Dark Mode Light Mode

Ομιλία Κώστα Μορφίδη στο νομοσχέδιο για τα περιφερειακά λιμάνια

Ψηφίστηκε το βράδυ της περασμένης Πέμπτης το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμένων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το καβαλιώτικο λιμάνι Φίλιππος Β’. Κατά τη διάρκεια της συζητήσεως στη βουλή μίλησε ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας Κώστας Μορφίδης, τονίζοντας τα εξής:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κάθε ψύχραιμος και καλοπροαίρετος παρατηρητής διαπιστώνει εύκολα ότι η παρούσα κυβέρνηση κινήθηκε μέσα σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο. Αυτό ισχύει για το σύνολο των πολιτικών ζητημάτων και κατεξοχήν για τον τομέα της οικονομικής πολιτικής. Τα συσσωρευμένα προβλήματα και οι μνημονιακές δεσμεύσεις συνιστούσαν ένα ουσιαστικά άκαμπτο κέλυφος εντός του οποίου τα περιθώρια ανάπτυξης κάποιας διαφορετικής οικονομικής πολιτικής ήταν μηδαμινά. Το όλο βάρος της προσπάθειας δόθηκε αναπόφευκτα στην αποδέσμευση από αυτή τη μέγγενη των μνημονίων με τη μικρότερη δυνατή ζημία για τη χώρα και τον λαό μας. Και η επίτευξη αυτού του βασικού στρατηγικού στόχου είναι γεγονός αναμφισβήτητο. Πρόκειται για μια εθνική επιτυχία τεραστίων διαστάσεων.

Τώρα πλέον είμαστε σε θέση με περισσότερη ευχέρεια να προχωρήσουμε σε ορισμένες πολιτικές πρωτοβουλίες, οι οποίες αφενός θα αποτρέπουν την επιστροφή στα αδιέξοδα του παρελθόντος και αφετέρου θα αποτελέσουν δείγματα γραφής των πολιτικών μας προθέσεων για το μέλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτών των προθέσεων είναι το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα. Είναι ένα νομοσχέδιο με χαρακτήρα εθνικό, αναπτυξιακό και φιλεργατικό.

Το πρώτο λοιπόν που πρέπει να υπογραμμίσουμε είναι πως με το νομοσχέδιο αυτό δεν προχωρούμε σε μια πανικόβλητη εκποίηση εθνικών υποδομών. Οι άστοχες ιδιωτικοποιήσεις και η μεταφορά των πλειοψηφικών πακέτων στους ιδιώτες επενδυτές υπήρξε ένα αποτυχημένο μοντέλο των προηγουμένων κυβερνήσεων. Εκείνες οι ενέργειες κληροδότησαν σε εμάς τετελεσμένα γεγονότα με κανένα απολύτως περιθώριο απεγκλωβισμού. Αντίθετα με το σημερινό νομοσχέδιο προωθούμε το μοντέλο υπο-παραχωρήσεων σε ιδιώτες επενδυτές. Έτσι διατηρείται ο διφυής χαρακτήρας των Οργανισμών Λιμένων στους δέκα περιφερειακούς λιμένες, οι οποίοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά και Δημόσια εξουσία.

Επίσης με μια σειρά ρυθμίσεων διασφαλίζεται το εθνικό Δημόσιο συμφέρον. Καταρχάς η υπο-παραχωρήσεις θα πραγματοποιούνται από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά κατόπιν διαβούλευσης τόσο με το Υπουργείο ναυτιλίας όσο και με τη Διοίκηση του οικείου Οργανισμού Λιμένα κάθε περιοχής. Στη συνέχεια η κάθε σύμβαση θα κυρώνεται με νόμο από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Τέλος το Ελληνικό Δημόσιο θα εκπροσωπείται από τους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως εγγυητής για την εκτέλεση των όρων της υπο-παραχώρησης. Εξάλλου θεσπίζονται ανταποδοτικά τέλη τόσο υπέρ των Οργανισμών Λιμένων όσο και υπέρ του Δημοσίου που θα αποδίδεται στους Δήμους.

