Dark Mode Light Mode

Ολοκληρώνεται σήμερα το ελληνογερμανικό φόρουμ τροφίμων

Άρχισε χθες, συνεχίζεται και τελειώνει σήμερα στο ξενοδοχείο LUCY, το 4ο Ελληνογερμανικό φόρουμ. Μια διοργάνωση που η Καβάλα εξασφάλισε με τις ενέργειες του τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου και της εταιρίας BASF HELLAS. Στο Ελληνογερμανικό φόρουμ που εστιάζεται στα τρόφιμα, προβάλλονται τοπικά προϊόντα και βρίσκονται εδώ για να τα γνωρίσουν και να υπάρξουν συνεργασίες επιχειρήσεις από τη Γερμανία. Μεταξύ των άλλων τα προϊόντα που προβάλλονται προέρχονται από την εταιρία Βικελίδης, ΚΡΕΚΑ, Ιατρόπουλοι, Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Καβάλας, Λούτσιγκας κ.λ.π.

Οι γερμανικές εταιρίες που μετέχουν στη συνάντηση, οι περισσότερες είναι κατ΄ ουσίαν ελληνικές, που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία. Η χώρα μας και η Καβάλα γενικότερα συνεργάζονται με τη γερμανική αγορά, προμηθεύοντας σπαράγγι, σταφύλια, ακτινίδια.

Στην έναρξη του φόρουμ και στη μεγάλη χρονικά τελετή, με ομιλίες και χαιρετισμούς, ήταν κι ο πρόξενος της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη, που είχε συνάντηση με τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Άγγελο Τσατσούλη. Στην έναρξη του φόρουμ ήταν επίσης ο Αντιπεριφερειάρχης Θ. Μαρκόπουλος, η Δήμαρχος Δ. Τσανάκα. Ο χαιρετισμός του Άγγελου Τσατσούλη ήταν ο ακόλουθος:

«Αρχικά θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην Καβάλα και να ευχαριστήσω τους διοργανωτές, το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και την εταιρία – μέλος του BASF Ελλάς ΑΒΕΕ, για την άρτια οργάνωση του 4ου Ελληνογερμανικού φόρουμ.

Σαν Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Καβάλας χαίρομαι για την ευκαιρία που δίνετε στις Ελληνικές και ιδιαίτερα στις τοπικές επιχειρήσεις για άλλη μία φορά να προωθήσουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό, να διεισδύσουν στην αγορά της Γερμανίας και να γνωστοποιήσουν την αξία και την ποιότητα της μεσογειακής διατροφής, με προϊόντα όπως φρούτα, ελαιόλαδο, ελιές, κρασί, παραδοσιακά, γλυκίσματα, πίτες, σταφίδες, αρωματικά φυτά και προϊόντα ροδιού στη Γερμανία.

Προσπάθειες προώθησης των τοπικών προϊόντων έχουν πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή μας στις εκθέσεις τροφίμων – ποτών ANUGA & PROWEIN αλλά και τουρισμού – κρουαζιέρας στο Αμβούργο, Βερολίνο, Dusseldorf. Επιπλέον έγινε ειδική παρουσίαση των προϊόντων της Καβάλας στη Νυρεμβέργη και συνεχίζουμε κάθε χρόνο τη συνεργασίας μας.

Θα ήθελα να τονίσω την σημαντικότητα των συναντήσεων Β2Β και την ανταπόκριση που είχαμε με την συμμετοχή των επιχειρήσεων στα πλαίσια της ημερίδας και προώθησης των επιχειρηματικών συνεργασιών (Β2Β).

Η αύξηση της εξωστρέφειας της επιχειρηματικής δραστηριότητας και δράσεις προβολής των τοπικών επιχειρήσεων – τοπικών προϊόντων συμβάλλουν καθοριστικά στην τόνωση της επιχειρηματικότητας και στη συνεργασία Ελληνικών και Γερμανικών Επιχειρήσεων».

Ο χαιρετισμός του Ζαφείρη Μυστακίδη, Προέδρου ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, ήταν ο ακόλουθος:

«Το Παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, στα πλαίσια του θεσμοθετημένου του ρόλου ως συμβούλου της Πολιτείας σε θέματα πρωτογενούς παραγωγής, υποστηρίζει ενεργά και επίσημα τη διοργάνωση του 4ου Ελληνογερμανικού Φόρουμ Τροφίμων γίνεται στην πόλη της Καβάλας, καθώς αποτελούσε μακρόχρονη επιθυμία μας και καταβάλαμε συστηματική προσπάθεια σε συνεργασία με την BASF Ελλάς προκειμένου να φιλοξενηθεί στην πόλη μας, σε μια περιοχή με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στον τομέα των τροφίμων στη Γερμανική αγορά και όχι μόνο.

