Στο τέλος του περασμένου Απρίλη ο βουλευτής Καβάλας της ΝΔ Μακάριος Λαζαρίδης κατέθεσε ερώτηση μέσω της Βουλής, την οποία απεύθυνε στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.
Στις 20 Ιουλίου, πριν από λίγες μέρες, ο κ. Κώστας Αχιλλέα Καραμανλής απάντησε σε όλα τα θέματα που αφορούν την πεσμένη γέφυρα μπροστά από το παλιό Νοσοκομείο. Από την απάντηση του Υπουργού επιβεβαιώνεται ότι η γέφυρα κατασκευάστηκε χωρίς αρκετές από τις προβλεπόμενες άδειες. Κατά κάποιο τρόπο ήταν αυθαίρετη! Επιπλέον πρόβλημα ότι στο αρχείο (της ΔΕΥΑΚ) δεν βρέθηκαν σχέδια και ότι άλλο την αφορά. Αυτός είναι ένας βασικός λόγος που η Εγνατία Οδός ΑΕ καθυστέρησε να ετοιμάσει τις δράσεις της.
Κι όταν προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί, ήρθε ο κορωνοϊός. Με αποτέλεσμα αυτοί να μετατεθούν να γίνουν αργότερα. Σήμερα οι διαγωνισμοί μελετών για την αποκατάσταση της βλάβης έγιναν, είμαστε στη φάση υπογραφής συμβάσεων με τους ανάδοχους.
Η απάντηση Καραμανλή στην ερώτηση Λαζαρίδη
Σε απάντηση της ερώτησης, παρακαλούμε όπως ενημερώσετε τον κύριο Βουλευτή ότι η αντιμετώπιση της αστοχίας στη θέση της γέφυρας έχει δρομολογηθεί με την ανάληψη της τεχνικής διαχείρισης από την Εγνατία Οδός Ανώνυμη Εταιρεία (ΑΕ) και τη διασφάλιση της χρηματοδότησης των αντίστοιχων μελετών. Δεδομένων των δυσκολιών που ανέκυψαν κατά τη φάση της τεχνικής διαχείρισης, όπως η έλλειψη περιβαλλοντικής αδειοδότησης, έλλειψη παραχώρησης χρήσης αιγιαλού και η έλλειψη αρχείου μελετών της υφιστάμενης γέφυρας, θα ληφθούν από πλευράς Υπουργείου όλες οι απαραίτητες πρωτοβουλίες προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες και την Εγνατία Οδός ΑΕ, για την επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδοτήσεων για την υλοποίηση των οριστικών μελετών. Μετά την προκήρυξη του νέου Διαγωνισμού της γέφυρας στις 11.05.2020, τη μετάθεση διεξαγωγής του Διαγωνισμού γεωερευνητικών για τις 20.05.2020 και την επικείμενη ανάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων από την Εγνατία Οδός ΑΕ, έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για τη συμβασιοποίηση και την εκπόνηση των μελετών. Τυχόν, αναζήτηση υπευθύνων θα μπορούσε να γίνει, όταν θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των τεχνικών μελετών, βάσει των οποίων θα φανεί και η συνολική εικόνα του έργου και της αστοχίας. Στην παρούσα φάση προέχει η υλοποίηση των τεχνικών μελετών και η δημοπράτηση των έργων για την αποκατάσταση της γέφυρας.
Το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών θεωρεί άμεση προτεραιότητα και βρίσκεται σε διαδικασία θεσμοθέτησης της Διοικητικής Αρχής Γεφυρών (ΔΑΓ), η οποία θα διασφαλίζει τις διαδικασίες και θα ελέγχει την τήρηση ενιαίου εθνικού θεσμικού πλαισίου για την καταγραφή, επιθεώρηση, αξιολόγηση και συντήρηση όλων των γεφυρών (οδικών, σιδηροδρομικών καθώς και πεζογεφυρών).
