Εκτός όλων των άλλων η εβδομάδα που αρχίζει σήμερα είναι και εβδομάδα Cosmopolis. Το δείχνουν όλα όσα υπάρχουν στο κέντρο της πόλης και το προβάλλουν, όπως επίσης οι δράσεις που προετοιμάζονται ή γίνονται ήδη στην κεντρική πλατεία. Το Cosmopolis που θα παρακολουθήσουμε τις επόμενες ημέρες θα είναι αυτό που επιτρέπει η κατάσταση των μέτρων πρόληψης του κορωνοϊού. Αυτό – το διαφορετικό- που προτείνει ο καλλιτεχνικός του διευθυντής κ. Άλκης Ζοπόγλου. Η πρόταση του οποίου θα ήταν πιο συγκεκριμένη και πιο ενδιαφέρουσα αν δεν υπήρχε η συνεχιζόμενη περιπέτεια της πανδημίας. Ο κ. Ζοπόγλου είπε να κάνει το φεστιβάλ καλύτερο μα δεν υπολόγισε (δεύτερη χρονιά και φορά φέτος) τον κορωνοϊό.
Πλέον δεν υπάρχει άνθρωπος στην πόλη και το Ν. Καβάλας να μην παραδέχεται το πετυχημένο τουριστικά Καλοκαίρι. Το Καλοκαίρι που διανύουμε και σε λίγες μέρες τελειώνει. Η τουριστική επιτυχία μας όπου κι αν οφείλεται, δημιουργεί παντού ικανοποίηση. Μεγάλη. Ίσως επειδή όλα όσα έγιναν (και συνεχίζονται) δεν ήταν αναμενόμενα. Υπήρξαν με λίγα λόγια συνθήκες έκπληξης και δη ευχάριστης. Πράγμα σπάνιο για την εποχή.
Κοινή είναι η παραδοχή ότι η φετινή κίνηση δεν έχει καμία σχέση με την περσινή, σε πολλές περιπτώσεις θυμίζει αυτήν του Καλοκαιριού του 2019. Το δηλώνουν και το αναγνωρίζουν ακόμη κι οι πιο απαισιόδοξοι, οι πιο απαιτητικοί επαγγελματίες. Κι έτσι συνεχίζουν να αισιοδοξούν κι ας μην έχει περιοριστεί η αιτία του γνωστού προβλήματος. Ο κορωνοϊός.
Πως αλήθεια αντιδρά η αγορά (η αγορά με την ευρεία έννοια) στην αυξημένη τουριστική κίνηση του Καλοκαιριού; Επωφελείται είναι σίγουρο, αλλά με ποιους όρους; Με ποιες τιμές; Μια απλή έρευνα είναι αρκετή. Δείχνει αμέσως περιστατικά και «κρούσματα» ακρίβειας, μπορεί και αισχροκέρδειας. Φυσικά και δεν είναι όλοι ίδιοι. Ίσα ίσα που οι περισσότεροι παραμένουν προσεκτικοί. Υπάρχουν ταυτόχρονα αυτοί που παρασύρθηκαν κι επιχείρησαν με μία καλή σεζόν να βγάλουν τα «σπασμένα» και της κακής περσινής.
Τέτοιες συμπεριφορές και νοοτροπίες εντοπίζονται σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο στη δική μας περιοχή. Ναι λοιπόν, κάποιοι πουλάνε ακριβά. Τον ύπνο, την διασκέδαση, το φαγητό. Ακόμη και τον καφέ. Αυτοί είναι που προκαλούν γκρίνιες και διαμαρτυρίες όχι μόνο επισκεπτών αλλά και των ντόπιων. Γιατί οι ακριβές τιμές όπου υπάρχουν, δεν κάνουν εξαιρέσεις. Ισχύουν για όλους και δεν ξεχωρίζουν τους τουρίστες από τους μόνιμους κατοίκους.
