Γράφει ο Πασχάλης Παλαβούζης
Σήμερα ήταν η μέρα των ελικοπτέρων! Επιχείρησαν μαζικά στα πλέον δύσβατα μέρη του Παγγαίου Όρους και κατόρθωσαν να περιορίσουν εντυπωσιακά τις εστίες… Μεταξύ αυτών τέσσερα (!) θηριώδη Erickson S-64E Air Crane (ή συνηθέστερα) Skycrane.
Ναι, αυτά που κάθε χρόνο δίνουν τη μάχη με τις δασικές πυρκαγιές σε Ελλάδα κι εξωτερικό, αυτά που “ρουφούν” το νερό από θάλασσες, λίμνες, ποτάμια, ακόμη και δεξαμενές νερού σε δευτερόλεπτα για να γεμίσουν τη δική τους δεξαμενή χωρητικότητας 9500 λίτρων περίπου, αυτά που μοιάζουν με τεράστιες ακρίδες, φέρουν στη ράχη δυο πανίσχυρους Pratt & Whitney T73-P-1 (JFTD12A-4A) των 4500 ίππων έκαστος και είναι βαμμένα έντονο “πορτοκαλί”.
Δεν είναι πολλά παγκοσμίως (ο στόλος της Erickson αριθμεί περίπου 18 τέτοια ελικόπτερα), αλλά είναι πολύτιμα. Τα περισσότερα είχαν αρχικά κατασκευαστεί τη δεκαετία του 60 ως μεταφορικά βαρέων φορτίων για τον Αμερικανικό Στρατό, λαμβάνοντας τον κωδικό CH-54 Tarhe.
Όταν τα πήρε δεύτερο χέρι η Erickson τη δεκαετία του 70, τα προόριζε για μεταφορά ξυλείας από δυσκολοδιάβατα δάση. Ο ιδρυτής της, Jack Erickson, αναγνώρισε γρήγορα την αξία του “ειδικού” αυτού ελικοπτέρου με το τριμελές πλήρωμα και τη σχεδόν ανύπαρκτη άτρακτο και ξεκίνησε τη χρήση τους σε πλειάδα ειδικών αποστολών μεταξύ των οποίων και η αεροπυρόσβεση.
Το 1992 η Erickson έγινε ο αποκλειστικός κατασκευαστής (OEM) του τύπου αφού αγόρασε από τη Sikorsky τα σχετικά δικαιώματα. Άνοιξε έτσι διάπλατα ο δρόμος της αποκλειστικής υποστήριξης, αναβάθμισης κι εκσυγχρονισμού του ελικοπτέρου.
Τα “πυροσβεστικά” Erickson S-64E/F έχουν υποστεί πάνω από 4000 μικρές ή μεγάλες τροποποιήσεις από τους μηχανικούς της εταιρείας. προκειμένου να ανταπεξέρχονται με επιτυχία στο δύσκολο έργο που τους έχει ανατεθεί…
Τώρα, 20:30, κι ενώ τα ελικόπτερα επιστρέφουν στις βάσεις τους, να αναφέρουμε για την ιστορία τα νηολόγια των εντυπωσιακών “Ιπτάμενων Γερανών”, που έδωσαν σήμερα τη μάχη με τις διάσπαρτες εστίες στις απόκρημνες πλαγιές του Παγγαίου: “N154AC” (παλιός γνώριμος της περιοχής μας, αφού συμμετείχε στην κατάσβεση της μεγάλης πυρκαγιάς στη Θάσο το 2016), “N173AC”, “N189AC” και “N243AC”.
Ευχαριστούμε θερμά τα πληρώματά τους…