Με τα τη δημοσίευση της ΚΥΑ για τον καθορισμό της διαδικασίας και των προϋποθέσεων παραχώρησης της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του σχεδόν εξαντληθέντος κοιτάσματος φυσικού αερίου «Ν. Καβάλα», για τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου, ανοίγει ο δρόμος για να κινηθούν ΤΑΙΠΕΔ και ΡΑΕ.
Το επόμενο βήμα είναι πλέον η εκπόνηση της μελέτης κόστους-οφέλους του έργου που θα πραγματοποιηθεί με ευθύνη της ΡΑΕ, η οποία ωστόσο θα έρθει σε συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να λάβει βοήθεια εξωτερικών συμβούλων, για να γίνει η μελέτη σε πολύ βραχύ διάστημα.
Παράλληλα το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώνει το διάστημα αυτό την επιλογή τεχνικού συμβούλου, σε συνεργασία με τον οποίο θα ετοιμάσει την προκήρυξη για την πρώτη φάση του διαγωνισμού, δηλαδή τη διαδικασία υποβολής εκδηλώσεων ενδιαφέροντος και προεπιλογής υποψηφίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το ΤΑΙΠΕΔ «βλέπει» ως πιθανότερο χρόνο προκήρυξης της πρώτης φάσης του διαγωνισμού το διάστημα μέχρι τον Ιούνιο. Στο διαγωνισμό, πέραν των ιδιωτών υποψήφιων επενδυτών, θα έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει επί ίσοις όροις ο ΔΕΣΦΑ, αλλά και οι μέτοχοί του. Ακόμα όμως και αν κερδίσει το διαγωνισμό ο ΔΕΣΦΑ, το έργο θα λειτουργήσει ως ΑΣΦΑ.
Με βάση την Υπουργική Απόφαση, η ΡΑΕ έχει την υποχρέωση μέσα σε τέσσερις μήνες από τη δημοσίευση της ΚΥΑ, να εκδώσει απόφαση με την οποία θα καθορίζει τις βασικές αρχές και κατευθύνσεις για τη μεθοδολογία κατάρτισης των τιμολογίων χρήσης της Υπόγειας Αποθήκης, οι οποίες θα αναφέρονται στη διάρκεια της ρυθμιστικής περιόδου, στο μηχανισμό πιθανής ανάκτησης μέρους του απαιτούμενου εσόδου του έργου μέσω διακριτής χρέωσης από την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου, στη μεθοδολογία υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου, στη μεθοδολογία υπολογισμού του ποσοστού τυχόν πρόσθετης απόδοσης (Premium WACC) κ.λπ.
Ωστόσο η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ δεν χρειάζεται να περιμένει την έκδοση της απόφασης της ΡΑΕ. Αντίθετα, όπως προαναφέρθηκε, θα ξεκινήσει η πρώτη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος χωρίς να έχει εκδοθεί η απόφαση της ΡΑΕ.
Με την «σφιχτή» αυτή διαδικασία εκτιμάται ότι μπορεί να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος και να καταφέρει το έργο να χρηματοδοτηθεί από το Connecting Europe Facility ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εξασφάλιση των κεφαλαίων αυτών, σύμφωνα τουλάχιστον με κάποιους αναλυτές, αποτελούν όρο βιωσιμότητας για την ίδια την επένδυση.
Για να εξασφαλισθούν όμως αυτοί οι πόροι πρέπει να έχει προλάβει να υποβληθεί το σχετικό αίτημα μέσα στο 2020, οπότε και “μοιράζεται” ο κύριος όγκος των κονδυλίων του προγράμματος.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι πρέπει το αργότερο μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους να υπάρχει ανάδοχος στο διαγωνισμό, καθώς είναι δική του ευθύνη να υποβάλλει το αίτημα χρηματοδότησης στην Κομισιόν.
Πως θα επιλεγεί ο ανάδοχος
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, ο Διαγωνισμός διενεργείται κατ’ ελάχιστον σε δύο στάδια, που περιλαμβάνουν:
(α) διαδικασία υποβολής εκδηλώσεων ενδιαφέροντος και προεπιλογής υποψηφίων
(β) διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών και επιλογής προτεινόμενου Παραχωρησιούχου του Έργου.
Ως προς τα κριτήρια προεπιλογής, στην Πρόσκληση περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα κριτήρια, όπως αυτά εξειδικεύονται στα τεύχη του Διαγωνισμού:
α) Χρηματοοικονομικά κριτήρια τα οποία αποδεικνύουν την χρηματοοικονομική επάρκεια των υποψηφίων να υλοποιήσουν το Έργο.
β) Τεχνική ικανότητα: (αα) κατασκευής, ανάπτυξης και (ββ) εκμετάλλευσης και διαχείρισης, Συστήματος Φυσικού Αερίου.
Οι υποψήφιοι δύνανται να στηρίζονται αναφορικά με την πλήρωση των κριτηρίων χρηματοοικονομικής επάρκειας και τεχνικής ικανότητας του Διαγωνισμού και σε τρίτα πρόσωπα, σύμφωνα με τους όρους του Διαγωνισμού.
Πηγή : energypress.gr