Η Καβάλα, η Θάσος κτλ κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν ακριβές τουριστικές περιοχές ενώ όφειλαν να εργάζονται για το αντίθετο. Να είναι ακριβή η Μύκονος το καταλαβαίνουμε. Η Σαντορίνη επίσης. Όταν η ακρίβεια και η υπερβολή φθάνει στα μέρη μας, τότε υπάρχει πρόβλημα. Μέγας κίνδυνος να χαθούν οι εντυπώσεις και τα θετικά σχόλια.
Το κακό είναι ότι το όνομα, το κακό όνομα, βγαίνει από τους λίγους και όχι από τους πολλούς. Κι οι κακοί επαγγελματίες (ειδικά στην εστίαση) σπεύδουν να πουλήσουν ακριβά τα πάντα γιατί έτσι νομίζουν ότι εκμεταλλεύονται άριστα την ευκαιρία. Λάθος. Έτσι εκμεταλλεύονται τη συγκυρία μιας και μακροπρόθεσμα κάνουν κακό στην περιοχή. Αυτός που πλήρωσε ακριβά ότι αγόρασε ή παρήγγειλε μπορεί να μην μιλήσει όταν πρέπει αλλά θα δράσει ανάλογα. Με την επόμενη ευκαιρία.
Το Επιμελητήριο και οι άλλοι φορείς (σωματεία, Ομοσπονδία ακόμη και η αυτοδιοίκηση) είναι καλό να έχουν το νου τους. Να δουν και αυτήν την παράμετρο. Να συνεφέρουν όσους το παράκαναν. Να ελέγξουν κι αυτοί (οι φορείς) τις τιμές. Να εντοπίσουν την ακρίβεια και να την περιορίσουν. Ο τουρισμός είναι στήριγμα στην τοπική οικονομία μα και μια ευκαιρία. Που αν τη χάσεις, δύσκολα θα τη ξαναβρείς.
Η τουριστική περίοδος συνεχίζεται και για το Νομό Καβάλας. Θα συνεχιστεί και τον Σεπτέμβρη. Υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο η επιμήκυνση της περιόδου να μην γίνει με τους όρους που θα περιμέναμε. Άραγε φθηναίνουν τα ξενοδοχεία τον Σεπτέμβρη; Κάνουν το ίδιο τα ενοικιαζόμενα δωμάτια; Δεν είμαστε σίγουροι. Στην Ελλάδα το κακό παράδειγμα έχει γερές βάσεις, τόσο κακές που στο τέλος αντί να εξαλειφθεί μπορεί και να γίνει ακόμη πιο ισχυρό!
Αφορμή για όλα τα πιο πάνω έδωσε πρόσφατο περιστατικό που μας διηγήθηκε συμπολίτης. Βγήκε με τη σύζυγο του για φαγητό. Η ταβέρνα, ισχυρίζεται, όχι μόνο είχε «τουριστικές» τιμές αλλά λόγω γνωριμίας (του πελάτη με τον επαγγελματία) δεν του έδωσε ούτε καν νόμιμη απόδειξη. Μόνο ένα πρόχειρο χαρτί με λίγα γράμματα και όχι ευδιάκριτα νούμερα. Μεγάλα νούμερα, όπως κατάλαβε από το συνολικό ποσό. Αυτό όντως, φαίνονταν καθαρά.
Βοήθεια από τον Νίκο Παναγιωτόπουλο ζήτησε το Σάββατο ο ΑΟΚ. Εκπρόσωποι της ομάδας τον ενημέρωσαν για τα σχέδια του αλλοδαπού επενδυτή κι όπως φαίνεται τον έπεισαν. Η συνάντηση ήταν μακρά σε χρόνο, ανεπίσημη αλλά ουσιαστική. Έγινε σε κατάστημα εστίασης στους πεζόδρομους. Από σήμερα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας θα βοηθήσει (ελπίζουμε καθοριστικά) ώστε η ομάδα μας να επανέλθει εκεί που ήταν τον περασμένο Ιούνιο. Στην κατηγορία Super League 2.
