Ο Γιάννης Κιουρτσόγλου είναι γνωστός συμπολίτης ξεναγός, ο οποίος εργάζεται σε όλη την Ελλάδα. Μόνο που τόσο ο ίδιος όσο και οι συνάδελφοι του βρίσκονται εκτός δουλειάς μήνες τώρα. Λόγω της πανδημίας, της διακοπής της τουριστικής δραστηριότητας και κίνησης.
«Έχω να δουλέψω από τον Γενάρη», αναφέρει μιλώντας στην Πρωινή. Σχολιάζει επίσης θέματα του Υπουργείου Πολιτισμού, στα οποία είχε άποψη και την έκανε γνωστή. Όπως π.χ. τα αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Η συνέντευξη
Ερ: Τι αφήνει φεύγοντας για τους έλληνες ξεναγούς το 2020;
Απ: Σίγουρα συντρίμμια όσον αφορά το κομμάτι του πληθυσμού οι οποίοι εργαζόμαστε στον τομέα του τουρισμού. Αφήνει συντρίμμια. Περισσότερα από όσο μπορούσαμε να φανταστούμε. Ακόμη κάτι έχουμε βέβαια, οπότε οι αντοχές πάντοτε μετριούνται και μέσα στα πλαίσια και της αλληλεγγύης, αυτό θα πρέπει να το τονίσουμε, όχι μόνο υλικής αλλά κι ψυχολογικής που είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας.
Το 2020 είναι μια πάρα πολύ κακή χρονιά, άσχημη χρονιά για πάρα πολύ κόσμο σε όλο τον πλανήτη. Σίγουρα εφόσον έχουν επηρεαστεί οι συγκοινωνίες, οι μεταφορές και γενικότερα όλο αυτό το πλαίσιο που αφορά τον κόσμο, ο ένας να έρχεται κοντά στον άλλον, εμείς αναπόφευκτα ήμασταν από τους πρώτους που επηρεάστηκαν και οι τελευταίοι που θα ορθοποδήσουν και θα ανακάμψουμε μετά το τέλος αυτής της ιστορίας, όποτε τελειώσει αυτή.
Ερ: Άλλο πράγμα είναι να έχεις προετοιμαστεί για τα συντρίμμια, την καταστροφή και το χάσιμο της σεζόν ή αυτό να σου προκύπτει ξαφνικά. Τότε είναι πιο δύσκολα.
Απ: Θα μας δείτε πάρα πολλές φορές εμάς τους ξεναγούς να δουλεύουμε πάρα πολύ τις περιόδους που είναι η υψηλή τουριστική κίνηση, μην αφήνοντας κανένα μεροκάματο να πέφτει στα πατώματα. Τώρα τρώμε από αυτά τα έτοιμα.
Δυστυχώς έχουμε παραμεριστεί από το κράτος όσον αφορά τουλάχιστον τη συστηματική βοήθεια. Έστω μια στοιχειώδη οικονομική βοήθεια που θα μπορούσε να υπάρχει για την ενίσχυση μας. Ουσιαστικά είμαστε μόνοι μας.
Είχαμε λάβει 800 ευρώ την πρώτη περίοδο του lock down και για δυο μήνες μια αποζημίωση του ποσού των 534 ευρώ, έκαστος μήνας τώρα στο δεύτερο lock down. Συνολικά έχουμε λάβει 1800 ευρώ ως ξεναγοί για όλη τη χρονιά, σε χρονιά με μηδέν εισόδημα, επαναλαμβάνω ότι εμείς δεν έχουμε δουλέψει για ένα έτος ημερολογιακό. Ξέχωρα το κομμάτι που αφορά την ασφάλιση μας, τι θα γίνει με τα ένσημα μας;
Ερ: Γιατί μας λες ότι όλο το 2020 οι ξεναγοί δεν δούλεψαν καθόλου; Ακούγεται λίγο υπερβολικό αλλά το λες μ` έναν τέτοιο τρόπο και σε πιστεύουμε.
Απ: Δεν λέω ψέματα. Δεν έγιναν μεροκάματα. Δεν υπήρχε τουρισμός. Εγώ προσωπικά έχω να δουλέψω από τον προηγούμενο Ιανουάριο. Τότε μπορώ να πω ότι έβγαλα κάποια χρήματα. Με αυτά θα έπρεπε να πληρώσω το ενοίκιο μου, να πληρώσω τους λογαριασμούς μου, βάση αυτών των δεδουλευμένων.
Από τότε δεν έχω δουλέψει. Τότε ήταν ένα Πανεπιστήμιο από την Αμερική τον περασμένο Ιανουάριο. Δεν έχω δουλέψει άλλες μέρες μέσα στο 2020. Ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος είναι σχετικά νεκροί μήνες. Από τον Μάρτιο σιγά- σιγά ξεκίνησε η ιστορία με την πανδημία.
Ερ: Το καλοκαίρι ήταν λίγο ανοιχτά τα πράγματα αλλά δεν ήρθαν τουρίστες;
Απ: Είναι τελείως διαφορετικό από το να έρθει ένας τουρίστας ο οποίος θα έρθει για τη θάλασσα για τη ταβέρνα κτλ. Όντως ήρθαν πολλοί μεμονωμένοι τουρίστες όπως ξέρετε από συγκεκριμένα σημεία εισόδου της χώρας και με συγκεκριμένο τρόπο γινόταν η είσοδος τους.
