Ο έμπειρος καθηγητής του ΔΙΠΑΕ Καβάλας κ. Νάσος Μητρόπουλος σχολιάζει –εμμέσως πλην σαφώς αρνητικά- τα πρόσφατα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων.
Ειδικότερα τη μείωση των νέων φοιτητών στο ΔΙΠΑΕ Καβάλας. Ζητά δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και ενίσχυση των συνεργείων καθαριότητας.
Η συνέντευξη
Ερ: Υπάρχει θέμα με τη μείωση των πρωτοετών φοιτητών. Έχετε δει στο ΔΙΠΑΕ Καβάλας πόσο μεγάλη είναι η μείωση; Έχετε δει τα νούμερα, τους αριθμούς;
Απ: Έχω δει και έχω ακριβώς τα νούμερα. Οι εισακτέοι (διαθέσιμες θέσεις) ήταν 1.345 και από αυτούς εισάγονται 647. Ένα ποσοστό περίπου 48%. Αυτό οφείλεται στην ελάχιστη βάση εισαγωγής. Αν θέλετε να δώσουμε λίγο πιο σαφέστερα νούμερα , στο τμήμα διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας που είναι το παλιό τμήμα διοίκηση επιχειρήσεων θα εισαχθούν 120 φοιτητές, στο τμήμα λογιστικής άλλοι 120 φοιτητές, στο τμήμα πληροφορικής 180, στο τμήμα φυσικής 32 φοιτητές και στο τμήμα χημείας 200 φοιτητές. Η πληρότητα λοιπόν αυτών των τμημάτων, είναι για μεν των οικονομικά τμήματα περίπου στο 1/3, της πληροφορικής είναι στο 75%, της φυσικής είναι στο 15% δηλαδή εισάγεται 1 στους 7 και στο χημικό είναι 100%.
Ερ: Στις καλές εποχές του ΤΕΙ Καβάλας είχαμε κάθε Οκτώβριο 1000 με 1200 νέους φοιτητές.
Απ: Και πέρσι είχαμε πάλι 1.200 φοιτητές που δεν υπήρχε η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Νομίζω ότι το σύστημα που είχε προταθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση δηλαδή σχολές που είναι πράσινες και κόκκινες, να εφαρμόζονταν πάλι δε θα υπήρχε πρόβλημα. Νομίζω ότι η ελάχιστη βάση εισαγωγής έδωσε αν θέλετε μια διάσταση προχειρότητας καθώς δεν έγινε καμία προσομοίωση του αποτελέσματος, καμία προσομοίωση της βάσης, με αποτέλεσμα να έχουμε κάποια παράδοξα τα οποία αυτά τα παράδοξα τα ζήσαμε όλοι. Ένα παράδειγμα χαρακτηριστικό το τμήμα δασολογίας στη Δράμα από τα ΓΕΛ μπήκανε 0 φοιτητές, από τα ΕΠΑΛ μπήκανε 19 φοιτητές. Η βάση για τα ΓΕΛ είναι 9.500 μόρια και για τα ΕΠΑΛ είναι 6.000 μόρια. Το Υπουργείο πανηγυρίζει που δεν έβαλε τα εξάρια, την ώρα που τα εξάρια ήδη μπήκανε με έναν άλλο τρόπο με ευκολότερο από το ΕΠΑΛ και άφησε απέξω τα εννιάρια. Δεν είχε γίνει όλη αυτή η προεργασία σωστά. Από την άλλη πλευρά υπήρχε και ένας Ακαδημαϊκός ενθουσιασμός μέσα από τα τμήματα. Υπήρξαν τμήματα τα οποία υπερδήλωσαν κατά κάποιο τρόπο τους συντελεστές τους χωρίς να έχουν ελεγχτεί επαρκώς το τι έπρεπε να κάνουν.
Ερ: Το Υπουργείο φαίνεται να κάνει μια αναδίπλωση κατόπιν εορτής και να μας λέει με τον τρόπο του ότι του χρόνου θα τα διορθώσει.
Απ: Ακόμη και να προσπαθήσει να τα διορθώσει του χρόνου, θα πρέπει να λύσει μια πολύ πιο δύσκολη εξίσωση. Δεν είναι τόσο απλό να το διορθώσει. Χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια να το διορθώσει. Χρειάζεται μεγαλύτερη δουλειά. Πρέπει να το αναθέσει σε κάποια εξειδικευμένη εταιρεία μαθηματικών, πληροφορικής προσομοιώσεων, τι να πω. Στο τμήμα χημείας για να σας δώσω ένα παράδειγμα για να γίνει κατανοητό, έρχεται και το φορτώνει με 200 φοιτητές. Το τμήμα χημείας με συντελεστή, με βάση 1,2 παίρνει και τους 200 φοιτητές. Την ίδια στιγμή έρχεται το τμήμα πληροφορικής που δίνει 240 φοιτητές, βάζει το τμήμα πληροφορικής μια βάση 1,1 και παίρνει 180 φοιτητές.
Δεν καλύπτει δηλαδή όλους τους φοιτητές. Από την άλλη πλευρά για ποιο λόγο να βάλει το τμήμα χημείας 200 φοιτητές και να μην βάλει 100 φοιτητές, ούτως ώστε αυτοί οι 100 καλοί φοιτητές που φέτος μπήκανε με 15. 000 μόρια η βάση τους, να κατέβουν σε άλλα τμήματα της σχολής όπως είναι το τμήμα φυσικής το οποίο έμεινε με λίγους φοιτητές και πάλει λέγοντας. Πρέπει να λύσει την εξίσωση και η εξίσωση δεν είναι τόσο απλή. Είναι μια περίπλοκη, διαφορετική εξίσωση την οποία πιστεύω ότι χρειάζεται πολύ δουλειά για να τη λύσουν από απλές αριθμητικές πράξεις.
Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα τα οποίο υπήρξε. Η ανωριμότητα και ο ακαδημαϊκός ενθουσιασμός που είχαν σε ορισμένα τμήματα, παράδειγμα το τμήμα νοσηλευτικής του Διδυμοτείχου αντί να βάλουν βάση 0, 8 βάλανε βάση 1. Ο καθένας για το τμήμα του θεωρεί ότι είναι πιο σπουδαίο από τα υπόλοιπα εν πάσει περιπτώσει αυτό είναι ανθρώπινο και κατανοητό αλλά το υπουργείο παιδείας ήδη θα έπρεπε να έχει κάνει αυτές τις προσομοιώσεις, θα έπρεπε να ήδη τους είχε επισημάνει ότι δεν πάτε καλά προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν το έκανε, δεν έκανε σωστά τη δουλειά του.
Ερ: Θα είναι διά ζώσης η εκπαιδευτική διαδικασία;
Απ: Ελπίζουμε πάρα πολύ να γίνει δια ζώσης η εκπαιδευτική διαδικασία δεδομένου ότι πλέον υπάρχει ένας ικανοποιητικότατος εμβολιασμός τουλάχιστον στα μέλη του ΔΕΠ και πιστεύω ότι οι νέοι από 18 έως 25 ετών έχουν ήδη εμβολιαστεί. Θέλουμε να είναι διά ζώσης η εκπαίδευση και πιστεύω ότι θα ξεκινήσει διά ζώσης σε κάθε περίπτωση.
Θέλω να επισημάνω κάτι γιατί είναι πάρα πολύ σημαντικό. Η δια ζώσης εκπαίδευση έχει κάποιο κόστος. Αυτό το κόστος πρέπει να το αναλάβει το Υπουργείο Παιδείας και να το διορθώσει. Δεν μπορεί να γίνει δια ζώσης εκπαίδευση με μειωμένο προσωπικό καθαριότητας. Θα πρέπει να καταλάβουν ότι θα πρέπει να πληρώσουν κάτι παραπάνω για να γίνει το δια ζώσης. Το διά ζώσης θα φέρει χρήματα στις τοπικές κοινωνίες, θα κινήσει τον πολιτισμό, θα κινήσει και άλλα ζητήματα. Θεωρώ ότι είναι ένα ζήτημα κρίσιμο. Το προσωπικό μας εδώ στην Καβάλα είναι πανέτοιμο. Έχουν όλοι εμβολιαστεί, δεν υπάρχουν τέτοια ζητήματα.
Απ` ότι γνωρίζω στο ΔΙΠΑΕ Καβάλας όλοι οι καθηγητές μας έχουν εμβολιαστεί ή έχουν νοσήσει. Επομένως δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα. Με τους φοιτητές μας με τους οποίους έχουμε κάποιες επαφές και αυτοί έχουν εμβολιαστεί ή και κάποιοι άλλοι τους είχα ρωτήσει το καλοκαίρι και μου είχαν πει ότι θα εμβολιαστούν. Το αποτέλεσμα θα είναι ικανοποιητικό. Βλέπουμε ότι αυτό που λείπει αυτή τη στιγμή είναι τα συνεργεία καθαριότητας.
Έχω την εντύπωση ότι στο υπουργικό συμβούλιο σήμερα (χθες) έχει βάλει ένα τέτοιο θέμα ο κ. Βορίδης αλλά καθυστερεί πάρα πολύ. Πότε θα γίνουν προσλήψεις, πότε θα προχωρήσουμε; Θεωρώ ότι δεν μπορούμε να ξεκινήσουμε και 1 Οκτωβρίου χωρίς συνεργεία καθαριότητας. Πρέπει να είναι πολλαπλά και θα πρέπει να είναι ενισχυμένα. Τέλος θα ήθελα να πω και να κάνω μια πρόσκληση και μια έκκληση για την Καβάλα. Θα πρέπει και οι τοπικοί παράγοντες να βοηθήσουν την Πανεπιστημιούπολη.
Το Πανεπιστήμιο μας εδώ είναι καινούριο, δεν είναι παλιό. Θεωρώ ότι ήδη αγαπάνε το Πανεπιστήμιο όπως αγαπούσανε και το ΤΕΙ παλιά. Θα πρέπει σιγά-σιγά να αρχίσουμε να δουλεύουμε μαζί με όλους τους παράγοντες της πόλης. Οι πολίτες αγαπάνε το Πανεπιστήμιο.
Χαίρομαι γιατί με όλα τα προβλήματα που είχαν και έχουν στη Θράκη, εκεί υπάρχει ένα είδος τοπικής συνείδησης και υποστήριξης. Εδώ υπάρχει μια χαλαρότητα σε ότι αφορά την Πανεπιστημιούπολη. Επί του παρόντος δεν έχουν συνειδητοποιήσει οι παράγοντες της πόλης της Καβάλας το πόσο σημαντικό είναι η ανάπτυξη η οποία θα μπορούσε να είναι γιγαντιαία. Τα ιδρύματα τα πανεπιστημιακά δεν ωριμάζουν μέσα σε ένα χρόνο, ωριμάζουν μέσα σε τρία χρόνια. Θεωρώ ότι πρέπει να γίνει προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση.