Διακίνηση επιβατών και οχημάτων προς και από τη Θάσο με πορθμεία από το λιμάνι της Κεραμωτής – σύγκριση στατιστικών στοιχείων
Α΄ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΡΘΜΕΙΑΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΕΡΑΜΩΤΗΣ – ΘΑΣΟΥ
1.- ΕΤΩΝ 2023 ΚΑΙ 2024
Ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών και οχημάτων όλων των κατηγοριών προς και από τον Λιμένα Θάσου με πορθμεία μέσω του λιμένος Κεραμωτής κατά το 2024 ανήλθε σε :
2.223.183 επιβάτες και 707.002 οχήματα. Τα αντίστοιχα στοιχεία για το 2023 ήταν:
2.216.571 επιβάτες και 618.880 οχήματα Η παρατηρηθείσα αύξηση ανήλθε σε : 10,63% επιβατών και 11,43% οχημάτων
2.- ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΕΝΤΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΚΕΡΑΜΩΤΗΣ ΤΟ 2024
Τα χιλιόμετρα που διανύθηκαν από όλες τις κατηγορίες των οχημάτων εντός του οικισμού Κεραμωτής κατά το 2024 στην διαδρομή τους προς φόρτωση στα πορθμεία και εκφόρτωση από τα πορθμεία αντίστοιχα αναφέρονται αναλυτικά παρακάτω :
Φορτώθηκαν 353.657 κάθε είδους οχήματα από Κεραμωτή για Θάσο. ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΑ ΧΙΛΙΟΜ. ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΣ ΦΟΡΤΩΣΗ ΟΧΗΜΑΤΑ : 706.585
Εκφορτώθηκαν 353.345 κάθε είδους οχήματα από Θάσο ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΑ ΧΙΛΙΟΜ. ΑΠΟ ΤΑ ΕΚΦΟΡΤΩΘΕΝΤΑ ΟΧΗΜΑΤ : 373.345
ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΩΝ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ : 1.079.930
3.- ΔΙΑΝΥΘΕΝΤΑ ΑΣΚΟΠΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΕΝΤΟΣ ΛΙΜ.ΖΩΝΗΣ ΚΕΡΑΜΩΤΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟ 2024
Αν μέρος από τα φορτωθέντα 533.567 κάθε είδους οχήματα είχε οδηγηθεί προς τα πορθμεία μέσω της Α΄ εισόδου προς το χώρο αναμονής προς φόρτωση, θα είχε αποφευχθεί η άσκοπη κυκλοφορία των οχημάτων κατά χιλιάδες χιλιόμετρα, που μπορεί να εκτιμηθούν κατ ελάχιστον σε 75.000 χιλιομ.
4.- ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΕΤΩΝ 2003 – 2024
Η σύγκριση του αριθμού επιβατών και οχημάτων κατά το χρονικό διάστημα 2003-2024 εμφανίζει σημαντική αύξηση όλων των κατηγοριών σύμφωνα με τα παρακάτω στοιχεία
Κατά το 2003 διακινήθηκαν: 868.553 και φορτώθηκαν: 132.189 οχήματα Κατά το 2024 διακινήθηκαν: 2.223.183 και φορτώθηκαν 707.002 οχήματα
Σημειωθείσα αύξηση: + 256% επιβατών και 280% οχημάτων
Β΄.- Από την προσεκτική μελέτη και σύγκριση των παραπάνω στοιχείων παρατηρούμε τα ακόλουθα :
1.- Οι υφιστάμενες, στην σημερινή τους κατάσταση, λιμενικές ευκολίες του λιμένος Κεραμωτής για την εξυπηρέτηση των πορθμείων της αμφίδρομης ακτοπλοϊκής γραμμής Κεραμωτής – Λίμενα Θάσου κατασκευάστηκαν κατά την δεκαετία του 1990 , χωρίς μέχρι σήμερα ουδεμία βελτίωση ή αύξηση της αρχικής δυνατότητας εξυπηρέτησης του αριθμού των πορθμείων Εύλογο λοιπόν προκύπτει το ερώτημα πως αντιμετωπίζεται η παρατηρούμενη συνεχής αύξηση των διακινουμένων επιβατών και οχημάτων με την υφιστάμενη λιμενική υποδομή ;; Με την αύξηση αφ ενός του μεγέθους και του αριθμού των πορθμείων και αφ ετέρου την εκτέλεση δρομολογίων ανά 30΄ αντιμετωπίζεται ικανοποιητικά το πρόβλημα εκτός των ημερών αιχμής κατά την θερινή περίοδο.
