Χθες ήταν μια διαφορετική Παγκόσμια Μέρα Καταναλωτή. Μια μέρα με τον καταναλωτή στη … γωνία. Αποδυναμωμένο, οικονομικά αδύναμο. Θύμα της ακρίβειας.
Παρόλα αυτά τα ζητήματα του μέσου καταναλωτή έγιναν πάλι επίκαιρα. Η επικεφαλής της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας κ. Κατερίνα Γεροστεργίου (φωτογραφία) μίλησε αρχικά για την απαραίτητη προσοχή των πολιτών στη διαδικασία αλλαγής παρόχου ηλεκτρικού ρεύματος.
«Πρέπει να προσέχουμε τους όρους του συμβολαίου που υπογράφουμε», είπε συγκεκριμένα. Συμπλήρωσε δε λέγοντας: «Δεχόμαστε τηλεφωνικά πολλά σχετικά παράπονα. Μας αναφέρουν οι πολίτες διάφορα προβλήματα από εταιρίες ρεύματος». Αμέσως μετά σχολίασε άλλα θέματα που σήμερα είναι επίκαιρα.
Η συνέντευξη
Ερ: Φέτος η μέρα του καταναλωτή είναι μέρα μεγάλης ακρίβειας και οικονομικής κρίσης. Άδεια η τσέπη, τι καταναλωτική διάθεση να έχουμε;
Απ: Είναι μέρα μεγάλου προβληματισμού, η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή. Προβληματισμού γιατί βιώνουμε μια δύσκολη περίοδο σε όλα τα επίπεδα. Έτσι λοιπόν οι καταναλωτές θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε το καταναλωτικό μας πρότυπο. Είναι αυτό που σαν Ένωση Καταναλωτών Καβάλας τονίζουμε πάρα πολλές φορές. Είχαμε κάνει και σεμινάριο σχετικά με την ορθολογική συμπεριφορά του καταναλωτή. Θα πρέπει να ξεχάσουμε το καταναλωτικό πρότυπο της υπερκατανάλωσης. Τα πάντα που μας χρειάζονται θα πρέπει να τα αναζητούμε σε μια αγορά -με τη σημερινή έννοια της αγοράς- και ίσως θα πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τις ανάγκες μας. Να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που αγοράζουμε προϊόντα και υπηρεσίες. Για παράδειγμα θα πρέπει να δούμε ποιοι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων βρίσκονται κοντά μας για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε δίκτυα καταναλωτών- παραγωγών. Κάτι το οποίο επίσης είχαμε τονίσει παλαιότερα και είχαμε κάνει και ημερίδα, προκειμένου να μπορούμε να αγοράζουμε αυτά που μας χρειάζονται σε καλύτερες τιμές και πιθανότατα σε καλύτερη ποιότητα.
Ερ: Όλα όσα μας λέγατε θεωρητικά τώρα ήρθε η ώρα που έχουμε λιγότερα χρήματα να γίνουν στην πράξη. Αυτό μας λέτε;
Απ: Ακριβώς. Βέβαια αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε μια τεράστια ενεργειακή κρίση που είναι αποτέλεσμα για τη γενικότερη κρίση που βιώναμε τα προηγούμενα χρόνια. Βέβαια αυτό συμπαρασύρει και τις τιμές βασικών προϊόντων. Όπως είναι το ψωμί, τα ζυμαρικά. Όλα προς τα πάνω. Έχουμε σημαντικότατες αυξήσεις σε βασικά αγαθά και αυτό βασικά πλήττει το μέσο νοικοκυριό, τους ανθρώπους οι οποίοι έχουνε μέτρια εισοδήματα ή και πολύ λίγα εισοδήματα όπως είναι οι συνταξιούχοι.
Ερ: Αυτή η ακρίβεια που μας έχει κυριεύσει και μας έχει ενοχλήσει δεν έχει κάποια συγκεκριμένη αιτία. Είναι μια κερδοσκοπία, έχουμε την εντύπωση.
Απ: Σε περιόδους κρίσης σίγουρα υπάρχουν και κάποιοι οι οποίοι προσπαθούν να κερδοσκοπήσουν ή να εκμεταλλευτούν την κατάσταση αυτή. Από εκεί και πέρα δεν είναι μόνο θέμα κερδοσκοπίας. Το θέμα της κερδοσκοπίας το αντιμετωπίζουμε σε διάφορες περιόδους όπου δε βιώνουμε μια τέτοια σημαντική πολιτική κρίση. Για αυτό ακριβώς επανειλημμένα καλούσαμε τους αρμόδιους φορείς, τους γενικούς γραμματείς, τα υπουργεία που ήταν αρμόδια για τον έλεγχο της αγοράς να εφαρμόσουν τους κανόνες, να κάνουν τους απαραίτητους ελέγχους για να καταπολεμήσουν την κερδοσκοπία που βλέπαμε στα ράφια των καταστημάτων. Ξεκινούσε η πολιτική από τα σούπερ μάρκετ αλλά και από τους εμπόρους, τους μεσολαβητές αυτών των προϊόντων. Ήταν απαράδεκτο και επί ευημερίας να βλέπουμε μια διαφορετική τιμή στο ράφι από την τιμή που τελικά πληρώναμε στο ταμείο. Ήταν απαράδεκτο. Ήταν κερδοσκοπία. Λείπει σήμερα η αυτοοργάνωση των καταναλωτών, προκειμένου να διατηρήσουμε το επιθυμητό βιωτικό επίπεδο, βασιζόμενοι στις δικές τους δυνάμεις και δημιουργώντας ένα δυναμικό καταναλωτικό κίνημα.
Ερ: Πάντως οι Έλληνες καταναλωτές δεν βλέπουμε να έχουν αυτή τη διάθεση της αυτοοργάνωσης έστω και αν αυτή μπορεί να τους λύσει τα χέρια.
Απ: Αυτό είναι γεγονός. Καταλαβαίνουμε ότι ψυχολογικά όλοι μας δεν είμαστε και στην καλύτερη κατάσταση. Αυτό όμως θα πρέπει να μας κάνει να σκεφτούμε, να επαναπροσδιορίσουμε γενικότερα τη στάση μας. Προκειμένου να διεκδικήσουμε μια ποιότητα ζωής και να προστατευτούμε φυσικά ακολουθώντας άλλους δρόμους σε ότι αφορά την καταναλωτική μας συμπεριφορά.