Κείμενο του Γρηγόρη Αποστολίδη
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Καβάλα εδώ και πολλά χρόνια είναι στο επίκεντρο των μεγαλύτερων προβλημάτων της πόλης. Δυστυχώς όσες παρεμβάσεις έχουν γίνει έως τώρα με πεζόδρομους, νησίδες και κλείσιμο σημαντικών δρόμων, επιφορτίζουν τελικά τις κεντρικές αρτηρίες και έχουν αποδειχτεί στην πράξη σχεδόν όλες λάθος.
Έχουν προγραμματιστεί -από ότι ακούω- και άλλες παρεμβάσεις που θα δυσχεράνουν ακόμη περισσότερο τους οδηγούς που θα κινούνται στην πόλη. Καταθέτω λοιπόν κάποιες σκέψεις για προβληματισμό και συζήτηση προς όλους όσους κυκλοφορούν στην πόλη και θέλουν μια καλύτερη ποιότητα ζωής.
Το κυκλοφοριακό κατά την άποψη μου, εξ ορισμού έχει να κάνει πάνω από όλα με 3 τρεις βασικούς άξονες:
- Την τήρηση του ΚΟΚ από όλους που προϋποθέτει… Δρόμους βατούς με επαρκή σήμανση και ορατότητα από τα εμπόδια (κάδοι σκουπιδιών, φυλλωσιές δέντρων που κρύβουν την ορατότητα). Ευκρινείς πινακίδες στη σωστή τοποθέτηση. Δρόμους χωρίς λακκούβες, εξογκώματα ,άναρχους κυβόλιθους και κακοτεχνίες επιδιόρθωσης.
- Την συνεχή αστυνόμευση και ρύθμιση από τα αρμόδια όργανα όταν οι ανάγκες το απαιτούν. Αυτό προϋποθέτει την χωρίς διάκριση του νόμου σε όλους τους παραβάτες του ΚΟΚ. – Επάρκεια προσωπικού σε Τροχαία και Δημοτική αστυνομία.
- Τα έργα υποδομών και παρέμβασης του Δήμου στο οδικό δίκτυο να είναι έτσι δομημένα που θα αποφορτίζουν την πόλη και θα δίνουν διεξόδους και λύσεις σε κάθε περίπτωση.
Προϋποθέσεις
Σχεδιασμός, με βάση τις πραγματικές ανάγκες και συνθήκες. Συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς και επαγγελματικές τάξεις. Γνώση του οδικού δικτύου (γειτονιές) και όπου χρειάζεται μονοδρόμηση ή παρέμβαση με άμεση αποκατάσταση του οδοστρώματος.
Οι παρεμβάσεις και τα έργα του Δήμου πρέπει να παίρνουν σοβαρά υπόψη την μορφολογικά γεωγραφική περιοχή και τον ήδη ρυμοτομημένο χώρο και όχι ότι επιβάλουν τα επιδοτούμενα προγράμματα που δεν είναι για όλους.
Πάνω από όλα όμως χρειάζεται η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ των υπευθύνων και η προσήλωση του στόχου, που πρέπει να είναι η αρμονική συνύπαρξη των πεζών και αυτοκινήτων και όχι η ταλαιπωρία των οδηγών υπέρ των πεζών.
Η πόλη χρειάζεται ταυτότητα, ξεκάθαρο και εφικτό προσανατολισμό με σχεδιασμό.
Χρειάζεται ηλεκτρονικό σχεδιασμό ενημέρωσης των ελεύθερων θέσεων πάρκινγκ όλο το 24ωρο. Υποστήριξη από συχνή και σωστά σχεδιασμένη αστική και ειδική συγκοινωνία λεωφορεία – ταξί.
ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Το κέντρο της Καβάλας με την γεωγραφική ιδιομορφία του θεωρώ ότι επιβαρύνθηκε με τις τελευταίες παρεμβάσεις σε Αβέρωφ και Κουντουριώτου. Μετά το κλείσιμο των οδών Π. Μελά και Φιλελλήνων η μοναδική βαλβίδα αποσυμπίεσης της Βενιζέλου ως προς την Ομόνοια και τα βόρια προάστια ήταν η Αβέρωφ.