2.- Στα 707.002 οχήματα όλων των κατηγοριών, που κινήθηκαν εντός του οικισμού κατά το 2025, περιλαμβάνονται μόνο τα οχήματα που διακινήθηκαν προς και από την Θάσο. Ουδέποτε μέχρι σήμερα καταμετρήθηκε ο αριθμός των διαφόρων κατηγοριών οχημάτων που διακινήθηκαν εντός της Κεραμωτής, όπως : α) επαγγελματικά φορτηγά μεταφοράς αλιευμάτων και οστράκων, και εφοδιασμού καταστημάτων και β) επιβατηγά τουριστικά λεωφορεία και ΚΤΕΛ, Ι.Χ. τουριστών, κατοίκων και μετακινουμένων κατά την θερινή περίοδο προς τις παραλίες για μπάνια.
3.- Με τα δεδομένα αυτά τα προβλήματα που δημιουργούνται από την διακίνηση επιβατών και οχημάτων στον οικισμό της Κεραμωτής είναι :
3.1.- Το πιο σημαντικό και σοβαρό , οι δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των κατοίκων. Η διέλευση των χιλιάδες οχημάτων και ειδικότερα των βαρέων εμφόρτων με ακατέργαστους όγκους μαρμάρων προκαλεί : α) ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση λόγω εκπομπής καυσαερίων και θορύβου και β) πρόβλημα στις κατοικίες κατά μήκος του δρόμου , επειδή το υπέδαφος της Κεραμωτής είναι αμμώδες . Για το λόγο αυτό έχουμε απευθυνθεί στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης στο Δήμο Νέστου και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης προκειμένου να μετρηθούν οι επιπτώσεις αυτές και εφ όσον επιβεβαιωθούν με τα στοιχεία αυτά να κινηθούμε με κάθε νόμιμο μέσο προς προστασία της ποιότητας και της ασφάλειας της ζωής μας.
3.2.- Ο μεγάλος αριθμός οχημάτων κατά την θερινή περίοδο και ειδικότερα σε συγκεκριμένες ημέρες αιχμής προκαλεί σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα με αποτέλεσμα αφ ενός την αδυναμία προσέγγισης στον οικισμό οχημάτων εκτάκτων αναγκών ( ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, περιπολικά) και αφ ετέρου την πολύωρη αναμονή όλων που προσπαθούν να εισέλθουν στον οικισμό ( οι ταξιδεύοντες για την Θάσο, οι τουρίστες για να καταλύσουν στην Κεραμωτή , οι κάτοικοι για να επιστρέψουν στην κατοικία τους και οι μετακινούμενοι προς τις παραλίες της αμμόγλωσσας) .
4.- Ως γνωστόν οριστική λύση των παραπάνω προβλημάτων αποτελεί η κατασκευή προβλήτα για την εξυπηρέτηση των πορθμείων εκτός κατοικημένης περιοχής, στην Βόρεια πλευρά του κόλπου. Επειδή η σχετική διαδικασία, που έχει ήδη ξεκινήσει, προβλέπεται χρονοβόρα λόγω της συνήθους γραφειοκρατίας επιβάλλεται να ληφθούν μέτρα προς άμβλυνση των προβλημάτων . Για το σκοπό αυτό θα πρέπει όλες οι αρμόδιες Αρχές να ενσκήψουν στα προβλήματα και να συνεργαστούν , ώστε κατά το χρονικό διάστημα, που θα απαιτηθεί μέχρι την μεταφορά της διακίνησης επιβατών και οχημάτων εκτός οικισμού, να μειωθούν στο ελάχιστο δυνατόν οι δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των κατοίκων .
5.- Εμείς ως κάτοικοι του οικισμού , που βιώνουμε καθημερινά τα παραπάνω προβλήματα , έχουμε καταβάλλει κάθε προσπάθεια ενημέρωσης των αρμοδίων και συνεχούς παρακολούθησης των εξελίξεων και έχουμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις , χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν γίνει αντιληπτές ενέργειες των αρμοδίων προς βελτίωση της περιγραφόμενης κατάστασης. Όπως ήδη κατ επανάληψη το έχουμε διατυπώσει είμαστε διατεθειμένοι και πρόθυμοι να συμβάλλουμε καθ οιονδήποτε τρόπο και με κάθε νόμιμο μέσον στην προστασία της ποιότητας ζωής και ασφάλειας μας.
Ο υπεύθυνος τύπου
Ανδρόνικος Σινιώρης