασης με άλλες εταιρείες, τουλάχιστον κατά το στάδιο της αρχικής προμήθειας.
Όσον αφορά την εμπλοκή της Εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας καθόλα, να το πω έτσι, αγαθή σκοπιμότητα που όλοι θέλουμε να προκύψει στην πράξη, νομίζω ότι υπάρχει η δυνατότητα και από το γράμμα του νόμου και από τα προβλεπόμενα στατικά άρθρα των συμβάσεων να προκύψει στο μέλλον όχι όμως κατά αυτό το αρχικό στάδιο της προμήθειας αφού γίνεται με μία μόνη κατασκευάστρια όπως σας είπα.
Χωρίς αυτές τις ειδικές προβλέψεις σήμερα δεν θα είχε ευοδωθεί συνεργασία για την προμήθεια και τη συνεχή υποστήριξη των μαχητικών αεροσκαφών “Rafale” με ότι αυτό θα συνεπαγόταν. Σε ότι αφορά τη νομοθετική έγκριση των συμβάσεων προ της υπογραφής τους πρέπει να διευκρινίσω τα εξής:
Με δεδομένες ασυμβατότητες και διαφοροποιήσεις κάποιων συμβατικών όρων με το ισχύον νομικό πλαίσιο, δεν θα ήταν νομικά επιτρεπτό τα εν λόγω σχέδια συμβάσεων να υπογραφούν και να ακυρωθούν εν συνεχεία νομοθετικά ώστε να ισχυροποιηθούν οι όροι τους. Είναι λογικό καθώς η ισχύουσα νομοθεσία θα επέτρεπε τη σύναψη και ως εκ τούτου την εκτέλεσή τους, λαμβάνοντας ιδιαίτερα υπόψη ότι η εκτέλεση των συμβάσεων αρχίζει αμέσως.
Περαιτέρω είναι προφανές ότι το Eλεγκτικό Συνέδριο δεν θα παρείχε έγκριση υπογραφής των εν λόγω σχέδίων κατά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας αυτό. Ταυτόχρονα όμως να δεχτούμε ότι ο προσυμβατικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο στην ουσία παρέχει, με τις προϋποθέσεις που θέσαμε, όλα τα εχέγγυα διαφάνειας και νομιμότητας για τις συμβάσεις αυτές.
Η νομοθετική ισχυροποίηση λοιπόν των εν λόγω συμβατικών όρων που αποκλείουν απο την υφιστάμενη νομοθεσία μπορεί να γίνει επιτρεπτός μόνο με νομοθετική ρύθμιση, την παρούσα, μέσω της οποίας η Εθνική αντιπροσωπεία θα εγκρίνει τα σχέδια των συμβάσεων και θα εξουσιοδοτεί τα αρμόδια όργανα προς την σύναψή τους. Επισημαίνεται ότι αυτό έχει γίνει σε αρκετές περιπτώσεις και στο παρελθόν.
Όπως έχουμε πει και κατά τη σύνθεση της επιτροπής για λόγους διασφάλισης του υπηρεσιακού απορρήτου τμημάτων των συμβάσεων, οι οποίες όμως ήταν στο σύνολο της, διαθέσιμες και προσβάσιμες από τους εκπροσώπους των κομμάτων εδώ και αρκετές μέρες προκειμένου αυτά να ενημερωθούν, να μην το παραλείπουμε αυτό, τα πρωτότυπα κείμενα των εγκεκριμένων σχεδίων συμβάσεων φυλάσσονται στην ΓΔΑΕΕ.
Τα κείμενα αυτά περιλαμβάνουν μεγάλο πλήθος απόρρητων πληροφοριών που άπτονται της οργάνωσης, της διάρθρωσης, του εφοδιασμού και προφανώς του εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Η δημοσίευση των οποίων θα προκαλούσε βλάβη στην Άμυνα και την Ασφάλεια της χώρας. Επιπρόσθετα περιλαμβάνονται πληροφορίες με τη μορφή τεχνικών λεπτομερειών, προδιαγραφών, σχεδίων και τα λοιπά που άπτονται του Βιομηχανικού απορρήτου των συμβαλλόμενων εταιρειών, οι οποίες ως μοναδικοί κατασκευαστές και όπως είναι φυσικό και επόμενο, ζήτησαν αυτά να μην αποκαλυφθούν ώστε έτσι να διαφυλαχθούν τα νόμιμα συμφέροντά τους.
