Στις 10 σήμερα το πρωί θα παρουσιαστεί σε ειδική εκδήλωση στο Διοικητήριο η μελέτη (ολοκληρωμένη;) του έργου που αφορά την σιδηροδρομική σύνδεση του νέου λιμανιού με το υφιστάμενο δίκτυο του Ο.Σ.Ε. Λάβαμε από χθες σχετική πρόσκληση, βεβαίως και θα παραστούμε στην ενημέρωση που θα κάνουν οι εκπρόσωποι της ΕΡΓΟΣΕ. Το συγκεκριμένο έργο είναι ένας ακόμη παλιός… πόνος της Καβάλας. Παρά τις προηγούμενες ανακοινώσεις- εξαγγελίες- υποσχέσεις το έργο είναι ακόμη στη φάση ολοκλήρωσης των μελετών. Άρα έχουμε ακόμη μπόλικο δρόμο μπροστά μας.
Ξέρετε πόσα χρόνια η Καβάλα ζητά κάτι που θεωρείται αυτονόητο; Τουλάχιστον 20. Από τότε που άρχισε να κατασκευάζεται το νέο λιμάνι. Τότε μας είχαν πει πρώτη φορά το γνωστό: Λιμάνι χωρίς σιδηρόδρομο δεν μπορεί να σταθεί. Κι όμως 20 χρόνια τώρα έχουμε το λιμάνι αλλά δεν έχουμε τον σιδηρόδρομο. Ο οποίος είναι πάντα σε φάση μελετών. Θυμόμαστε την περίοδο των εκλογών του 2007. Λίγο πριν την ψηφοφορία ο Γιώργος Καλαντζής είχε κυκλοφορήσει σχετικό δελτίο τύπου. Ότι οι μελέτες εκπονούνται. Θυμόμαστε τον Γιάννη Τσακλίδη. Θυμόμαστε όλα σχεδόν τα πολιτικά πρόσωπα εκείνης της περιόδου. Όλοι κάτι σίγουρο(;) μας είχαν ανακοινώσει. Τόσο… σίγουρο που από τότε έως σήμερα δεν έγινε σχεδόν τίποτα. Μόνο οι μελέτες.
Ελπίζουμε σήμερα να μην πανηγυρίζουν. Η συγκεκριμένη εξέλιξη δηλαδή η ολοκλήρωση των μελετών (αν όντως ολοκληρώθηκαν) δεν είναι για χαρές και σαμπάνιες. Η πορεία αυτής της ιστορίας δείχνει ότι τελικά είμαστε για κλάματα κι όχι για γέλια. Όταν η Καβάλα χρειάζεται τον σιδηρόδρομο στις αρχές της δεκαετίας του 90, πόσο σημαντικό είναι να τελειώνουν οι μελέτες του έργου το 2013; Στο μεταξύ τα πράγματα έχουν αλλάξει. Κανονικά σήμερα έπρεπε να διεκδικούμε συμμετοχή και σύνδεση με την λεγόμενη Σιδηροδρομική Εγνατία. Μια σύνδεση παράλληλα με την Εγνατία οδό. Όχι με τους Τοξότες αλλά με την Θεσσαλονίκη.
Στην εποχή του προαστιακού σιδηρόδρομου εμείς μελετούμε μονή γραμμή από το νέο λιμάνι ως τους Τοξότες. Σχέδιο ξεπερασμένο, καθυστερημένο, ίσως όχι αρκετό. Επειδή όμως πάθαμε και μάθαμε, θα κάνουμε κι αυτό το συμβιβασμό. Όχι δεν θα πανηγυρίσουμε. Απλώς θα αναγνωρίσουμε ότι μετά πολλών κόπων και αρκετών βασάνων ο τόπος σιγουρεύει το ελάχιστο που δικαιούται σε σχέση με τον σιδηρόδρομο.
