Η κ. Ειρήνη Ασβεστά (φωτογραφία) είναι μέλος της διοίκησης του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καβάλας.
Μίλησε στην Πρωινή για τα προβλήματα από τον περιορισμό των προσλήψεων μόνιμου προσωπικού σε σχέση και με τους πολλούς αναπληρωτές.
Η συνέντευξη
Ερ: Μιλήστε μας για την κινητοποίηση που έγινε το μεσημέρι της Παρασκευής έξω από το Διοικητήριο. Για ποιο λόγο μαζευτήκατε εκεί;
Απ: Από το 2010 μέχρι σήμερα έχουνε φύγει από την εκπαίδευση 48.000 περίπου εκπαιδευτικοί με συνταξιοδοτήσεις. Ακολουθήθηκαν 12 χρόνια αδιοριστίας απ` όλες τις κυβερνήσεις που διαχειρίστηκαν την κατάσταση. Αποξήλωσαν στην ουσία το δημόσιο σχολείο και οδήγησαν σ` ένα απαράδεκτο φαινόμενο όπου υπάρχουν για τη φετινή χρονιά 50.000 αναπληρωτές. Πλέον η κυβέρνηση ανακοίνωσε κάποιους διορισμούς γύρω στους 10.500 από τους οποίους για την ακρίβεια οι 5.250 θα γίνουν την πρώτη χρονιά και οι υπόλοιποι τη δεύτερη χρονιά. Αυτά όχι μόνο δεν λύνουν το πρόβλημα αλλά διογκώνουν και ένα τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει στα σχολεία. Στην ουσία είναι ψίχουλα. Οι 50.000 αυτοί αναπληρωτές στην πραγματικότητα δεν είναι αναπληρωτές γιατί δεν αναπληρώνουν κανέναν. Στην ουσία πρόκειται για συμβασιούχους της εκπαίδευσης, οι οποίοι καλύπτουν οργανικές ανάγκες στα σχολεία μας. Οι οργανικές όμως αυτές ανάγκες δυστυχώς όπως στην περίπτωση των Εικαστικών, των Θεατρολόγων αλλά και άλλων ειδικοτήτων δεν αποτυπώνονται και σε οργανικές θέσεις. Αυτή τη στιγμή πάνω από 100 συνάδελφοι στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην περιοχή μας, εικαστικοί, θεατρολόγοι, εκπαιδευτικοί πληροφορικής, εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών, καλύπτουν οργανικές ανάγκες στα σχολεία μας χωρίς να υπάρχουν θεσμοθετημένες οργανικές θέσεις για αυτές τις ειδικότητες. Αυτά τα ζητήματα επιδίωξε ο σύλλογος μας να αναδείξει στην κινητοποίηση της Παρασκευής η οποία έγινε στα πλαίσια της πανελλαδικής κινητοποίησης των επιστημονικών ενώσεων των εικαστικών και των θεατρολόγων. Εκεί ήταν μια κινητοποίηση που αποφασίστηκε με αφορμή και τις επιστολές διαμαρτυρίας που κυκλοφόρησαν το προηγούμενο διάστημα από τους συνάδελφους θεατρολόγους και εικαστικούς προς το υπουργείο παιδείας και τις οποίες ουσιαστικά ο σύλλογος και στηρίζει και συνυπογράφει στη δεδομένη στιγμή.
