Πειστικές και άμεσες απαντήσεις ζητούν οι πολίτες για το περιστατικό κατάρρευσης τμήματος της γέφυρας μπροστά από το παλιό Νοσοκομείο. Ζητούν να εντοπιστούν οι υπεύθυνοι, να αποδοθούν ευθύνες. Η αυτονόητη αυτή αντίδραση της τοπικής κοινωνίας «σκοντάφτει» σε υπηρεσίες και διαδικασίες. Κατά συνέπεια στην πράξη συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Άπαντες οι εμπλεκόμενοι ζητούν χρόνο να κάνουν την πραγματογνωμοσύνη τους, να συντάξουν και να καταθέσουν την έκθεση τους. Μέσα σε 20-30 ημέρες θα υπάρξει αυτό το κείμενο, θα έχει υπογραφή τριών μηχανικών της Εγνατίας Οδού ΑΕ.
Με τα πρώτα στοιχεία του ρεπορτάζ αναφέρονται δύο κύριοι παράγοντες: Η κακοτεχνία (αν και το έργο έγινε προ 30 ετών) και η έλλειψη συντήρησης. Για το δεύτερο ζήτημα υπήρξαν σχετικές προειδοποιήσεις, το 2014 και το 2016. Κανείς δεν έδωσε τη σημασία που έπρεπε. Σημαντική είναι και η απουσία του κράτους (εκτός από τα λάθη του Δήμου Καβάλας), το οποίο μετέφερε την αρμοδιότητα του δρόμου στην τοπική αυτοδιοίκηση κι επαναπαύτηκε.
Τα πρώτα συμπεράσματα: Κακοτεχνία – έλλειψη συντήρησης
Τα πρώτα συμπεράσματα για τα αίτια κατάρρευσης της γέφυρας μπροστά από το παλιό νοσοκομείο είναι συγκεκριμένα, αλλά είναι και τα πρώτα. Αναφέρονται σε κακοτεχνία στη διάρκεια κατασκευής της γέφυρας, το 1985 – 1986 και φυσικά στην έλλειψη συντήρησης. Οριστικά συμπεράσματα θα προκύψουν από την πραγματογνωμοσύνη, την οποία υποσχέθηκε να εκτελέσει η Εγνατία Οδός ΑΕ και θα ολοκληρωθεί σε χρονικό διάστημα περίπου ενός μηνός.
Σύμφωνα με το ιστορικό των γεγονότων, στις 4:00 το μεσημέρι της Παρασκευής κατέρρευσε τμήμα της γέφυρας μπροστά από το παλιό νοσοκομείο. Ευτυχώς θύματα δεν υπήρξαν. Εκείνη τη στιγμή κινούνταν στη γέφυρα ένα ΙΧ επιβατικό αυτοκίνητο κι ένας γερανός βάρους 65 τόνων, τοπικής εταιρείας. Τα οχήματα εγκλωβίστηκαν. Τρία άτομα βγήκαν από τα δύο προαναφερόμενα οχήματα τρομαγμένα μεν, αλλά χωρίς να έχουν πάθει το παραμικρό.
Ο δήμος Καβάλας, άλλοτε επίσημα κι άλλοτε ανεπίσημα, δίνει μεγάλη σημασία στο γεγονός ότι κατά την ώρα του περιστατικού στη γέφυρα βρισκόταν τα δύο οχήματα, η δε δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα υποστήριξε ότι σημειώθηκε φρενάρισμα του γερανού εκείνη τη στιγμή. Ουσιαστικά, ο δήμος Καβάλας ισχυρίζεται ότι παραλίγο να γίνει σύγκρουση των δύο οχημάτων. Υπάρχει μάλιστα κι ένα άλλο στοιχείο που εξετάζεται, ότι ο γερανός προκειμένου να αποφύγει τη σύγκρουση έπεσε στα κράσπεδα της γέφυρας.
Όλα αυτά θα αποτελέσουν στοιχεία της δικογραφίας που σχηματίζεται καθώς προανάκριση διενεργεί το τμήμα τροχαίας. Σ’ αυτή τη διαδικασία, τον ιδιοκτήτη του γερανού θα εκπροσωπήσει ο συμπολίτης δικηγόρος Μανώλης Βονικάκης. Ένα σημείο επομένως που θα εξετασθεί είναι τι ακριβώς συνέβη ενόσω περνούσαν από τη γέφυρα τα δύο οχήματα, αν και πολλοί ισχυρίζονται ότι τίποτε μεμπτό δεν υπάρχει στο συγκεκριμένο χρονικό σημείο.
Το βράδυ της Παρασκευής εκδηλώθηκε ολόκληρη επιχείρηση προκειμένου να απομακρυνθούν αμφότερα τα οχήματα και κυρίως ο γερανός. Το απόγευμα της Παρασκευής βρέθηκαν στο σημείο τρεις μηχανικοί της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Πραγματοποίησαν την πρώτη αυτοψία, χωρίς να γνωστοποιηθεί οτιδήποτε επισήμως.