Πότε όμως θα γίνει πράξη η σύνδεση του νέου λιμανιού με τους Τοξότες; Αυτή είναι μια επίκαιρη αλλά και δύσκολη ερώτηση. Σήμερα θα παρουσιαστούν μόνο οι μελέτες του έργου. Με τη νέα προγραμματική περίοδο το έργο (ώριμο υποτίθεται) θα διεκδικήσει ένταξη και χρηματοδότηση. Αφού ενταχθεί στη νέα προγραμματική περίοδο θα πρέπει να δημοπρατηθεί. Μετά να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι. Δεν υπολογίζουμε τυχόν διαφορές μεταξύ των εταιριών που θα το διεκδικήσουν. Άρα θα είμαστε πολύ τυχεροί αν το έργο αρχίσει το 2015. Δεν θέλει δύο χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί; Φθάσαμε στο 2017. Αυτοί οι πρόχειροι υπολογισμοί δείχνουν για τι μιλάμε. Για κάτι που τόσο καιρό ήταν άπιαστο όνειρο.Σήμερα γίνεται στόχος εφικτός αλλά και μακρινός ταυτόχρονα.
Όταν το 2017 η Καβάλα συνδεθεί σιδηροδρομικά με τους Τοξότες τότε όλα μπορεί να είναι αλλιώς. Στο μεταξύ ο ΟΣΕ θα έχει ιδιωτικοποιηθεί, είναι άγνωστο αν από πλευράς λιμανιών όλα θα είναι όπως σήμερα. Μήπως ως τότε θα έχει ιδιωτικοποιηθεί και το λιμάνι; Ευχόμαστε το έργο να συνεχίσει να είναι απαραίτητο κι όταν έρθει η ώρα λειτουργίας του. Δυστυχώς όμως δεν είμαστε σίγουροι ότι κάτι τέτοιο θα ισχύει. Τελικά δεν αποκλείεται να έχουμε αργήσει τόσο πολύ με την συγκεκριμένη υπόθεση που όσα ξοδεύτηκαν και θα ξοδευτούν να είναι «πεταμένα» λεφτά. Γιατί; Γιατί έτσι πάντα συμβαίνει όταν ένα έργο δεν δρομολογείται στην ώρα του. Η μεγάλη καθυστέρηση πιθανόν να έκανε την όλη υπόθεση εντελώς ξεπερασμένη…
Μας έρχεται στο μυαλό αυτό που έγινε με την παραλιακή Εγνατία. Μέχρι να συντηρηθεί και να βελτιωθεί είχε ολοκληρωθεί η Εγνατία από την πλευρά του Δήμου Ορφανού και του Δήμου Πιερέων. Έτσι όλοι επέλεγαν την νέα Εγνατία (γνωστή και ως μεσόγεια χάραξη) κι η παραλιακή (για την οποία τόσα χρήματα είχαν ξοδευτεί) ήταν δρόμος άδειος. Χωρίς κίνηση. Ως που ήρθε το κράτος να «σώσει» την παρτίδα. Έβαλε διόδια στη Μουσθένη. «Σπρώχνοντας» τους οδηγούς στον άλλο δρόμο. Τον εντελώς ξεχασμένο.
Σταματούμε εδώ. Περισσότερα θα μπορούμε να γράψουμε αφού σήμερα μας ενημερώσουν οι αρμόδιοι. Μια όμως και μιλάμε για μεγάλα τοπικά έργα ας συμπληρώσουμε τα ακόλουθα: Την ερχόμενη εβδομάδα υπογράφεται η σύμβαση για την έναρξη (επιτέλους) των εργασιών στο έργο της Ι. Μητρόπολης (παλιά ΚΑΤΕΕ). Χθες αναρτήθηκε στο διαδίκτυο η σύμβαση του έργου των πλωτών εξεδρών του κεντρικού λιμανιού. Σε αυτήν αναφέρεται ρητά ως ημερομηνία περαίωσης η 29η Απριλίου του 2014. Βάζουμε στοίχημα ότι το έργο δεν θα προλάβει να ολοκληρωθεί ως τότε κι ότι η ανάδοχος εταιρία θα ζητήσει (και θα πάρει) παράταση;
Ο κόσμος του ελληνικού lifestyle περιμένει ανυπόμονος το καλλιτεχνικό γεγονός του Καλοκαιριού. Τον Σάκη Ρουβά στην παράσταση Βάκχες. Ο γνωστός τραγουδιστής κάνει πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο των Φιλίππων το Σάββατο. Εμφανίζεται γράφουν οι εφημερίδες των Αθηνών φορώντας μόνο το σλιπάκι του. Για να το δει κάποιος αυτό πρέπει να πληρώσει εισιτήριο 20 ευρώ. Η προπώληση άρχισε κι είναι ενθαρρυντική. Όχι για την ίδια την παράσταση αλλά για τον Ρουβά.
