Ο Παντελής Λασκαρίδης, περιφερειακός σύμβουλος και στέλεχος του τοπικού ΣΥΡΙΖΑ, ασχολείται με το θέμα των ανταποδοτικών τελών στην υπόθεση του αγωγού ΤΑΡ. Από τη ραδιοφωνική συχνότητα της ΠΡΩΙΝΗΣ κλήθηκε να μας απαντήσει εάν υπάρχουν νεότερες εξελίξεις επί του θέματος.
ΕΡ: Υπάρχουν νεότερα για το θέμα των ανταποδοτικών τελών του ΤΑΡ;
ΑΠ: Όπως πληροφορήθηκα, στην τελευταία συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου από την οποία χρειάστηκε να απουσιάσω, ο περιφερειάρχης κάλεσε τους επικεφαλείς των παρατάξεων το πρωί της Δευτέρας προκειμένου να συζητήσουν για τα ανταποδοτικά τέλη. Να καταθέσουν δηλαδή τις απόψεις και τις προτάσεις τους όλοι οι επικεφαλείς.
ΕΡ: Μήπως οι περιφερειακοί σύμβουλοι και οι δήμος Καβάλας δεν πρέπει να διαπραγματεύονται τα ανταποδοτικά ενόσω εκκρεμεί το ζήτημα αλλαγής της όδευσης;
ΑΠ: Στο πλαίσιο της περιφερειακής συνείδησης το να δώσεις γενικές κατευθύνσεις για τα ανταποδοτικά δεν πιστεύω ότι αποτελεί τροχοπέδη στο τοπικό ζήτημα αλλαγής της όδευσης. Θα πρέπει να διαθέτουμε άποψη γι’ αυτά ώστε να σημειωθεί η μέγιστη δυνατή απόδοση στις περιοχές, οι οποίες θα δεχθούν την επίπτωση της έλευσης του αγωγού.
ΕΡ: Εσείς ως περιφερειακός σύμβουλος Καβάλας ποια πρόταση καταθέσατε;
ΑΠ: Στο πλαίσιο μιας πρώτης συζητήσεως που είχαμε πραγματοποιήσει ως παράταξη αποφανθήκαμε πως τα ανταποδοτικά θα πρέπει να αφορούν στον πρωτογενή τομέα, αφού αυτός θα δεχθεί τις επιπτώσεις της έλευσης του αγωγού. Επομένως, τα οφέλη θα πρέπει να είναι υπέρ των αγροτών των ανάλογων περιοχών. Δε γνωρίζω τις κατευθύνσεις των δήμων αφού ως γνωστό θα υπάρχει ποσόστωση επί των ένδεκα εκατομμυρίων ευρώ μεταξύ περιφέρειας και ΟΤΑ. Σίγουρα πάντως πιστεύουμε πως δε θα είναι δίκαιο να ωφεληθεί ο αστικός ιστός της Καβάλας εφόσον ο ΤΑΡ θα περάσει από τις αγροτικές περιοχές της δημοτικής ενότητας Φιλίππων.
ΕΡ: Ενημερωθήκατε ότι η κοινοπραξία κάνει λόγο για προμήθειες μηχανημάτων και όχι για εκτέλεση έργων λόγω χρονοδιαγράμματος έως το 2019;
ΑΠ: Ακόμη κι έτσι, τα μηχανήματα θα πρέπει να σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα. Το ποσό λόγω ποσόστωσης δε θα είναι τεράστιο κι άρα ο αριθμός των έργων δε θα είναι μεγάλος. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να προωθηθεί ένα πρόγραμμα έργων φωτοβολταϊκής ενέργειας μέσω των ΤΟΕΒ της περιοχής μας. Έτσι θα μείνει στο διηνεκές ένα σημαντικό ενεργειακό έργο.
ΕΡ: Θα αλλάξει η όδευση του αγωγού;
ΑΠ: Δεν είμαι σε θέση να απαντήσω εγώ σε μία ερώτηση που κατατέθηκε στον πρώην υπουργό περιβάλλοντος κι ωστόσο δεν απαντήθηκε με σαφήνεια.
ΕΡ: Δε θα πρέπει να οργανωθεί μια ενημερωτική εκδήλωση σε τοπικό επίπεδο;
ΑΠ: Μια ενημερωτική εκδήλωση είχαν υποσχεθεί και τα κυβερνητικά στελέχη προ του ανασχηματισμού. Δεν αποκλείεται η αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου να καθυστέρησε την υλοποίηση της εκδήλωσης. Εμείς πάντως πιέζουμε για τον προγραμματισμό της εκδήλωσης αφού προφανώς δεν είμαστε όλοι πλήρως ενήμεροι. Πάντως, είναι εντελώς διαφορετικό θέμα η όδευση και η ενδεχόμενη αλλαγή της με τα ανταποδοτικά τέλη. Εξάλλου, υπάρχουν περιοχές της ΑΜΘ από όπου θα διέλθει ο αγωγός χωρίς τα προβλήματα που σημειώνονται στην Καβάλα.
*