Η αντιπυρική θωράκιση της χώρας προτεραιότητα για την Κυβέρνηση
Στις αρχές Ιουλίου 2023, λίγες ημέρες μόνο μετά τη μεγάλη νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές του Ιουνίου, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και δήλωσε: «Μέσα στα επόμενα χρόνια θα προμηθευτούμε καινούργια αεροσκάφη, καινούργια ελικόπτερα, πολλά καινούργια μέσα για το Πυροσβεστικό Σώμα».
Πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος από τη δήλωση αυτή, η Κυβέρνηση, μέσω του αρμόδιου Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας φέρνει προς ψήφιση στη Βουλή τη συμφωνία για την αγορά επτά (7) νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου DHC-515.
Τα αεροσκάφη είναι το μέλλον της αεροπυρόσβεσης και θα αντικαταστήσουν προοδευτικά τα παλαιά CL-215, τα οποία έχουν προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες κατά το παρελθόν, όμως η μεγάλη τους ηλικία (40 έτη) δημιουργεί ζητήματα τόσο επιχειρησιακά, όσο και διαθεσιμότητας.
Επιπλέον, στον τύπο DHC-515 θα αναβαθμιστούν και τα αεροσκάφη τύπου CL-415, τα πλέον σύγχρονα που διαθέτει αυτή τη στιγμή η χώρα μας, κι αυτά όμως με μέσο όρο ηλικίας που ξεπερνά τα 20 έτη.
Η Ελλάδα πρωτοστάτησε στην προσπάθεια για να ξεκινήσει η γραμμή παραγωγής του νέου τύπου DHC-515, καταφέρνοντας να συγκροτηθεί μια πανευρωπαϊκή παραγγελία αεροσκαφών πυρόσβεσης μέσω του μηχανισμού RescEU.
Μάλιστα 2 από τα 7 αεροσκάφη DHC-515 που θα παραλάβει η χώρα μας θα είναι με χρήματα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού, ενώ τα υπόλοιπα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας και εθνικούς πόρους.
Για όσους έχουν ασχοληθεί, έστω και επιδερμικά με το ζήτημα, μακριά από κραυγές και ευχολόγια, ήταν κοινή γνώση πως υπήρχε σοβαρό ζήτημα στην παγκόσμια αγορά πυροσβεστικών αεροσκαφών, ιδίως μετά το κλείσιμο της γραμμής παραγωγής των CL-415 τον Οκτώβριο του 2015.
Η ζήτηση για τα εξειδικευμένα αυτά αεροσκάφη περιορίζεται στις χώρες που αντιμετωπίζουν οξύ πρόβλημα με τις δασικές πυρκαγιές κατά τους θερινούς μήνες, δηλαδή χώρες του Μεσογειακού και Ευρωπαϊκού Νότου, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία, ενώ δυνάμεις αεροπυρόσβεσης διαθέτουν κι άλλες χώρες, όπως η Γαλλία και η Κροατία.
Τα υπόλοιπα διαθέσιμα αεροσκάφη που κατά καιρούς ακούστηκαν ως πιθανές αγορές, είτε το ρωσικό Beriev, είτε το ιαπωνικό Shin Maywa ήταν ακατάλληλα για το ελληνικό ανάγλυφο και μακριά από τις απαιτήσεις και τις ανάγκες των δυνάμεων πυρόσβεσης.
Σίγουρα τα αεροσκάφη αυτά δεν θα λύσουν το πρόβλημα, κι ούτε θα καλύψουν τις ανάγκες την επομένη της έγκρισης αυτής της σύμβασης αγοράς, άλλωστε η παράδοσή τους θα ξεκινήσει το 2027 και θα ολοκληρωθεί το 2030, όμως θα είναι ένα αποφασιστικής σημασίας βήμα για την ουσιαστική ενίσχυση των δυνάμεων αεροπυρόσβεσης.
Το οφείλουμε στο προσωπικό της Πυροσβεστικής, στους άντρες και στις γυναίκες του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας να αναβαθμίσουμε τα μέσα που διαθέτουν ώστε να ανταποκρίνονται ακόμη πιο αποτελεσματικά στα καθήκοντά τους.
Το οφείλουμε στα ηρωικά πληρώματα των πυροσβεστικών αεροσκαφών, με πρόσφατη τη θυσία των Χρήστου Μουλά και Περικλή Στεφανίδη στις φωτιές του 2023.
Το οφείλουμε στην κοινωνία, στα παιδιά μας, να προστατεύσουμε με κάθε τρόπο το φυσικό περιβάλλον της Πατρίδας μας.
Για όλα τα παραπάνω, η αγορά των DHC-515 συνιστά μια πατριωτική πράξη ευθύνης, πέρα από κάθε κομματική γραμμή, πέρα από ανούσιες αντιπαραθέσεις. Και η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν μένει καθηλωμένη σε μικροπολιτικές μάχες χαρακωμάτων, αλλά προχωρά στην υλοποίηση ενός προσεκτικού πλάνου για τη θωράκιση της χώρας στον τομέα της πυροπροστασίας.
Κι είναι μόνο μια πτυχή ενός πολυεπίπεδου προγράμματος, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα έχει δώσει στον Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας όλα τα αναγκαία μέσα για να ανταπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί η κλιματική κρίση.
(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)