Διάβασα με πολλή προσοχή το δελτίο τύπου που μας απέστειλε η Περιφέρεια ΑΜ-Θ και αφορά στις «διαδοχικές συναντήσεις (;)» του κ. Μέτιου με την κ. Μενδώνη σχετικά με την εξέλιξη των έργων για την προστασία και την ανάδειξη της μνημειακής και πολιτιστικής κληρονομιάς της ΑΜ-Θ. Στις διαδοχικές συναντήσεις συμμετείχε κι ένας στρατός αντιπεριφερειαρχών, συμβούλων, εντεταλμένων, εκτελεστικών και προέδρων, , οι οποίοι συμβουλεύουν, προφανώς, και υποδεικνύουν τρόπους, επ αμοιβή βεβαίως βεβαίως, για την πολιτιστική απογύμνωση της ΠΕ Καβάλας.
Μια που η κ. Μενδώνη είναι ακόμη εδώ (νομίζω) ας αναφερθώ για ακόμη μία φορά (οι άλλες αναφορές έγιναν μέσω επερωτήσεων που καταθέσαμε ως Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία) στο μείζον, κατά τη γνώμη μας, θέμα των βραχογραφιών του Παγγαίου και της συντήρησης- διαφύλαξής τους από το χρόνο αλλά και από τους χρυσοθήρες.
Ένα βουνό με τεράστιο ιστορικό και πολιτιστικό αποτύπωμα είναι ξεχασμένο τόσο από την Περιφέρεια όσο και από τον δήμο Παγγαίου. Δίχως επαρκές οδικό δίκτυο, δίχως ανάδειξη των βυζαντινών και μουσουλμανικών μνημείων του, δίχωςένα άρτιο, επιστημονικά, σχέδιο ανασκαφής και ανάδειξης ορισμένων, έστω, μνημείων του ιστορικού παρελθόντος του που να συνδέει τους αρχαιολογικούς χώρους του μεταξύ τους αλλά και με άλλα μνημεία της πολιτιστικής παρακαταθήκης του.
Στις βραχογραφίες, που υπάρχουν διάσπαρτες στο Παγγαίο, απεικονίζονται στιγμές από την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζούσαν στην περιοχή, κυρίως Θράκες στην καταγωγή. Σηματοδοτούσαν σημεία για λατρευτικούς σκοπούς ή έδιναν πληροφορίες για την καθημερινότητα εκείνων των ανθρώπων όπως το κυνήγι ή την εύρεση νερού, για το λόγο αυτό και οι αναπαραστάσεις σχετίζονται με διάφορα ζώα όπως ελάφια, ζαρκάδια, λύκοι, αλεπούδες και σκύλοι. Αυτές οι βραχογραφίες ανάγονται χρονολογικά στη Νεολιθική και την εποχή του Χαλκού.
Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία προβολή των βράχων με τα ακιδογραφήματα και τις αρχαίες επιγραφές (300 περίπου είναι όσες έχουν βρεθεί μόνο στην περιοχή του Παγγαίου. (Οι Πορτογάλοι, δίπλα σε κάθε τέτοιο βράχο, έχουν κατασκευάσει ειδικό περίπτερο, με προσωπικό που προσφέρει στους επισκέπτες έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό και κάθε είδους πληροφορία). Πολύ περισσότερο δεν υπάρχει καμία προστασία των βραχογραφιών από απαίδευτους χρυσοθήρες, οι οποίοι δεν διστάζουν να τις ξύσουν με συρματόβουρτσες, στην αγωνιώδη προσπάθειά τους να ανακαλύψουν κρυμμένους θησαυρούς.
Ο Καβαλιώτης στην καταγωγή κ Αναγνώστης Αγελαράκης, τακτικός καθηγητής και πρόεδρος του τμήματος Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Adelphi στη Νέα Υόρκη, με τομείς ειδικότητας την Ανθρωπολογική Αρχαιολογία και την Φυσική- Ιατροδικαστική Ανθρωπολογίας διατύπωσε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση προστασίας των βραχογραφιών με τη χρήση της τεχνολογίας.
Σύμφωνα με τον κ. Αγελαράκη θα ήταν δυνατόν «να αποτυπωθούν οι βραχογραφίες όχι μόνο φωτογραφικά αλλά και με ειδική σάρωση, με την απόφαση της τοπικής διοίκησης και της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Έτσι, θα δημιουργηθεί ένα αρχείο ένα αρχείο για την μελλοντική τους διατήρηση»
Εξίσου σημαντική και προωθητική για τις εργασίες συντήρησης και διαφύλαξης των βραχογραφιών είναι και η επαναδραστηριοποίηση του Ελληνικού Κέντρου Βραχογραφιών που είχε λειτουργήσει για κάποια χρόνια στους Φιλίππους (στον τότε δήμο Φιλίππων) με πολύ σημαντικά αποτελέσματα και το οποίο Κέντρο στη συνέχεια παραδόθηκε στη λήθη.
Ιδού πεδίο δόξης λαμπρόν κυρίες και κύριοι της Κεντρικής και Περιφερειακής Διοίκησης. Τα έργα για την προστασία και την ανάδειξη της μνημειακής και πολιτιστικής κληρονομιάς της ΑΜ-Θ και ιδιαίτερα της ΠΕ Καβάλας προαπαιτούν έμπνευση, μεράκι και πολλή δουλεία. Και σίγουρα δεν περνούν μέσα από φωτογραφήσεις και απεικονίσεις στιγμιοτύπων, όπου όλοι χαριεντίζονται με όλους και οι αμαθείς χρυσοθήρες εξακολουθούν να ξύνουν με συρματόβουρτσες ή και να χτυπούν με γκασμάδες τις βραχογραφίες.
Λυμπεράκης Δημήτρης
Σύμβουλος ΠΕ Καβάλας