του Αντώνη Κόντου, προέδρου ΟΔΕΓ Καβάλας
Μπορεί να σηματοδοτείται ημερολογιακά η αρχή της άνοιξης από την εαρινή ισημερία και ΄΄τας ειδούς ΄΄(idus)του Μάρτη, ωστόσο η συνεχιζόμενη ένταση των καιρικών φαινομένων και του ψύχους δικαιολογούν το γεροντικό ΄΄πείσμα ΄΄του βλοσυρού και χιονοπώγωνος χειμώνα, το οποίο έχει επίπτωση όχι μόνο στην αλλαγή του σκηνικούτης φύσης , αλλά και τηςδιάθεσής μας.
Ο Μάρτης, κατά το ρωμαϊκό μηνολόγιο, ταυτίζεται με τον αρχαιοελληνικό θεό του πολέμου, τον Άρη(Μars).
Ανέκαθεν, οι πολεμικές επιχειρήσεις είχαν εποχικά ανοιξιάτικο- καλοκαιρινό χαρακτήρα.
Είναι γνωστό , ότι ο σημαντικότερος ιστορικός,πολεμικός ανταποκριτής του αρχαίου κόσμου, ο Θουκυδίδης, ως αυτόπτης και αυτήκοος της σκληρότερης μορφής πολέμου ,που είναι ο εμφύλιος( mutatismutandis), σηματοδοτεί χρονικά την έναρξη των επιχειρήσεων με τη φράση ΄΄άμα τω ήρι( έαρι) αρχομένω ….΄΄( με την αρχή της άνοιξης…), δικαιολογώντας το περιθώριο της καλοκαιρίας,που ακολουθεί μετά το δύσκολο χειμώνα, για την εξέλιξη των γεγονότων.
Σε ανάλογο εποχικό πλαίσιο και η έναρξη της ελληνικής επανάσταση του ΄21 .
Κάθε εποχική ΄΄παρέκκλιση΄΄ έχει καταστροφικές συνέπειες . Κλασικές περιπτώσεις αποτελούν οι πανωλεθρίες Γάλλων και Γερμανών του προπερασμένου και του περασμένου αιώνα εξαιτίας του ρωσικού χειμώνα.
Σήμερα , που η εξελιγμένη τεχνολογία ξεπερνά κατά κάποιο βαθμό τις καιρικές αντιξοότητες , η ΄΄παντός καιρού΄΄ δυνατότητα διεξαγωγής πολέμου είναι το ζητούμενο από τους επιτελείς που διαχειρίζονται κρίσεις, όπως ανάλογα έντονο είναι και το δράμα των αμάχων, που βιώνουν αυτές τις δυνατότητες της πολεμική μηχανής .
Και ενώ ο Μάρτης σχετίζεται με το θεό του πολέμου, ο ΄΄ξανθός ΄΄Απρίλης είναι ο μήνας της θεάς του έρωτα , της ΚύπριδοςΑφροδίτης , άλλωστε εύκολα κανείς διακρίνει τη σχέση του θέματος των δύο ονομάτων (Αφρ-, Απρ-).
Έτσι,΄΄ αστρολογώντας΄΄ θα μπορούσε να σκεφτείκάποιος ότι η προσωποποιημένη αυτή χρονική εναλλαγή, από το θεό του πολέμου στη θεά του έρωτα ,αφήνει περιθώρια μιας σχετικής αισιοδοξίας για καλύτερες μέρες , σύμφωνα και με τους γνωστούς στίχους του Θεοκρίτου ( ΕιδύλιαIV ,3ος αιών. π.Χ.)
΄΄Θαρσείν χρή΄ τάχ΄ αύριον έσσετ΄ άμεινον..΄΄
΄΄ Κουράγιο΄ σύντομα τα πράγματα θα καλυτερέψουν…΄΄
Καβάλα 21/3/2022
΄΄αι ειδοί ΄΄ είναι το τρίτο δεκαήμερο κάθε μήνα