Dark Mode Light Mode

Ημέρες «Γιάννη Παπαϊωάννου» με τον Απόστολο Παληό στο πιάνο

Με ένα διήμερο αφιέρωμα στον Γιάννη Παπαϊωάννου, αρχίζει σήμερα η συγκεκριμένη ενότητα του Cosmoclassical.

Ο Απόστολος Παληός θα παρουσιάσει πρόγραμμα αφιερωμένο στον Σεργκέι Ραχμάνινοφ. Με αυτήν την ευκαιρία ο κ. Παληός μίλησε στην Πρωινή

Η συνέντευξη

Ερ: Είστε σολίστ πιάνου, Δρ. Μουσικολογίας και ποιητής. Από πού είναι η καταγωγή σας;

Απ: Η καταγωγή μου είναι από την Καρδίτσα, από τη Θεσσαλία την πολύπαθη με όλες αυτές τις καταστροφές που έγιναν πρόσφατα. Η μόνιμη μου κατοικία είναι στην Αθήνα και έχω ζήσει πολλά χρόνια στη Γερμανία και συγκεκριμένα στο Βερολίνο, όπου είχα πραγματοποιήσει και τις σπουδές μου.

Ερ: Έχετε κάποια σχέση με την πόλη της Καβάλας, μέσω εκδηλώσεων, μέσω πιάνου ή θα έρθετε για πρώτη φορά;

Απ: Έχω εμφανιστεί και στο παρελθόν, δυο-τρεις φορές. Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Παπαϊωάννου αλλά και σε άλλες εκδηλώσεις πολιτιστικές του Δημοτικού Ωδείου Καβάλας. Οπότε έχω μια ιδιαίτερη σχέση με την πόλη και πολλούς καλούς φίλους. Είναι μεγάλη μου χαρά που θα επανεμφανιστώ στα πλαίσια αυτού του φεστιβάλ. Μάλιστα με ένα πρόγραμμα πολύ ιδιαίτερο, επετειακό για τη συμπλήρωση φέτος 150 ετών από τη γέννηση και 80 ετών από το θάνατο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ. Ενός από τους μεγαλύτερους Ρώσους συνθέτες, ο οποίος ήταν και δεξιοτέχνης πιανίστας. Επομένως στο πλαίσιο αυτών των παγκόσμιων αφιερωμάτων που γίνονται στη μνήμη του, επέλεξα να παρουσιάσω ένα πρόγραμμα με δημοφιλή πιανιστικά έργα του που καλύπτουν όλο το φάσμα από την πιο πρώιμη δημιουργία του, μέχρι την όψιμη. Επομένως το ακροατήριο θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει και το πως εξελίχθηκε ο ίδιος ως συνθέτης. Είναι ένα πρόγραμμα σίγουρα αρκετά ελκυστικό για το κοινό, καθότι ο Ραχμάνινοφ είναι ένας ιδιαίτερα δημοφιλής συνθέτης, πολύ απαιτητικός τεχνικά αλλά και ερμηνευτικά, με αυτό το χαρακτηριστικό πλούτο συναισθημάτων της αποκαλούμενης  Σλάβικης ψυχής.

Ερ: Να πούμε και δυο λόγια για τον Γιάννη Παπαϊωάννου, να βάλουμε και αυτό το όνομα στη συζήτηση.

Απ: Βεβαίως. Είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες. Ασχολήθηκα και προσωπικά με το έργο του. Μάλιστα σήμερα θα μιλήσω σε ένα συνέδριο μουσικολογίας για ένα από τα πρώτα έργα του Παπαϊωάννου. Ήταν ένας συνθέτης, ο οποίος άφησε το αποτύπωμα του, στην Ελληνική μουσική και μάλιστα σε πολλά επίπεδα. Πέρα από συνθέτης υπήρχε και διακεκριμένος πιανίστας αλλά και σπουδαίος παιδαγωγός. Το έργο του το συνέχισαν πολλοί άξιοι μαθητές του, τους οποίους μετέδωσε τις γνώσεις του.

