Με αφορμή το δυσάρεστο περιστατικό θαλάσσιας ρύπανσης που προκλήθηκε στην Αθήνα, καταστρέφοντας τις ακτές του Σαρωνικού κόλπου, μας μίλησε από τη ραδιοφωνική συχνότητα της ΠΡΩΙΝΗΣ ο πρόεδρος των εργαζομένων της ΚΑΒΑΛΑ ΟΙΛ Μανώλης Κελαϊδάκης. Η πόλη και οι καβαλιώτες ζουν εδώ και χρόνια πλάι σε ένα υποθαλάσσιο αγωγό πετρελαίου κι ευτυχώς ποτέ μέχρι σήμερα δεν αντιμετώπισαν οποιοδήποτε πρόβλημα ρύπανσης αφού τηρούνται αυστηρές προϋποθέσεις.
Ειδικότερα, τηρούνται οι αυστηροί κανόνες ασφαλείας, τηρούνται οι κανόνες συχνής συντήρησης κι εφαρμόζεται πάντα συχνή εποπτεία. Σε αυτές τις εγκαταστάσεις τα μέτρα και οι κανόνες ασφαλείας είναι αυξημένα και αυστηρά. Μπορεί κάποιοι ιδιοκτήτες εταιρειών να αποφεύγουν την τήρηση των κανονισμών διότι είναι κοστοβόροι. Ο κ. Κελαϊδάκης εμφανίστηκε σίγουρος ότι κατόπιν έρευνας θα διαπιστωθεί πως το πλοίο που προκάλεσε την οικολογική καταστροφή ήταν ακατάλληλο για τη μεταφορά παρόμοιων προϊόντων, θα διαπιστωθεί πως η συντήρησή του ήταν ελλιπής κι επίσης ότι του έλειπαν τα απαραίτητα πιστοποιητικά.
Σαφώς και η καταστροφή θα μπορούσε να προκληθεί λόγω κάποιου ατυχήματος. Σε αυτές τις περιπτώσεις σημασία έχουν οι συνθήκες πρόληψης και κυρίως η ασφάλεια του πλοίου, που θα αποτρέπει την πρόκληση οικολογικής ζημιάς. Στις εγκαταστάσεις της ΚΑΒΑΛΑ ΟΙΛ για παράδειγμα υπάρχουν βάνες ασφαλείας, οι οποίες απομονώνουν τμηματικά το δίκτυο προκειμένου να αποφεύγεται η συνολική καταστροφή. Μόνο έτσι θα υπάρχει η μικρότερη δυνατή διαρροή στη θάλασσα κι άρα η μικρότερη δυνατή ρύπανση.
Βεβαίως, ο κ. Κελαϊδάκης θύμισε ότι υπάρχουν και τα σχέδια έκτακτης ανάγκης που άμεσα εφαρμόζονται σε ειδικές περιπτώσεις και μέτρα ασφαλείας που τουλάχιστον για τις εγκαταστάσεις της Καβάλας τηρούνται. Ο κ. Κελαϊδάκης έκανε λόγο για την ασφάλεια του τρίπτυχου Άνθρωπος – Περιβάλλον – Εξοπλισμός που πρέπει να εξασφαλίζεται πάντα.
Πολλά και διάφορα συστήματα συλλογής πετρελαίου υπάρχουν, παρατήρησε ο κ. Κελαϊδάκης, ερωτώμενος για το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης των ακτών της Αθήνας ύστερα από την τεράστια οικολογική καταστροφή. Το αργό πετρέλαιο που έχει καλύψει τις ακτές κι έχει μετατραπεί σε τζελ μόνο με αντλίες μπορεί πλέον να συλλεχθεί. Μπορεί δηλαδή να αποκατασταθούν οι ακτές του Σαρωνικού, αυτό όμως θα απαιτήσει υψηλό κόστος και τεράστια υπομονή. Αρκεί να παραμείνουν ευνοϊκές οι καιρικές συνθήκες και να μην επιτρέψουν την κηλίδα να «ταξιδέψει» και σε άλλες περιοχές. Μια τρικυμία και οι δυνατοί άνεμοι θα μπορούσαν να σπρώξουν την κηλίδα μέχρι το Αιγαίο.