Το νησί των 13.000 μόνιμων κατοίκων που «βουλιάζει» και φέτος το καλοκαίρι – Γιατί έχασαν την… πρωτοκαθεδρία οι Έλληνες
Γράφει ο Ραφαήλ Γκαϊδατζής στο Parallaxi Mag
Είναι μεγάλο προνόμιο να βρίσκεσαι σε έναν τόπο που συνδυάζει βουνό και θάλασσα, να βρίσκεις καταφύγιο από τη ζέστη και στο βαθύ μπλε και στο πλούσιο πράσινο. Καζαβίτια, Παναγιά, Θεολόγος, Αλυκή, «Παράδεισος», Γκιόλα, Ρωσογκρεμός είναι μόνο μερικοί από τους «θησαυρούς» που σε περιμένουν να τους ανακαλύψεις.
Η Θάσος και φέτος το καλοκαίρι αποδεικνύει γιατί είναι και φέτος ένας από τους hot προορισμούς για ανθρώπους κάθε ηλικίας από το εξωτερικό και την Ελλάδα. Οι φυσικές ομορφιές, σε συνδυασμό με την προβολή του νησιού, προκάλεσε και το φετινό καλοκαίρι «κύμα» επισκέψεων που κορυφώνεται φυσικά τον Αύγουστο.
Το νησί των 13.000 μόνιμων κατοίκων, μια ημέρα του καλοκαιριού θα φτάσει τις 80.000 ψυχές, ενώ τα τελευταία χρόνια παρατηρείται «έκρηξη» στην ανοικοδόμηση του νησιού κυρίως σε βίλες και μεγάλα σπίτια, προκειμένου να διατεθούν στην τουριστική αγορά για τους μήνες των διακοπών και όχι για ιδιοκατοίκηση.
Τα πρώτα μηνύματα
Μια πρώτη εικόνα για το τι θα ζούσε η Θάσος το φετινό καλοκαίρι δόθηκε το τριήμερο του Αγ. Πνεύματος. Το γεγονός ότι φέτος «έπεσε» μέσα στον Ιούνιο σε συνδυασμό με τις εξαιρετικές καιρικές συνθήκες, οδήγησε πολλούς στο να απολαύσουν από νωρίς τις διακοπές τους στο νησί. Ρουμάνοι, Βούλγαροι, Σέρβοι, Μολδαβοί κατέκλυσαν το νησί, με τις πληρότητες στα ξενοδοχεία να αγγίζουν ακόμα και το 95%. Η όλη εικόνα παρέπεμπε σε Αύγουστο, παρά σε Ιούνιο.
Με τη γλώσσα των αριθμών
Οι μήνες Μάιος, Ιούνιος & Ιούλιος του 2024 είχαν αύξηση εισιτηρίων κατά 7,7%, σε σχέση με τους ίδιους μήνες του 2023, στην πορθμειακή γραμμή Κεραμωτής-Λιμένα. Τα στοιχεία τα παρουσίασε ο αντιδήμαρχος Τουρισμού της Θάσου, Γιάννης Μαρκιανός.
2024
ΜΑΙΟΣ: 77.500
ΙΟΥΝΙΟΣ: 167.000
ΙΟΥΛΙΟΣ: 247.000
2023
ΜΑΙΟΣ: 66.500
ΙΟΥΝΙΟΣ: 153.000
ΙΟΥΛΙΟΣ: 237.00
ΣΥΝΟΛΟ
2024: 491.500
2023: 456.500
Το «ταμείο» του 2023 Τα στοιχεία του Κεντρικού Λιμεναρχείου Καβάλας δείχνουν πως από τα λιμάνια Κεραμωτής και Καβάλας κινήθηκαν από και προς το νησί της Θάσου, σχεδόν 1,5 εκατομμύριο επιβάτες το καλοκαίρι του 2023.
Αριθμός κατά πολύ αυξημένος σε σύγκριση με το «χρυσό» τουριστικά 2019 πριν ξεσπάσει η πανδημία, αλλά και από το 2022 που ήταν το πρώτο καλοκαίρι της… κανονικότητας. Συνολικά το 2023, περισσότερα από δυο εκατομμύρια επιβάτες από και προς το νησί της Θάσου, μέσω της πορθμειακής γραμμής Κεραμωτή – Λιμένας. Ακτή Σαλονικιός, Θάσος.