Αυτή λοιπόν είναι η Ελλάδα. Από τη μια οι σχολικοί φύλακες και οι δημοτικοί αστυνομικοί που απολύονται και δε ξέρουν τι να κάνουν. Από την άλλη το σταρ σύστεμ να προωθεί τον Ρουβά ημίγυμνο σε αρχαία θέατρα σε όλη τη χώρα. Κανονικά οι υπό απόλυση δημοτικοί υπάλληλοι πρέπει το Σάββατο να βρίσκονται στους Φιλίππους. Να «υποδεχθούν» κατάλληλα αυτούς που θεωρούν την ώρα κατάλληλη για τέτοιου είδους πολιτιστικές εκδηλώσεις. Αυτούς που ζώντας στο κόσμο τους έκαναν τον Σάκη πρωταγωνιστή σε αρχαία τραγωδία. Σημειώνουμε ότι στην παραγωγή του γεγονότος συνεργάζεται η εταιρία «Αργώ» και η γνωστή ηθοποιός Αιμιλία Υψηλάντη. Για την οποία είχαμε άλλη εντύπωση. Ίσως και λόγο της πολιτικής της διαδρομής.
Σήμερα θα δοθεί η συνέντευξη τύπου για την παράσταση Βάκχες. Αρχικά επρόκειτο να δοθεί στο δημαρχείο. Λόγω της κατάληψης ίσως γίνει αλλού. Ίσως. Όπου κι αν γίνει η σημερινή συνέντευξη τύπου θα είναι παρουσία του Σάκη. Άρα οι υπό απόλυση δημοτικοί υπάλληλοι ίσως σήμερα χρειαστεί να διακόψουν την κατάληψη για να υποδεχθούν τον γνωστό τραγουδιστή.
Διακοπές; Τι θα πει αυτό; Οι διακοπές είναι άπιαστο όνειρο για τους περισσότερους έλληνες, όπως προκύπτει από σχετική και πολύ πρόσφατη έρευνα: Οι ελπίδες για αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα δεν αφορούν βεβαίως τον εσωτερικό τουρισμό,καθώς ο 73% των Ελλήνων καταναλωτών δεν θα κάνουν φέτος καλοκαιρινές διακοπές.Σύμφωνα με πρόσφατη πανελλαδική έρευνα του ΙΝΚΑ, που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 1-8 Ιουλίου 2013, με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε 545 άτομα, περισσότεροι από 73 στους 100Έλληνες δήλωσαν ότι δεν προγραμματίζουν ούτε πιστεύουν ότι τελικά θα πραγματοποιήσουν διακοπές το καλοκαίρι του 2013.
Επίσημα πια η Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας υπολογίζει στο ποσό των 250.000 ευρώ τις ζημιές από την εμπρηστική ενέργεια της περασμένης εβδομάδας. Τα χρήματα αυτά θα πληρωθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως συμβαίνει πάντα σε ζημιές που προκλήθηκαν από τρομοκρατικές ενέργειες. Δηλαδή θα τα πληρώσουμε όλοι μας. Με 250.000 ευρώ από το κράτος η διοίκηση Γρανά θα μπορούσε να κάνει πολλά και διάφορα. Τώρα θα ξοδέψει όλα αυτά τα χρήματα για να αγοράσει ένα λεωφορείο, ένα επιβατικό αυτοκίνητο, κλιματιστικά, τζάμια, γυψοσανίδες κτλ.
Ας μη ξεχνάμε ότι πραγματική πρόθεση των εμπρηστών κουκουλοφόρων ήταν άλλη. Ήθελαν να κάψουν την εφορία. Έτσι τουλάχιστον έγραψαν στην ανακοίνωση τους. Δηλαδή πάλι καλά που οι ζημιές είναι μόνο 250.000 ευρώ….Αν η φωτιά επεκτείνονταν στην εφορία τότε το πρόβλημα θα ήταν μεγαλύτερο.