Αναφορικά με το τελευταίο ερώτημα: 1οΣκέλος : Διάστημα προετοιμασίας προκήρυξης της δημοπράτησης. Στις 03-10-2019, με την υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Εγνατία Οδός ΑΕ και της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας &Θράκης (ΠΑΜΘ) διαβιβάσθηκε η αρμοδιότητα στην Εταιρεία (Φορέας Υλοποίησης) για τη μελετητική ωρίμανση του Έργου: “Μελέτη Αποκατάστασης Γέφυρας Παλαιού Νοσοκομείου Καβάλας Οδού Νυρεμβέργης”».Από την πρώτη στιγμή που η Εταιρεία ανέλαβε την εκπόνηση της συγκεκριμένης μελέτης, προέβη σε μια σειρά ενεργειών, προκειμένου να συγκεντρώσει τα στοιχεία που απαιτούνται για τη σύνταξη του τεχνικού αντικειμένου του διαγωνισμού για τον έλεγχο και την αποτίμηση της δομικής και λειτουργικής επάρκειας και αποκατάστασης της γέφυρας. Στο διάστημα αυτό προέκυψαν τα εξής:
1.Η υφιστάμενη γέφυρα διέρχεται πλησίον της ακτογραμμής. Ως εκ τούτου απαιτήθηκε αλληλογραφία με την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία Καβάλας και βάσει του Αποσπάσματος Τοπογραφικού Διαγράμματος Καθορισμού Οριογραμμών Αιγιαλού –Παραλίας στην περιοχή της γέφυρας, διαπιστώθηκε ότι το έργο βρίσκεται εντός της ζώνης αιγιαλού. Στη συνέχεια διερευνήθηκε η ύπαρξη παραχώρησης χρήσης αιγιαλού για την υφιστάμενη γέφυρα από όπου προέκυψε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία στα αρχεία της αρμόδιας Υπηρεσίας Καβάλας που να αποδεικνύουν ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία από τις τότε ισχύουσες διατάξεις για την κατασκευή της υφιστάμενης γέφυρας που αστόχησε. Κατά συνέπεια απαιτείται παραχώρηση χρήσης αιγιαλού 2.Παράλληλα διαπιστώθηκε ότι για το οδικό τμήμα, στο οποίο περιλαμβάνεται και η γέφυρα δεν υπάρχει Περιβαλλοντική Αδειοδότηση και μετά από σχετική αλληλογραφία με τους αρμόδιους Φορείς (Αποκεντρωμένη Διοίκηση και ΥΠΕΝ) και τις οδηγίες αυτών, η Εγνατία Οδός ΑΕ προχώρησε στις ενέργειες σύνταξης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων 3.Για την υφιστάμενη γέφυρα δεν βρέθηκε αρχείο μελετών. Ως εκ τούτου, για τη υλοποίηση του στατικού και γεωτεχνικού ελέγχου της υφιστάμενης γέφυρας, απαιτήθηκε η εκπόνηση συνοδών μελετών όπως οδοποιίας, υδραυλικών, τοπογραφικής αποτύπωσης και Η/Μ. Οι μελέτες αυτές συμπεριελήφθησαν στο τεχνικό αντικείμενο. Σημειώνεται ότι το μελετητικό τεχνικό αντικείμενο του Διαγωνισμού είναι πολυσύνθετο δεδομένου ότι αφορά την αστοχία μιας υφιστάμενης γέφυρας και όχι την προκήρυξη διαγωνισμού μιας νέας γέφυρας. Από τη μελετητική διερεύνηση θα προκύψει εάν απαιτείται α) μία τοπική ενίσχυση/ αναβάθμιση της υφισταμένης γέφυρας, β) μία γενικότερη ενίσχυση/αναβάθμιση, με πλήρη ή μερική αντικατάσταση δομικών στοιχείων του φορέα ή γ) κατεδάφιση της υφισταμένης και κατασκευή νέας γέφυρας. Άρα για τη μελέτη αποκατάστασης της γέφυρας Καβάλας θα απαιτηθεί διερεύνηση σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση περιλαμβάνει την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης και την τεχνοοικονομική τεκμηρίωση ενίσχυσης της υφιστάμενης γέφυρας ή κατασκευής νέας γέφυρας. Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει την οριστική μελέτη της τελικής λύσης που θα προκύψει από την πρώτη φάση. Με βάση τα παραπάνω, παρόλες τις δυσκολίες, ελλείψει και σημαντικών στοιχείων της υφιστάμενης κατάστασης, η Εγνατία Οδός ΑΕ έφτασε στην προκήρυξη δημοπράτησης των μελετών μόλις σε διάστημα 5 μηνών περίπου μετά την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης.
