Η πρώτη μου επαφή με τα μνημεία της Δράμας ήταν το μακρινό 1987, όταν μελέτησα μαζί με το συνάδελφο Μιχάλη Παπαδόπουλο την αποκατάσταση του εμβληματικού δημοτικού κτιρίου ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Με αφορμή το κτίριο εμβάθυνα στην ιστορική του έρευνα και κατέληξα ότι ήταν έργο του Χρυσοστόμου, μετέπειτα εθνομάρτυρα Σμύρνης (Τρίγλια 1867-Σμύρνη1922). Ο Χρυσόστομος, ενθρονίστηκε το 1902 στη Δράμα, ως μητροπολίτης Φιλίππων, Δράμας και Ζιχνών, σε μία ουσιαστικά τουρκόπολη, με μικρή ελληνορθόδοξη κοινότητα και κατά τη θητεία του κατασκεύασε σ’ αυτήν, πλήθος κοινωφελών ιδρυμάτων: ναούς, κοινοτικά κτίρια συνάθροισης και εκπαιδευτικά κτίρια, που έλειπαν εντελώς από τη Δράμα. Και έφερε έτσι, σε επτά μόνο χρόνια, όσα παρέμεινε μητροπολίτης της, τον κοσμοπολιτισμό της Σμύρνης στην πόλη, στην οποία, τα επόμενα χρόνια το ελληνικό κράτος κατασκεύασε πολύ λιγότερα δημόσια κτίρια….
Η δεύτερη επαφή μου με τα δραμινά μνημεία, ήταν το 2004 με τη μελέτη αποκατάστασης του Αράπ τζαμί. Ήταν ένα εξαιρετικό κτίριο του 1870-1880 που σώζονταν πολιορκημένο από τα μαγαζάκια των προσφύγων της μικρασιατικής καταστροφής, ένα μάλιστα έκρυβε και την είσοδό του, ευτυχώς ιδιοκτησία του Δήμου. Τα επόμενα χρόνια έκπληκτη έμαθα, ότι ένας δραμινός επιχειρηματίας, ο Κώστας Αποστολίδης αγόρασε και άλλο μαγαζάκι, για λογαριασμό του Δήμου με πρόθεση να αγοράσει και τα άλλα. Έτσι ξεκίνησα να παρακολουθώ την δραστηριότητά του.
Η συνέχεια ήταν αξιοθαύμαστη. Η Δράμα απέκτησε κατά τη γνώμη μου έναν δεύτερο Χρυσόστομο, συγκεκριμένα έναν πετυχημένο επιχειρηματία, Χημικό Μηχανικό ΕΜΠ, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Harvard και στο McGill, ιδρυτή το 1987 της Raycap, που παράγει συστήματα ηλεκτρικής προστασίας συστημάτων από απότομες αυξομειώσεις τάσης. Η μεγάλη του πατέντα ήταν το Strikesorb για τη θωράκιση ηλεκτρικού εξοπλισμού από κρουστικές υπερτάσεις. Η εταιρία πλέον συνεργάζεται με την FAA για τη θωράκιση των ραντάρ όλων των αμερικανικών αεροδρομίων, τη Vestas για όλες τις ανεμογεννήτριες της, τον τηλεπικοινωνιακό γίγαντα AT&T για τους σταθμούς κινητής τηλεφωνίας και δεκάδες άλλους πανίσχυρους ομίλους. Κι έτσι ο Αποστολίδης που ξεκίνησε το 1987 στη Δράμα με τρεις εργάτες, απασχολεί σήμερα εκατοντάδες, σε επτά μονάδες, στην Αττική, τη Δράμα, το Αϊντάχο, τη Νότιο Καρολίνα και το Νιου Τζέρσεϋ στις ΗΠΑ, το Μόναχο και την Σλοβενία.
