Στο επίκεντρο της δημοσιότητας βρέθηκε την τελευταία εβδομάδα το αεροδρόμιο Μακεδονία με τα προβλήματα από τις ακυρώσεις πτήσεων να συνεχίζονται να αρκετές ημέρες. Παρότι το φαινόμενο να καθυστερούν ή ακόμα και να ακυρώνονται πτήσεις λόγω καιρικών συνθηκών επί ελληνικού εδάφους δεν είναι εξίσου συχνό με άλλες χώρες του κόσμου, υπάρχουν κάποια αεροδρόμια που τους χειμερινούς μήνες έχουν αυξημένες πιθανότητες να ταλαιπωρήσουν τους επιβάτες τους.

Αξίζει να σημειωθεί πως η ακρίβεια στις πτήσεις έχει βαρύνουσα σημασία, αφού δεν αποτελεί απλά κριτήριο επιλογής ενός προορισμού και μιας αεροπορικής εταιρείας αλλά κρίνεται εξόχως σημαντική και για τους ισολογισμούς των αεροπορικών εταιρειών αφού οι αποζημιώσεων που πρέπει να καταβάλουν ανεβάζουν κατά πολύ το λογαριασμό. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως οι αεροπορικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα κλήθηκαν να καταβάλουν πάνω από 3,5 εκατ. ευρώ στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2017 για καθυστερήσεις πτήσεων.

Σύμφωνα με τα στατιστικά της Airhelp της Νο1 υπηρεσίας καταναλωτών παγκοσμίως για επιβάτες που έρχονται αντιμέτωποι με καθυστερήσεις, ακυρώσεις πτήσεων ή overbookings, το αεροδρόμιο Μακεδονία είναι πιθανό να παρουσιάσει καθυστερήσεις λόγω καιρικών συνθηκών. Ωστόσο τα ποσοστά του είναι αρκετά μικρότερα από άλλα αεροδρόμια του βορρά, όπως αυτό της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραχώρησε η Airhelp στο insider.gr τον Ιανουάριο του 2017 σημειώθηκαν 15 ακυρώσεις η μακρές καθυστερήσεις πτήσεων λόγω καιρικών συνθηκών από τις 231 πτήσεις που αντιμετώπισαν καθυστερήσεις για οποιονδήποτε λόγο σε σύνολο 1.563 προγραμματισμένων πτήσεων του αεροδρομίου Μακεδονία.

Στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αθήνας οι καθυστερήσεις λόγω καιρικών συνθηκών είναι αισθητά λιγότερες. Τον ίδιο μήνα από το σύνολο των 5.395 πτήσεων που ήταν προγραμματισμένες και των 498 καθυστερήσεων που σημειώθηκαν μόνο οι 15 είχαν ως λόγο τις ακραίες καιρικές συνθήκες, ποσοστό δηλαδή πολύ μικρότερο από αυτό της Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο ο βορράς αντιμετωπίζει σίγουρα μεγαλύτερα προβλήματα κατά την χειμερινή περίοδο.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά σε καθυστερήσεις πτήσεων λόγω καιρικών συνθηκών καταγράφουν τα αεροδρόμια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Στην περίπτωση της Καβάλας μάλιστα το ποσοστό είναι κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερο από αυτό της Αλεξανδρούπολης. Ενδεικτικά τον Ιανουάριο στις 12 καθυστερήσεις σε σύνολο 88 προγραμματισμένων πτήσεων για το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης οι 9 ήταν λόγω καιρικών συνθηκών, ποσοστό δηλαδή της τάξης του 10,2%.

Αντιστοίχως στο αεροδρόμιο της Καβάλας από τις 9 καθυστερήσεις που σημειώθηκαν σε σύνολο 44 πτήσεων οι 8 οφείλονταν στις καιρικές συνθήκες, ποσοστό δηλαδή της τάξης του 18%, σχεδόν μια στις πέντε πτήσεις τον Ιανουάριο.

Πολύ μικρότερο καταγράφεται το ποσοστό όταν κινούμαστε νοτιότερα παρά τους ισχυρούς ανέμους που συχνά πνέουν στην περιοχή. Ενδεικτικά στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου από το σύνολο των 26 πτήσεων που καθυστέρησαν ή ακυρώθηκαν στις 439 προγραμματισμένες, μόνο 2 και μόνο τον Ιανουάριο ήταν λόγω καιρικών συνθηκών.

Από τα στατιστικά της Airhelp προκύπτει ότι ο χειμερινός μήνας με τις περισσότερες καθυστερήσεις στην περίπτωση της χώρας μας είναι ο Ιανουάριος  ενώ για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ο καιρός προκαλεί αρκετά προβλήματα και τον Δεκέμβριο.

Ωστόσο τα αεροδρόμια που δεν παρουσιάζουν καθυστερήσεις λόγω καιρικών συνθηκών τον χειμώνα καταγράφουν καθυστερήσεις του καλοκαιρινούς μήνες για άλλους όμως λόγους. Η αυξημένη τουριστική ζήτηση μοιάζει τους καλοκαιρινούς μήνες να προκαλεί εναέριο κομφούζιο στους υψηλής επισκεψιμότητας προορισμούς. Ενδεικτικά τον Ιούνιο του περασμένου έτους, οι συνολικές καθυστερήσεις στα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης έφτασαν περίπου το 10% ενώ σε αυτό του Ηρακλείου άγγιξαν το 17%.

Λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των καθυστερήσεων για την περασμένη χρονιά θα μπορούσαμε να υποδείξουμε ως την πιο προβληματική πτήση εντός ελληνικού εδάφους αυτή που συνδέει την Αθήνα με την  Κωνσταντινούπολη.

 Όσο για τις καθυστερήσεις που προκαλούνται από υπαιτιότητα του αερομεταφορέα κι όχι από εξωγενείς παράγοντες όπως οι καιρικές συνθήκες αξίζει να σημειωθεί πώς για την προηγούμενη χρονιά πάνω από 13.812 επιβάτες που πέταξαν από το αεροδρόμιο της Αθήνας καθυστέρησαν περισσότερα από 3 ώρες.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα αεροδρόμια της Ελλάδας τα περισσότερα προβλήματα παρουσίασαν και οι πτήσεις προς το αεροδρόμιο Stansted London .

Στην περίπτωση των πτήσεων εσωτερικού προβλήματα προκύπτουν και στα αεροδρόμια της Σαντορίνης και της  Μυκόνου, τα οποία είναι αρκετά μικρά σε σχέση με τον αριθμό των επισκεπτών που υποδέχονται.

Πέρα από τα στατιστικά βέβαια για τα ελληνικά αεροδρόμια που καταγράφουν τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις, καλό θα ήταν οι επιβάτες να γνωρίζουν επακριβώς και τα δικαιώματά τους.

Η Airhelp μας ενημέρωσε αναλυτικά και για αυτά στην περίπτωση που κάποιος αναγκαστεί να περιμένει για ώρες στο αεροδρόμιο μέχρι να πετάξει η πτήση του.

Όπως αναφέρει η κ. Χρύσα Πομόνη, υπεύθυνη επικοινωνίας της AirHelp Ελλάδα, στο insider.gr τα ακραία καιρικά φαινόμενα θεωρούνται ως έκτακτη περίπτωση. «Αυτό δυστυχώς σημαίνει πως δεν μπορούμε να σας βοηθήσουμε ώστε να λάβετε αποζημίωση λόγω ακύρωσης ή καθυστέρησης, καθώς ο Κανονισμός ΕΚ 261 δεν καλύπτει έκτακτες περιπτώσεις. Διαθέτετε φυσικά άλλα δικαιώματα τα οποία πρέπει να γνωρίζετε».

Φαγητό & Ποτό 

Ο αερομεταφορέας σας, οφείλει να προσφέρει φαγητό και ποτό σε περίπτωση που είστε υποχρεωμένος/η να περιμένετε για πάνω από 2 ώρες. Μπορείτε επίσης να πληρώσετε μόνοι σας για την διατροφή σας και να ζητήσετε επιστροφή για αυτά τα έξοδα, κρατώντας πάντα τις αποδείξεις. Προσοχή μόνο, το κόστος των γευμάτων να κυμαίνεται σε λογικά πλαίσια.

Διαμονή 

Εάν χρειαστεί να διανυκτερεύσετε λόγω κακών καιρικών συνθηκών, η αεροπορική θα πρέπει να πληρώσεις την διαμονή και την μετακίνηση σας, από και προς το ξενοδοχείο. Όταν ένας μεγάλος αριθμός επιβατών έχει επηρεαστεί την ίδια στιγμή από τις ακυρώσεις αυτές, δεν είναι βέβαιο ότι η αεροπορική εταιρεία μπορεί να εξασφαλίσει διαμονή για όλους τους επιβάτες. Οπότε, καλό θα ήταν να κάνετε κράτηση από μόνοι σας, να κρατήσετε τις αποδείξεις και να γίνει επιστροφή των χρημάτων σας αργότερα.

Επικοινωνία

Η αεροπορική είναι υποχρεωμένη επιπλέον να σας προσφέρει την δυνατότητα για 2 κλήσεις ή email/fax προς ενημέρωση των δικών σας ανθρώπων για την κατάσταση.

Εναλλακτική Μετακίνηση

Σχετικά με το δικαίωμα στη λήψη αποζημίωσης και, αν είναι δυνατόν, στην πτήση επιστροφής πίσω στον πρώτο σταθμό αναχώρησης ή στην εναλλακτική πτήση προς τον τελευταίο προορισμό, το Δικαστήριο δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τη θέση του, αλλά είναι ορθό να υποθέσουμε ότι οι αερογραμμές πρέπει να συμμορφώνονται επίσης με τις υποχρεώσεις.

Οι πιο συχνές και ακριβείς πτήσεις 

Μετά από ανάλυση των στοιχείων των δέκα μεγαλύτερων αεροδρομίων της Ελλάδας η AirHelp υποδεικνύει και τα αεροδρόμια της Ελλάδας με τις συχνότερες και πιο ακριβείς πτήσεις για το δωδεκάμηνο μεταξύ μεταξύ 1/10/2016 και 30/09/2017.

Η πιο συχνή πτήση είναι Θεσσαλονίκη – Αθήνα (14 πτήσεις κατά μέσο όρο την ημέρα!), όπως ήταν αναμενόμενο. Επιπλέον στην 3η θέση βρίσκεται το δρομολόγιο από Αθήνα για Σαντορίνη, όπου η ακρίβεια χρόνου στην αναχώρηση πτήσεων είναι 53% ενώ από Σαντορίνη για Αθήνα είναι 80%.Το πιο συχνό δρομολόγιο (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) έχει και την καλύτερη ακρίβεια χρόνου από την λίστα των top 10 – μαζί με το δρομολόγιο Αθήνα- Λάρνακα (87%).

Πηγή : Reader.gr