Μια παραγωγή του Φεστιβάλ Φιλίππων και του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, η παράσταση με τίτλο «Προς τον κ. Φράνκλιν Λ. Φορντ, 27/12/67» πρόκειται να ανεβεί την Δευτέρα και την Τρίτη 22 και 23 Αυγούστου στο οικόπεδο Κρέη -μια καινούρια ανακάλυψη του Γκόνη- στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Γιώργο Σεφέρη που επιχειρεί φέτος το Φεστιβάλ.
Για την παράσταση αυτή δόθηκε χθες και η σχετική συνέντευξη τύπου παρουσία όλων των συντελεστών αλλά και της δημάρχου Καβάλας Δήμητρας Τσανάκα.
Η κ. Τσανάκα πήρε πρώτη το λόγο και είπε:
«Για πρώτη φορά στη ζωή μου παρακολούθησα πρόβα και ήταν για μένα μια μαγική εμπειρία. Ο Γκόνης ανακάλυψε εξαιρετικούς χώρους, καταπληκτικές γωνιές μέσα στην πόλη που ούτε εμείς που είμαστε Καβαλιώτες δεν τις ξέρουμε. Η παράσταση αφορά όλους τους Έλληνες, έχει πολύ πολιτική και αναφέρεται σε πρόσωπα που η γενιά μου τα ξέρει. Θέλω να συγχαρώ τον Πέτρο Πετρόπουλο. Δεν έγινε ξαφνικά κουλτουριάρης. Στηρίζει τον Γκόνη με όλες του τις δυνάμεις. Επίσης θέλω να ευχαριστήσω και την αρχαιολογία που μας παραχώρησε το οικόπεδο Κρέη».
Ο Πέτρος Πετρόπουλος που πήρε στη συνέχεια τον λόγο ευχαρίστησε την δήμαρχο για τις φιλοφρονήσεις της και αναφερόμενος στο οικόπεδο Κρέη είπε ότι το 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων αναδεικνύει γωνιές της Καβάλας η οποία οφείλει πολλά στον Γκόνη αφού όλα γίνονται κάτω από το πρίσμα του καλλιτεχνικού διευθυντή.
Ο πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ έκανε ειδική μνεία στους τέσσερις τεχνικούς του θεάτρου για τους οποίους είπε ότι εργάζονται με πάθος και έχουν τεράστια συμβολή στην επιτυχία της παράστασης την οποία θεωρεί δεδομένη.
Ο Θοδωρής Γκόνης που πήρε στη συνέχεια τον λόγο ευχαρίστησε πρώτα απ’ όλα την δήμαρχο και τον Πέτρο Πετρόπουλο για την εμπιστοσύνη που δείχνουν στο πρόσωπό του και είπε ότι ο Σεφέρης πέρα από χορηγός αισιοδοξίας που είναι φέτος στο Φεστιβάλ, μας παραχωρεί κι ένα καινούριο χώρο (οικόπεδο Κρέη) για τον οποίο είπε ότι οι Καβαλιώτες οφείλουν να τον προστατέψουν για να μην έχει την τύχη του Απεντομωτηρίου.
Σχετικά με την παράσταση ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ και του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας είπε ότι η υπόθεση αφορά μια επιστολή που έστειλε ο Γιώργος Σεφέρης στα τέλη του 1967 στον πρόεδρο του πανεπιστημίου Χάρβαρντ των ΗΠΑ με την οποία αρνήθηκε σεμνά τον διορισμό που του πρότειναν στη θέση του καθηγητή της ποίησης με μισθό 28.000 δολάρια το χρόνο. Η παράσταση, είπε ο Γκόνης, αναδεικνύει και την πολιτική πλευρά του Σεφέρη.
Τελειώνοντας ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές και συνεργάτες του αλλά και την κληρονόμο του Γιώργου Σεφέρη Άννα Λόντου που παραχώρησε στο Φεστιβάλ όλο το υλικό.
Στη συνέχεια μίλησαν όλοι οι συντελεστές της παράστασης με πρώτη την Ελένη Στρούλια η οποία πέρα από τα σκηνικά και τα κοστούμια, δούλεψε μαζί με τον Γκόνη πάνω στα κείμενα ώστε να τα προσαρμόσουν για την παράσταση. Είπε μάλιστα ότι όλοι είμαστε μια ομάδα που δουλέψαμε όλοι μαζί και μέσα απ’ αυτή τη δουλειά θα ακουστεί ο λόγος του Σεφέρη.
Ο Παύλος Σταυρόπουλος αναφέρθηκε στο πόσο χρήσιμο είναι για έναν ηθοποιό να ερμηνεύει κείμενα ποιητών και πόσο συμβάλλουν στην εξέλιξή του ενώ σημείωσε ότι η ποίηση δεν είναι για τους κουλτουριάρηδες όπως συνηθίζουν πολλοί να ισχυρίζονται αλλά για όλους τους ανθρώπους γιατί οι ποιητές πρώτα έζησαν και μετά έγραψαν. Τέλος είπε πως δεν είναι σπουδαίοι μόνον οι ποιητές που πέθαναν αλλά υπάρχουν καλοί ποιητές που είναι εν ζωή.