Κλείνοντας την όλος ο κυκλοφοριακός φόρτος της Βενιζέλου προς την Ομόνοια μεταφέρθηκε στην πλατεία και την οδό Δοϊράνης . Εκεί έχει να αντιμετωπίσει κάποιος την είσοδο των αυτοκινήτων στην Ομόνοια από τους δυο κεντρικούς άξονες που ενώνουν την Ανατολική Καβάλα με το κέντρο. Όπως η Γαλλικής Δημοκρατίας και η Κουντουριώτου, με την είσοδο σε αυτή από την Νυρεμβέργης.
Όταν ολοκληρωθεί το έργο της Κουντουριώτου με τον κυκλικό κόμβο, η συμφόρηση θα είναι ένα φαινόμενο σύνηθες. Κυρίως τις ώρες αιχμής. Ακόμη και εάν ελευθερωθεί το κομμάτι της Ομονοίας από τα παλιά δικαστήρια έως την Ίωνος Δραγούμη. Η νησίδα και ο κόμβος θα είναι ένα αντίμετρο για την διέλευση ασθενοφόρου, πυροσβεστικού και βαρύ τύπου οχήματος.
Η πλατεία Καπνεργάτη με την υπάρχουσα σχεδίαση δεν δίνει πρόσβαση σε πυροσβεστικό όχημα ασθενοφόρο αλλά και κάποιο άλλο βαρύ όχημα, αν χρειαστεί στον εκεί χώρο. Σήμερα η έξοδος από την πόλη για τις δυτικές συνοικίες είναι στην ουσία μόνο το ένα ρεύμα της Ερυθρού Σταυρού.
Το άλλο είναι συνεχώς αποκομμένο σε διάφορα σημεία με αποτέλεσμα τις ώρες αιχμής να δημιουργείται κυκλοφοριακό κομφούζιο. Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στον άλλο κεντρικό δρόμο της 7ης Μεραρχίας με άναρχα παρκαρισμένα οχήματα.
Η οδός Κ. Τσολάκη και η οδός Δαγκλή με το κλείσιμο της Αβέρωφ επιφορτιστήκαν με έξτρα κίνηση που η υποδομή αυτών των δρόμων δεν είναι φτιαγμένη για να την σηκώσει.
Αρκετοί δρόμοι περιφερικά του κέντρου που είναι διπλής κυκλοφορίας πρέπει να μονοδρομηθούν γιατί δημιουργούν νεύρα και ατυχήματα. Η άναρχη στάθμευση και το πλάτος του δρόμου δεν επαρκούν για την διέλευση δυο αυτοκινήτων από αντίθετες κατευθύνσεις. Ενδεικτικά αναφέρω τις οδούς 16ης Ταξιαρχίας, 13ης Σεπτεμβρίου, Νόρμαν, Φαβιέρου, Μηδείας, Ε. Μπενάκη κλπ
Διαβάσεις επικίνδυνες και σε λάθος θέση πάνω σε στροφές και μέσα σε κόμβους. Τα οδοστρώματα των περισσοτέρων δρόμων είναι σε άθλια κατάσταση και άλλα πολύ επικίνδυνα από τεράστιες λακκούβες, φθορά και κακοτεχνίες των εργολάβων που υποτίθεται ότι έκαναν αποκατάσταση του οδοστρώματος μετά από κάποια επέμβαση.
Η παραλιακή οδός εντελώς ακατάλληλη, με κυβόλιθους επικίνδυνους, ακόμη και για τους πεζούς. Καταστρέφουν αυτοκίνητα, μηχανάκια και ανθρώπους. Ανεπάρκεια σήμανσης σε πολλά περιφερειακά σημεία, αλλά και κάδοι σκουπιδιών σε ακατάλληλα σημεία κρύβουν την ορατότητα των οδηγών. Επικίνδυνοι αρρύθμιστοι φανοστάτες για τους πεζούς και τα αυτοκίνητα, ειδικά στις συμβολές των οδών Ερυθρού Σταυρού και Δαγκλή – Βενιζέλου και Δαγκλή.