Η συζήτηση του κ. Παναγιωτόπουλου με δύο τουλάχιστον εκπροσώπους του ΑΟΚ αφορούσε τα νομικά και διαδικαστικά της αδειοδότησης κι έγινε παρουσία και του δημοτικού συμβούλου Νίκου Ξανθόπουλου. Όσοι είδαν το στιγμιότυπο χαμογέλασαν. Και τα λεφτά του Σώρρα είναι στη διάθεση του ΑΟΚ, σχολίασαν με χιούμορ…
Πολύς κόσμος το Σάββατο στο γάμο του Κώστα Καλαντζή, γιού του πρώην Υπουργού Γιώργου Καλαντζή. Από πλευράς ξεχωριστών και εξ Αθηνών πολιτικών παρουσιών, τελικά στο μυστήριο παραβρέθηκε μόνο ο Θόδωρος Ρουσόπουλος. Όλοι οι άλλοι απουσίαζαν. Ίσως τρόμαξαν- δικαιολογημένα οι άνθρωποι- από τα αυξημένα κρούσματα που παρουσιάζει αυτό το διάστημα ο Ν. Καβάλας.
Ο Γιώργος Καλαντζής λέγεται ότι στη διάρκεια του γαμήλιου γλεντιού έβγαλε λόγο, ο οποίος κατά τους αυτόπτες μάρτυρες ήταν μια μίξη. Αναφορές στο ευχάριστο γεγονός, σε όλη την πορεία του (τη ζωή του) κι έμμεσες αναφορές στο πολιτικό του μέλλον. Όσοι άκουσαν τον Γιώργο Καλαντζή κατάλαβαν ότι κάτι σχεδιάζει, για κάτι ετοιμάζεται…
Σε πρόσφατη συνεδρίαση της η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας ΑΜΘ ενέκρινε την πραγματοποίηση συναυλίας, η οποία όπως φαίνεται θα γίνει στον δοκιμασμένο με επιτυχία και φέτος χώρο του Ακοντίσματος. Στη Νέα Καρβάλη. Τη συναυλία θα οργανώσει η Περιφέρεια ΑΜΘ και η ΠΕ Καβάλας. Το όνομα του καλλιτέχνη δεν αναφέρονταν στην εισήγηση. Δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη.
Όλο και συχνότερα διαβάζουμε στον τύπο των Αθηνών κείμενα σχετικά με την τουριστική κίνηση της τρέχουσας περιόδου. Τώρα τα κείμενα αυτά «πέρασαν» στο άλλο άκρο. Είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα. Θυμίζουμε ότι μέχρι και τον Ιούλιο στην Αθήνα έκαναν λόγο για μια κακή τουριστική σεζόν. Τι άλλαξε; Άλλαξαν οι αφίξεις στους γνωστούς προορισμούς κοντά στην πρωτεύουσα. Κι όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, επηρεάζεται (σύμφωνα με τα δημοσιεύματα) όλη η Ελλάδα.
Μια προσεκτική ανάγνωση των ρεπορτάζ και των αναλυτικών στοιχείων οδηγεί στο ίδιο συμπέρασμα. Κρίνουν σύμφωνα με τις αφίξεις στα αεροδρόμια της Μυκόνου, της Σαντορίνης, της Ρόδου άντε και της Κρήτης. Εξ αυτού του λόγου δεν έχουν καμία αναφορά στον τουρισμό της Βόρειας Ελλάδας, πολύ περισσότερο αγνοούν τον οδικό τουρισμό.
Γράφουν ότι οι πρώτοι ξένοι που έρχονται στην Ελλάδα, πρώτοι και περισσότεροι, είναι οι Γερμανοί. Κι ας «πλημμύρισε» από Ρουμάνους τουρίστες η Χαλκιδική, η Κατερίνη, τα Ιόνια νησιά και φυσικά η Καβάλα και η Θάσος. Για τις αφίξεις Ρουμάνων (Βούλγαρων, Σέρβων κτλ) ούτε κουβέντα… Με αυτούς θα ασχοληθούν και θα τους μετρήσουν, μόνο όταν τους εντοπίσουν στο Κόστα Ναβαρίνο…