Dark Mode Light Mode
Οι πόνοι της ευρωπαϊκής μπουρζουαζίας, εξαναγκασμένης σε έναν πόλεμο που τη βλάπτει
Πάρης Παρασχούδης: «Όσοι άνοιξαν από νωρίς είναι πραγματικοί ήρωες – Δυσβάστακτο το κόστος λειτουργίας»
Τέσσερα την ημέρα τα δρομολόγια στη γραμμή του Πρίνου

Πάρης Παρασχούδης: «Όσοι άνοιξαν από νωρίς είναι πραγματικοί ήρωες – Δυσβάστακτο το κόστος λειτουργίας»

Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου και στο bankingnews.gr


«Η κεντρική τουριστική πολιτική δεν έχει δει «ζεστά» την αναβάθμιση του οδικού τουρισμού ως προϊόν», τονίζει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θάσου Για την τουριστική κίνηση σε ένα από τα πιο πράσινα νησιά της Βόρειας Ελλάδας, μιλά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θάσου κ. Πάρις Παρασχούδης και εξηγεί γιατί είναι «ρίσκο» όπως υποστηρίζει η επανεκκίνηση των εποχικών επιχειρήσεων στον προορισμό, από τις αρχές Μαΐου. Επιπλέον, στέλνει το μήνυμα ότι η έλλειψη υποδομών στις χερσαίες συνοριακές διαβάσεις, μπορεί να καθυστερήσει την ανάκαμψη των τουριστικών εσόδων στην περιοχή του.

Βλέπουμε νησιά στη νότια Ελλάδα να έχουν επανεκκινήσει τη σεζόν από το Πάσχα. Η Θάσος, πως κινείται αυτή την εποχή; Υπήρξε για παράδειγμα ικανοποιητική πληρότητα την Πρωτομαγιά;

Το Πάσχα, η κίνηση ήταν σε ικανοποιητικά πλαίσια, αλλά μόνο για το τριήμερο, από Έλληνες, Βούλγαρους και Ρουμάνους που επισκέφτηκαν το νησί. Τα ξενοδοχεία που άνοιξαν, δούλεψαν μέχρι και την Πρωτομαγιά , λόγω του ποδηλατικού γύρου που διοργανώνεται κάθε χρόνο την Κυριακή του Θωμά και καταφέραμε να έχουμε πάνω από 500 συμμετοχές.

Φέτος, οι άνθρωποι του τουρισμού, οι ξενοδόχοι, ειδικά αυτοί που άνοιξαν τις επιχειρήσεις τους από νωρίς, είναι πραγματικοί ήρωες, διότι θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα δυσβάστακτο λειτουργικό κόστος, από το οποίο δεν θα είναι εύκολο να ξεφύγουν και να κερδίσουν και κάτι.

Αυτό βέβαια δεν έγινε εν αγνοία τους, γνώριζαν ότι πρόκειται για ένα ρίσκο, αλλά θέλουν να στείλουν το μήνυμα ότι ο προορισμός είναι ανοιχτός. Η Θάσος θα αργήσει να κάνει σεζόν και δεν φαίνεται να έχουμε την απαραίτητη κίνηση για περίπου τρεις εβδομάδες που ακολουθούν. Η περιοχή μας δεν είναι όπως τα νότια νησιά όπου έχουν αρχίσει να προσγειώνονται οι πτήσεις από το εξωτερικό και δυστυχώς, θα πρέπει να κάνουμε υπομονή για να φτάσουμε μετά τις 25 Μαΐου, ώστε να κυλήσουν κάπως καλύτερα τα πράγματα στον τουρισμό μας.

Σε σχέση με το 2019, αυτή η κινητικότητα που είδατε τις τελευταίες ημέρες πόσο αισιόδοξη είναι; Θυμίζει εκείνη την εποχή;

Σαφέστατα και θυμίζει και αυτό είναι πάρα πολύ αισιόδοξο, δηλαδή σαν να είμαστε στο 2020 και να μην έχουν συμβεί η πανδημία και τώρα ο πόλεμος στην Ουκρανία. Όμως μέχρι να ξεκινήσουν πτήσεις από τη Βόρεια Ευρώπη, η κίνηση θα κάνει «κοιλιά» και είναι ένα δύσκολο διάστημα για το επιχειρείν, ειδικά όταν τα κόστη λειτουργίας έχουν εκτοξευτεί εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων.

Άρα, με δυο λόγια, το φετινό καλοκαίρι, θα προσεγγίσει τα επίπεδα του 2019 στο νησί ή όχι;

Μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου ήμασταν σίγουροι ότι θα τα προσεγγίσει, αλλά και πάλι ακόμη και τώρα θέλουμε να το πιστεύουμε αυτό, έστω και με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.

