Dark Mode Light Mode

Πειραματική αλιεία με το πρόγραμμα «DecarbonyT» για το συμφέρον των επαγγελματιών αλιέων

Από το Σάββατο 19 Οκτωβρίου και για περίπου 10 μέρες θα υλοποιηθεί στο Θρακικό πέλαγος ευρωπαϊκό πρόγραμμα το οποίο αποσκοπεί στην αξιολόγηση του βαθμού στον οποίο η χρήση βελτιστοποιημένων αλιευτικών εργαλείων μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων, αρά σε οικονομική ελάφρυνση των αλιέων αλλά και σε έναν αλιευτικό στόλο με μειωμένες εκπομπές άνθρακα, αρά φιλικότερο στο περιβάλλον.

Στα πλαίσια του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί πειραματική αλιεία με μηχανότρατα στο Βόρειο Αιγαίο. Θα δοκιμαστεί η συμπεριφορά τροποποιημένων αλιευτικών εργαλείων και θα γίνει σύγκριση με τα ήδη υπάρχοντα που χρησιμοποιούν οι αλιείς μας.

Το πρόγραμμα με την ονομασία «Απανθρακοποίηση του αλιευτικού στόλου της Μεσογείου και Μαύρης Θάλασσας (DecarbonyT)» υλοποιείται από το ΕΛΚΕΘΕ και το ΙΝΑΛΕ (ΕΛΓΟ Δήμητρα) στην Ελλάδα.

Το ίδιο πρόγραμμα γίνεται ταυτόχρονα σε άλλες 9 ευρωπαϊκές χώρες της Μεσόγειου. Συζητήσαμε με την κ. Αγγελική Αδαμίδου, μόνιμο προσωπικό του ΙΝΑΛΕ και διδάκτορα.

Η συνέντευξη

Ερ: Μιλήστε μας για το ερευνητικό πρόγραμμα, όπου μια μηχανότρατα από τον αλιευτικό στόλο της περιοχής αλλάζει δοκιμαστικά τα αλιευτικά της εργαλεία.

Απ: Στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος που αφορά την απανθρακοποίηση του αλιευτικού στόλου της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, θα γίνει πειραματική αλιεία στην περιοχή του Θρακικού πελάγους με μηχανότρατα που ανήκει στον αλιευτικό στόλο του Βορείου Αιγαίου και έχει νοικιαστεί για το σκοπό αυτό. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται εξ’ ολοκλήρου από την Ευρωπαϊκή ένωση και υλοποιείται από δέκα χώρες της Μεσογείου που ανήκουν και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Κάθε χώρα σε μια δική της περιοχή που επιλέγει, κάνει πειραματική αλιεία με μηχανότρατα της δικής της εμπορικής αλιείας και δοκιμάζει τροποποιήσεις στο αλιευτικό εργαλείο της μηχανότρατας αλλά και σε άλλο εξοπλισμό. Αυτό θα κάνουμε και στην Ελλάδα. Στον Αιγαίο και ειδικότερα στο Βόρειο Αιγαίο θα γίνουν σύρσεις σε συγκεκριμένους σταθμούς με το δίχτυ και τις πόρτες που έχει και χρησιμοποιεί ο ψαράς όταν κάνει εμπορική αλιεία και με ένα τροποποιημένο δίχτυ φτιαγμένο από ελαφρύτερο αλλά δυνατότερο νήμα ώστε να έχει λιγότερη αντίσταση στο νερό αρά και μικρότερη κατανάλωση καυσίμων. Επίσης θα δοκιμαστεί η χρήση «ημιπελαγικών πορτών» οι οποίες δεν πατούν στο βυθό, στέκονται λίγο

πιο πάνω, αρά δεν έχουν επιπτώσεις στους οργανισμούς που ζουν εκεί. Το πρόγραμμα αυτό έχει στόχο και να βοηθήσει και τους ψαράδες και το περιβάλλον γιατί η μικρότερη κατανάλωση καυσίμων αποτελεί οικονομική ελάφρυνση για αυτούς, καθώς με τις τιμές που έχουν σήμερα τα καύσιμα, θα έχουνε ένα σημαντικό όφελος. Ταυτόχρονα θα υπάρχει όφελος και για το περιβάλλον καθώς οι εκπομπές άνθρακα σε αυτό θα είναι μικρότερες.

Ερ: Αυτό που μας περιγράφετε και έχει να κάνει με το Βόρειο Αιγαίο, με το Θρακικό Πέλαγος, με τον κόλπο της Καβάλας, την περιοχή της Θάσου, έχει ξαναγίνει ή θα γίνει για πρώτη φορά τώρα και πότε;

Απ: Αυτό γίνεται σε όλο το Βόρειο Αιγαίο. Από τον Στρυμονικό μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Ελπίζουμε να μας αφήσει ο καιρός να κάνουμε όσα σχεδιάζουμε. Είχε γίνει μια παρόμοια μελέτη πριν μερικά χρόνια, σε μικρότερο επίπεδο σε περιοχή του Θερμαϊκού. Ήταν πιο περιορισμένη μελέτη, χωρίς συγκριτικά στοιχεία.

Ερ: Οι επαγγελματίες αλιείς ήταν πρόθυμοι πάνω σ’ αυτό που τους παρουσιάσατε;

Απ: Προφανώς συνεργαστήκαμε και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τους επαγγελματίες αλιείς. Το σκάφος άλλωστε που ενοικιάζετε είναι της εμπορικής αλιείας της ευρύτερης περιοχής. Επίσης η συνεργασία με τους αλιείς, εκτείνεται και σε μια άλλη δράση του προγράμματος η οποία επικεντρώνεται στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι πρόσφατες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων επηρέασαν την αλιεία και ενδέχεται να συνεχίζουν να επηρεάζουν τη δραστηριότητα των αλιέων εφόσον οι τιμές των καυσίμων συνεχίσουν να αυξάνονται στο μέλλον. Με χρήση συγκεκριμένου ερωτηματολογίου που είναι ίδιο για όλη τη Μεσόγειο, η κάθε χώρα το κάνει στη γλώσσα της, γίνονται συνεντεύξεις με τους μηχανοτρατρατάρηδες και τους ρωτάμε κατά πόσο η αύξηση των καυσίμων έχει επηρεάσει τη δραστηριότητα τους. Ειδικότερα, τι επιπτώσεις είχε σε αυτούς, αν είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν την αλιευτικής τους τακτική, αν την έχουν αλλάξει ήδη, αν έχουν σκοπό να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες προκειμένου να έχουν μικρότερη επιβάρυνση. Με τον τρόπο ερχόμαστε σε επαφή με τους αλιείς, παίρνουμε τη γνώμη τους και αξιοποιούμε τις απαντήσεις τους.

Προηγούμενο άρθρο

Νίκος Πενταζίδης για τη «Ριζική Αλλαγή»: «Είναι κάτι καινούργιο που θα κάνει τη διαφορά»

Επόμενο άρθρο

Αυξήθηκαν σε 13 τα κρούσματα της ευλογιάς