Είναι μία συνηθισμένη πρακτική σε αυτές περιπτώσεις, το ζήσαμε κατά το τέλος του 2019 όταν ήρθαμε να επικυρώσουμε την συμφωνία πλαίσιο για την εν συνεχή υποστήριξη των «Μιράζ 2000-5» που ανέφερα προηγουμένως.
Σε όλα αυτά τα ζητήματα λοιπόν, δώσαμε επί δύο ημέρες εκτενέστατες διευκρινίσεις, επιλύσαμε όλες τις απορίες, παρείχαμε εξηγήσεις επί όλων των σχετικών επιφυλάξεων και επί των απορρήτων ακόμα, τα οποία όπως είπα ήταν προσβάσιμα και διαθέσιμα καθ’ όλο αυτό το διάστημα στους εκπροσώπους των κομμάτων.
Αποδείχθηκε ότι μετά από περίπλοκες και σύνθετες διαπραγματεύσεις, κάτω από αντίξοες συνθήκες γιατί σε εποχές πανδημίας δεν ήταν τόσο ευκαιρείς, τουλάχιστον η φυσική επαφή των αντιπροσωπειών και ασφαλώς αυτό είχε και κάποια επίπτωση καθυστέρησης αν μπορεί να πει κανείς ότι επειδή είχε καθυστερήσει όταν σε τέσσερις μήνες από την αρχή των διαπραγματεύσεων έρχεται μία τέτοια σύμβαση προς ψήφιση στη Βουλή.
Νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε ότι αυτό δεν έχει ξαναγίνει τουλάχιστον στα Ελληνικά χρονικά δεν ξέρω αν είθισται είναι τόσο συνηθισμένο να γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο Αμυντικών Προμηθειών. Έτσι λοιπόν φέραμε το βέλτιστο αποτέλεσμα σύμφωνα με το Εθνικό συμφέρον.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
το 2020 ήταν μία πάρα πολύ καλή χρονιά νομίζω για την υπόθεση του επανεξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά ειδικά και για την Πολεμική Αεροπορία. Ξεκίνησε όπως είπα ο ανεφοδιασμός των «Μιράζ 2000-5» με ανταλλακτικά μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο των εκτελεστικών συμβάσεων επί της συμφωνίας πλαίσιο για την εν συνεχεία υποστήριξή τους που είχαμε φέρει και είχαμε ψηφίσει το Δεκέμβριο του 2019.
Ξεκίνησε στην πράξη το πρόγραμμα της αναβάθμισης των τεσσάρων αεροσκαφών F-16 στην έκδοση “Viper”, την πιο προηγμένη εκδοχή αυτού του αεροσκάφους στον κόσμο σήμερα. Τότε είχε ληφθεί η σχετική απόφαση από την Πολεμική Αεροπορία αλλά δεν υλοποιήθηκε. Η υλοποίηση ξεκίνησε με την ψήφιση της σχετικής ρύθμισης το Δεκέμβριο του 2019 και εξελίσσεται τώρα. Δεν αρκεί η απόφαση χρειάζεται να δρομολογηθεί και η υλοποίηση.
Επιπλέον εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Εξοπλιστικών της Βουλής τα δύο υποπρογράμματα εν συνεχεία υποστήριξης του στόλου των μεταγωγικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας, που αντιμετώπισαν παρατημένα στην τύχη τους για πολλά χρόνια, σημαντικά προβλήματα καθήλωσης.
Δρομολογείται ήδη η συντήρηση τους και η επανένταξη αρκετών από αυτά τους επόμενους μήνες στις διαθεσιμότητες της Πολεμικής Αεροπορίας, ομιλώ για τα C-130 και τα C-27.
Δρομολογήθηκε η δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα, στο πλαίσιο της Στρατηγικής Συμφωνίας με το Ισραήλ, έτσι ώστε να καλύπτονται πλέον στο ακέραιο οι ανάγκες των Ικάρων μας για εκπαίδευση, αλλά και να καταστεί δυνατή η προσέλκυση εκπαιδευομένων πιλότων από τρίτες χώρες με προφανές αντίκτυπο στην Ελληνική Οικονομία.
Έγιναν πολλά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Δεν έγιναν όλα, η προσπάθεια όμως συνεχίζεται. Συνεχίζεται με πνεύμα άριστης συνεργασίας μεταξύ Πολιτικής και Στρατιωτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με δουλειά, με σχέδιο, με πίστη στο Εθνικά επιβεβλημένο αυτής της προσπάθειας.
