Πάνω από 700 θέσεις πάρκινγκ -περισσότερες από όσες διαθέτουν όλα τα πάρκινγκ της πόλης μαζί- μπορεί να εξασφαλίσει η κατασκευή ενός πολυώροφου πάρκινγκ στη θέση του παλιού Νοσοκομείου της Καβάλας στην περιοχή του Καρνάγιου και να λύσει έτσι οριστικά και το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης αλλά κυρίως το οξύτατο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη.
Αυτό ισχυρίζεται, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην “Πρωινή”, ο ελληνοαυστραλός πολιτικός μηχανικός και καθηγητής του πανεπιστημίου του Περθ Τζον Σταθάκης που βρέθηκε για προσωπικούς λόγους στην Καβάλα την περασμένη εβδομάδα.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΕΡ: Τι σας φέρνει στην Καβάλα κύριε Σταθάκη;
ΑΠ: Ακούστε, θα σας πω. Η γυναίκα μου είναι από τις Σέρρες. Και όσο ήταν νέα ερχόταν σε μία θεία της που έμενε εδώ στην Καβάλα στη συνοικία της Αγίας Βαρβάρας. Εγώ είμαι από την Κρήτη, από το Ρέθυμνο και υπηρετούσα φαντάρος στις Σέρρες όπου γνώρισα τη γυναίκα μου. Μετά φύγαμε και οι δύο στην Αυστραλία και κάναμε εκεί τη ζωή μας. Ήρθαμε για το Πάσχα στην Ελλάδα και πήγαμε στις Σέρρες και από κει ήρθαμε στα ξαδέρφια της γυναίκας μου για μερικές μέρες στην Καβάλα. Αυτοί οι άνθρωποι λοιπόν μου εξήγησαν το πρόβλημα με το παλιό Νοσοκομείο και επειδή είναι ακριβώς το αντικείμενο με το οποίο ασχολούμαι πάρα πολλά χρόνια στην Αυστραλία, όπου είμαι και καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Περθ, σκέφτηκα τί μπορεί να γίνει και πώς θα αξιοποιηθεί αυτό το παλιό νοσοκομείο της Καβάλας και αυτός ο τεράστιος χώρος.
ΕΡ: Και πώς καταλήξατε στην ιδέα της κατασκευής ενός πάρκινγκ;
ΑΠ: Μα γύρισα μέσα στην πόλη, είδα την κατάσταση, το τρομερό κομφούζιο που επικρατεί, το οξύτατο κυκλοφοριακό πρόβλημα, την εκτεταμένη παράνομη στάθμευση, τους δρόμους στους οποίους πρέπει να κυκλοφορούν δέκα αυτοκίνητα και κυκλοφορούν εκατό και έψαξα να βρω λύση.
ΕΡ: Μα ένα τέτοιο κτίριο, σε μία τόσο προνομιακή θέση αντί να το κάνουμε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας να το κάνουμε πολυόροφο πάρκινγκ;
ΑΠ: Δίκιο έχετε, είναι προνομιακή η θέση. Αλλά προνομιακή για να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία του κέντρου της Καβάλας. Ο χώρος που θα δημιουργηθεί αυτό το πάρκινγκ είναι κοντά στην πλατεία της Καβάλας, 5 με 10 λεπτά με τα πόδια δηλαδή. Κοντά επίσης στην περιοχή του Αγίου Νικολάου, στην Παλιά Πόλη, στην οδό Κουντουριώτου που είναι επίσης ένας εμπορικός δρόμος καθώς και σχετικά κοντά στο λιμάνι. Άλλωστε σε συνεννόηση με το αστικό ΚΤΕΛ θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί με συχνή και πυκνή συγκοινωνία. Να σας πω και κάτι άλλο. Σε αντίστοιχη προνομιακή θέση, πολύ κοντά στη θάλασσα, ήταν και το οικόπεδο όπου χτίστηκε το μεγάλο πολυόροφο πάρκινγκ στον Βόλο και το οποίο λειτούργησε πριν κανένα χρόνο περίπου. Εκείνο, λοιπόν, το πάρκινγκ έχει επτά υπόγειους ορόφους και άλλους τόσους