Dark Mode Light Mode

Εισήγηση Γιώργου Παπαφιλίππου στη βουλή για τη συνεργασία στις θαλάσσιες υποθέσεις Ελλάδας – Κίνας

 

Αξιότιμοι

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

 

το συζητούμενο και εξεταζόμενο σήμερα σχέδιο νόμου αφορά ως γνωστό στην «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας σχετικά με τη Συνεργασία στον τομέα των Θαλασσίων Υποθέσεων».

 

Το εν λόγω Μνημόνιο Κατανόησης, που υπογράφηκε στις 19 Ιουνίου 2014 μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας, εκπροσωπούμενης από τον Υπουργό Ναυτιλίας και της Κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, εκπροσωπούμενης από τον Πρόεδρο της Κρατικής Διοίκησης Ωκεανών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, αποτελεί επιβεβαίωση των πολύ καλών σχέσεων της χώρας μας με την Κίνα και δημιουργεί μια νέα δυναμική προώθησης της διμερούς συνεργασίας σε ευρύτερους τομείς θαλάσσιας συνεργασίας με στόχο την ανάπτυξη των θαλάσσιων δραστηριοτήτων  και υποθέσεων (ενδεικτικά: προστασία θαλάσσιου περιβάλλοντος, αξιοποίηση θαλασσίων ορυκτών πόρων, ανάπτυξη και εκπαίδευση στις θαλάσσιες επιστήμες, θαλάσσια πολιτική κ.λ.π.).

Με το εν λόγω Μνημόνιο Κατανόησης επιδιώκεται η περαιτέρω προώθηση και εμβάθυνση της ελληνοκινεζικής στρατηγικής σχέσης συνεργασίας στο ναυτιλιακό και θαλάσσιο εν γένει τομέα και προστίθεται αυτό, το Μνημόνιο δηλαδή, στις υφιστάμενες σήμερα και σχετιζόμενες με τη Ναυτιλία, Συμφωνίες και Μνημόνια μεταξύ της χώρας μας και της Κίνας, στις διατάξεις των οποίων οριοθετείται το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Το εν λόγω Μνημόνιο περιλαμβάνει εννέα (9) άρθρα.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 1 προβλέπονται οι Κατευθυντήριες Αρχές συνεργασίας και επικοινωνίας των μερών σχετικά με τις θαλάσσιες υποθέσεις, οι οποίες θα υλοποιούνται βάσει της ισότητας, του αμοιβαίου συμφέροντος, του διεθνούς δικαίου, της Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, τους εθνικούς νόμους και τους κανονισμούς τους.

Στο άρθρο 2 ορίζεται το Αντικείμενο της Συνεργασίας. Αυτή θα λάβει χώρα σε μια σειρά από τομείς. Ειδικότερα, αντικείμενό της αποτελούν:

  1. Η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος
  2. Η εξερεύνηση και αξιοποίηση των θαλάσσιων ορυκτών πόρων
  • Η θαλάσσια παρατήρηση, πρόγνωση και προειδοποίηση για ωκεάνιες καταστροφές
  1. Η βασική και εφαρμοσμένη έρευνα καθώς και η πειραματική ανάπτυξη και εκπαίδευση στις θαλάσσιες επιστήμες
  2. Η επιβολή του νόμου στη θάλασσα.
  3. Η θαλάσσια πολιτική και
  • Άλλοι τομείς συνεργασίας που θα συμφωνούνται μεταξύ των δύο χωρών.

Στο άρθρο 3 προβλέπεται πώς θα πραγματώνεται η παραπάνω Συνεργασία. Θα πραγματώνεται  δε ιδίως μέσω συνεργασίας επιστημονικών ιδρυμάτων, σεμιναρίων, ανταλλαγής πληροφοριών, επισκέψεων κλπ.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα ότι τα προαναφερθέντα πεδία διμερούς Συνεργασίας καλύπτουν ευρείς τομείς που εμπίπτουν στη συναρμοδιότητα περισσότερων Υπουργείων (Εξωτερικών, Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων), τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα, στη βάση του Μνημονίου, να αναπτύξουν κοινές επωφελείς δράσεις με την Κινεζική Διοίκηση στους παραπάνω τομείς.

Στο άρθρο 4 προβλέπεται η ίδρυση Μικτής Επιτροπής Θαλάσσιας Συνεργασίας των δύο χωρών, που θα συνεδριάζει τακτικά κάθε έτος, με σκοπό αφενός τη διαμόρφωση διετούς χρονοδιαγράμματος και αφετέρου το συντονισμό εφαρμογής των συνεργειών του Μνημονίου.

Στο άρθρο 5 ρυθμίζεται επαρκέστατα η προστασία των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, σύμφωνα με τους αντίστοιχους εθνικούς νόμους και κανονισμούς των δύο χωρών και με άλλες διεθνείς συμφωνίες που έχουν υπογράψει αυτές.