Από χώρες από τις οποίες οι άνθρωποι δεν θέλανε να ταξιδέψουν με αεροπλάνα. Οπότε ο οργανωμένος τουρισμός στον οποίο ο ξεναγός συνήθως στηρίζεται, που θα μπει μέσα σε ένα λεωφορείο με 40 η 50 άτομα, αυτό δεν υπήρχε εκ των πραγμάτων. Ο
ι συνθήκες αλλάξανε πάρα πολύ. Μέσα στα λεωφορεία θα μπορούσε να μπει κάποιος με συγκεκριμένο αριθμό ατόμων που όμως δεν αντιστοιχούσαν στον αριθμό των ατόμων που μπορούσανε και είχανε την άδεια να μπούνε σε ένα μουσείο.
Οπότε δεν υπήρχαν μεροκάματα. Δεν έχουμε δουλέψει σίγουρα 12 μήνες από τον περασμένο Ιανουάριο. Κάποιοι άλλοι συνάδελφοι μάλιστα σε άλλα μέρη, έχουν να δουλέψουν από τον περασμένο Νοέμβριο, Δεκέμβριο!
Ερ: Να ξεπεράσουμε λίγο το εργασιακό και να σε ρωτήσουμε πρώτον για τον αγώνα που έγινε στη Θεσσαλονίκη στον σταθμό Βενιζέλου όπου είχες συμμετοχή , δεύτερο για τα τσιμέντα της Ακρόπολης, τρίτον για το ενδεχόμενο να ταξιδέψουν για πολλά χρόνια, για πολλές δεκαετίες ίσως, τα αρχαία μας στο εξωτερικό.
Απ: Ο τρόπος με τον οποίον χαράζεται η πολιτική από το Υπουργείο Πολιτισμού αυτή τη στιγμή δεν έχει προηγούμενο με κυβέρνηση κανενός κόμματος στο παρελθόν. Δεν τίθεται θέμα κομματικό. Αυτό το τονίζω.
Είναι καθαρά μια περίπτωση μιας κυρίας της Υπουργού Πολιτισμού αυτή τη στιγμή η οποία διαχειρίζεται τα του πολιτισμού με ένα τρόπο πρωτοφανή. Δεν έχουμε ξαναδεί τέτοια λεηλάτηση στο θέμα της πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα. Με τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου όπου 50 φορείς υπεύθυνοι, ειδικοί από Ελλάδα και εξωτερικό φωνάζουν και συνέχεια κουνάνε το δάκτυλο τους και λένε μην πάρετε αυτόν τον υπέροχο, έτοιμο αρχαιολογικό χώρο.
Είναι σαν να έχουμε ένα κομμάτι των αρχαίων Φιλίππων, το φόρουμ, την αγορά κτλ και θέλουμε να περάσουμε τον αγωγό φυσικού αερίου οπότε θα ξεσηκώσουμε όλα τα μάρμαρα και θα καταστραφεί ο μισός αρχαιολογικός χώρος.
Δε νομίζω ότι θα το δεχόμασταν. Κάτι τέτοιο επιχειρείται στο σταθμό Βενιζέλου. Έγινε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσουμε να ενημερώσουμε τον κόσμο γιατί ήμασταν αποκλεισμένοι απ` όλα τα υπόλοιπα μεγάλα μέσα, τα κύρια μέσα ενημέρωσης. Αν ακούσατε κάτι στα μεγάλα μέσα της Αθήνας, εγώ σας προκαλώ να μου δείξετε ένα ρεπορτάζ . Μια φορά είχε δείξει το OPEN, μια δημοσκόπηση και αυτή ήταν υπέρ της παραμονής των αρχαίων.
Ήταν πολύ συγκινητική η προσπάθεια όλου αυτού του απλού κόσμου και εθελοντικά για να ενημερώσει και τους υπόλοιπους. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο σημείο όπου περιμένουμε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Έχει γίνει η εκδίκαση της υπόθεσης και δώσαμε με τα ένδικα μέσα οποιαδήποτε μάχη ως Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μαζί με τον σύλλογο των Ελλήνων αρχαιολόγων και τη Χριστιανική αρχαιολογική εταιρία αλλά και την Ελληνική εταιρία περιβάλλοντος.
Διαφορετικοί φορείς καταθέσαμε ενστάσεις και προσφύγαμε στο συμβούλιο Επικρατείας ώστε να μην σηκωθούν τα αρχαία και δεν ξέρουμε πότε θα επιστρέψουνε και σε ποια κατάσταση.
Υπάρχουν πολλά προηγούμενα που μας κάνουν να είμαστε πολύ επιφυλακτικοί. Διακυβεύονται πάρα πολλά. Ζούμε σε καιρούς όπως εκείνους της αντιπαροχής. Οτιδήποτε περνάει ως νομοθεσία, οτιδήποτε δημιουργεί προηγούμενο στο οποίο μπορεί να πατήσει μια επόμενη μελλοντική υπόθεση παρόμοια.
Γιατί ζούμε στην Ελλάδα, τα αρχαία υπάρχουν και θα τα βρίσκουμε σε κάθε βήμα γενεές μπροστά. Η διαχείριση αυτή αν θα είναι σύμφωνη με το εθνικό συμφέρον, του κοινωνικού συνόλου ή λόγω των πιέσεων;
Λόγω οικονομικών δυσχερειών όπως είναι αυτή η περίπτωση στο σταθμό Βενιζέλου. Των εταιριών που ασχολούνται με το έργο και των εργολάβων, ποιο θα επικρατήσει τελικά το εθνικό συμφέρον ή τα ιδιωτικά συμφέροντα, αυτό και όποια απόφαση ληφθεί εγώ φοβάμαι ότι θα δημιουργήσει ένα προηγούμενο στο οποίο θα πατήσουν οι επόμενες μελλοντικές περιπτώσεις.