Το πρωί του Σαββάτου έφθασε στην Καβάλα η υπουργός Κατερίνα Νοτοπούλου, ο κ. Γιαννακίδης και ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Απόστολος Αντωνούδης. Η πρώτη ερώτηση που διατύπωσε η κ. Νοτοπούλου προς τη δήμαρχο, η οποία την περίμενε στο σημείο της γέφυρας, αφορούσε στη συντήρηση ή όχι του έργου. Η απάντηση ήταν εμμέσως αρνητική. Η κ. Νοτοπούλου ανακοίνωσε έλεγχο από τους επιθεωρητές δημοσίων έργων ώστε να αποδοθούν ευθύνες.
Επακολούθησε σύσκεψη για το περιεχόμενο της οποίας δεν γνωστοποιήθηκαν λεπτομέρειες. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τρεις μηχανικοί της Εγνατίας Οδού επικαλέστηκαν κάποια πρώτα στοιχεία, τα οποία προκύπτουν μακροσκοπικά. Αναφέρονται σε κακοτεχνία κι έλλειψη συντήρησης. Διαπίστωσαν όταν τα βάθρα άντεξαν και είναι ανέπαφα. Εξετάζεται η κατάσταση στην οποία βρίσκονταν τα δοκάρια προέντασης, τα οποία ακουμπούν οριζόντια στα βάθρα. Πάνω από αυτά υπάρχει τσιμέντο και πάνω από αυτό η άσφαλτος.
Λέγεται δηλαδή ότι το πρόβλημα εντοπιζόταν στα δοκάρια προέντασης που δεν ήταν σε καθόλου καλή κατάσταση, επομένως το περιστατικό οφείλεται στη φθορά τους. Η πραγματογνωμοσύνη που θα δώσει την ακριβή εικόνα θα είναι έτοιμη σε ένα περίπου μήνα. Ο δήμος Καβάλας αναζητά τον φάκελο του έργου στην πολεοδομία. Έως το Σάββατο οι έρευνες δεν είχαν αποτέλεσμα.
Το έργο της γέφυρας κατασκευάστηκε προς χάρη του βιολογικού καθαρισμού στα μέσα της δεκαετίας του ’80 από τον εργολάβο Θόδωρο Κιακιρόπουλο που δεν βρίσκεται πλέον εν ζωή. Πρόκειται για ένα έργο που εκτέλεσε η ΔΕΥΑΚ, και σύμφωνα με πληροφορίες ενώ θα έπρεπε ουδέποτε παραδόθηκε στο δήμο Καβάλας. Ο μηχανικός της Εγνατίας Οδού κ. Πανέτος, είχε κάνει αυτοψία στη γέφυρα τον Αύγουστο του 2016. Η συνεργασία του με το δήμο Καβάλας περιγράφεται ως άτυπη. Αναζητούνται επίσης οι επιβλέποντες μηχανικοί κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου, κάποιοι εκ των οποίων βρίσκονται στη ζωή και κάποιοι άλλοι όχι.
Ένα άλλο θέμα στο οποίο ο δήμος Καβάλας δίνει μεγάλη σημασία, είναι σε ποιον ανήκει η αρμοδιότητα της γέφυρας και του δρόμου στο συγκεκριμένο σημείο. Μετά το περιστατικό, νωρίς το απόγευμα της Παρασκευής, ο αντιπεριφερειάρχης Θόδωρος Μαρκόπουλος ξεκαθάρισε ότι αρμόδιος είναι ο δήμος Καβάλας. Το γεγονός ενόχλησε το δήμο. Αναζητά όλους τους νόμους αναφορικά με την αρμοδιότητα επί της οδού Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, όπου βρίσκεται η γέφυρα, που είναι πρώην εθνική οδός. Ο δρόμος έως και το 2008 ήταν χαρακτηρισμένος ως εθνική οδός.
Λέγεται ότι υπάρχει δικαστική απόφαση υπέρ του δήμου Ηρακλείου, που σε μία αντίστοιχη περίπτωση δρόμου αρνήθηκε την αρμοδιότητα, προσέφυγε στο δικαστήριο όπου αναγνωρίστηκε ότι στις πρώην εθνικές οδούς η αρμοδιότητα συντήρησης ανήκει στο κράτος.
Τέλος, το 2014 ο τότε αντιδήμαρχος Θόδωρος Μουριάδης έλαβε πρώτη πληροφορία από ερασιτέχνη αλιέα για την άσχημη κατάσταση στην οποία βρισκόταν η γέφυρα. Η μαρτυρία επιβεβαιώθηκε και από τον κ. Μουριάδη. Τότε ωστόσο κανένα έργο δεν ήταν δυνατόν να προκηρυχθεί λόγω της προεκλογικής περιόδου. Ενημερώθηκε σχετικά ο επόμενος αντιδήμαρχος τεχνικών Φίλιππος Φιλιππίδης χωρίς πάντως να δοθεί οποιαδήποτε συνέχεια στο θέμα.
Επί της ευκαιρίας, η δήμαρχος σημείωσε και κάτι ακόμη, ότι για όλη την Ελλάδα δεν υπάρχει αρμόδιος φορέας που θα ελέγχει τις γέφυρες ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Η διαπίστωση προέκυψε κατά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο δημαρχείο.