Και τώρα το “Rafale”: Σε λιγότερο από ένα έτος από την έναρξη των διαπραγματεύσεων το πρώτο ελληνικό “Rafale” θα προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Τανάγρας, αυτής της εμβληματικής και ιστορικής Μονάδας που φιλοξένησε και συνεχίζει να φιλοξενεί τα «Μιράζ» της Πολεμικής Αεροπορίας και που τώρα περισσότερο από ποτέ μετά από αρκετά δύσκολα χρόνια, ζει περίοδο ευφορίας, προσμονής και σαφούς ανάταξης του ηθικού του προσωπικού.
Από το ερχόμενο καλοκαίρι και για τα επόμενα δύο χρόνια, 18 υπερηχητικές «ριπές ανέμου» (αυτή είναι η μετάφραση του “Rafale” στην γλώσσα μας), με Ελληνικά διακριτικά στα φτερά και Έλληνες ιπταμένους της Πολεμικής Αεροπορίας στο χειριστήριο, θα έρθουν και θα πετάξουν στον Εθνικό Εναέριο Χώρο, στην Ανατολική Μεσόγειο και θα σκεπάσουν ακόμα πληρέστερα μαζί με τον υπόλοιπο στόλο των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας, με τα φτερά τους και τα όπλα τους το Αιγαίο.
Σήμερα λοιπόν ανοίγουμε αυτόν εδώ το δρόμο. Καλώ όλες τις παρατάξεις να συμβάλουν μαζί μας σε αυτή την καταλυτική κίνηση ενίσχυσης της αμυντικής δυνατότητας της χώρας υπερψηφίζοντας το παρόν νομοσχέδιο για την προμήθεια του “Rafale” και των όπλων τους.
Ξέρω ότι στην ουσία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, όλοι αυτό επιθυμείτε. Πρέπει όμως να το επιβεβαιώσετε και διά της θετικής σας ψήφου και χαίρομαι πραγματικά, διότι όσον αφορά και το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης το κάνετε αυτό παρά τις επιφυλάξεις σας.
Διατηρείτε οφείλω να σας υπενθυμίσω στο ακέραιο το δικαίωμα να ελέγξετε, ως οφείλετε, την καλή εκτέλεση των συμβάσεων στη συνέχεια και σας προτρέπω άλλωστε να το κάνετε προκειμένου να διαπιστώσετε πώς ακριβώς θα εξελιχθούν. Δεν σημαίνει ότι ψηφίζοντας θετικά σήμερα απεμπολείται αυτό το δικαίωμα.
Σχετικώς με την τροπολογία που κατατέθηκε από το ΚΙΝΑΛ, νομίζω ότι πρέπει να γίνει δεκτή τουλάχιστον η δεύτερη παράγραφος όσον αφορά στην αξιολόγηση σε περιοδικό διάστημα από την Επιτροπή Εξοπλιστικών της καλής εκτέλεσης αυτής της σύμβασης. Μπορεί να αποτυπωθεί και θεσμικά στο κείμενο.
Όσον αφορά την ανάγκη ή την δυνατότητα για εμπλοκή της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας αυτό νομίζω προβλέπεται, αν δούμε το κείμενο της σύμβασης αλλά εναπόκειται να προκύψει στο μέλλον όταν θα υπάρξουν και ζητήματα που άπτονται της συντήρησης αυτών των αεροσκαφών, με την προϋπόθεση βέβαια, ότι η ΕΑΒ θα μπορέσει να λειτουργήσει με τον τρόπο που όλοι θα θέλαμε ώστε να μπορεί να βγάλει και αυτό το φόρτο εργασίας και για λογαριασμό των “Rafale”.
Σήμερα όμως λοιπόν, θα σας προτρέψω κάτι άλλο.
Όχι να ελέγξετε τη σύμβαση για το μέλλον αλλά να υπερψηφίσετε το παρόν νομοσχέδιο, ώστε με όρους πατριωτικής ευθύνης, πολιτικής ωριμότητας και διακομματικής συνεννόησης να εκπέμψουμε από εδώ μέσα, την Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, ισχυρό σήμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η Ελλάδα είναι αποφασισμένη να κάνει ό,τι και όπως πρέπει προκειμένου να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα, να αντιμετωπίσει κάθε πρόκληση και απειλή ασφαλείας στην ευρύτερη περιοχή και τούτο, με μέσο ακόμα πιο ισχυρές και ακόμα πιο αποτρεπτικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Σας ευχαριστώ».
(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)