Ενώ η τοπική κοινωνία προετοιμάζεται για ένα νέο συλλαλητήριο, οι προκαταρκτικές εργασίες για την έναρξη κατασκευής διοδίων επί της Εγνατίας, στο ύψος της Άσπρης Άμμου προχωρούν προκλητικά, σαν να μην συμβαίνει τίποτε. Με άρθρο-παρέμβασή μου στις 05 Ιουνίου 2017 και με τίτλο «Τα διόδια της Εγνατίας, οι κοσμικές σήραγγες του Hawking και η επικινδυνότητα της παράκαμψης της Καβάλας» προσπάθησα να αναδείξω την επικινδυνότητα του τμήματος από τον Άγιο Σίλα μέχρι την Άσπρη Άμμο ως κύριο λόγο που καθιστά την τοποθέτηση διοδίων απαγορευτική.
Όπως δηλώθηκε αρμοδίως, ο Δήμος Καβάλας κατέθεσε αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ και με την έναρξη των εργασιών κατασκευής διοδίων καταθέτει και αίτηση προσωρινής αναστολής. Με τη βεβαιότητα ότι οι νομικές ενέργειες κατά της κατασκευής των διοδίων έχουν επενδυθεί με επαρκή επιχειρηματολογία, επανέρχομαι με έμφαση στο θέμα της επικινδυνότητας, διότι πιθανόν, είτε έχει υποβαθμιστεί είτε απουσιάζει παντελώς από την επιχειρηματολογία των φορέων της πόλης.
1. Τα διόδια τοποθετούνται σε κλειστούς σύγχρονους και τεχνικά άρτιους αυτοκινητόδρομους που παρέχουν ασφάλεια στους χρήστες, άνεση στην οδήγηση και μείωση στο κόστος μεταφοράς. προκειμένου να εξασφαλιστούν πόροι για τη συντήρησή τους και για τις απαραίτητες αποσβέσεις κεφαλαίων, όταν τα έσοδα από την φορολογία του αυτοκινήτου και των καυσίμων και από τα τέλη κυκλοφορίας δεν επαρκούν. Σημειώνω ότι στην πλούσια Γερμανία δεν υπάρχουν πουθενά διόδια.
2. Το τμήμα της παράκαμψης της Καβάλας δεν πληροί τις προδιαγραφές κλειστού αυτοκινητόδρομου (γεωμετρία και κλίσεις). Το γνωρίζουν οι μελετητές της Εγνατίας, το γνωρίζει το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και όλοι όσοι ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, το μαρτυρεί το ανώτατο όριο ταχύτητας των 70 Km/h που έχει τεθεί σε όλο το μήκος της παράκαμψης, το επιβεβαιώνουν τα ατυχήματα που έχουν συμβεί μέχρι τώρα. Χρήσιμη θα ήταν αυτή την ώρα η συμβολή του Καθηγητή κ. Ηλιού, Διευθυντή Οδικής Ασφάλειας του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών, Συντονιστή του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και μέλους του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας της Ελλάδας.
3. Στατιστικά στοιχεία ατυχημάτων που θα στοιχειοθετήσουν περαιτέρω την επικινδυνότητα του συγκεκριμένου τμήματος μπορούν να αναζητηθούν σε συνεργασία με την τροχαία Καβάλας.
4. Είμαστε μια Επαρχία, μια Περιφέρεια της Ευρώπης, συνεπώς η ασφάλεια του συγκεκριμένου τμήματος της Εγνατίας αφορά όλους τους Ευρωπαίους πολίτες-χρήστες. Οι έχοντες την ευθύνη των χειρισμών πρέπει άμεσα να απευθυνθούν και στα αρμόδια κοινοτικά όργανα καταθέτοντας αγωγές, ως αντίδραση στις εμμονές της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. και του ΤΑΙΠΕΔ.
5. Η απαίτηση να καθαριστεί το «ναρκοθετημένο» πεδίο της παράκαμψης από τις πινακίδες προετοιμασίας που έχουν ήδη τοποθετηθεί πρέπει να είναι η πρώτη ενέργεια των φορέων της περιοχής.
Η παράκαμψη της Καβάλας χρειάζεται δράσεις άρσης της επικινδυνότητας και όχι πρόσθετα χαράτσια υπό μορφή διοδίων.
Καβάλα, 08 Μαΐου 2018
Λάζαρος Βασιλειάδης
Αναπληρωτής Καθηγητής Δ.Π.Θ.
Πρώην Πρόεδρος ΤΕΕ-ΑΜ