Οι τοπικοί φορείς της Καβάλας και της Θάσου έκαναν λόγο για μια πολύ καλή τουριστική χρονιά, που κορυφώθηκε τέλη Ιουνίου με αρχές Σεπτεμβρίου. Ιδιαίτερα αυξημένοι είναι και οι αριθμοί για την κίνηση των οχημάτων. Στο νησί της Θάσου διακινήθηκαν σχεδόν 620 χιλιάδες οχήματα από και προς την Κεραμωτή, ενώ από την Καβάλα σχεδόν 40 χιλιάδες.
Τα «ατού» της Θάσου
Πέρα από τις φυσικές ομορφιές του νησιού, για τους Βαλκάνιους επισκέπτες υπάρχει και μία σειρά άλλων παραγόντων που επηρεάζουν την επιλογή τους για τις διακοπές σε ελληνικά μέρη. Ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων καταλυμάτων εξηγούν στην parallaxi ότι αυτό που ικανοποιεί τους ξένους τουρίστες είναι το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη γκάμα όσον αφορά τις τιμές.
Μπορεί δηλαδή άνετα να βρει κάποιος ένα οικονομικό κατάλυμα, αλλά και ένα ακριβότερο, ανάλογα φυσικά με το τι παροχές θέλει να έχει σ’ αυτό. Επίσης, σημαντικό είναι και το γεγονός ότι δίνεται η δυνατότητα στους επισκέπτες να γνωρίσουν όλο το νησί μόνο μέσα σε λίγες ημέρες, λόγω της έκτασης του.
«Υπάρχουν πελάτες από Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία που πέρσι έκαναν τις διακοπές τους και γύρισαν το μισό κομμάτι του νησιού και φέτος ήρθαν ξανά για να ανακαλύψουν και το άλλο μισό» μας αναφέρει ιδιοκτήτης ενοικιαζόμενου δωματίου.
Επίσης, το να περάσεις απέναντι από την Καβάλα προς τη Θάσο δεν είναι μια χρονοβόρα διαδικασία όσον αφορά το ταξίδι με το καράβι και οι όποιες καθυστερήσεις υπάρχουν, παρατηρούνται μόνο στο κομμάτι των συνόρων και ενδεχομένως στο λιμάνι, ανάλογα φυσικά και με τη μέρα και ώρα που θα επιλέξει κανείς να ταξιδέψει.
Τουρκική… απόβαση
Το περσινό καλοκαίρι αίσθηση προκάλεσε η δυναμική επιστροφή της αγοράς τουριστών από την τουρκική δεξαμενή. Ανάλογη είναι η κίνηση που υπάρχει και το φετινό καλοκαίρι, ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι πρόκειται για επισκέπτες οι οποίοι ξοδεύουν αρκετά χρήματα, όπως σημειώνουν επιχειρηματίες του νησιού, ιδιαίτερα όσον αφορά το φαγητό σε εστιατόρια.
Πέρσι, με βάση τα στοιχεία από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης από την 1η Μαΐου μέχρι και τα μέσα του Ιουλίου παρουσιάστηκε κατακόρυφη αύξηση διέλευσης Ι.Χ. οχημάτων και επιβατών από την Τουρκία, έναντι των προηγούμενων ετών, με τους μεθοριακούς σταθμούς να καταγράφουν τη διέλευση 540.626 επιβατών από τους Κήπους Αλεξανδρούπολης, 62.342 επιβατών από τον Κυπρίνο Ορεστιάδας, 130.040 από το συνοριακό σημείο των Καστανέων Ορεστιάδας και 174.053 επιβατών από το τμήμα διαβατηριακού ελέγχου Ορμενίου Ορεστιάδας.
Μάλιστα, οι ομορφιές της Θάσου διαφημίστηκαν πολύ στη γειτονική χώρα από δημοσιογράφους που επισκέφτηκαν το νησί και έμειναν εντυπωσιασμένοι όχι μόνο από τις παραλίες, αλλά και από τις τιμές, ιδιαίτερα στο «μπαλίκ» (σ.σ ψάρι), που όπως σημείωναν ήταν πολύ φθηνότερο σε σχέση με το κόστος του στα τουρκικά παράλια. Αρσανάς, στην άγρια πλευρά του…
Μάλιστα, αρκετοί Τούρκοι επισκέπτες της Θάσου αναρτούν στα προφίλ τους στα social media τις αποδείξεις από εστιατόρια που επισκέπτονται στο νησί κάνοντας αντιπαραβολή με τα ίδια πράγματα που θα έπαιρναν σε μία ταβέρνα στη χώρα τους και το ποσό που θα πλήρωναν και το οποίο θα ήταν τελικά μεγαλύτερο.
