Ενάντια στα χρηστά πολιτικά ήθη η ενέργεια του Υπουργείου Υγείας για τη Νομοθέτηση της παράκαμψης των ΝΠΔΔ και της απευθείας χορήγησης άδειας άσκησης επαγγέλματος σε αποφοίτους ιδιωτικών κολλεγίων, εν αναμονή της κρίσης του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας (ΣτΕ).
Ζητάμε την άμεση απόσυρση του άρθρου 21 του ν. 5173/2025 που παρακάμπτει τα ΝΠΔΔ σωματειακής μορφής των επαγγελμάτων υγείας και αποσκοπεί αποκλειστικά και μόνον σε μια χαριστικού τύπου διευκόλυνση υπέρ των αποφοίτων των ιδιωτικών κολλεγίων.
Είναι σύνηθες στην Πολιτική ζωή της χώρας και στην ορθή Νομοθετική πρακτική, η αναμονή των αποφάσεων του Ανώτατου Ακυρωτικού δικαστηρίου της χώρας (ΣτΕ), που έχει δικάσει στις 14 Μαΐου 2024 το ζήτημα της νομιμότητας ή μη των αποφάσεων του ΑΤΕΕΝ περί της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών νομοθετικώς ρυθμιζόμενων επαγγελμάτων και αναμένεται να δημοσιεύσει από μέρα σε μέρα την απόφασή του.
Όμως δεν είναι σύνηθες στην Πολιτική ζωή της χώρας, ούτε και αποτελεί ορθή νομοθετική πρακτική, αλλά κυρίως αντίκειται στα χρηστά Πολιτικά ήθη, να Νομοθετείται από το Υπουργείο, για το ίδιο θέμα που δίκασε με Πιλοτική Δίκη το ΣτΕ, τη στιγμή μάλιστα που ο αρμόδιος Υπουργός Υγείας, γνώριζε και τον ορισμό της Πιλοτικής Δίκης και την εκδίκαση της υπόθεσης στις 14 Μάϊου 2024 και την αναμονή της απόφασης, που επρόκειτο να δημοσιευθεί στα τέλη του 2024 και αναμένεται, πλέον, τις αμέσως προσεχείς ημέρες.
Μάλιστα είχε δηλώσει σε συναντήσεις με τους φορείς ότι δεν πρόκειται να Νομοθετήσει πριν εκδοθεί η απόφαση της Πιλοτικής Δίκης. Πιο συγκεκριμένα με τροπολογία που ψηφίστηκε κυριολεκτικά και μεταφορικά «μεσάνυχτα» στη Βουλή, χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση και ενημέρωση των ΝΠΔΔ, και έγινε Νόμος του Κράτους (Αρ. 21 ν. 5173/2025), καθιερώθηκε ένα τεκμήριο εγγραφής στα μητρώα τους υπέρ όσων:
α) έχουν επιτύχει την αναγνώριση είτε των επαγγελματικών προσόντων τους, είτε της επαγγελματικής ισοδυναμίας του τίτλου σπουδών τους,
β) έχουν υποβάλει αίτηση εγγραφής και
γ) έχει παρέλθει άπρακτη χρονική περίοδος τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της αίτησης.
Σημειωτέον, ότι μετά την πάροδο της ως άνω προθεσμίας οι υπηρεσίες της κατά τόπον αρμόδιας περιφέρειας θα εκδίδουν βεβαίωση άσκησης της οικείας επαγγελματικής δραστηριότητας, χωρίς την προσκόμιση της βεβαίωσης εγγραφής μέλους στους οικείους επαγγελματικούς συλλόγους, όπως ο νόμος ορίζει για όλους τους απόφοιτους των Πανεπιστημίων!
