Ομιλία της Βουλευτή ΝΔ Καβάλας Αγγελικής Δεληκάρη κατά τη συζήτηση του Σ/Ν του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού: «Κύρωση της από 20.1.2025 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» (ALEXANDER S. ONASSIS PUBLIC BENEFIT FOUNDATION)» και της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΡΙΟΝΑ ΕΛΛΑΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ» για τη λειτουργία των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων».
Την ιδιαίτερη αξία που έχει η δωρεά με την οποία το Ίδρυμα «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» προχωρά στη δημιουργία του δικτύου Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων, τόνισε κατά τη χθεσινή (30.01.2025) ομιλία της στο Κοινοβούλιο η Βουλευτής Π.Ε. Καβάλας της Νέας Δημοκρατίας Αγγελική Δεληκάρη.
Με ένα ποσό που φτάνει τα 160 εκ. ευρώ το Ίδρυμα αναλαμβάνει την αναβάθμιση 22 σχολικών μονάδων (Γυμνασίων και Λυκείων), όχι μόνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε άλλες περιφέρειες της χώρας (Κοζάνη, Ηράκλειο, Ρόδος, Ξάνθη) οι οποίες αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες προκλήσεις.
Με μια σύμβαση που διατηρεί τον δημόσιο χαρακτήρα των συγκεκριμένων σχολείων, αναβαθμίζει τις κτιριακές υποδομές και διασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία τους, το Ίδρυμα «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ» συνεχίζει να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο, στο μέλλον της χώρας μας, στην ελληνική νεολαία και μαθητική κοινότητα.
Ακολουθεί η τοποθέτηση της κυρίας Δεληκάρη:
Κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Υπουργέ
Κυρίες Υφυπουργοί
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Κύριε Πρόεδρε του Δ.Σ. του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης»
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού το οποίο συζητούμε σήμερα προάγει την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, εμπλουτίζοντας τη δημόσια και δωρεάν Εκπαίδευση με Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, έντεκα Γυμνάσια και ισάριθμα Λύκεια, τα οποία θα λειτουργούν όπως και τα αντίστοιχα Πρότυπα, σε όλη τη χώρα. Το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει να καλύψει μέσω δωρεάς το κόστος του εξοπλισμού των σχολείων αυτών, καθώς και την κτιριακή αναβάθμιση των 22 σχολικών μονάδων, με ένα κονδύλι που φτάνει τα 160 εκ. ευρώ για 12 σχολικά έτη. Είναι μια υποχρέωση μακρόπνοη που πηγάζει από το όραμα του Ιδρύματος για κοινωνική προσφορά. Αυτό διαπιστώνεται, αν παρατηρήσουμε στον χάρτη τις σχολικές μονάδες που θα ενταχθούν στο Δίκτυο Δημόσιων Ωνασείων Σχολείων. Εκτός από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, το Δίκτυο θα συμπεριλάβει σχολικές μονάδες από την Ξάνθη, την Κοζάνη, τη Ρόδο και το Ηράκλειο.
Το Υπουργείο Παιδείας, ακολουθώντας ένα σαφές και προσεκτικά οργανωμένο σχέδιο έχει φροντίσει να επεκτείνει τη διασπορά των Προτύπων Σχολείων σε όλη τη χώρα. Η υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την επιστημονική έρευνα, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, αλλά και η προώθηση βιωματικών μεθόδων διδασκαλίας δεν αποτελούν ένα, εντός εισαγωγικών, προνόμιο για λίγους τυχερούς της πρωτεύουσας ή της Θεσσαλονίκης, ή ακόμη περισσότερο κάποιων μεγάλων αστικών κέντρων της ηπειρωτικής χώρας. Όχι, η Πολιτεία επιθυμεί η πρόσβαση να είναι ανοιχτή σε παιδιά, σε μαθητές, σε όλο το γεωγραφικό εύρος της χώρας μας. Καταργεί στην πράξη τους αποκλεισμούς και τις ανισότητες, προωθεί την αριστεία με πραγματικές μεταρρυθμίσεις για τους πολλούς.
Κι αυτή η Σύμβαση που καλούμαστε σήμερα να υπερψηφίσουμε υπηρετεί πιστά αυτό το δόγμα. Δεν ιδιωτικοποιούμε την Παιδεία, δεν αλλοιώνουμε τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της. Συμπράττουμε με το Ίδρυμα Ωνάση, έχοντας ως γνώμονα τη βελτίωση της εκπαίδευσης για τα παιδιά μας. Στόχος να καλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές ανά την επικράτεια.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
υπήρξαν αντιδράσεις στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων. Ο διάλογος, οι ενστάσεις, οι αντιπροτάσεις είναι πάντα καλοδεχούμενες, εφόσον δεχόμαστε πως όλοι υπηρετούμε το δημόσιο συμφέρον, το καλό των πολιτών και έχουμε το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, όχι για μας, αλλά για τις επόμενες γενιές. Η στείρα άρνηση σε κάθε αντίστοιχη πρωτοβουλία δεν υπηρετεί όλα τα παραπάνω. Πρέπει να ξεφύγουμε από μικροκομματικές αγκυλώσεις και ιδεοληψίες άλλων δεκαετιών, να αντικρύσουμε την πραγματικότητα με ρεαλισμό. Δίχως παρωπίδες.
Εξάλλου, η διαδικασία εισαγωγής των μαθητριών και των μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου θα γίνεται με διαδικασία παρόμοια με εκείνη που ισχύει και για υπόλοιπα Πρότυπα Σχολεία. Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία δεν θα είναι θύλακες εκπαίδευσης αποκομμένοι από τις υπόλοιπες σχολικές μονάδες, αντιθέτως θα βρίσκονται σε ευθεία επικοινωνία με τα δημόσια σχολεία της ευρύτερης περιοχής όπου θα δημιουργηθούν. Τέλος, το προσωπικό των Ωνασείων Σχολείων θα επιλέγεται με τις ίδιες διαδικασίες που ακολουθούνται για υπόλοιπα Πρότυπα Σχολεία, ενώ ασφαλώς η μισθοδοσία του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού θα καλύπτεται από το Υπουργείο Παιδείας.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
ας συμφωνήσουμε πως η Παιδεία είναι από τους τομείς όπου όλες και όλοι μας θέλουμε το καλύτερο, και ο αγώνας, η προσπάθεια για την αναβάθμισή της είναι διαρκής. Ένας αγώνας δρόμου, ώστε να είμαστε εναρμονισμένοι με τις βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούνται στο εξωτερικό αλλά και με τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις κοινωνικές αλλαγές που επιτάσσουν και νέες προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οφείλουμε να σκεφτόμαστε μακροπρόθεσμα, με ορίζοντα δεκαετιών, με λύσεις συνολικές κι όχι με σπασμωδικές κινήσεις. Και κυρίως, όχι προσκολλημένοι σε στείρες αρνήσεις.
Το σημερινό νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με την κύρωση της Σύμβασης για τη Δωρεά εκ μέρους του Ιδρύματος Ωνάση είναι, μέσα από την υπερψήφισή του, μια πράξη ευθύνης απέναντι στα παιδιά μας, στο μέλλον της ελληνικής κοινωνίας.
Γι’ αυτό και σας καλώ να το στηρίξετε!
ΑΓΓΕΛΙΚΗ Γ. ΔΕΛΗΚΑΡΗ
Βουλευτής Ν. Καβάλας