Μια περιοχή με πληθώρα αγροδιατροφικών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας όπως το σπαράγγι, το ακτινίδιο, τα επιτραπέζια σταφύλια, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, τις ελιές, τα αμύγδαλα, τα φασόλια, το κρασί , το τσίπουρο και φυσικά με πλούσιο αλιευτικό πλούτο και κτηνοτροφία.

Η Καβάλα όχι άδικα αποτελούσε και αποτελεί σημαντική πύλη εμπορίου για την ευρύτερη περιοχή λόγω της Εγνατίας οδού, του αεροδρομίου και του λιμανιού της. Οι μεταφορές ανθρώπων και αγαθών γίνονται εύκολα, γρήγορα , οικονομικά και πάνω από όλα με ασφάλεια προς όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου.

Η συμμετοχή του αγροδιατροφικού τομέα στην ελληνική οικονομία είναι υψηλή υπερβαίνοντας το 3% του ελληνικού ΑΕΠ – ποσοστό διπλάσιο από το 1,5% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε μια χώρα που δοκιμάζεται από την παρατεταμένη οικονομική κρίση , μπορεί με σιγουριά να λεχθεί πλέον ότι το μέλλον ανήκει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας του αγροτοδιατροφικού προϊόντος. Τα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα είναι ξεχωριστά, λόγω της τεράστιας βιοποικιλότητας και του μεσογειακού κλίματος της Ελλάδας και κυρίως αποτελούν την ραχοκοκαλιά της μεσογειακής διατροφής που έχει αποδειχτεί ότι είναι η πιο υγιεινή διατροφή και  ξακουστή για τις ευεργετικές της ιδιότητες στην ανθρώπινη υγεία. Πλέον το μεσογειακό διατροφικό μοντέλο αποτελεί συνταγή για μακροζωία, υγεία , ομορφιά και κατακτά μια προς μια τις ποιο απαιτητικές αγορές διεθνώς. Δεν πρέπει να λησμονούμε την αξία του ρητού των Αρχαίων Ελλήνων Φιλοσόφων «Νους υγιής εν σώματι υγιεί» που καθίσταται πλέον περισσότερο από ποτέ διαχρονικό και δεσπόζων.

Για όλους αυτούς τους λόγους το 2010, η UNESCO συμπεριέλαβε την Μεσογειακή Διατροφή στον Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας, ύστερα από αίτημα που υπέβαλαν από κοινού διάφορες χώρες της Μεσογείου μεταξύ αυτών και η Ελλάδα.

Η Γερμανία παραδοσιακά βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των κυριότερων αγοραστών των προϊόντων της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αποδεικνύοντας ότι οι Γερμανοί καταναλωτές αναγνωρίζουν την αξία και την ποιότητά τους.

Σημαντικό ρόλο στην παραγωγή ποιοτικών και ασφαλών αγροδιατροφικών προϊόντων παίζει η εφαρμογή όλων των διεθνών προτύπων ασφαλείας (HACCP, BRC , IFS , ISO 22000, κ.α) που ακολουθούνται κατά την παραγωγική διαδικασία.

Επίσης καθοριστικής σημασίας είναι η συμβολή της συστηματικής οργάνωσης του πρωτογενούς τομέα με στόχο την ολοκληρωμένη διαχείριση του συστήματος παραγωγής – κλίματος – καλλιέργειας.

Με τις αυστηρά πιστοποιημένες καλλιέργειες κατά το διεθνές πρότυπο του GLOBAL G.A.P. επιτυγχάνεται η παραγωγή ασφαλών αγροτικών προϊόντων κάτω από απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες, χωρίς υπολείμματα φυτοφαρμάκων, τα οποία πληρούν όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας, καθώς και τις υψηλές απαιτήσεις των πελατών. Η δυνατότητα Ιχνηλασιμότητας βάσει διεθνών συστημάτων, των προϊόντων σε όλες τις φάσεις της παραγωγικής διαδικασίας και διακίνησής τους στην εφοδιαστική αλυσίδα, «από το χωράφι στο ράφι» και αντίστροφα , θωρακίζουν ουσιαστικά την ασφάλεια του καταναλωτή. Ενώ η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων και φυσικών πόρων, διασφαλίζεται, μέσω της εφαρμογής συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης και καθετοποίησης της παραγωγής, την πλήρη αξιοποίηση της παραγωγής και τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Οι ανάγκες της αγοράς και των καταναλωτών για ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες με σεβασμό στις αρχές και τις αξίες της προστασίας του περιβάλλοντος οδήγησε το Εθνικό Πάρκο Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης (ΕΠΑΜΑΘ) στην δημιουργία ενός εμπορικού σήματος Ποιότητας και Συνεργασίας στην Προστατευόμενη Περιοχή του  (ΕΠΑΜΑΘ) . Η Σήμανση Ποιότητας αποτυπώνει τη δέσμευση για συνεργασία μεταξύ των φορέων, παραγωγών και επιχειρήσεων της περιοχής με σκοπό την ανάληψη δράσης σε ζητήματα περιβάλλοντος και βιώσιμης ανάπτυξης.

