Ο συμπολίτης κ. Πασχάλης Παλαβούζης εκτός από εκπαιδευτικός (διευθυντής Λυκείου στην Καβάλα) είναι άνθρωπος με μεγάλο ενδιαφέρον για τα αεροπορικά θέματα.
Τα μελετά και τα παρακολουθεί στενά. Στο παρελθόν ασχολήθηκε και συγγραφικά με τα τοπικά αεροπορικά θέματα ενώ έχει μιλήσει και σε ντοκιμαντέρ ίδιου περιεχομένου. Ο κ. Παλαβούζης με όσα γνώριζε και μεταδόθηκαν και σε σχέση με τις γενικότερες του γνώσεις μίλησε στην Πρωινή για την συντριβή του αεροσκάφους.
Η συνέντευξη
Ερ: Τι μπορείτε να μας πείτε καταρχήν για τον τύπο του αεροπλάνου. Τι αεροπλάνο είναι;
Απ: Το Antonov 12 είναι ένα μεταγωγικό αεροσκάφος το οποίο αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του `50. Στην τότε Σοβιετική Ένωση για λόγους μεταφοράς στρατευμάτων και διαφόρων φορτίων. Είναι πλέον εμπορικό αεροσκάφος. Δε χρησιμοποιείται τόσο συχνά πλέον για μεταφορές στρατιωτικού εξοπλισμού.
Ερ: Ξεκίνησε δηλαδή ως στρατιωτικό και στη συνέχεια έπαψε να είναι χρήσιμο για τις ένοπλες δυνάμεις και το πήρε η αγορά και κάνει εμπορικές πτήσεις;
Απ: Ταυτόχρονα υπήρχαν οι εκδόσεις, οι οποίες εξόπλισαν τη Σοβιετική τότε αεροπορία αλλά και άλλες αεροπορίες χωρών δορυφόρων. Ταυτόχρονα είχαν αναπτυχθεί παραλλαγές του μοντέλου για μεταφορά φορτίων.
Ερ: Με βάση της εμπειρία σας, μια πτήση από τη Σερβία έως το Μπαγκλαντές με ενδιάμεσους σταθμούς ανεφοδιασμού, είναι κάτι το συνηθισμένο;
Απ: Ναι γίνονται πολύ συχνά τέτοιες πτήσεις. Είναι πτήσεις μεταφοράς φορτίων πλέον όπως σας είπα. Κατά κύριο λόγο από μικρές εταιρίες. Όπως η συγκεκριμένη η οποία ανήκε το αεροσκάφος. Οι εταιρείες αυτές διαθέτουν 2,3 έως 5 τέτοια αεροσκάφη και εκτελούν μεταφορές πολύ συχνά επικίνδυνων, ευαίσθητων φορτίων. Στην προκειμένη περίπτωση μετέφερε πυρομαχικά απ` ότι τελικά αποδείχτηκε.
Ερ: Αυτό που είδαμε στο διαδίκτυο με την πορεία του αεροπλάνου, επιστροφή του προς την Καβάλα, κάπου ανάμεσα στο Άγιο Όρος και στη Θάσο, τι σχόλιο μπορείτε να κάνετε;
Απ: Απ` ότι κατάλαβα το αεροσκάφος είχε πάρει την πορεία του για την Ιορδανία.
Ανοιχτά του Αγίου Όρος προφανώς θα εμφανίστηκε κάποιο πρόβλημα. Οι αναφορές υπάρχουν αλλά πρέπει να δει κανείς τις συνομιλίες με τους ελεγκτές εναερίου κυκλοφορίας για να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα. Οι αναφορές που υπάρχουν είναι ότι ο κυβερνήτης ανέφερε πρόβλημα στο νούμερο 4 κινητήρα, δηλαδή σε αυτόν που βρίσκεται τέρμα δεξιά.
Στην δεξιά πτέρυγα του αεροσκάφους. Το Antonov 12 είναι τετρακινητήριο. Ζήτησε να επιστρέψει πίσω στο αεροδρόμια αφετηρίας, δηλαδή στη Νις της Σερβίας. Ματαίωσε το ταξίδι. Από εκεί και πέρα όμως προφανώς η κατάσταση έβαινε συνεχώς επιδεινούμενη και ζήτησε να πάει σε κάποιο κοντινό αεροδρόμιο. Ο ελεγκτής της Θεσσαλονίκης απ` ότι καταλαβαίνω του έδωσε την Καβάλα. Δεν πρόλαβε να φτάσει στην Καβάλα. Είναι λίγο αυθαίρετο αυτό που είπαν μερικοί ότι θα πήγαινε στον Αμυγδαλεώνα. Νομίζω ότι δεν ειπώθηκε κάτι τέτοιο. Το αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα δε διαθέτει τις υποδομές. Δεν είναι ενεργό αεροδρόμιο για να παρέχει ευκολίες για αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Το αεροσκάφος κατευθυνόταν στη Χρυσούπολη, όμως δεν πρόλαβε. Συνήθως το πλήρωμα του αεροσκάφους είναι 4 με 5 άτομα στο μέγιστο. Είναι δυο χειριστές, ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης, είναι ο ιπτάμενος μηχανικός, ο ναυτίλος και ο χειριστής του ασυρμάτου. Οι δυο τελευταίοι μπορεί να είναι το ίδιο και το αυτό πρόσωπο. Το 8 άτομα προσωπικό μπορεί να ήταν και άτομα τα οποία βοηθούν στο φόρτωμα, ξεφόρτωμα του αεροσκάφους.
Ερ: Ο πιλότος έκανε μια ηρωική προσπάθεια να αποφύγει την κατοικημένη περιοχή. Συμφωνείτε με τα όσα είναι τώρα γνωστά;
Απ: Δεν υπήρχε λόγος να περάσει κοντύτερα στους πρόποδες του Παγγαίου. Υπάρχει κοιλάδα, υπάρχει χώρος για ελιγμό, για αναγκαστική προσγείωση. Πολύ συχνά στους πρόποδες των βουνών δημιουργούνται ισχυρά θερμικά ρεύματα. Όταν ένα αεροπλάνο κινδυνεύει δεν θα πάει να περάσει από δύσκολα σημεία. Η κοιλάδα εκεί ήταν η ενδεδειγμένη πορεία. Είχε μπροστά του τους λόφους και τα βουνά, του Αγίου Σίλα, του Συμβόλου Όρους. Δε ξέρω τι είχε σκεφτεί. Ίσως αναζητούσε ένα σημείο για να κάνει μια αναγκαστική προσγείωση. Τώρα βέβαια όλα αυτά είναι σενάρια. Θα μπορούσε να είχε παλαιούς χάρτες που να έδειχναν ότι το αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα, είναι ενεργό. Αυτό δεν το ξέρουμε. Πάντως επιχείρησε τελευταία στιγμή την αναγκαστική προσγείωση. Η φωτιά πρέπει να είχε δημιουργήσει πρόβλημα σε διάφορα συστήματα και υποσυστήματα του αεροσκάφους. Για παράδειγμα στα πηδάλια, στα υδραυλικά συστήματα και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να καταπέσει το αεροσκάφος σαν μπάλα φωτιάς.