Ερ: Είστε ικανοποιημένοι από την επιτυχία, από την ανταπόκριση της κινητοποίησης την Παρασκευή έξω από το Διοικητήριο;
Απ: Κοιτάξτε είναι γεγονός ότι ήταν μια αρκετά ζωντανή κινητοποίηση. Βέβαια θα περιμέναμε να έρθουν και άλλοι συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων και όχι μόνο των ειδικοτήτων που πλήττονται άμεσα από τον τρόπο διορισμού και από την κατάσταση αυτή. Νομίζουμε όμως ότι αυτό χτίζεται σιγά- σιγά και ο σύλλογος έτσι και αλλιώς δεν έχει σκοπό να σταματήσει το συγκεκριμένο θέμα με μια κινητοποίηση αλλά θα κάνει και άλλες δράσεις το επόμενο διάστημα. Δράσεις οι οποίες αφορούν συνολικά το διορισμό των συναδέλφων εκπαιδευτικών στα σχολείου μας. Διορισμούς που είναι αναγκαίοι για να λειτουργήσουν τα σχολεία μας. Απαιτούμε άμεσα να γίνουν όλοι οι απαραίτητοι διορισμοί όλων των αναπληρωτών για την κάλυψη όλων των κενών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με μοναδικό κριτήριο την προϋπηρεσία και το βασικό πτυχία αυτών των ανθρώπων. Απαιτούμε να συσταθούν οργανικές θέσεις για όλες τις υπάρχουσες ειδικότητες τα μαθήματα τους να διδάσκονται αποκλειστικά από τους ειδικούς στα επιστημονικά τους αντικείμενα κάτι που δεν είναι αυτονόητο αυτή τη στιγμή για την εκπαίδευση και φυσικά το πάγιο αίτημα μας είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στην εκπαίδευση με τη μείωση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις. Ξέρουμε πόσο απαραίτητη είναι στη συγκεκριμένη περίοδο αλλά και όχι μόνο και παιδαγωγικά και κυρίως παιδαγωγικά. Με την εφαρμογή σε όλες τις περιοχές της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης. Τη μείωση του ορίου συνταξιοδότησης το οποίο αντιμετωπίσαμε τεράστιο πρόβλημα όλο αυτό το διάστημα με την πανδημία γιατί οι συνάδελφοι στα σχολεία μας είναι πλέον σε μεγάλες ηλικίες πολύ περισσότερο στην δευτεροβάθμια και λιγότερο στην πρωτοβάθμια αλλά απαιτείται νομίζω η μείωση του ορίου συνταξιοδότησης. Αυτό θα δημιουργούσε κενές θέσεις και θα έδινε άλλες δυνατότητες στην εκπαίδευση.
Ερ: Να δούμε τι γίνεται στα Δημοτικά και στα Νηπιαγωγεία του νομού όπου έχουμε την εντύπωση ότι έχει περιοριστεί το θέμα της αναστολής. Ειδικότερα είχαμε πολύ λιγότερα κρούσματα και σε συναδέλφους σας εκπαιδευτικούς σε δημοτικά και νηπιαγωγεία και σε μαθητές. Είναι έτσι;
Απ: Γενικά η κατάσταση φαίνεται να είναι περισσότερο ελεγχόμενη από το προηγούμενο διάστημα χωρίς αυτό να μας λέει ότι δεν πρόκειται με δεδομένο και το άνοιγμα όλων των δραστηριοτήτων κάτι τέτοιο να αλλάξει. Δυστυχώς η διαχείριση που έγινε από την αρχή της κατάστασης στην πανδημία δημιούργησε τεράστια προβλήματα στα σχολεία μας. Θεωρώ ότι αυτό που είναι το σημαντικότερο είναι οι επιπτώσεις που είχε τόσο στο γνωστικό όσο και στο ψυχολογικό και κοινωνικό επίπεδο στους μαθητές μας. Νομίζω ότι τα self tests ως ένα βαθμού διευκολύνουν στο να ανιχνεύουν εγκαίρως κρούσματα όμως γνωρίζουμε όλοι ότι η εγκυρότητα τους είναι αμφιλεγόμενη και γνωρίζουμε ότι το αίτημα των εκπαιδευτικών από την αρχή ήταν η επαρκής ιχνηλάτηση. Η ιχνηλάτηση, η ανίχνευση με ευθύνη του ΕΟΔΥ και της κυβέρνησης του θέματος του υγειονομικού περιβάλλοντος στα σχολεία. Νομίζω ότι τα self tests έχουν παίξει το ρόλο τους αλλά θα μπορούσαμε να είχαμε αποφύγει αυτή την κατάσταση αν είχαμε μια συστηματική κεντρική αντιμετώπιση της κατάστασης.
Ερ: Με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα, μέχρι πότε θα συνεχιστούν τα μαθήματα στα δημοτικά και στα νηπιαγωγεία;
Απ: Μέχρι το τέλος Ιουνίου. Αυτό είναι και το αστείο της ιστορίας δηλαδή τα τεράστια κενά που έχουν δημιουργηθεί στους μαθητές μας παρότι η κυβέρνηση μας διαβεβαίωνε στο προηγούμενο διάστημα ότι όλα βαίνουν καλώς με την τηλεκπαίδευση γιατί αυτή αντικαθιστά την κατάσταση δυστυχώς τα κενά των μαθητών μας και τα γνωστικά και τα ψυχολογικά και τα κοινωνικά είναι μεγάλα και τα βρούμε μπροστά μας τα επόμενα χρόνια.