Γιατί έχασαν οι Έλληνες τα… πρωτεία
Θυμάσαι και εσύ τα καλοκαίρια της προηγούμενης δεκαετίας όπου ταξίδευες οικογενειακά από Θεσσαλονίκη και πίστευες ότι σε κάθε γωνιά του νησιού θα συναντήσεις και έναν γνωστό ή ακόμα και έναν γείτονα; Οι περίοδοι αυτοί φαίνεται να έχουν περάσει ανεπιστρεπτί…
Οι Έλληνες επισκέπτες έχουν χάσει τα πρωτεία στη Θάσο και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έγιναν της… τελευταίας στιγμής. «Σε αντίθεση με τους Βαλκάνιους που συνηθίζουν να κλείσουν από νωρίς τις διακοπές τους, οι Έλληνες αναζητούν καταλύματα την τελευταία στιγμή και γι’ αυτό το λόγο έχουν γίνει και μειοψηφία πλέον.
Μπορεί να υπάρχουν καταλύματα ελεύθερα, αλλά να είναι πιο ακριβά και επομένως… απαγορευτικά για την τσέπη κάποιων Ελλήνων» μας αναφέρουν ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων. Παράλληλα, τα τελευταία καλοκαίρια οι Έλληνες… ποντάρουν πολλά και στα vouchers των διακοπών, επομένως περιμένουν να μάθουν μέχρι τον Ιούνιο αν δικαιούνται και εν συνεχεία να δουν πώς θα κινηθούν. Έτσι, χάνεται αρκετός χρόνος στην εύρεση οικονομικού καταλύματος.
Ασφυκτική η κατάσταση με τα αυτοκίνητα στην Κεραμωτή – Νέο λιμάνι ζητούν οι κάτοικοι
Κάθε χρόνο, τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι σε όλους γνωστό (επισκέπτες και μόνιμους κατοίκους) το οξύτατο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το λιμάνι της Κεραμωτής, στον δήμο Νέστου, ανατολικά της Καβάλας, καθώς αποτελεί την πιο δημοφιλή ακτοπλοϊκή σύνδεση για το νησί της Θάσου.
Φέτος, όμως, ήταν η πρώτη χρονιά που η κατάσταση ξέφυγε από κάθε έλεγχο, αφού το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, τα αυτοκίνητα με προορισμό την Θάσο σχημάτισαν ουρά αναμονής δεκαεννέα χιλιομέτρων, δημιουργώντας μια ασφυκτική κατάσταση στον μοναδικό κεντρικό παραλιακό δρόμο του οικισμού.
Ήταν ένα δύσκολο τριήμερο όχι τόσο για τους επισκέπτες αλλά κυρίως για τους μόνιμους κατοίκους. Πολύ συχνά κάτοικοι και φορείς της περιοχής διαμαρτύρονται, κάνοντας λόγο για υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και θέτοντας επιτακτικά την ανάγκη άμεσης μετακίνησης του προβλήτα εκτός κατοικημένης περιοχής.
Όπως λένε, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος ή -στη χειρότερη περίπτωση- ακόμα και δυστυχήματος. Ο σύλλογος Ενεργών Πολιτών Κεραμωτής, που έχει συσταθεί τα τελευταία χρόνια, ξεκίνησε μια μεγάλη προσπάθεια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των τοπικών αλλά και των εμπλεκόμενων φορέων, προκειμένου να υπάρξει ολοκληρωμένη και βιώσιμη λύση σε ένα πρόβλημα που κάθε καλοκαίρι γίνεται μεγαλύτερο.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο επικεφαλής της προσπάθειας για την κατασκευή νέας προβλήτας, Ανδρόνικος Σινιώτης, τόνισε πως κάθε χρόνο η ποιότητα ζωής των κατοίκων του παραλιακού οικισμού γίνεται χειρότερη. Υποστήριξε πως ο σύλλογος είχε προβλέψει την κατάσταση που θα επικρατούσε στο λιμάνι και για τον λόγο αυτό ήρθε σε επαφή με τους αρμόδιους φορείς, γνωστοποίησε έγκαιρα τις προτάσεις του και ζήτησε να γίνουν αλλαγές στην εκτέλεση των δρομολογίων.