Εντελώς άναρχο παρκάρισμα σε οδούς που δεν θα έπρεπε ούτε καν σαν σκέψη να υπάρχει. Πχ στην Βενιζέλου παραπλεύρως της κεντρικής πλατείας, στην Κουντουριώτου, στην Δαγκλή πλαγίως του Ωκεανίς, στις αρχές Ομονοίας κλπ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Αστυνόμευση του κέντρου από Τροχαία και Δημοτική Αστυνομία σε συνεχή βάση και όχι μόνο τις ώρες αγοράς.
Εξοικονόμηση περισσότερων θέσεων παρκινγκ εντός και εκτός κέντρου.
Ηλεκτρονική διασύνδεση των υφιστάμενων πάρκινγκ και των ελεύθερων θέσεων με ενημέρωση σε κεντρικά σημεία εντός και εκτός κέντρου.
Μονοδρομήσεις δρόμων που θα καθιστά δυνατή την καλύτερη κίνηση των αυτοκίνητων χωρίς προβλήματα. Πχ αλλαγή της κατεύθυνσης της Βενιζέλου προς τα έξω.
Χρήση παρκόμετρων σε δρόμους που έτσι και αλλιώς επιτρέπεται το παρκάρισμα κοντά σε υπηρεσίες όπως η Περιφέρεια ή ο Δήμος για την καλύτερη εξυπηρέτηση αυτών που χρειάζεται να μεταβούν σε αυτές τι υπηρεσίες για κάποια δουλειά.…. Πχ Δαγκλή έξω από την Περιφέρεια και στην Εθνικής αντιστάσεως όπως και στη Κ. Παλαιολόγου.
Οικισμός Παναγία
Ειδική μπάρα που θα ανοίγει με ειδικό τσιπάκι τοποθετημένο στα αυτοκίνητα των μόνιμων κατοίκων του Δήμου – ΕΚΑΒ –Αστυνομίας- Πυροσβεστική, ταξί και ειδικού εισιτηρίου για φορτοεκφορτώσεις –μετακομίσεις που θα προμηθεύονται από τον δήμο κλπ.
Άλλες προτάσεις
Απομάκρυνση οχημάτων που εμποδίζουν την κυκλοφορία με γερανό. Άνοιγμα των οδών Φιλελλήνων – Π. Μελά ορισμένες ώρες αιχμής όπως σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη. Πχ 13:00 – 15:00 και 20:00 – 21:30 ή όταν χρειαστεί λόγο κάποιας εκδήλωσης κλπ.
Να μην γίνει ο κυκλικός κόμβος στην Κουντουριώτου. Άνοιγμα της οδού Αβέρωφ ξανά όταν το έργο τελειώσει. Μονοδρομήσεις οδών περιφερικά του κέντρου, προτείνουμε τις: 16ης Ταξιαρχίας με κατεύθυνση από το σίγμα προς το κέντρο. 13ης Σεπτεμβρίου και Κ. Ράδου προς τίμιο Σταυρό.Νόρμαν μόνο κάθοδος προς Σφαγεία. Φαβιέρου έως Αθ. Διάκου με κατεύθυνση προς τα άνω. Β. Ουγκώ προς Σαππαίων .
Θα ήταν βέβαια και τρομερή παράλειψη να μην αναφέρω το έργο της Περιμετρικής της Καβάλας που θα έδινε πραγματικά λύση. Θεωρώ ότι όλο το δίκτυο πρέπει να αναθεωρηθεί προσεκτικά με προοπτική 10ετιας μπροστά από τους αρμόδιους φορείς της πόλης και επαγγελματίες αυτής.
Το κυκλοφοριακό είναι κάτι που αγγίζει και ενδιαφέρει όλους μας. Δείχνει πολιτισμό και κουλτούρα και επιφέρει χρήματα στον Δήμο μας και τους επαγγελματίες του τουρισμού και όχι μόνο.
Για μια πόλη με ΙΣΑ δικαιώματα σε πεζούς και οχήματα.