Ζητούμενο είναι όχι μόνο πόσοι θα έρθουν τελικά, αλλά τι όφελος θα έχουν οι επιχειρήσεις στο τέλος από όλη αυτή την κινητικότητα, καθώς το ενεργειακό κόστος είναι πάρα πολύ αυξημένο, το ίδιο και το κόστος για αγαθά και πρώτες ύλες, με τις τιμές των ξενοδοχείων από την άλλη να παραμένουν σταθερές και τις υποχρεώσεις να τρέχουν.

Στο τέλος μπορεί να είμαστε και ζημιογόνοι και το ζήτημα βεβαίως έχει να κάνει με το κατά πόσο αυτοί οι άνθρωποι που θα έρθουν, είναι διατεθειμένοι να αφιερώσουν περισσότερα χρήματα για τις διακοπές τους, όταν πλήττονται εξίσου από την ακρίβεια και τον υψηλό πληθωρισμό.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία, όσον αφορά την κίνηση, έχει επηρεάσει τη Θάσο;

Έχει επηρεάσει ένα μικρό κομμάτι της ταξιδιωτικής μας κίνησης που είναι γύρω στο 3% – 5%, των επισκεπτών δηλαδή που έχουμε από Ουκρανία και Λευκορωσία, γιατί έχουμε παραδοσιακά οδικούς τουρίστες που προέρχονται από τις χώρες αυτές.

Έχει επηρεάσει όμως και την πολωνική και γερμανική αγορά που διστάζουν περισσότερο να επανέλθουν, ενώ αγορές όπως οι βαλκανικές ή η αγγλική και σκανδιναβική, δεν βλέπω να έχουν επηρεαστεί τόσο πολύ, με εξαίρεση τους Σέρβους που για διάφορους λόγους έχουν περιορίσει τα τελευταία χρόνια την παρουσία τους στο νησί.

Η Ρουμανία;

Έκανε μια «κοιλιά» μέσα στον Μάρτιο, όμως βλέπω ότι επανακάμπτει αρκετά καλά, σχεδόν στα φυσιολογικά της επίπεδα.

Είναι μια λύση η επιμήκυνση των υποχρεώσεων;

Αν το δούμε καθαρά επαγγελματικά, δεν υπάρχει άλλη λύση, παρά μόνο η επιμήκυνση των υποχρεώσεων. Ήδη εμείς έχουμε προβεί στην ενημέρωση κάποιων ξενοδοχείων από ανθρώπους που αναλαμβάνουν να βοηθήσουν στην επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των δανειακών υποχρεώσεων, να γνωρίσουν καλύτερα τα προγράμματα που υπάρχουν, ώστε να είναι ενήμεροι ότι μπορούν να αναδιοργανώσουν τις υποχρεώσεις τους.

Τι ποσοστό καταλαμβάνει ο μαζικός τουρισμός;

Υπάρχουν τρία κομμάτια. Έχουμε τον μαζικό τουρισμό από την Ευρώπη με επισκέπτες που έρχονται αεροπορικώς. Έχουμε τον μαζικό τουρισμό που έρχεται από τα Βαλκάνια και οδικώς, κυρίως από Σερβία με λεωφορεία και είναι το τμήμα που έχουμε χάσει μέσα στην πανδημία κατά τα δύο τελευταία χρόνια, όπως και από Ρουμανία.

Επίσης έχουμε και τον ελεύθερο τουρισμό, είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι για εμάς, διότι ο καθένας μπαίνει στο αυτοκίνητό του και έρχεται στο νησί να κάνει τις διακοπές του, ακόμα και αν το αποφασίσει κυριολεκτικά last minute. Σε αυτό το κομμάτι πιστεύουν περισσότερο οι ντόπιοι και εκεί επενδύουν τα τελευταία χρόνια, διότι μας έχει σώσει κατά τα προηγούμενα χρόνια και εάν δεν έχει συνέχεια, τότε θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα.

Μας έχει βοηθήσει δηλαδή ο ανεξάρτητος, μεμονωμένος οδικός τουρισμός, όταν μέσα στην πανδημία δεν υπήρχαν πτήσεις τουλάχιστον στο βαθμό που θα θέλαμε και μόνο ο οδικός τουρισμός άντεξε. Είχε και αυτός μεγάλη μείωση, αλλά ήταν μια λύση ανάγκης για τον προορισμό.

Ο προορισμός δηλαδή επενδύει πια στον ανεξάρτητο τουρίστα που έρχεται οδικώς;

Ο προορισμός πιστεύει στην αναβάθμιση του οδικού τουρισμού ως προϊόν, που η Ελλάδα, η κεντρική τουριστική πολιτική, δεν τον έχει δει «ζεστά». Ένα παράδειγμα είναι, ότι ενώ έχουν αναβαθμιστεί οι αερολιμένες και τα λιμάνια, οι οδικές προσβάσεις και τα τελωνεία μας, δηλαδή οι συνοριακές διαβάσεις, σε αρκετές περιπτώσεις παραμένουν σε μεγάλο χάλι όχι μόνο σαν κτίρια, αλλά και σαν εξυπηρέτηση.

Δεν έχουν προσωπικό. Επομένως, εάν δεν αναβαθμιστούν οι συνοριακές διαβάσεις, δεν γίνουν καινούργιες υποδομές, δεν μπορούμε να περιμένουμε και αναβάθμιση προορισμών, με την έννοια της αυξημένης κίνησης και άρα η ανάκαμψη, όσον αφορά τις τουριστικές εισπράξεις μπορεί να καθυστερήσει.

Πριν το Πάσχα μάλιστα, φίλοι μου που έφτασαν από το καλύτερα οργανωμένο φυλάκιο του Προμαχώνα, περίμεναν δυόμισι ώρες γιατί το προσωπικό δεν επαρκούσε για τους ελέγχους. Αυτή την κατάσταση την βλέπουμε κάθε χρόνο, διότι δεν γίνεται εγκαίρως η ενίσχυση του προσωπικού και δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές για να υποστηρίξουν τον οδικό τουρισμό.

Επανειλημμένα κάνουμε ενέργειες και ως Βορειοελλαδίτες ξενοδόχοι, αλλά και με αποδέκτη τη δική μας Περιφέρεια, ώστε να αναβαθμιστούν οι συνοριακές διαβάσεις. Ψηφίστηκε ένας νόμος πρόσφατα που δίνει τη δυνατότητα στο υπουργείο Εσωτερικών, να έχει τον κεντρικό έλεγχο των συνόρων επειδή εμπλέκονται πολλά υπουργεία και μάλιστα λέει, ότι οι συνοριακές διαβάσεις θα πρέπει να λειτουργήσουν σύμφωνα με το πρότυπο Schengen. Θα πρέπει δηλαδή να γίνουν ευρωπαϊκές πύλες εισόδου και όχι τριτοκοσμικές.

Η αναστολή των πιστοποιητικών εμβολιασμού και νόσησης για την είσοδο στη χώρα ήδη από την 1η Μαΐου, δεν θα βελτιώσει την κατάσταση τουλάχιστον στο σκέλος των ελέγχων;

Σαφώς και θα βοηθήσει, όμως εμείς είχαμε προβλήματα στα σύνορα και το 2019. Είναι παλιά ιστορία, διότι δεν υπάρχουν υποδομές. Να φανταστείτε ότι στην Νυμφαία, δεν υπάρχει συνοριακός σταθμός, είναι ένα κοντέινερ. Παλαιότερα, είχαμε το ίδιο πρόβλημα και στους Κήπους, όπου χρειάζονταν 4 και 5 ώρες για να περάσουν οι τουρίστες τα σύνορα.

Οι τιμές φέτος θα είναι αυξημένες;

Προς στιγμήν, δεν βλέπω κανέναν να αυξάνει τις τιμές για το 2022, είναι πολύ δύσκολο, διότι και οι πελάτες μας κάνουν αρκετά παζάρια. Βλέπω ότι κρατήσεις που έχουμε από Ρουμάνους, ζητούν τις προσφορές, οπότε δεν υπάρχει περιθώριο αυτή τη στιγμή για να αυξήσουμε τις τιμές. Θα εξαρτηθεί αυτό εξάλλου και από τον ανταγωνισμό.

Εμείς, μην ξεχνάτε ότι έχουμε πολύ κοντά μας την Τουρκία όπου εκεί οι τιμές σήμερα είναι πιο ελκυστικές. Πρέπει να δούμε πως θα κινηθούν η Χαλκιδική και η Πιερία και αν δούμε συλλογικά ότι μπορούμε να ανεβάσουμε τις τιμές, θα το κάνουμε, εάν δεν μπορούμε, τότε θα παραμείνουν ως έχουν.

πηγή: www.bankingnews.gr

Προηγούμενο άρθρο

Οι πόνοι της ευρωπαϊκής μπουρζουαζίας, εξαναγκασμένης σε έναν πόλεμο που τη βλάπτει

Επόμενο άρθρο

Τέσσερα την ημέρα τα δρομολόγια στη γραμμή του Πρίνου