Η εφαρμογή αναγνωρισμένων Προτύπων και Συστημάτων Διαχείρισης πιστοποίηση από  Διαπιστευμένους φορείς ελέγχου, ενισχύει την δημιουργία μοναδικής ταυτότητας για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που χαρακτηρίζονται από υψηλή ποιότητα στην παραγωγική διαδικασία , με σεβασμό στις αρχές και τις αξίες της προστασίας του περιβάλλοντος της συγκεκριμένης προστατευόμενης περιοχής.

Οι έλληνες παραγωγοί αγροτικών προϊόντων είναι σε θέση να τηρούν με την μέγιστη δυνατή ακρίβεια τις ημερομηνίες, τις ποσότητες και την ποιότητα που έχει συμφωνηθεί. Επιπλέον οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα τα τελευταία χρόνια στο κομμάτι του μάρκετινγκ και της συσκευασίας.

Η Ελλάδα αποτελεί το 3ο παραγωγό παγκοσμίως ελιάς , ελαιολάδου και ακτινίδιων και 1ο προμηθευτή 35 προϊόντων σε 14 χώρες.

Η Ελλάδα αποτελεί το 1ο προμηθευτή της Γερμανικής αγοράς σε σπαράγγια,  τον 2ο σε ακτινίδια, τον 2ο σε ελιές , τον 2ο σε τσιπούρα, τον 3ο σε έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, τον 4ο σε βερίκοκα και ένα μεγάλο ποσοστό από αυτά παράγεται στην περιοχή της Περιφέρειας Αν.Μακ. & Θράκης.

Από την άλλη πλευρά η Γερμανία εισάγει το 21% των φρούτων και λαχανικών που καταναλώνονται, το 32% των ποτών και το 25% των γαλακτοκομικών προϊόντων. Μια προσεκτική ματιά σε όλους αυτούς τους αριθμούς και πολλούς περισσότερους αναδεικνύουν τα μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης των διμερών εμπορικών σχέσεων μεταξύ Ελλάδας – Γερμανίας.

Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις νωπών οπωροκηπευτικών  στηριγμένες στα πλεονεκτήματα των προϊόντων της χώρας μας, αλλά  και στη νέα γενιά επιχειρηματιών και  τις σύγχρονες εγκαταστάσεις  τυποποίησης, αύξησαν την τελευταία τετραετία, τις επιδόσεις τους,  απολύτως προσαρμοσθείσες στις επικρατούσες συνθήκες  ανταγωνισμού ,αλλά κι επειδή τα προϊόντα τους διαθέτουν και το  πλεονέκτημα ότι τα χαρακτηριστικά πολλών εξ αυτών υπερτερούν  διότι :

  • Παράγονται σε ένα περιβάλλον που είναι ακόμη καθαρό κάτω από τον μεσογειακό ήλιο και μια τεράστια βιοποικιλότητα παγκοσμίως.
  • Η ποιότητά τους είναι υψηλή
  • Η διατροφική τους αξία είναι επίσης υψηλή
  • Είναι ελεγμένα και πιστοποιημένα με το κατάλληλο μέγεθος, χρώμα, γεύση και φρεσκάδα και
  • Ανταποκρίνονται στις ειδικότερα αυξημένες απαιτήσεις του απαιτητικού καταναλωτή , και βεβαίως και του Γερμανού για καλή εμφάνιση,  ομοιογενές χρώμα, χωρίς ελαττώματα, αλλά  και με θρεπτικά και υγιεινά οργανοληπτικά  χαρακτηριστικά.

Ευελπιστούμε το σημερινό εγχείρημα, να έχει θετικό αντίκτυπο στον τόπο μας και να αναδείξει ευρύτερα τις προοπτικές εξωστρέφειας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.

Τέλος θα πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας , ότι οι διεθνείς εμπορικές σχέσεις δεν είναι σπριντ άλλα αγώνισμα μαραθωνίου που προϋποθέτει κατάλληλη προετοιμασία , υπομονή και αμοιβαίες σχέσεις εμπιστοσύνης.

Σας ευχαριστώ».

Προηγούμενο άρθρο

Ανανεώθηκαν και τροποποιήθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του αεροδρομίου

Επόμενο άρθρο

Η υπόθεση της ζάχαρης στην Αποκεντρωμένη