Συγκεκριμένα για το έργο προκηρύχθηκαν δύο διαγωνισμοί, ένας στις 14-02-2020 (γεωερευνητικά) και ένας πολυθεματικός, για τον έλεγχο και αποτίμηση της δομικής επάρκειας της γέφυρας και την εκπόνηση των συνοδών μελετών στις 20-03-2020.2οΣκέλος: Ματαίωση του πολυθεματικού διαγωνισμού και προκήρυξη νέου διαγωνισμού.
Τόσο ο διαγωνισμός των γεωερευνητικών εργασιών με ημερομηνία διεξαγωγής31-03-2020 όσο και των μελετών της γέφυρας με ημερομηνία διεξαγωγής 06-05-2020, αντιμετώπιζαν προβλήματα διεξαγωγής αυτών, λόγω μη προσέλευσης των Μελών της Επιτροπής εξαιτίας της πανδημίας. Το σύνολο των διαγωνισμών που προκηρύχθηκαν στην περίοδο αυτή αναβλήθηκαν σε επόμενη περίοδο. Στο διάστημα αυτό οι υποψήφιοι του διαγωνισμού, ως έχουν το δικαίωμα με βάση τοννόμο, υπέβαλαν προς την Εγνατία Οδός ΑΕ ερωτήματα, σχετικά με τη φύση του τεχνικού αντικειμένου και τους όρους του διαγωνισμού. Λόγω της αναβολής γενικότερα των διαγωνισμών εξαιτίας της πανδημίας, η Εγνατία Οδός ΑΕ αποφάσισε να εκμεταλλευτεί το διάστημα αυτό και να προβεί σε βελτιωτικές ενέργειες στους όρους του διαγωνισμού της γέφυρας, ενέκρινε τη ματαίωση του εν λόγω διαγωνισμού και προκήρυξη νέου διαγωνισμού με αντικείμενο: α)Έλεγχος, Αξιολόγηση και Αποτίμηση της δομικής και λειτουργικής επάρκειας της υφιστάμενης Γέφυρας Παλαιού Νοσοκομείου Καβάλας» και β) «Εκπόνηση των λοιπών συνοδών μελετών τοπογραφίας, γεωτεχνικών, οριστικών μελετών οδοποιίας, υδραυλικών και Η/Μ και Μελέτης Σήμανσης και Ασφάλισης του Έργου “Μελέτη Αποκατάστασης Γέφυρας Παλαιού Νοσοκομείου Καβάλας Οδού Νυρεμβέργης”, προκειμένου να αρθούν τα όποια ερωτήματα υπήρξαν από πλευράς των οικονομικών Φορέων που θα συμμετείχαν στο Διαγωνισμό. Ο νέος Διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 11-05-2020 στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Λόγω της άρσης των περιοριστικών μέτρων,ο διαγωνισμός με αντικείμενο την «Εκτέλεση γεωερευνητικών εργασιών για την αντιμετώπιση της αστοχίας της Γέφυρας Παλαιού Νοσοκομείου Καβάλας, οδού Νυρεμβέργης», μετατέθηκε για τις 20.05.2020, ημερομηνία αποσφράγισης των προσφορών.
Σημειώνεται ότι οι μελετητές, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, δεν συμμετέχουν στην προετοιμασία και σύνταξη των τευχών Δημοπράτησης ενός Διαγωνισμού και δεν έχουν αρμοδιότητα υποβολής προτάσεων επί των όρων και αντικειμένου του Διαγωνισμού, πριν τη δημοσίευση αυτού. Οι μελετητές μπορούν να υποβάλουν διευκρινιστικά ερωτήματα στην Αναθέτουσα Αρχή, μετά τη Δημοσίευση ενός Διαγωνισμού, δηλαδή επί του παρόντος μετά τις 20-03-2020, ημερομηνία Δημοσίευσης, γεγονός που συνέβη.