Κι ενώ θα μπορούσε να απολαμβάνει την επιτυχία του με κοσμικές εμφανίσεις, να ζει σε παλάτια, να ταξιδεύει με κότερα και αεροπλάνα, επέλεξε να συνεχίσει το έργο του Χρυσόστομου στην μικρή Δράμα. Υπέροχος, ευγενής στόχος, να αναδείξει την Δράμα σε πόλη πρότυπο, με άριστες υποδομές. Τι να αναφέρει κανείς;
Την αποκατάσταση του Σαντιρβάν Τζαμί και του περιβάλλοντος χώρου που πέτυχε αγοράζοντας και απαλλοτριώνοντας δυο πολυκατοικίες που είχαν κτιστεί σ’ επαφή του; Τη συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, ώστε να πραγματοποιούνται κάθε χρόνο δύο πρωτότυπες εκθέσεις των θησαυρών του μουσείου, στο τζαμί με σύγχρονη εγγραφή οδηγών των εκθέσεων που δίνονται δωρεάν;
Τη μελέτη και κατασκευή του Κολυμβητήριου της Δράμας, και τη μελέτη μετατροπή του Στρατοπέδου Ανδρικάκη σε Κέντρο Κινηματογράφου;
Την χρηματοδότηση της εκπόνησης μελέτης για το δεύτερο σχέδιο Βιοκλιματικής Αναβάθμισης (το λεγόμενο ΒΑΑ) το οποίο αφορά την πλήρη ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, της οδού Εθνικής Αμύνης μέχρι και τη διασταύρωσή της με την οδό Πατριάρχου Διονυσίου και το δημοτικό κήπο εκπονημένες από το αρχιτεκτονικό γραφείο Design Team Foster+Partners H. Pangaloy & Associates;
Τη χρηματοδότηση των μελετών για τις γέφυρες των χειμάρρων Αρκαδικού και Καλλιφύτου;
Τη χρηματοδότηση επί δώδεκα χρόνια του περιοδικού Δίοδος, καλύπτοντας όλα τα έξοδα για την κυκλοφορία και τη διανομή του; Τη χρηματοδότηση δεκάδων βιβλίων ιστορικού και αρχαιολογικού περιεχομένου και πρακτικών συνεδρίων; Τη ψηφιοποίηση του αρχείου της ιστορικής εφημερίδας «Θάρρος» με ελεύθερη πρόσβαση για όλους στον ιστότοπο του αρχείου;
Την αγορά ιστορικών κτιρίων σε διάφορα μέρη της Δράμας, την ενίσχυση με όλους τους τρόπους του φεστιβάλ κινηματογράφου Δράμας; Τη χρηματοδότηση αρχαιολογικών ανασκαφών; Την επισκευή δεκάδων κτιρίων, του Αναγνωστηρίου της Χωριστής, των Εκπαιδευτηρίων Δράμας, της Ελευθερίας, Και τόσων άλλων που αγνοώ;
Πόσο τυχερή υπήρξε η μικρή Δράμα με τους δύο αυτούς φωτισμένους πολίτες της και πόσο πολύ τη μακαρίζαμε εμείς οι Καβαλιώτες, που δεν είχαμε ούτε έχουμε την τύχη της, καθώς με τη βοήθεια και του ετέρου ευεργέτη της, του εφοπλιστή Άρη Θεοδωρίδη, έχει αναδειχτεί σε πόλη-μουσείο.
Τη μακαρίζαμε μέχρι χθες, γιατί χθες μάθαμε τον αδόκητο θάνατο του Κώστα Αποστολίδη. Σήμερα βουβοί κι εμείς οι γείτονες Καβαλιώτες, συμμετέχουμε στο τεράστιο πένθος της, γιατί ευεργέτης σαν τον Αποστολίδη φοβάμαι πολύ, ότι δεν θα υπάρξει ποτέ, σε παγκόσμιο επίπεδο. Καλό σας ταξίδι ΚΥΡΙΕ Αποστολίδη. ΑΞΙΟΣ!
Σαπφώ Αγγελούδη-Ζαρκάδα