Dark Mode Light Mode

Ο Βασίλης Λιόγκας σχολιάζει την τουριστική ανάπτυξη της Θάσου σύμφωνα με όσα είδε πρόσφατα στο νησί

Με καταγωγή από τη Θάσο αλλά και μακρά απουσία από αυτή, ο Βασίλης Λιόγκας πέρασε φέτος λίγες μέρες διακοπών εκεί.

Όσα είδε – ως έμπειρος που είναι- ήταν το θέμα συνέντευξης του στην Πρωινή. Ο αναγνώστης θα διαβάσει τις απόψεις και τα συμπεράσματα του κι όπως φαίνεται, θα συμφωνήσει με τα περισσότερα!

Η συνέντευξη

Ερ: Τι γίνεται από πλευράς τουρισμού στο νησί της Θάσου;

Απ: Είναι προφανής η αύξηση της κίνησης και η τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Είναι κάτι που έχει θετικές και αρνητικές επεκτάσεις. Ξεκινάω από κάποιες διαπιστώσεις. Για παράδειγμα ότι η Θάσος συνεχίζει να είναι μαγευτική, να έχει αυτήν την απαράμιλλη ομορφιά, το άριστο κλίμα, τη γραφικότητα και να συνδυάζει με τέλειο τρόπο το πράσινο με το γαλάζιο. Είναι πάντα γοητευτική, ένας ευλογημένος τόπος που καλό είναι να τον κρατήσουμε έτσι. Ας μη ξεχνάμε ότι ένα μεγάλο μέρος του νησιού και το χερσαίο και το θαλάσσιο, καλύπτονται από το δίκτυο προστασίας «Natura 2000». Η Θάσος ένα το κρατούμενο, παραμένει ευλογημένος τόπος. Το δεύτερο που θέλω να επισημάνω είναι ο Βαλκάνιος οδικός τουρισμός. Είναι ελάχιστοι οι δυτικοί τουρίστες. Είναι ζήτημα να είδα κάποιους λίγους Γερμανούς. Κανέναν Γάλλο, ελάχιστους Ιταλούς.  Είναι πάρα πολλοί οι Ανατολικοί γείτονες μας, οι Βόρειοι γείτονες μας. Έχει αλλάξει η σύνθεση των επισκεπτών. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι αν και περισσότεροι, ξοδεύουνε λιγότερα. Δεν το ψάχνω αυτό. Δεν έχω στατιστικά στοιχεία στα χέρια μου. Είναι προφανές όταν περπατάς σε οποιαδήποτε ακτή, σε οποιοδήποτε χωριό, σε οποιαδήποτε περιοχή η μεγάλη πλειοψηφία είναι Ρουμάνων (ακόμη και Μολδαβών), Βουλγάρων, Τούρκων, Σέρβων και Ελλήνων. Το γεγονός ότι έρχονται με αυτοκίνητο όλοι αυτοί, εξ ορισμού σημαίνει ότι προτίθενται να ξοδέψουν λιγότερα. Έρχονται με τις οικογένειες τους με αυτοκίνητο, πολλές παρέες μαζί, νοικιάζουν από κοινού ένα σπίτι κλπ. Είναι φανερό ότι έρχονται για να ξοδέψουν λιγότερα και κάπου εκεί είναι η αιτία που δεν έχουμε πολλούς Δυτικούς όπως παλιά. Και αυτοί για να ξοδέψουν λιγότερα, προτιμούν τον οδικό τουρισμό σε πιο κοντινά μέρη τους και όχι στα δικά μας μέρη. Οι Γερμανοί πάνε στην Κροατία για παράδειγμα.

Ερ: Λόγω της οικονομικής κρίσης ζούμε κατάσταση άνθησης του οδικού τουρισμού.

