Η αναζήτηση ισορροπίας απέναντι στο δίπολο Τουρκία-Πακιστάν και ο ρόλος του Ινδού πολύδισεκατομμυριούχου Γκαουτάμ Αντάνι
Πολλοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται για τα πώς και τα γιατί της προσέγγισης με την Ινδία που επιχειρεί τα τελευταία δύο χρόνια η Ελλάδα. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε την Ινδία το 2024, λίγο αργότερα στη χώρα μας βρέθηκε ο Ινδός πρωθυπουργός Μόντι, ενώ μόλις πριν από μερικές εβδομάδες προσκλήθηκε στην ασιατική χώρα ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Η απάντηση στο γενικό της πλαίσιο έχει δύο σκέλη. Πρώτον, η Ινδία, η οποία οσονούπω γίνεται η πολυπληθέστερη χώρα του πλανήτη, αφού προβλέπεται πως σύντομα θα ξεπεράσει την Κίνα, είναι μια μεγάλη οικονομική και πολιτική δύναμη με την οποία όλοι θέλουν να αναπτύξουν σχέση, καθώς -μεταξύ άλλων- λειτουργεί εξισορροπητικά στο δίπολο ΗΠΑ – Κίνα.
Δεύτερον, το τελευταίο διάστημα η Τουρκία του Ερντογάν έχει συσφίξει τις σχέσεις της με το Πακιστάν, τον μεγάλο εχθρό της Ινδίας, καθώς οι δύο χώρες έχουν σημαντικές εδαφικές διαφορές. Το γεγονός αυτό αποτελεί έξτρα κίνητρο για την προσέγγιση Αθήνας – Νέου Δελχί, τόσο για τη χώρα μας όσο και για την Ινδία, στη λογική «εχθρικά συμφέροντα – φιλικά συμφέροντα», που διέπει τις διεθνής σχέσεις.
Πάντως, το πρώτο δίμηνο του 2025 οι σχέσεις Ελλάδας – Ινδίας έχουν μπει στον… επιταχυντή, καθώς τον Έλληνα ΥΠΕΞ στο ταξίδι του συνόδευσαν Έλληνες επιχειρηματίες. Ήδη η Eurobank, που έχει ως βασικό μέτοχο τον ινδικής καταγωγής Καναδό Πρεμ Γουάτσα, επιχειρεί άνοιγμα στην αχανή και πολυπληθή χώρα, ενώ εσχάτως η απόφαση του Υπερταμείου να ακυρώσει τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου, τον οποίο είχε κερδίσει η ΟΛΘ ΑΕ, συνδέεται με Ινδικό ενδιαφέρον για ελληνικά λιμάνια και ειδικά με το λιμάνι του Βόλου.
Πρόσωπο – κλειδί σε αυτή την υπόθεση φέρεται να είναι ο Ινδός πολύδισεκατομμυριούχος Γκαουτάμ Αντάνι (Gautam Adani), ο οποίος έχει εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον. Ο Αντάνι έχει ξεκινήσει τις επενδύσεις του σε λιμενικές υποδομές από το 1994 και σταδιακά έχει καταστεί ο μεγαλύτερος παίκτης στην νευραλγική για τα συμφέροντα των ΗΠΑ περιοχή του Ινδικού ωκεανού.
Δεδομένης της σημασίας που έχει ο «διάδρομος» Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (India-Middle East-Europe-Corridor), όχι μόνο για τα συμφέροντα του Νέου Δελχί, αλλά και της Ουάσιγκτον, ο ρόλος που θα μπορούσε να διαδραματίσει η ελληνική πλευρά είναι προφανής.
Για αυτό και η πρόσκληση στον Έλληνα ΥΠΕΞ, αλλά και η αναφορά στη διάρκεια της επίσκεψης στα λιμάνια της Καβάλας και του Βόλου, μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί. Δεν αποκλείεται, λοιπόν, το σενάριο που συνδέει το Ινδικό ενδιαφέρον για ελληνικά λιμάνια με την ακύρωση του διαγωνισμού για το Βόλο να έχει κάποια βάση, σε συνδυασμό -βέβαια- με τις νέες γεωπολιτικές ισορροπίες που διαμορφώνονται και στην ευρύτερη Μεσόγειο, αλλά και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη ελέω… τυφώνα Τραμπ.
Ποιος είναι ο Γκαουτάμ Αντάνι
Η καθαρή αξία της περιουσίας του 63χρονου Γκαουτάμ Αντάνι ξεπερνά τα 65 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg. Ο όμιλος ελέγχει τεράστιες εκτάσεις των υποδομών που τροφοδοτούν την ανάπτυξη της Ινδίας και στηρίζουν την ασιατική επέκταση εταιρειών από την Apple Inc. έως την Amazon.com Inc.
Ο όμιλος Αντάνι είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας άνθρακα στην Ινδία, ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης ηλιακών πάρκων και ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής τσιμέντου στην Ινδία. Τα λιμάνια που ανήκουν στην Adani μεταφέρουν σχεδόν τα μισά εμπορευματοκιβώτια της χώρας, ενώ περισσότεροι από 90 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν τα αεροδρόμιά της κάθε χρόνο.
Η αυτοκρατορία του Αντάνι τον τελευταίο καιρό δοκιμάζεται έντονα από κατηγορίες που εξαπέλυσαν εναντίον του οι αμερικανικές αρχές για διαφθορά, ψευδείς δηλώσεις και δωροδοκίες. «Οι ισχυρισμοί είναι αβάσιμοι και στερούνται αξιοπιστίας», σχολίασε σχετικά ο όμιλος Αντάνι τονίζοντας ότι θα καταφύγει σε κάθε δυνατό νομικό μέσο για την υπεράσπισή του.
πηγή: voria.gr