Έχει όμως και σαφή αναπτυξιακή στόχευση το παρόν νομοσχέδιο. Το μοντέλο που προωθεί αποτελεί μια ευρωπαϊκή πρακτική δοκιμασμένη σε βάθος χρόνου. Με την αξιοποίηση αυτής της επιτυχούς εμπειρίας της λιμενικής βιομηχανίας δίνεται η δυνατότητα να επιλεγούν εξειδικευμένοι επενδυτές. Δημιουργείται εν ολίγοις ένα πλαίσιο αποκλεισμού επενδύσεων κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Αντίθετα θα παραχωρούνται στοχευμένες επιχειρηματικές ή Συνδυασμένες δραστηριότητες που αξιοποιούν με τον επωφελέστερο τρόπο τις δυνατότητες κάθε λιμανιού.

Είναι προφανές πως η βασική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε μια νέα αναπτυξιακή προοπτική στα δέκα αυτά περιφερειακά λιμάνια. Κάθε μια από αυτές τις περιοχές διαθέτει τα δικά της πλεονεκτήματα που πρέπει να αξιοποιήσει. Ιδιαίτερα για το λιμάνι της Καβάλας ανοίγονται πολύ σημαντικές προοπτικές σε μια σειρά τομείς, όπως ο τουρισμός, το εμπόριο και η ενέργεια. Οι εγκαταστάσεις του νέου λιμανιού φτάνουν πλέον στην ολοκλήρωσή τους και η Καβάλα καλείται να διαδραματίσει τον σημαντικό ρόλο που της αναλογεί. Ας αναλογιστούμε τη δυναμική που διαμορφώνεται τώρα, καθώς η χώρα αφήνει πίσω της, βήμα βήμα, τη μνημονιακή εποχή και διαμορφώνει μια νέα στρατηγική συνεργασίας στα Βαλκάνια και στην Ευρώπη.

Τέλος είναι σαφές ότι το νομοσχέδιο έχει φιλεργατική διάσταση. Αυτό καθίσταται φανερό αν λάβουμε υπόψη ότι καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε στο πλαίσιο αυτής της νέας επιχειρηματικότητας να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων. Και βέβαια το σημαντικότερο είναι οι θέσεις εργασίας. Το νομοσχέδιο προωθεί τη βιώσιμη λειτουργία των λιμανιών και εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα των Οργανισμών Λιμένων. Ωστόσο η προοπτική δεν είναι απλώς να μη χαθούν θέσεις εργασίας. Ο στόχος είναι να απελευθερωθεί μια νέα αναπτυξιακή δυναμική που θα δημιουργήσει νέες αναβαθμισμένες ευκαιρίες για απασχόληση.

Τέλος θα ήθελα να επισημάνω ότι με την ώριμη πολιτική μας απόφαση για απόρριψη του μοντέλου των ιδιωτικοποιήσεων για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια και την υιοθέτηση του μοντέλου παραχώρησης χώρων και υπηρεσιών επιτυγχάνουμε κάτι πολύ σημαντικό. Υιοθετούμε έναν ευέλικτο τρόπο αξιοποίησης των εθνικών υποδομών δεν δημιουργούμε τετελεσμένα γεγονότα. Γνωρίζετε πολύ καλά πόσο επιζήμια υπήρξε στο παρελθόν η βεβιασμένη και άστοχη πρακτική των ιδιωτικοποιήσεων. Δημιούργησε μη αναστρέψιμες καταστάσεις και αδιέξοδα.

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο

Εθελοντική αιμοδοσία στο ΤΕΙ ΑΜΘ

Επόμενο άρθρο

Άνετη επικράτηση του Αετού Οφρυνίου με 5-1 επί του Εθνικού Αλεξανδρούπολης