Απ: Ακριβώς. Έτσι νομίζω ότι γίνεται. Γι’ αυτό και εμείς που είμαστε πιο κοντά στα Βαλκάνια έχουμε όλο αυτόν τον κόσμο που έρχεται με ότι αυτό συνεπάγεται. Μια τρίτη διαπίστωση είναι η αναντιστοιχία αυτής της αύξησης του οδικού τουρισμού με τις υποδομές που υπάρχουν στη Θάσο. Δηλαδή με τη φέρουσα ικανότητα μιας περιοχής. Για τις υποδομές μπορούμε να πούμε πολλά παραδείγματα. Ξεκινάμε από την προσβασιμότητα των φέρι μπότ που έρχονται στη Θάσο. Σε σχέση με τη κίνηση και την ανάγκη φαίνεται ότι είναι πιο αραιά τα δρομολόγια. Αναγκάστηκα να φύγω για την Κεραμωτή αφού δε χώρεσα από Καβάλα. Στην Κεραμωτή ταλαιπωρήθηκα γιατί είναι πάρα πολύς ο κόσμος , παρόλο που είμαστε μετά τον Δεκαπενταύγουστο. Τα φέρι μποτ ερχόντουσαν και πηγαίνανε φορτωμένα. Έχασα μια μέρα για να έρθω -σε τελική ανάλυση- με αυτοκίνητο. Τα καλντερίμια στην Καλλιράχη που μένω είναι απελπιστικά. Η κατάσταση είναι απελπιστική στα ορεινά χωριά της Θάσου. Δεν υπάρχει η ανταπόκριση σε αυτά από τα έσοδα που προσκομίζει ο τουρισμός. Δεν αφήνουν υποδομές. Η Ολυμπιάδα του 2004 άφησε το μετρό της Αθήνας, τα Ολυμπιακά ακίνητα. Σίγουρα δεν είναι το ίδιο, όμως εισρέουν κάποια έσοδα στη Θάσο. Γίνονται έργα τα έσοδα από τον τουρισμό; Μίλησα για τους δρόμους, θα μπορούσα να μιλήσω για τους χώρους στάθμευσης, για τα πάρκινγκ, για τη διαχείριση των σκουπιδιών που φεύγουν από τη Θάσο -όπου είναι πολλαπλάσια κάθε Καλοκαίρι- και πάνε στην Καβάλα. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για τα κόστη. Δυο ξαπλώστρες στην παραλία του Παχύ κοστίζουν 40 ευρώ ελάχιστη κατανάλωση. Τα καύσιμα επίσης είναι πολύ ακριβά στη Θάσο σε σχέση με την Καβάλα. Υπάρχουν προβλήματα με το νερό, προβλήματα με αποχετεύσεις. Η τεχνητή λίμνη των Μαριών είναι χωρίς νερό. Υπάρχει μια οικοδομική δραστηριότητα, η οποία απαιτεί και υποδομές. Πολλές φορές οι δρόμοι για τα οικόπεδα που θα αξιοποιηθούν, φτιάχνονται από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες. Όχι από τον Δήμο, με βάση την υποχρέωση που έχει. Όλοι αυτοί οι πολίτες πληρώνουν. Είναι φανερό ότι υπάρχει υπερεκμετάλλευση των νέων εργαζομένων. Μπορεί να βγάζουν ένα μεροκάματο αλλά μιλάμε για πολλές ώρες εργασίας, χωρίς ρεπό, χωρίς ασφαλίσεις. Υπάρχουν και πιέσεις σε όλες αυτές τις θαυμάσιες περιοχές, θαλάσσιες και ορεινές από αυτήν τη μη ελεγχόμενη τουριστική ανάπτυξη.

Προηγούμενο άρθρο

Αιτήσεις ως 15 Σεπτέμβρη για τις 50 προσλήψεις συνοριακών φυλάκων στην Καβάλα

Επόμενο άρθρο

Αντικατάσταση δικτύου ύδρευσης στο κέντρο της πόλης: Αρχίζει άμεσα, τελειώνει τα Χριστούγεννα!