Μάκης Παπαδόπουλος: «Το Μνημείο των Φιλίππων είναι μία νέα μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης για τον τόπο μας»
Την Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018, η ανεξάρτητη δημοτική παράταξη Ο ΤΟΠΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ πραγματοποίησε συζήτηση – “στρογγυλό τραπέζι” στον υπαίθριο χώρο του αναψυκτηρίου του αρχαίου θεάτρου Φιλίππων για τα 2 χρόνια από την ανακήρυξη των Φιλίππων σε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, με την παρουσία τοπικών φορέων και πολιτών. Στην εισήγησή του, ο Μάκης Παπαδόπουλος ανέφερε τα εξής:
«Το αποτέλεσμα της ανακήρυξης των αρχαίων Φιλίππων σε Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ αποτελεί αντικειμενικά μία εξέλιξη – “σταθμό” για τον τόπο μας. Εξέλιξη που ήρθε να ταράξει τα νερά της αναπτυξιακής στασιμότητας που βιώνει ο τόπος μας.
Εμείς πιστεύουμε ότι η αξιοποίηση του Μνημείου των Φιλίππων είναι μία νέα μεγάλη ευκαιρία του Δήμου μας να ισχυροποιήσει τον πιο σημαντικό πυλώνα της τοπικής μας οικονομίας, τον τουρισμό, να παράγει νέα έσοδα ΑΜΕΣΑ και να τροφοδοτήσει και τους άλλους τομείς της τοπικής μας οικονομίας.
Ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων, μαζί με το Βαπτιστήριο της Λυδίας και τα Λασπόλουτρα, έχει την ιδιαιτερότητα να είναι ένας “ζωντανός” τόπος θρησκευτικού και προσκυνηματικού τουρισμού, αλλά και ιαματικού τουρισμού, ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ. Αυτό είναι ένα πλεονέκτημα που οφείλουμε να το εκμεταλλευτούμε, με κύριο στόχο να έχουμε τουρισμό όλο τον χρόνο.
Το πλαίσιο των προτεραιοτήτων που θέτουμε έχει 2 σκέλη:
Α. Στο πρώτο σκέλος, θεωρούμε ότι πρέπει να δρομολογηθούν ΑΜΕΣΑ ορισμένα κρίσιμα ζητήματα διαχείρισης και υποδομών, όπως:
Α1. Συγκρότηση μίας Ομάδας Τοπικής Δράσης που θα αναλάβει να εκπονήσει ένα Ειδικό Σχέδιο Αξιοποίησης του Μνημείου των Φιλίππων και θα παρακολουθεί την υλοποίησή του. Η Ομάδα αυτή θα περιλαμβάνει όλους τους εμπλεκόμενους τοπικούς φορείς και θα υποστηρίζεται από τον Δήμο Καβάλας.
Α2. Συγκρότηση ενός Κόμβου Διαβούλευσης για το Μνημείο, στον οποίο θα ενθαρρύνεται η συμμετοχή πολιτών και ομάδων σε μία διαρκή διαβούλευση και η συζήτηση για τα θέματα που αφορούν το Μνημείο και την τοπική κοινωνία.
Α3. Μελέτη και υλοποίηση παρεμβάσεων για την Προσβασιμότητα: Δήμος, τοπικοί φορείς και Εφορεία Αρχαιοτήτων (με βάση τις αρμοδιότητες που έχουν) να εξετάσουν τις ανάγκες ως προς τις υποδομές πρόσβασης επισκεπτών, τις υποδομές και τα ψηφιακά εργαλεία πληροφόρησης, τη ρύθμιση κυκλοφοριακών ζητημάτων, τη στάθμευση και την προσβασιμότητα για ΑμεΑ. Στο Σχέδιο Διαχείρισης του Μνημείου έχουν προβλεφθεί συγκεκριμένες παρεμβάσεις, τις οποίες πρέπει να δούμε ως προς την υλοποίησή τους.
Α4. Δημιουργία διαδρομών για ποδηλάτες και πεζοπόρους: στο Σχέδιο Διαχείρισης προβλέπονται διαδρομές και μονοπάτια για πεζούς και ποδηλάτες που θα συνδέουν τον αρχαιολογικό χώρο με το Βαπτιστήριο της Λυδίας, το Ντικιλί Τας, τα Λασπόλουτρα και άλλα ιστορικά αξιοθέατα της περιοχής.