Στο άρθρο 6, προβλέπεται ότι η ερμηνεία του εν λόγω μνημονίου ανήκει στην Κρατική Διοίκηση Ωκεανών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας και στο Υπουργείο Ναυτιλίας της χώρας μας, βάσει συμφωνίας των δύο Μερών.

Στα άρθρα 7 και 8, αντίστοιχα, ορίζονται ότι, το εν λόγω μνημόνιο θα τεθεί σε ισχύ μετά την ανταλλαγή γραπτών ειδοποιήσεων μεταξύ των Συμβαλλομένων Μερών, με τις οποίες θα αλληλοενημερώνονται σχετικά με την ολοκλήρωση των αντίστοιχων εσωτερικών διαδικασιών τους και δεύτερον, το εν λόγω μνημόνιο δεν θα θίγει τις διατάξεις διμερών Συμφωνιών, Συνθηκών ή Πρωτοκόλλων σε ισχύ μεταξύ των Μερών.

Τέλος, στο άρθρο 9, προβλέπεται η διάρκεια του εν λόγω Μνημονίου για πέντε έτη από τη θέση του σε ισχύ με δυνατότητα αξιολόγησης της εφαρμογής του κατά το 5ο έτος και διαπραγμάτευσης της περαιτέρω συνεργασίας.

Επιπρόσθετα, προβλέπεται και η δυνατότητα πρόωρου τερματισμού της ισχύος του από τα Συμβαλλόμενα Μέρη, υπό τον όρο, φυσικά, της εξάμηνης προηγούμενης ειδοποίησης, ενώ, ταυτόχρονα, προβλέπεται και η δυνατότητα τροποποίησης του, υπό τον όρο να συμφωνεί γραπτά το άλλο Μέρος ως προς αυτή.

Επίσης ο τερματισμός του παρόντος Μνημονίου δεν επηρεάζει την πραγματοποίηση, ισχύ και διάρκεια δραστηριοτήτων που έχουν αναληφθεί βάσει αυτού πριν από την ημερομηνία τερματισμού εκτός και αν συμφωνηθεί διαφορετικά και από τα δύο Μέρη.

Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω και τα εξής: όπως προανέφερα το εν λόγω Μνημόνιο αφορά στη συνεργασία Ελλάδας και Κίνας στον τομέα των Θαλάσσιων Υποθέσεων. Και για τις δύο χώρες η θάλασσα είναι Ιστορία και Πολιτισμός, είναι βίωμα και μνήμη των λαών και των ναυτικών τους. Είναι σημαντικότατος οικονομικός τομέας με εξαιρετικές δυνατότητες ανάπτυξης στους επιμέρους τομείς της «μπλε» οικονομίας. Είναι «πηγή» επιστημονικής και τεχνολογικής προόδου, είναι χώρος ανάπτυξης του Τουρισμού, Προστασίας του Περιβάλλοντος, της Αειφόρου Ανάπτυξης, της Τέχνης και της Καλλιτεχνικής Έκφρασης.

Η ελληνική Κυβέρνηση θεωρεί στρατηγικού χαρακτήρα τις ελληνοκινεζικές σχέσεις στους τομείς των Μεταφορών, του Εμπορίου, της Ναυτιλίας, της ανταλλαγής Τεχνογνωσίας στους συναφείς ναυτιλιακούς κλάδους και το ναυτιλιακό εξοπλισμό, στον τομέα του Τουρισμού και στον τομέα των Ναυπηγοεπισκευών.

Το παρόν Μνημόνιο Κατανόησης κατατείνει στην εμβάθυνση των διμερών σχέσεων των δύο χωρών και τη διαμόρφωση ενός αρραγούς θεσμικού πλαισίου πολύπλευρης συνεργασίας.

Είναι, δε, επωφελές για τη χώρα μας, γιατί εκτός από το ότι προωθεί και εμβαθύνει την ελληνοκινεζική στρατηγική σχέση συνεργασίας στο ναυτιλιακό και θαλάσσιο, εν γένει, τομέα, που αποτελεί θέμα διεθνούς ενδιαφέροντος, έχει, επιπλέον, ως απώτερο σκοπό την εμπέδωση της συνεργασίας των δύο χωρών σε επίπεδο διεθνών οργανισμών, γεγονός που συνιστά πάγια αρχή της ναυτιλιακής πολιτικής της χώρας μας.

Για τους προαναφερθέντες λόγους εισηγούμαι την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου.

Προηγούμενο άρθρο

Καβάλα BC: Προχωράει με Μωσαϊδη και Πενταζίδη, στον πάγκο

Επόμενο άρθρο

Συνελήφθησαν 2 άτομα κατηγορούμενα για παράβαση της νομοθεσίας περί τελωνειακού κώδικα