Και έτσι οι ενδιαφερόμενοι θα δύνανται να ασκούν νόμιμα το σχετικό επάγγελμα Υγείας!!! Με τον τρόπο αυτό και ειδικώς μόνο, για μια συγκεκριμένη κατηγορία ενδιαφερομένων παρακάμπτεται η εφαρμογή των διατάξεων που διέπουν την λειτουργία των νπδδ, ενώ αναιρείται εν τοις πράγμασι ακόμη και ο λόγος ύπαρξής τους, καταργώντας στην ουσία μια σειρά Νόμων, για χάρη των αποφοίτων των κολλεγίων, δηλαδή για χάρη των ιδιωτικών συμφερόντων, που δραστηριοποιούνται στο χώρο της εκπαίδευσης και σε κάθε γωνιά της Ελλάδος, παράγοντας σωρηδόν επαγγελματίες υγείας, χωρίς κανένα ποιοτικό έλεγχο από τις ανεξάρτητες αρχές και το Ελληνικό Κράτος.
Το τελευταίο της ανεξέλεγκτης λειτουργίας των κολλεγίων στη χώρα μας το έχουν ομολογήσει ανώτατα στελέχη της Κυβέρνησης, ο πρώην υφυπουργός Παιδείας και ο Πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου για τα μη Κρατικά Πανεπιστήμια στη Βουλή των Ελλήνων.
Χαρακτηριστικά όπως κριτήρια εισαγωγής στα λειτουργούντα παραρτήματα στην Ελλάδα, κριτήρια για τους διδάσκοντες καθηγητές, για τα προπτυχιακά προγράμματα και ιδιαίτερα η αξιολόγησή τους από την ΕΘΑΑΕ ή από άλλη αρχή του Κράτους είναι άγνωστες λέξεις.
Όμως κατά τα άλλα παρέχουν τίτλους σπουδών Βρετανικών πανεπιστημίων που όμως δεν αναγνωρίζονται ούτε από τον ΔΟΑΤΑΠ και ούτε από τον HCPC (το επιμελητήριο των επαγγελμάτων υγείας της Μεγάλης Βρετανίας).
Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 36/2005 εκδόθηκε για να διευκολύνει την μετακίνηση των εργαζομένων των Κρατών μελών της Ε.Ε από ένα Κράτος σε άλλο Κράτος. Δηλαδή για τα νομοθετικώς ρυθμιζόμενα επαγγέλματα (π.χ φυσικοθεραπευτής) αν κάποιος Ευρωπαίος πολίτης έχει άδεια άσκησης επαγγέλματος (π.χ φυσικοθεραπευτή) σε ένα Κράτος (π.χ Γαλλία, Γερμανία, Βουλγαρία κλπ), αν θέλει να μετακομίσει σε άλλο Κράτος μέλος (π.χ στην Ισπανία) και να εργάζεται εκεί, προκειμένου να διευκολυνθεί για να λάβει το ίδιο επαγγελματικό δικαίωμα, θα λάβει την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και θα ασκεί το ίδιο επάγγελμα.
Στην Ελλάδα η Βουλή των Ελλήνων Νομοθέτησε και την επαγγελματική ισοδυναμία που προβλέπεται για κάποιον πολίτη που δεν χρειάζεται να ασκήσει νομοθετικώς ρυθμιζόμενο επάγγελμα και όχι για τα επαγγέλματα που χρειάζεται άδεια άσκησης επαγγέλματος (όπως αυτό του φυσικοθεραπευτή).
Στην Ελλάδα η Βουλή των Ελλήνων Νομοθέτησε και συμπεριέλαβε στην εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 36/2005 και τρίτες χώρες. Δηλαδή μια Ευρωπαϊκή Οδηγία που ισχύει ΜΟΝΟ για τις χώρες μέλη της Ε.Ε την εφαρμόζει η Ελλάδα και για τρίτες χώρες που είναι εκτός Ε.Ε, όπως Αλβανία, Τουρκία, Καζακστάν, Νιγηρία, Λίβανο, αλλά κυρίως για τη Μεγάλη Βρετανία από την οποία προέρχονται όλα τα συνεργαζόμενα «μητρικά» Πανεπιστήμια που συνεργάζονται με τα ιδιωτικά κολλέγια.