Ερ: Να πούμε δυο λόγια για το ακροατήριο, για το κοινό. Είναι οι εκπαιδευμένοι, οι γνωρίζοντες και είναι ίσως αυτοί που δε θα έχουν τη γνώση και την υποδομή. Τι θα λέγατε στη δεύτερη κατηγορία των θεατών, των ακροατών;

Απ: Ενώ φαινομενικά οι άνθρωποι που δεν είναι μυημένοι θα έλεγε κανείς ότι είναι δύσκολο να καταλάβουν κλασσική μουσική, όμως είναι αυτοί που τον απολαμβάνουν περισσότερο. Γιατί ένας πολύ μυημένος κάθεται και το υπέρ αναλύει. Ο απλός φιλόμουσος είναι πιο εύκολο να αφεθεί, έχει τη μουσική. Επομένως θα έλεγα να μην τρομάζει το αμύητο κοινό. Απλά να προσπαθήσει να ανοίξει το μυαλό του, να κλείσει τα μάτια και να αφεθεί στη μουσική. Σίγουρα αυτή η μουσική μπορεί να του μιλήσει. Υπάρχει ένας είδος προκατάληψης και αποτρέπει τον απλό κόσμο πολλές φορές στο να παρακολουθήσει, τέτοιες συναυλίες. Πιστεύει ότι είναι κάτι ξένο προς αυτόν. Οπότε αυτό είναι ένα στοίχημα για τους καλλιτέχνες στο να προσεγγίσουν το αμύητο κόσμο. Για μένα προσωπικά μετά από μια  συναυλία, μεγαλύτερη ικανοποίηση είναι αυτό που έχει συμβεί ουκ ολίγες φορές, το να έρχεται ένας φιλόμουσος και να μου λέει πόσο  πολύ τον άγγιξε η συναυλία και πόσο γεμάτος φεύγει. Αυτό έχει μεγαλύτερη αξία για μένα από το να μου το έλεγε ένας εξειδικευμένος. Η μουσική πάνω απ’ όλα είναι ψυχοθεραπεία και για αυτό είναι τόσο σημαντικό να την έχουμε στη ζωή μας. Είναι τόσο σημαντικό ειδικά στις μέρες μας που όλα γυρίζουν από τεχνοκρατικά μοντέλα και από τους νόμους της ζήτησης, της προσφοράς, τους εμπορίου, της αγοράς, η τέχνη πάντα είναι επίκαιρη και απαραίτητα για τον άνθρωπο γιατί τον εξυψώνει.

Σύντομο Βιογραφικό

Ο Απόστολος Παληός είναι σολίστ πιάνου, δρ. μουσικολογίας και ποιητής. Χαρακτηρίστηκε ως «ένας από τους πιο ξεχωριστούς πιανίστες των ημερών μας» (Aldo Ciccolini) και «εξαιρετικά προικισμένος μουσικός» (Cyprien Catsaris). Γεννημένος στην Καρδίτσα, έλαβε το δίπλωμα

πιάνου και τα πτυχία ανώτερων θεωρητικών από το ΔΩΛάρισας και ακολούθως αποφοίτησε με σολιστικό δίπλωμα πιάνου από τα Μουσικά Πανεπιστήμια Βερολίνου και Λειψίας και με πτυχίο και διδακτορικό στη μουσικολογία από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ.

Υπότροφος διαφόρων Ιδρυμάτων, βραβευθείς πολλών διεθνών διαγωνισμών πιάνου, μουσικής δωματίου και σύνθεσης σε Ελλάδα, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, με διακρίσεις από την Ακαδημία Αθηνών και την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής, έχει εμφανιστεί ως σολίστ στις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου (Philharmonie Βερολίνου, Κοnzerthaus Bιέννης, Carnegie Hall Ν. Υόρκης κτλ.), σε διεθνή φεστιβάλ και έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες (Berlin Symphony Orchestra) και σημαντικούς αρχιμουσικούς.

Έχει ηχογραφήσει μεταξύ άλλων με τη Naxos και διαθέτει πλήθος πρώτων παγκόσμιων εκτελέσεων. Υπήρξε μέλος του πιανιστικού κουαρτέτου Aurora, του συγκροτήματος σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble και έχει διδάξει πιάνο και μουσική ερμηνεία στα μουσικά τμήματα του ΠΑΜΑΚ και του ΕΚΠΑ. Ως μουσικολόγος-ερευνητής έχει παρουσιάσει ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, ημερίδες και επιστημονικά περιοδικά. (www.apostolos-palios.com)

Προηγούμενο άρθρο

Στη Βουλή το θέμα μείωσης των οργανικών θέσεων του Κεντρικού Λιμεναρχείου Καβάλας

Επόμενο άρθρο

Η 4η ΥΠΕ αντιδρά σε κάτι απολύτως φυσιολογικό