«Οι προτάσεις μας, οι επισημάνσεις μας δεν έγιναν δεκτές», σημείωσε ο κ. Σινιώρης και συνέχισε: «υπάρχουν φυσικά και θέματα που αντικειμενικά δεν μπορούν να λυθούν, όπως είναι τα δεδομένα σήμερα, γι’ αυτό θα πρέπει κατά γενική ομολογία να επισπευσθούν οι ενέργειες για τη χρηματοδότηση του έργου της κατασκευής νέου λιμανιού».
Ο κ. Σινιώρης άφησε να εννοηθεί ότι πρόθεση του συλλόγου είναι να προσφύγει ακόμη και στη Δικαιοσύνη, αν δεν εισακουστούν. Να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες, ο αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, Θόδωρος Μαρκόπουλος, ανακοίνωσε την άμεση χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης τής εκπόνησης μελέτης για την κατασκευή ενός νέου λιμανιού.
Επειδή όμως, όπως συμπλήρωσε ο κ. Σινιώρης, «το συγκεκριμένο έργο θα αργήσει αρκετά χρόνια -ίσως και δεκαετία- υπάρχουν προτάσεις για άμεσες αλλαγές. Οι προτάσεις αυτές αφορούν την εκτέλεση των δρομολογίων, τη συχνότητά τους και τον τρόπο φορτοεκφόρτωσης επιβατών και αυτοκινήτων.
Ωστόσο, οι προστάσεις αυτές φαίνεται πως δεν βρίσκουν σύμφωνους ούτε τον Οργανισμό Λιμένα Καβάλας, που διαχειρίζεται το λιμάνι της Κεραμωτής ούτε τις πλοιοκτήτριες εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτό».
Πάντως, ενόψει του Δεκαπενταύγουστου, όποτε και αναμένεται να υπάρχει ιδιαίτερα μεγάλη κίνηση στο λιμάνι, ο σύλλογος ζήτησε από τις ναυτιλιακές εταιρίες να αυξήσουν τα δρομολόγια τους, αφού τα υφιστάμενα (ένα δρομολόγιο ανά μισή ώρα) δεν επαρκούν για την ομαλή κίνηση των αυτοκινήτων.
Στην Καβάλα υπάρχουν δυο πορθμειακές γραμμές που συνδέουν το χερσαίο τμήμα της Περιφερικής Ενότητας Καβάλας με το νησιωτικό. Η πρώτη είναι στο κεντρικό επιβατικό λιμάνι της Καβάλας «Απόστολος Παύλος», εντός του αστικού ιστού.
Η δεύτερη, στην κοινότητα της Κεραμωτής του δήμου Νέστου, που απέχει 37 χλμ. από την πόλη της Καβάλας. Από το λιμάνι της Καβάλας, τα φέριμποτ καταπλέουν στη Σκάλα Πρίνου και το ταξίδι διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα.
Από το λιμάνι της Κεραμωτής τα φέριμποτ καταπλέουν στον Λιμένα, την πρωτεύουσα του νησιού, και το ταξίδι διαρκεί 35 λεπτά περίπου. Η μικρή διάρκεια του θαλασσινού ταξιδιού είναι ο βασικότερος λόγος, για τον οποίο η Κεραμωτή ήταν διαχρονικά η πιο δημοφιλής πορθμειακή σύνδεση.
Γι’ αυτό, άλλωστε, τα δρομολόγια των πλοίων είναι κάθε μισή ώρα. Από το λιμάνι «Απόστολος Παύλος» με προορισμό τον Πρίνο τα δρομολόγια είναι λιγοστά, έως τρία την ημέρα, ενώ τους χειμερινούς μήνες, ορισμένες χρονιές, δεν υπάρχει κανένα δρομολόγιο από την πόλη της Καβάλας για το νησί της Θάσου.
πηγή: parallaximag.gr