Από το 2021 το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) εκδίδει πράξεις αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας για το επάγγελμα του φυσικοθεραπευτή, εργοθεραπευτή κλπ, σε αποφοίτους που κατέχουν τίτλο σπουδών από κολλέγια, που συνεργάζονται με Βρετανικά Πανεπιστήμια (τρίτες χώρες – εκτός Ε.Ε).
Στις αποφάσεις 178/2023 και 179/2023 της Ολομέλειας του ΣτΕ, αποτυπώνονται σκέψεις που δηλώνουν ξεκάθαρα ότι ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να εφαρμόζεται ο θεσμός της επαγγελματικής ισοδυναμίας σε Νομοθετικώς Ρυθμιζόμενα Επαγγέλματα (βλέπε φυσικοθεραπευτή).
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών προσέβαλε, καταθέτοντας αίτηση ακύρωσης στο Διοικητικό Εφετείο Αθηνών, κάθε απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας που εξέδιδε το ΑΤΕΕΝ.
Επειδή το ζήτημα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την έννομη τάξη, η Επιτροπή του άρθρου 1 του ν. 3900/2010, αποτελούμενη από την Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας Ευαγγελία Νίκα, τον αρχαιότερο Αντιπρόεδρο Ιωάννη Γράβαρη και την Αντιπρόεδρο του καθ’ ύλην αρμόδιου Τμήματος Σπυριδούλα Χρυσικοπούλου, έκρινε ότι: ΄΄Με την υπό κρίση αίτηση προβάλλεται ότι με την αίτηση ακυρώσεως του «Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών» τίθενται νομικά ζητήματα που αφορούν στο εάν α. η προβλεπόμενη στο άρθρο 2 παρ. 3 του π.δ. 38/2010 (Α΄ 78) διαδικασία αναγνωρίσεως της επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης μπορεί να εφαρμοσθεί σε νομοθετικώς ρυθμιζόμενα επαγγέλματα και β. η εφαρμογή της διαδικασίας αυτής σε κατόχους τίτλων τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης ιδρυμάτων τρίτης χώρας, η οποία δεν είναι κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι αντίθετη προς το άρθρο 16 του Συντάγματος, ζητήματα τα οποία έχουν συνέπειες σε ευρύτερο κύκλο προσώπων και συγκεκριμένα σε όσους επιθυμούν να ασκήσουν νομοθετικώς ρυθμιζόμενα επαγγέλματα κατόπιν αναγνωρίσεως της επαγγελματικής ισοδυναμίας του τίτλου τους, σε περίπτωση που γίνει δεκτό ότι τα επαγγέλματα αυτά εξαιρούνται από την ως άνω διαδικασία και περαιτέρω, στους κατόχους τίτλων σπουδών που χορηγούνται από ιδρύματα τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης τρίτης χώρας, σε περίπτωση που κριθεί η διάταξη του άρθρου 2 παρ. 3 του π.δ. 38/2010 αντίθετη στο άρθρο 16 του Συντάγματος.
Και καθόρισε στις 14 Μαΐου 2024 την Πρότυπη (πιλοτική) δίκη για το θέμα αυτό. Η απόφαση πρόκειται να εκδοθεί από μέρα σε μέρα, αλλά ο Υπουργός Υγείας δεν άντεχε να περιμένει την Κρίση του Ανωτάτου Δικαστηρίου και Νομοθέτησε, για άγνωστους λόγους, τη διευκόλυνση των αποφοίτων των κολλεγίων.
Σας καλούμε στην κοινή συνέντευξη τύπου την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου και ώρες 16:00-18:00 στην αίθουσα 5 του Ζαππείου Ζητάμε εδώ και τώρα την απόσυρση του άρθρου 21 του ν.5173/2025!
(ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ)