Η παγκόσμια ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιερώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Βιβλίων για την Νεότητα (International Board on Books for Young People – IBBY) το 1966, την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805).
Σκοπός της ημέρας αυτής είναι να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα, την αξία της ανάγνωσης και να ενθαρρύνει την συνεργασία για την διάδοση της λογοτεχνίας σε παιδιά, νέους και ενήλικες.
Ποια είναι όμως η μαγεία του βιβλίου;
Η ανάγνωση του παιδικού βιβλίου προσφέρει πολλά οφέλη στον αναγνώστη. Αρχικά, είναι μια υπέροχη ευκαιρία για να συνδεθεί το παιδί με τον φροντιστή του. Είναι ένας μοναδικός τρόπος να περάσουν ποιοτικό χρόνο μαζί και να επιβραδύνουν τους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας.
Ακόμη, έρευνες υποστηρίζουν πως το διάβασμα παιδικού βιβλίου καλλιεργεί στο παιδί μια θετική στάση απέναντι στην λογοτεχνία (Duursma & Augustyn, 2008).
Το βιβλίο αποτελεί το παράθυρο στη φαντασία αλλά και τη σκέψη του παιδιού. Ο συνδυασμός της εικόνας με το κείμενο προσφέρει πολυαισθητική απόλαυση. Οι εικόνες και οι λέξεις του παιδικού βιβλίου επιτρέπουν στο παιδί να ταξιδέψει στο χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί και να σκεφτεί.
Η ανάγνωση ενός βιβλίου ενισχύει τις γνωστικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την επιτυχία στο σχολικό περιβάλλον αλλά και για την ορθή επικοινωνία του παιδιού. Οι ιστορίες είναι ένας μοναδικός τρόπος για την εισαγωγή νέων λέξεων στην γλώσσα.
Τα παιδιά μαθαίνουν για έννοιες, όπως το σχήμα, το μέγεθος, ο χώρος, το χρώμα, οι αριθμοί και τα ονόματα αντικειμένων. Η έρευνα των Logan et al. (2019), έδειξε πως οι γονείς που διαβάζουν ένα εικονογραφημένο βιβλίο με τα παιδιά τους καθημερινά, εκθέτουν τα παιδιά σε 78,000 λέξεις κάθε χρόνο.
Επίσης, το βιβλίο προσφέρει την ευκαιρία για διδασκαλία πιο περίπλοκων ιδεών, όπως η σημασία του μοιράσματος, την ενσυναίσθηση, την αποδοχή και την διαφορετικότητα στον κόσμο.
Παράλληλα, αποτελεί ένα χρήσιμο βοήθημα όταν γίνεται προσπάθεια να εξηγηθούν τραυματικά γεγονότα, όπως διαζύγια γονέων και πένθος. Μέσα από ιστορίες ηρώων τα παιδιά δεν νιώθουν πως είναι τα μόνα που βιώνουν μια στρεσογόνο κατάσταση.
Πως μπορούμε όμως να κάνουμε την ανάγνωση του βιβλίου πιο διασκεδαστική, έτσι ώστε να τραβήξουμε και τους ‘αρνητές’ του; – Να είστε συνεπείς! Εντάξτε το διάβασμα στην καθημερινή ρουτίνα χωρίς να σας απασχολεί αν διαβάζετε το ίδιο βιβλίο, τα παιδιά μαθαίνουν και από την επανάληψη!
Και μην ξεχνάτε την δανειστική βιβλιοθήκη που αποτελεί έναν μαγικό χώρο εξερεύνησης για το παιδί και μια ανέξοδη λύση για τον φροντιστή. – Κάντε το σαν παιχνίδι! Χρωματίστε την φωνή σας και ζητήστε και την συμμετοχή του παιδιού σε αυτό! – Επεκταθείτε πέρα από το βιβλίο!
Μπορείτε να εμπνευστείτε από εικόνες και να δημιουργήσετε μαζί με το παιδί μια δική σας ιστορία! Οτιδήποτε αναπτύσσει το λεξιλόγιο και την φαντασία του παιδιού είναι χρυσός!
Η ανάγνωση ενός βιβλίου είναι ένας ανέξοδος θησαυρός που ανοίγει τους ορίζοντες του παιδικού μυαλού και βάζει τα θεμέλια της κριτικής σκέψης για την δημιουργία μιας προσωπικότητας με αυτοπεποίθηση.
Παυλίδου Νάνσυ, MsC Ψυχολόγος Υγείας
Επιστημονικό στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Καβάλας
(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)