Για να καταπνίξει κάποιος οποιαδήποτε εξέγερση εκ των προτέρων, δεν πρέπει να είναι βίαιος. Μέθοδοι σαν του Χίτλερ είναι ξεπερασμένες. Αρκεί να επηρεάσει τόσο πολύ συλλογικά ώστε η ίδια η ιδέα της εξέγερσης να μην έρχεται πλέον καν στο μυαλό των ανθρώπων. Το ιδανικό θα ήταν να διαμορφώνει τα άτομα από τη γέννηση περιορίζοντας τις έμφυτες βιολογικές τους ικανότητες.
Κατά δεύτερον, η επίδραση, ο επηρεασμός θα συνεχιζόταν με τη δραστική μείωση της εκπαίδευσης, για να την επαναφέρει σε μια μορφή επαγγελματικής ένταξης. Ένα ανίδεο άτομο έχει μόνο έναν περιορισμένο ορίζοντα σκέψης και όσο περισσότερο η σκέψη του περιορίζεται σε μέτριες ανησυχίες, τόσο λιγότερο μπορεί να επαναστατήσει.
Πρέπει να διασφαλιστεί ότι η πρόσβαση στη γνώση καθίσταται όλο και πιο δύσκολη και ελιτίστικη. Το χάσμα μεταξύ ανθρώπων και επιστήμης, η πληροφόρηση που προορίζεται για το ευρύ κοινό να αναισθητοποιείται από κάθε ανατρεπτικό περιεχόμενο.
Καμία φιλοσοφία, καθόλου, τίποτα. Και σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσει πειθώ και όχι άμεση βία: να εξαπλωθούν μαζικά, μέσω της τηλεόρασης, ψυχαγωγίες που πάντα κολακεύουν το συναισθηματικό ή το ενστικτώδες. Θα αντιμετωπίσουμε τα πνεύματα με ότι είναι μάταιο και παιχνιδιάρικο. Καλό είναι, σε κουβεντούλες και αδιάκοπη μουσική, να εμποδίζουμε το πνεύμα από το να σκέπτεται.
Θα βάλουμε τη σεξουαλικότητα στην πρώτη θέση των ανθρώπινων ενδιαφερόντων. Ως κοινωνικό ηρεμιστικό, δεν υπάρχει καλύτερο.
Γενικά, θα κάνουμε ότι είναι δυνατό ώστε να στήσουμε στο εδώλιο τη σοβαρότητα της ύπαρξης, να γελοιοποιήσουμε οτιδήποτε έχει υψηλή αξία, να διατηρήσουμε μια συνεχή απολογία της ελαφρότητας. ώστε η ευφορία της διαφήμισης να καταστεί το πρότυπο της ανθρώπινης ευτυχίας. Και το μοντέλο της ελευθερίας.
Έτσι, ο επηρεασμός θα παράγει από μόνος του αυτή την ενσωμάτωση, ο μόνος φόβος, που πρέπει να διατηρηθεί, θα είναι αυτός του αποκλεισμού από το σύστημα και επομένως της αδυναμίας πρόσβασης στις απαραίτητες συνθήκες για την ευτυχία.
Ο άνθρωπος της μάζας, που παράγεται κατ’ αυτό τον τρόπο, πρέπει να αντιμετωπίζεται ως αυτό που είναι: ένα μοσχάρι, και πρέπει να παρακολουθείται όπως πρέπει να είναι ένα κοπάδι. Ό,τι επιτρέπει στη διαύγειά του να αποκοιμηθεί είναι ένα κοινωνικό αγαθό, ό,τι θα έθετε σε κίνδυνο την αφύπνισή του πρέπει να γελοιοποιηθεί, να καταπνιγεί, να καταπολεμηθεί.
Κάθε δόγμα που αμφισβητεί το σύστημα πρέπει πρώτα να χαρακτηριστεί ως ανατρεπτικό και τρομοκρατικό και όσοι το υποστηρίζουν πρέπει στη συνέχεια να αντιμετωπίζονται ως τέτοιοι.
* Günther Anders *1956 in “L’uomo è antiquato”, στο ‘‘Ο απαρχαιωμένος άνθρωπος»
Μιχάλης ‘Μίκης’ Μαυρόπουλος