Dark Mode Light Mode
Χρήστος Κεραμίδης: «Ταξίδευαν με τα κύματα» (Ποιήματα και πεζά)
«Κακή Νοικοκυρά, Μέτρια Μαγείρισσα, Τουρίστρια Μάνα»: Η Μανίνα Ζουμπουλάκη μας σύστησε μια νέα φίλη
Τι θυμόμαστε την Ημέρα Μνήμης

«Κακή Νοικοκυρά, Μέτρια Μαγείρισσα, Τουρίστρια Μάνα»: Η Μανίνα Ζουμπουλάκη μας σύστησε μια νέα φίλη

Το προνόμιο για όλες εμάς που ανήκουμε στο γυναικείο πληθυσμό είναι ότι σε κάθε καινούργιο βιβλίο της Μανίνας Ζουμπουλάκη βρίσκουμε και μια νέα φίλη.

Μια ηρωΐδα που όλο και κάτι θα κουβαλάει μέσα της από τη δική μας ψυχοσύνθεση, όλο και κάποιες ιδιότητες θα φέρει που θα μας οδηγήσουν στην ταύτιση. Όταν τώρα αυτή η ηρωΐδα θα περιγράφεται και θα συμπεριφέρεται με τον απολαυστικά χιουμοριστικό τρόπο της Μανίνας, θα μας κατευθύνει υποσυνείδητα να την αγαπήσουμε και κυρίως να μη τη λησμονήσουμε.

Μπορεί η Μελίνα Μπίλια από «Το [σχεδόν] ημερολόγιο μιας 82χρονης» να ήταν αρκετά μεγάλη για τα δικά μου ηλικιακά δεδομένα, ήταν όμως μια χαρά για τα δεδομένα της μανούλας μου. Θυμάμαι ότι το διάβαζα μέσα στο λεωφορείο, πάνε έλα Πέραμο – Καβάλα και χασκογελούσα μόνη μου, αναγκάζοντας τους συνεπιβάτες να με κοιτούν με απορία λες και ήμουν UFO.

Θυμάμαι ότι όταν έφτανα σε συγκεκριμένα αποσπάσματα, έτρωγα μια φλασιά και σκεφτόμουν: «Ώπα, εδώ περιγράφει τη μάνα μου!». Και λίγες σελίδες παρακάτω, νέα φλασιά και νέα σκέψη: «Ώπα κι εδώ για τη μάνα μου μιλάει!».

Το νέο ωστόσο βιβλίο της Μανίνας Ζουμπουλάκη «Κακή Νοικοκυρά, Μέτρια Μαγείρισσα, Τουρίστρια Μάνα» μου σύστησε μια καινούργια ηρωΐδα, πλησιέστερη ηλικιακά σ’ εμένα. Οι συστάσεις με τη Σόνια έγιναν το απόγευμα της Παρασκευής στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης.

Εκεί, εκτός από τη συγγραφέα περίμενε το κοινό ο Θανάσης Τσιρταβής και η Αναστασία Μιροσνιτσένκο που διάβασε επιλεγμένα αποσπάσματα. Εκεί όμως ήταν και ο θεατρικός συγγραφέας Αντώνης Κούφαλης που μας μίλησε για τη δική του Μανίνα, έτσι όπως την πρωτογνώρισε στα εφηβικά της χρόνια.

Το απόγευμα της Παρασκευής λοιπόν μάθαμε ότι το καινούργιο βιβλίο της Μανίνας Ζουμπουλάκη είναι προσωπικό και το έγραψε με πολύ κέφι. Μάλιστα κάθε νέο του κεφάλαιο αρχίζει με τη Σόνια να βάζει πλυντήριο…

Κάπου εκεί πρωτο-ταυτίστηκα κι αναρωτήθηκα μήπως η Μανίνα κρυφοκοιτάζει τη ζωή μου και με βλέπει να ξυπνώ αλλόφρονη, τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας και να σπεύδω να μπουγαδιάσω μέσα στο μαύρο χάραμα.

Όχι μόνο για προλάβω να τελειώσω πριν φύγω για τη δουλειά, αλλά κυρίως για να προλάβω να ολοκληρώσω πριν λήξει το νυχτερινό ωράριο στο ρεύμα, μπας και κάνω λίγη επιπλέον οικονομία στο λογαριασμό της ΔΕΗ!

Κοντολογίς, η Μανίνα αποφάσισε να μας μιλήσει για την πλέον χαρακτηριστική φιγούρα στη ζωή όλων μας, την Ελληνίδα εργαζόμενη σύζυγο – μάνα – νοικοκυρά. Δηλαδή, την καλύτερη μάνα όλων των εποχών και σε όλους τους πλανήτες!

ΜΙΚΡΟ ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ ΑΓΓΕΛΟΥΔΙ

Ο Αντώνης Κούφαλης μας γύρισε πίσω στο χρόνο, ενθυμούμενος ότι όταν κάποτε γνώρισε τη Μανίνα εκείνη ήταν το πιο αντιπροσωπευτικό κορίτσι teenager, σήμερα ωστόσο που την ξανασυναντά είναι μια ώριμη κι ολοκληρωμένη γυναίκα.

Επρόκειτο για μία γνωριμία ζωής μ’ ένα μικρό πανέμορφο αγγελούδι, που καθόταν σε μία γωνία του ΣΦΓΤ ενόσω μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα έκανε πρόβα. Ο Αντώνης Κούφαλης παρακολούθησε την πορεία της Μανίνας, την εξέλιξή της ως δημοσιογράφο και έπειτα ως συγγραφέα.

Ο κ. Κούφαλης επεσήμανε ότι είναι σε θέση να γνωρίζει πως η Μανίνα μόνο τουρίστρια μάνα δεν είναι. Αντιθέτως, είναι μια άκρως καλή και συνειδητοποιημένη μάνα, που δε διστάζει ν’ αφήσει πίσω κάποιους από τους άλλους τομείς της ζωής της προκειμένου να φροντίσει τα βλαστάρια της.

Η ΣΩΣΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΔΙΝΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ

Ο Θανάσης Τσιρταβής μας αποκάλυψε ότι στο βιβλίο κι άρα στη ζωή της Σόνιας όλα κυλούν ομαλά και κανονικά μέχρι που ο σύζυγος αποφασίζει να πατήσει το «κόκκινο κουμπί» που κάθε σχέση και κυρίως κάθε γάμος διαθέτει.

Μέσω των απόψεων του Ματθαίου Γιωσαφάτ που παρέθεσε ο κ. Τσιρταβής αντιληφθήκαμε περίπου ότι αγάπη είναι να μην περιμένεις να πάρεις αλλά να θες να δώσεις, όπως συμβαίνει με τη σωστή μητέρα που δίνει τα πάντα στο παιδί, χωρίς αντάλλαγμα.

Αγάπη, φυσικά, σημαίνει νοιάζομαι για κάποιον πέρα από τον ίδιο μου τον εαυτό. Σημαίνει αφοσίωση, ενδιαφέρον, δημιουργείς έναν δεσμό, είτε φιλικό είτε συντροφικό. Αλλά κι ότι το κύριο στοιχείο ενός ρομαντικού έρωτα είναι η εξιδανίκευση.

Η αγάπη που προσφέρουμε αγγίζει το τέλειο. Δεν χρειάζεται να κάνουμε σεξ με τον άλλον. Όταν επέλθει η οικειότητα, ψυχική και σωματική, βρισκόμαστε στην αρχή του τέλους. Όλα γκρεμίζονται και βλέπουμε τον άλλον όπως είναι και εκεί έρχεται η απογοήτευση.

Υπάρχει, βέβαια, και ο ομοιωματικός έρωτας, όταν βρίσκουμε κάποιον ή κάποια σαν εμάς, που είναι η καλύτερη μορφή και μπορεί να κρατήσει για μια ζωή. Όμως, ο τέλειος έρωτας δεν υπάρχει. Προβάλλουμε συνήθως τις δικές μας ανάγκες μέσα από την υποτιθέμενη αγάπη του άλλου.