Η Ναταλία Βασιλέκα είπε ότι γνωρίσαμε τον Σεφέρη μέσα από τα ποιήματα αλλά με την συγκεκριμένη παράσταση γνωρίζουμε και μια άλλη πλευρά του. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και για μας και για τους θεατές ενώ αναφέρθηκε και εκείνη στον μαγικό όπως χαρακτηριστικά είπε χώρο του οικοπέδου Κρέη.
Η Εύα Οικονόμου Βαμβακά μιλώντας για την ευαίσθητη ψυχή του Σεφέρη είπε: «Ευχαριστώ που γνώρισα έναν καινούριο κόσμο που δεν τον ξέρουμε και τον κάνουμε δικό μας»
Τέλος εκ μέρους των τεχνικών ο Γιώργος Μαστοράκης μίλησε για μια καινούρια πρόκληση κάθε φορά, ένα καινούριο μέρος, παρθένο ανθεί και βιώνεται από τον κόσμο. Είπε τέλος αναφερόμενος στην παράσταση ότι το στοίχημα έχει κερδηθεί.
ΜΙΑ ΑΝΩΜΑΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
Η συνέντευξη ήταν προγραμματισμένη για τις 12.30 χθες Παρασκευή με σχετική ειδοποίηση που απέστειλε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας προ ολίγων ημερών. Ωστόσο χθες το πρωί προέκυψε επίσκεψη των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας στο Νοσοκομείο που έπρεπε να καλυφθεί δημοσιογραφικά. Εκ μέρους του ΔΗΠΕΘΕ ειδοποιήθηκαν οι δημοσιογράφοι να προσέλθουν δεκαπέντε με είκοσι λεπτά αργότερα (12.45 – 12.50). Εκτός από την «Πρωϊνή» και μία ακόμη εφημερίδα που ήταν στην ώρα τους με τους ανάλογους δημοσιογράφους κανείς άλλος δεν εμφανίστηκε μέχρι τις 13.15 οπότε αφίχθη ο κάμεραμαν ενός από τα δύο τοπικά τηλεοπτικά κανάλια.
Στις 13.30 που άρχισε η τελικά η συνέντευξη μετά από διαμαρτυρίες των παρόντων δημοσιογράφων, εμφανίστηκε εκπρόσωπος άλλης τοπικής εφημερίδας ο οποίος τράβηξε απλώς μερικές φωτογραφίες και αποχώρησε γρήγορα. Στις 13.45 και ενώ προχωρούσε η συνέντευξη εμφανίστηκε και δεύτερος κάμεραμαν του ετέρου τηλεοπτικού σταθμού της πόλης μας. Τα δύο κανάλια τράβηξαν πλάνα από όσα είπαν οι δήμαρχος, Πετρόπουλος και Γκόνης και στη συνέχεια αποχώρησαν. Μέχρι το τέλος των δηλώσεων όλων των συντελεστών της παράστασης παρέμειναν μόνον οι δύο δημοσιογράφοι (ο ένας της «Πρωϊνής») οι οποίοι ούτως ή άλλως ήταν εξ αρχής και στην ώρα τους στον χώρο της συνέντευξης.
Επειδή το φαινόμενο είναι σύνηθες θα πρέπει να ξεκαθαριστεί μια και καλή ότι όλοι όσοι δίνουν συνεντεύξεις πρέπει να σέβονται τους συνεπείς δημοσιογράφους και εκείνα τα τοπικά μέσα ενημέρωσης που είναι σοβαρά και μπορούν να καλύψουν μία, δύο ίσως και τρεις συνεντεύξεις ή γεγονότα που συμβαίνουν ταυτοχρόνως.
Δυστυχώς αποδεικνύεται ότι από τις οκτώ ή εννέα ημερήσιες εφημερίδες που κυκλοφορούν στην Καβάλα και που έχουν την απαίτηση να λαμβάνουν τις κρατικές καταχωρήσεις και να απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματα που προβλέπει ο νόμος, μόνον η μία ή δύο το πολύ τηρούν τις προϋποθέσεις αυτές για τη λειτουργία τους.
Στην προκειμένη χθεσινή περίπτωση θα έπρεπε οι τοπικές εφημερίδες να είχαν την δυνατότητα να στείλουν δημοσιογράφους ταυτοχρόνως και στα δύο γεγονότα ώστε να μην περιμένουν οι συνάδελφοί τους μία ολόκληρη ώρα.
Και τα τοπικά κανάλια επίσης εμφανίζονται στις συνεντεύξεις και στα γεγονότα μόνον με τις κάμερες και χωρίς δημοσιογράφους. Είναι σωστό αυτό;
Αλλά βλέπετε ότι δυστυχώς στην Καβάλα η δουλειά γίνεται άρπα κόλα από την πλειοψηφία των τοπικών μέσων και η μειοψηφία που λειτουργεί σωστά εξομοιώνεται με τους υπόλοιπους. Δεν είναι άδικο;