Β. Στο δεύτερο σκέλος, θεωρούμε ότι ο Δήμος σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς μπορούν να προχωρήσουν άμεσα σε δράσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα, που δεν εξαρτώνται από την εξέλιξη των έργων υποδομής, όπως:
Β1. Δημιουργία brand name ΦΙΛΙΠΠΟΙ: με αυτό το εργαλείο μπορούμε να δώσουμε την ταυτότητα του τόπου των Φιλίππων σε κάθε δραστηριότητα και προϊόν που θα σχετίζεται με το Μνημείο των Φιλίππων.
Β2. Ανάδειξη και ενίσχυση του θρησκευτικού και προσκυνηματικού χαρακτήρα του Μνημείου μέσα από ένα μείγμα εργαλείων προβολής και ο συνδυασμός του με άλλες μορφές τουρισμού: στόχος η προσέλκυση τουριστών και προσκυνητών ΟΛΟ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ.
Β3. Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων με επίκεντρο στον αρχαιολογικό χώρο: με τη συνδρομή της Εφορείας Αρχαιοτήτων και του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Φιλίππων μπορούμε να παρέμβουμε, να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε ειδικές εκπαιδευτικές δράσεις, ενθαρρύνοντας την ιδιωτική πρωτοβουλία και προωθώντας τα σύγχρονα ψηφιακά μέσα.
Β4. Προώθηση ελκυστικών τουριστικών «πακέτων» από τις τοπικές τουριστικές επιχειρήσεις που θα περιλαμβάνουν με διακριτό τρόπο και θα κάνουν ελκυστικό το Μνημείο των Φιλίππων στους επισκέπτες της περιοχής.
Β5. Επεξεργασία μέτρων και κινήτρων για τη δημιουργία εναλλακτικού τύπου καταλυμάτων στους οικισμούς της Δημοτικής Ενότητας Φιλίππων: θεωρούμε ότι υπάρχει ανάγκη για ειδικό σχεδιασμό στον τομέα αυτό, με τη συνδρομή και τη γνώση των τουριστικών φορέων, ώστε να ενισχυθεί η διάρκεια της επισκεψιμότητας στην περιοχή.
Β6. Σύνδεση του Φεστιβάλ Φιλίππων με το Μνημείο: δεν έχουμε δει κανένα σκεπτικό και καμία δράση. Για εμάς, η σύνδεση Μνημείου – Φεστιβάλ είναι ένα ξεχωριστό πεδίο πολιτικής όπου θα αναπτύξουμε ειδικές δράσεις.
Β7. Νέα καινοτόμα προϊόντα που θα βασίζονται στην αξιοποίηση των τοπικών πόρων και θα έχουν το brand name Φίλιπποι: χρειάζεται να εστιάσουμε στην ιδιαιτερότητα των προϊόντων του αγροτο-διατροφικού τομέα που μπορεί να παράγει το εύφορο έδαφος των Τεναγών, αλλά και στη δημιουργία μεταποιητικών επιχειρήσεων που θα επεξεργάζονται τα προϊόντα αυτά, αξιοποιώντας την προστιθέμενη αξία του brand name ΦΙΛΙΠΠΟΙ.
Β8. Ψηφιακή προβολή Μνημείου: εμείς πιστεύουμε ότι το Μνημείο των Φιλίππων, ως ο μόνος διεθνώς αναγνωρισμένος ιστορικός τόπος της περιοχής μας, μπορεί να παίξει κεντρικό ρόλο στην τουριστική προβολή του Δήμου, μαζί με τα άλλα σημαντικά μνημεία του τόπου μας (Καμάρες, Παναγία, καπναποθήκες κ.ά.). Αυτό μπορεί να γίνει άμεσα, από το επόμενο κιόλας Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής του 2019.
Β9. Δημιουργία “φιλικού κλίματος” για επενδύσεις και αναζήτηση επενδυτικών προγραμμάτων και χορηγιών για τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους επισκέπτες: πρέπει όλοι οι τοπικοί θεσμικοί φορείς να γίνουμε πιο φιλικοί προς τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα και να φτιάξουμε ένα πλάνο προσέλκυσης επενδύσεων, προσδιορίζοντας συγχρόνως και το μέγεθος των επενδύσεων που χρειαζόμαστε τόσο για το Μνημείο όσο και για τις ιδιωτικές δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν γύρω από αυτό.
Πιστεύω ακράδαντα ότι οι Φίλιπποι έχουν πολλές περισσότερες δυνατότητες, αρκεί να δουλέψουμε με σωστό σχεδιασμό και συγκεκριμένους στόχους.
Ο στόχος βέβαια είναι ένας: να πάμε την Καβάλα εκεί που της αξίζει:
ΨΗΛΑ!