ΓΡΑΦΕΙ ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΙΛΑΕΙ

Η Μανίνα Ζουμπουλάκη από την πλευρά της μας εξήγησε ότι η ιδέα για το βιβλίο «Κακή Νοικοκυρά, Μέτρια Μαγείρισσα, Τουρίστρια Μάνα» γεννήθηκε πριν από δύο χρόνια, στους κόλπους μιας παρέας δώδεκα γυναικών από τις οποίες μόνο οι δύο παρέμεναν παντρεμένες.

Έτσι η Μανίνα διαπίστωσε πως το βάρος της ευθύνης για το χωρισμό ενός ζευγαριού πέφτει πάντα στη γυναίκα κι επίσης ότι αν είσαι γυναίκα σε ηλικία 45+ τότε η κάθε μέρα σου αρχίζει με συγκεκριμένο τρόπο.

Συνομιλώντας με το κοινό η Μανίνα εξήγησε, αναφορικά με την ξεκαρδιστική γραφή της, ότι μέσα από τα χτυπήματα της ζωής αρχίζει να ψάχνει την αστεία πλευρά. Αν δηλαδή καταφέρεις να κάνεις κάποιον να γελάσει με κάτι που λες ή με κάτι που γράφεις, τότε είναι σίγουρο ότι θα σου δώσει μεγαλύτερη προσοχή.

Μπορεί το βιβλίο να διαχειρίζεται ένα πικρό θέμα όπως το διαζύγιο, ωστόσο η συγγραφέας το πράττει με πραγματικό κέφι. Αυτός ο ιδιαίτερος τρόπος γραφής της Μανίνας ωθεί το αναγνωστικό κοινό να ταυτιστεί με τις ηρωΐδες και μπορεί οι σελίδες να ρέουν διασκεδαστικά και αβίαστα, ωστόσο αφήνουν πίσω τους βαθιά νοήματα.

Κοντολογίς, ο άμεσος και σύγχρονος τρόπος γραφής καταφέρνει να κερδίζει επιπλέον αναγνώστες. Η συγγραφέας πάντως αποκάλυψε ότι της πήρε χρόνια «εξάσκησης» προκειμένου να μάθει να γράφει όπως ακριβώς μιλάει.

ΑΛΗΘΕΙΑ, ΜΑΛΑΚΤΙΚΟ ΠΗΡΑ;

Εντάξει, υπάρχουν μαμαδίστικες καταστάσεις που είναι τρομακτικές. Αν κάποιες δόλιες μάνες απελπίζονται από τις συμπεριφορές των παιδιών τους και τις δυσκολίες στην επικοινωνία τους, να θυμίσουμε ότι η ίδια η Μανίνα πέρασε δια πύρος και σιδήρου.

Έγινε μητέρα διδύμων στα 47 και μητέρα εφήβων στα 63 της χρόνια. Δε διστάζει να ομολογήσει ότι:«Το πιο δύσκολο κομμάτι της μητρότητας ήταν όταν ο μεγάλος μου γιος περνούσε εφηβεία και εγώ είχα δύο μωρά ενός έτους». Στις σελίδες του καινούργιου βιβλίου της Μανίνας Ζουμπουλάκη μας περιμένει η Σόνια για να γίνει φίλη μας.

Η Σόνια των πενήντα – φεύγα, με δυο παιδιά στην εφηβεία, άρτι χωρισμένη, πρώην καλλιτέχνιδα του τσίρκου και νυν ταχυδακτυλουργός, με μια «ηλίθια» αίσθηση του χιούμορ και φίλες με αντίστοιχη αίσθηση του χιούμορ, που βασανίζεται να λύσει το τεράστιο μυστήριο του πώς έγινε «κακή νοικοκυρά, μέτρια μαγείρισσα, τουρίστρια μάνα». Τα καταφέρνει τελικά; Κι εδώ που τα λέμε, εγώ αλήθεια, μαλακτικό για την αυριανή πρωινή μπουγάδα πήρα;

*(Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν από την κ. Μερτζιανίδου του γνωστού βιβλιοπωλείου)

ΒΟΥΛΑ ΘΑΣΙΤΟΥ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ

Προηγούμενο άρθρο

Χρήστος Κεραμίδης: «Ταξίδευαν με τα κύματα» (Ποιήματα και πεζά)

Επόμενο άρθρο

Τι θυμόμαστε την Ημέρα Μνήμης