πάνω από την επιφάνεια του εδάφους. Έχει 252 θέσεις στάθμευσης και στοίχισε πέντε εκατομμύρια ευρώ. Λόγω της γειτνίασής του με τη θάλασσα στην αρχή είχε σοβαρά προβλήματα. Τα υπόγεια γέμιζαν νερά. Το κτίριο έμεινε αναξιοποίητο για πολλά χρόνια ώσπου ήρθε η διοίκηση Μπέου, έβαλε τα χρήματα και με σύγχρονες τεχνικές μεθόδους το κτίριο παραδόθηκε σε χρήση πριν ένα χρόνο περίπου. Σκεφτείτε ότι το παλιό νοσοκομείο είναι ένας χώρος 6,5 και πλέον στρεμμάτων. Θα χρησιμοποιηθούν τα 5 στρέμματα και θα γίνουν έξι όροφοι. Με βάση τις προδιαγραφές, για ένα σύγχρονο, μεγάλο, πολυόροφο πάρκινγκ η κάθε θέση στάθμευσης απαιτεί χώρο 35 τ.μ. δεδομένου ότι συνυπολογίζονται οι ράμπες πρόσβασης, οι ανελκυστήρες, οι ελεύθεροι χώροι κ.τ.λ. Συνεπώς κάθε όροφος των 5 στρεμμάτων μπορεί να φιλοξενήσει 140 αυτοκίνητα που σημαίνει ότι στους πέντε ορόφους θα μπορούν να σταθμεύουν 700 αυτοκίνητα ενώ στον 6ο όροφο θα δημιουργηθούν 50 μόνον θέσεις πάρκινγκ διότι ο υπόλοιπος χώρος θα γίνει ένα μεγάλο, ωραίο, σύγχρονο καφέ μπαρ restaurant με εκπληκτική θέα προς τη θάλασσα και την παλιά πόλη και το υπόλοιπο ένας χώρος πολλαπλών χρήσεων, εκδηλώσεων, θεατρικών παραστάσεων, συναυλιών κ.τ.λ. Μερικά καταστήματα μπορούν να δημιουργηθούν και στο ισόγειο του κτιρίου ώστε να πάρει η ζωή και το κτίριο αλλά και όλη η περιοχή.
Ερ: Πολύ ωραία ακούγονται όλα αυτά κ. Σταθάκη αλλά πού θα βρεθούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία, πού θα βρεθούν τα χρήματα για ένα τόσο μεγάλο έργο;
ΑΠ: Υπάρχουν πολλοί τρόποι. Υπάρχουν πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα, υπάρχουν τα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), υπάρχει ο ιδιωτικός τομέας που μπορεί να προκληθεί και να προσκληθεί. Αν βάλεις στόχο να βοηθήσεις τον τόπο σου και μεθοδικά τον επιδιώξεις, θα βρεις λύση Αρκεί να θέλεις.
ΕΡ: Πολύ καλή η ιδέα σας κ. Σταθάκη. Αρκεί να την πάρουν στα σοβαρά και να ασχοληθούν κάποιοι άνθρωποι εδώ στην Καβάλα και ιδιαίτερα οι εκπρόσωποι των πολιτικών φορέων. Πότε φεύγετε για την Αυστραλία;
ΑΠ: Πετάω την Πρωτομαγιά. Θα επιστρέψω για διακοπές το καλοκαίρι του 2024 και ελπίζω μέχρι τότε να έχετε πάρει τη σωστή απόφαση και, γιατί όχι, να έχετε ξεκινήσει και το συγκεκριμένο έργο.
(Ο Τζον Σταθάκης είναι ένα φανταστικό πρόσωπο όπως φανταστική είναι και η συνέντευξη που του πήρε τάχα η “Πρωινή”. Όλα έγιναν για τις ανάγκες της παρουσίασης μιας ιδέας που κάνεις μέχρι τώρα δεν πρότεινε αλλά και που μπορεί να γίνει θέμα συζήτησης ανάμεσα στους υποψήφιους δημάρχους της πόλης. Τα τεχνικά στοιχεία όμως και οι προδιαγραφές είναι όλα πραγματικά και είχε την ευγενή καλοσύνη να μας τα δώσει ο προϊστάμενος της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου Βόλου και πολιτικός μηχανικός κ. Γιάννης Αρέθας με τον οποίον επικοινωνήσαμε και ο οποίος μάλιστα ήταν ο μηχανικός που είχε αναλάβει την κατασκευή και επίβλεψη του πολυόροφου πάρκινγκ στην πόλη του Βόλου).