Γράφει η Ευανθία Μπότση,
Φιλόλογος- μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ειδικής Αγωγής
Οι καθημερινές υποχρεώσεις και οι γρήγοροι ρυθμοί των γονέων στην σημερινή εποχή, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια να βοηθήσουν τα παιδιά τους στην σχολική μελέτη. Από την άλλη πλευρά, η αρνητική στάση των μαθητών για μελέτη εντείνει το πρόβλημα και δυσκολεύει την καθημερινότητα της οικογένειας. Και οι δύο πλευρές θα ήταν ικανοποιημένες αν κατάφερναν, με κάποιον τρόπο, το παιδί να μελετούσε στο σπίτι χωρίς διαμαρτυρίες, αλλά δείχνοντας θέληση και ενθουσιασμό για την προετοιμασία των μαθημάτων της επόμενης μέρας. Ένας χρυσός κανόνας για την εκπλήρωση αυτής της επιθυμίας, είναι η ύπαρξη οργάνωσης της σχολικής μελέτης στην καθημερινότητα των παιδιών.
- Πρωταρχικά, ορίστε έναν χώρο μελέτης για το παιδί. Ο χώρος αυτός θα πρέπει να είναι καλά φωτισμένος και άνετος, με όσο το δυνατόν λιγότερα εξωτερικά ερεθίσματα ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του παιδιού. Δε θα ήταν καλή ιδέα, για παράδειγμα, να μελετά το παιδί στην κουζίνα, στο σαλόνι ή στο πάτωμα, την στιγμή που η υπόλοιπη οικογένεια θα κινείται γύρω του! Είναι πολύ ωφέλιμο να συνδέσει το παιδί στο μυαλό του, τον χώρο με την διαδικασία της μελέτης!
- Ένα δεύτερο βήμα, θα μπορούσε να είναι η υιοθέτηση μιας ρουτίνας αναφορικά με την ώρα μελέτης του παιδιού. Δώστε την επιλογή στο παιδί να ορίσει μια συγκεκριμένη ώρα για την μελέτη του, όποια νομίζει εκείνο πως θα είναι πιο αποδοτικό. Είναι πολύ πιθανό να αρνείται να μελετήσει αμέσως μετά την επιστροφή του από το σχολείο, γιατί ίσως επιθυμία του να είναι να χαλαρώσει, να κοιμηθεί ή να ασχοληθεί με κάτι που το ευχαριστεί. Όταν ύστερα από συνεννόηση, ορίσετε τον χρόνο μελέτης, τότε εκείνος θα πρέπει να τηρείτε πιστά!
- Τα κίνητρα και οι ανταμοιβές φέρνουν πάντα θετικά αποτελέσματα! Μπορείτε να υποσχεθείτε στο παιδί κάτι ευχάριστο μετά το τέλος της μελέτης του. Η επικείμενη ανταμοιβή θα παρακινήσει το παιδί να μελετήσει με περισσότερη όρεξη και θέληση.
- Είναι πολύ σημαντικό να ενισχύουμε την αγάπη του παιδιού για το διάβασμα ώστε το ίδιο να μη το θεωρεί «εμπόδιο» ή «υποχρέωση». Η ενίσχυση αυτή μπορεί να δοθεί προβάλλοντας επιχειρήματα για την χρησιμότητα των γνώσεων στην καθημερινή μας ζωή. Συζητώντας με το παιδί μπορούμε να του φέρουμε παραδείγματα όπως, «τα μαθηματικά είναι χρήσιμα για να αγοράζω τα πράγματα που μου αρέσουν» ή «μου χρειάζεται να διαβάζω με ευκολία για να μπορώ να βλέπω έργα με τους φίλους μου στο σινεμά».
Η σωστή οργάνωση της μελέτης και η δημιουργία ενός προγράμματος με βάση τις επιθυμίες και τις συνήθειες του παιδιού, θα μειώσουν τις εντάσεις στην οικογένεια και θα προτρέψουν το παιδί να εμπλακεί με χαρά στην διαδικασία της σχολικής μελέτης.